Miten vaikeaa voi olla putkimiehen löytäminen?

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
AS2000
Jäsen
Jäsen

Miten vaikeaa voi olla putkimiehen löytäminen?

Viesti Kirjoittaja AS2000 »

Mä en varmaan vaan osaa.

Olen yrittänyt löytää putkimiestä tekemään meidän saunaosaston remontin putkityöt. Suuri osa firmoista ei vastaa tarjouspyyntööni ollenkaan. Ne, jotka vastaavat, ovat yleensä työllistettyjä syksyyn asti.

Kuulemma putkareita on myös työttömänä. En oikein ymmärrä tätä yhtälöä.

Sattumalta asia tuli puheeksi ystävän kanssa. Hän tiesi tutun putkimiehen, joka on töitä vailla. Välitti hänelle yhteystietoni. Kaveri ei koskaan ottanut yhteyttä. No, selvisi ainakin se, miksi HÄN on työtön.

Minä olen näitä tekijöitä ihan googlaamalla etsinyt. Epäilen, että ne piilottelevat jossain muualla kuin netin syövereissä. En nyt millään tässä elämäntilanteessa ehtisi putkimieheksi opiskella, mutta se kai tässä on tehtävä, jos ei muu auta.

Vinkkejä ja suosituksia hyvistä putkimiehistä pk-seudulla otetaan kiitollisena vastaan.
Naura ongelmillesi, niin kaikki muutkin tekevät.
cruise
Jäsen
Jäsen

Re: Miten vaikeaa voi olla putkimiehen löytäminen?

Viesti Kirjoittaja cruise »

Onkos sinulla suunnitelmat valmiit vai millä perusteella olet pyytänyt tarjouksia?
Voi olla liikaa vaadittu, jos pyytää putkarin paikalle ja sen jälkeen tekemään suunnitelmat ja neuvottelemaan niistä vielä asiakkaan kanssa ennen kuin pääsee hommiin.
Ymmärtääkseni putkarit tykkää tehdä duunia eikä kuluttaa aikaansa neuvotteluun asiakkaan/asiakkaiden kanssa putkireiteistä, kalusteista ym.
Aaltju
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Aaltju »

AS2000 kirjoitti:Minä olen näitä tekijöitä ihan googlaamalla etsinyt.
Taitaa mennä tässä kohtaa metsään...

Googlella löydät sen verran isoja firmoja että niitä ei saunaosastosi muutaman päivän homma nappaa tai vaihtoehtoisesti ammattikoulun tukankasvatuslinjalta karanneiden yhden-kahden miehen firmoja, joilta onnistuu weppisivun teko, mutta putkityöt ja asiakaspalvelu ovat vähän hakusessa.

Vanhanaikaiset keltaiset sivut... paikallislehden ilmoitukset... esson baari (tai mikä st1/abc sitten nykyään onkin)... fonecta... jne. Harvalla on kotisivuja ja yllättävän moni ei edes käytä emailia.
AS2000
Jäsen
Jäsen

On meillä suunnitelmat ja piirustukset valmiina ja tarvittavat luvat hankittu. Ei mulle ole tullut mieleenkään, että suunnittelun voisi ulkoistaa putkimiehelle. Mutta hyvä pointti cruise, enpä ole tajunnut tätä asiaa korostaa tarjouspyyntöjä tehdessäni.

Aaltju sitä mä vähän pelkään :? Olen itse niin tietotekniikkaorientoitunut ihminen, että jos jotain ei löydy netistä, niin sitä ei sitten ole olemassa. Fonectalla pikaisesti etsien löysin Espoosta 19 osumaa hakusanalla "putkimies". Niistä tosin yksi on Reippailuhalli Huimala :-D Jäljelle jääneistä 18 vain yhdellä ei ole mitään nettisivuja.

Varmaan mä silti otan heti huomenna puhelimen kouraan ja alan soitella noita läpi. Jos ne sentään siihen vastaisivat.
cruise
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja cruise »

Hommahan aloitetaan siten, että ensin soitetaan urakoitsijakandidaateille, markkinoidaan kohdetta ja kysytään halukkuutta urakkaan. Jos myöntävä vastaus saadaan, lähetetään tarjousasiakirjat sovitulle henkilölle.
Sen jälkeen toivotaan parasta ja mahdollisimman monia tarjouksia. Suuressa työssä voidaan vielä varmistella tarjouksen saamista ennen tarjousajan päättymistä.
Sellainen menettely ei varmaan toimi, jossa tarjouspyynnöt vaan postitetaan kylmästi firmoihin. Kyllä hommaa on vaan jollain tavalla "mainostettava". Ainakin täällä pääkaupunkiseudulla.
AS2000
Jäsen
Jäsen

Voi hyvää päivää :shock:

Kai tässä on alanvaihtoa harkittava. Eihän putkimiesten koulutus ole kovin pitkä? Olisi ainakin pomminvarmasti töitä sen jälkeen, jos yhtään viitsii tehdä.

