RMT-foorumin valvojat ja moderointi

Tiedotteita foorumin käyttäjille.
Vastaa Viestiin
Ari
Admin

RMT-foorumin valvojat ja moderointi

Viesti Kirjoittaja Ari »

Rintamamiestalo-keskustelufoorumin valvojiin on saatu vahvistusta. Niminerkki Laurakaisa on lupautunut auttamaan allekirjoittamutta ja Pekka Huhtaa keskustelujen valvonnassa.
Tässä yhteydessä on syytä alleviivata, että yleensä keskustelu tällä foorumilla pysyy asiallisena, eikä moderaattorin ole ollut tarvetta suuremmin kirjoitteluun puuttua. Edellämainitusta kiitos kirjoittajille.

Moderaattorien rooliin kuuluu asiattomaan kirjoitteluun puuttuminen. He voivat muokata, siirtää tai poistaa viestejä ja varoittaa kirjoittajaa. Mikäli varoitus ei saa kirjoittajan tyyliä kirjoittaa muuttumaan, niin vaihtoehdoksi jää vain tunnuksen poistaminen. Tunnuksen poistamisesta - bannaamisesta - vastuu jää allekirjoittaneelle. Tällä foorumilla tunnusten poisto on hyvin harvinaista.

Kirjoittamiseen ja moderointiin liityen olen joskus määritellyt asioita näin: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=5&t=7776 Kannattaa lukaista muistin virkistämiseksi.

Hyvää kesää ja hyviä remonttikelejä toivottaen - Ari

Loppuun Pekka Huhdan taannoinen määritelmä moderoinnista täällä. Tekstin pätkä on lainattu eräästä jo poistetusta ketjusta jossa moderointia täällä määriteltiin.
Moderoinnissa on kuitenkin kyse rauhan säilyttämisestä palstalla.

Moni on huomannut sen että palstalle jäi aika paljon jännitteitä siitä vinyyliverhousrähinästä. Niitä jää varmasti vielä tästäkin. Jos tämän keskustelun antaa jatkua ja jatkaa tätä argumentointia pidemmälle niin me saadaan sunnuntaiaamuun mennessä sellainen määrä vihaa ja vittuilua tähän ketjuun että se alkaa vyöryä piikittelynä ja piruiluna ympäri palstaa joka ketjuun, ja tilanteen rauhoittumiseen menee tolkuttomasti aikaa. Moni muistaa että meillä on ollut rauhattomampia kausia, ja se liittyy aina siihen että kiukku ja kauna yltyy eri ketjuissa sellaiseksi että koko palstan henki muuttuu piikikkääksi menneiden kaiveluksi, ilkeilyksi ja tylyttämiseksi. Viimeksi siitä toipumiseen meni kuukausia, ja joskus aikaisemman kähähtelyn aikaan pidempäänkin.

Ei tämä palsta ole mikään Strömsöö, jossa tiput sirkuttaa omenapuissa, joka remontti onnistuu täydellisesti ja kaikki tykkäävät toisistaan. Moderaattorin (joskus epäkiitolliseen) tehtävään kuuluu pitää huolta siitä että nekin jotka ei tykkää toisistaan tai toistensa mielipiteistä mahtuu tälle palstalle yhtä aikaa. Semmoinen onnistuu joskus laittamalla joku leppoisa kommentti jonnekin väliin keventämään tunnelmaa, joskus se onnistuu lähettämällä oikealle ihmiselle yksityisviesti ja joskus sitten joutuu tällä tavalla julkisesti tekemään tiliä ja analysoimaan että mikä meni pieleen. Ja ääritapauksissa voi olla pakko valita yhden käyttäjän tai koko palstan hyvinvoinnin välillä. Palstalta ei ole tarvinnut montaa käyttäjää poistaa, ja ainoa palstalta määräaikaisesti bannattu henkilö olen minä itse: joskus 2007 bannasin itseni kahdeksi viikoksi kun totesin että mulla on itselläni niin tunteet pinnassa että aloin rähjäämään ihmisille. Mode-Pekka antoi Palstalais-Pekalle bannin, ja aivan syystä.

Jokainen kerta kun ylläpitäjä tai moderaattori joutuu viran puolesta toimimaan on liikaa. Jokaista puuttumista voi verrata vaikka siihen että katsoo kun poliisi käy hakemassa naapurin iskää mustalla maijalla. Tällainen julkinen moderointi on aina poliisitoimi, ja se kuluttaa palstan perusturvallisuutta. Sen takia on parempi yrittää viimeiseen asti ohjailla keskustelua rivikäyttäjänä ja säästää nämä moderaattorivuodatukset semmoisiin hetkiin kun on ihan pakko. Nyt minusta oli.

Syy siihen miksi selitän tätä moderointia näinkin laajasti on se että tää pitää nyt saada poikki. Jos näitä kähinäketjuja tulee vielä pari niin me ollaan taas koko kevät kusessa. Vinyyliverhouksella ja feminsimillä ei ole näkyvää yhteistä nimittäjää, muita kuin ajallinen yhteys ja keskustelun aggressiivinen sävy sekä rajallinen määrä samoja keskustelijoita. Ne on niitä heikkoja signaaleja joiden perusteella mä voin väittää että tämä kevät on yhtä sotaa jos ihmiset ei ihan aktiivisesti ota toisenlaista asennetta. Silläkin uhala että välillä menee vähän imeläksi Strömsööksi.
Viimeksi muokannut Ari, Su Kesä 18, 2023 18:07. Yhteensä muokattu 7 kertaa.
Syy: Korjasin tittelin, eli Laurakaisa ja Pekka toimivat Moderaattoteina, eikä Valvojana (Saivartelua, mutta ollaan tarkkana :-) )
--------------------------------------------------------------------------------------------
Vastaa Viestiin