Keksin jo nimenkin omalle lvi-firmalleni: Putkiaivo. Ja tää on sit sarkasmia, koska mulla on (tulevan vapun kunniaksi ja muutenkin) perinteiset tippaleipäaivot.
Zaffodi
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Zaffodi »

Jos homma on kovin pieni, mitä siis ok-talon saunaosasto on ei kovinkaan monta putkaria kiinnosta laskea sille hintaa. Sillä tavalla tulee myös kallista, hyvä putkari tekee tuntitöinä halvemmalla mutta kannattaa neuvotella ja sopia esim. tuntikatto hommille.
Mutta joo, hyvän putkarin löytäminen on hankalaa. Mä voin laittaa sulle yhden kaverin yhteystiedot, itsellä ei ole kokemusta mutta olen kuullut kehuja (en siis ota mitään vastuuta :wink: )
Zaffodi
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Zaffodi »

AS2000, lue vielä yv:t, laitoin sulle väärän kaverin yhteystiedot...
Juha_P
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Juha_P »

Aaltju kirjoitti:Harvalla on kotisivuja ja yllättävän moni ei edes käytä emailia.
Joo. Tässä taannoin yksi tuttu pitkän linjan putkimies sopi urakasta pitkäkestoiselle saneeraustyömaalle. Vastaava mestari pyysi sähköpostiosoitetta, koska työmaan aikatauluista ja etenimisestä tiedoitetaan pari kertaa viikossa kaikille emaililla.

Putkimies nikotteli aikansa, ettei hän oikein semmosista atk-jutuista tiedä. Eikö sitä voisi faxilla hoitaa?
Tämä taas aiheutti nikottelua nuoressa mestarissa. Jaa niin onko semmosia faxejakin vielä jossain?

Tässä konkretisoitui sukupolvien välinen kuilu. :lol:
PetteriSeppänen
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja PetteriSeppänen »

tuo faxaaminen on herättänyt hilpeyttä myös "meidän" toimistolla, kun ei meinannut tulla mitään. Oli pakko kysyä vanhemmilta neuvoa kun moisia museosysteemeitä jouduin käyttämään :lol:
Mustekimi
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Mustekimi »

sellanen firma ku lvi-fix ky tekee ainakin pk seudulla kaikennäkösiä putkihommia.. yhteystiedot löytyy kyllä googlesta.
ainakin yhdellä duunareista on oma rintsikka työn alla.. kröhöm..
lmfmis
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: viewtopic.php?f=9&t=8430

Viesti Kirjoittaja lmfmis »

Sun pääasiallinen ongelma on tässä:

:-D

Eli kokemuksesta nyt keväällä on liki mahdotonta saada enää ketään ensi kesäksi, ne jotka on vapaana, on joskus ihan syystäkin. Kaivinkoneiden kanssa tilanne on ollut joskus toivoton.

Yksi mestari sanoi että kun keväällä rupeaa aurinko paistamaan, niin ukot menee viikossa kesän työmaille.

Putki-Sami toimii Espoossa ja on hoitanu kunnialla urakkansa. Voi olla tietenkin kiireisiä.
jyrsija
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jyrsija »

Mä en tiiä minkälaisen tarjouspyynnön olet tehnyt mutta ketään putkimiestä ei kiinnosta laskea tarjousta 3 metrille viemäriputkea, yhdelle tai kahdelle suihkulle ja mahd muutamalle metrille painevesiputkea. :cool:

Menny överiksi tää toitottaminen tarjouspyynnöistä kun useimmissa kohteissa kyse on vaan siitä että milloin putkimies ehtii aloittaa ja mikä on sen tuntihinta.

Eli Toi on tyyppillinen tuntityöhomma kuten muut jo totesivat. Hyvät putkimiehet ovat työllistettyjä kieltämättä, mutta kyllä soittamalla varmaan joku löytyy.
AS2000
Jäsen
Jäsen

No on meillä vähän enemmän hommia kuin parin putken vetäminen. Siksi niitä rakennuslupiakin piti hakea. Vai mikä toimenpidelupa se oli.

Mutta hei, otin vihjeistä vaarin ja tartuin tänään kännykkään. Loppuviikosta on yksi kaveri tulossa katsomaan nurkkia. Pidetään peukkuja!
Email
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Email »

Kyse on lähinnä vuodenajasta. Keväällä alkaa kaikilla uusia rojekteja ja töitä on ihan liikaa. Keskitalvi on sitten lähinnä uunin lämmityspuuhia ja silloin ei paljoa puhelin pirise.
Ite oon urakoinut maansiirto ja rakennusalalla suht pitkään ja näin on menny aina. Asiakkaat kun soittaa niin suunnilleen pitäisi olla paikalla heti ja työt tehty huomenna. Täälläpäin putki ja sähkömiehiä saa ihan kohtuullisella varoitusajalla (n. 2-3 viikkoa) mut kaivinkoneet ja muurarit niin niitä saa odotella kuukausia. Hyvät timpuritkin on pitkälle varattuja.
Vastaa Viestiin