Remonttikohteemme Etelä-Pohjanmaalla olisi vailla hyvälaatuista Siperianlehtikuusta. Tarkoituksena olisi tehdä siitä ulkovuoraukseen tippalistat.
Mistä kannattaisi kysellä moista tavaraa? Internetin perusteella Mikkelissä ja Turussa kyllä olisi, mutta löytyisikö lähempää?
Mistä Siperianlehtikuusta?
- vesahy
- Jäsen

Re: Mistä Siperianlehtikuusta?
Mahtaisiko tässä olla lastenlapsille hyvä bisnes kun nyt istuttaisi hakattuihin metsiin lehtikuusta? Olen ounastellut, että sen kysyntä voi jatkossa olla nousussa.
(Tämä nyt meni hiukan ohi Fooninkin asiallisesta kysymyksestä).
(Tämä nyt meni hiukan ohi Fooninkin asiallisesta kysymyksestä).
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Itse olen ostanut maakuntien pikkusahoilta. Aika monesta paikkaa saa, mutta lehtikuusi on niin kysyttyä tavaraa, että sitä ei tarvitse paljon mainostella. Kannattaa soitella läpi lahikuntien pikkusahoja ja kysellä.
Miten olet muuten aikonut maalata talosi ukkovuorauksen? Itse ajattelin myös tehdä tippalistat lehtikuusesta, mutta luovuin ajatuksesta, kun kuulin, että maalin pysyminen voi olla aika huonoa. Lehtikuusen pitäisi kuulemma antaa kuivua ja palaa auringossa ainakin pari kolme vuotta ennen kuin sen voi maalata.
Miten olet muuten aikonut maalata talosi ukkovuorauksen? Itse ajattelin myös tehdä tippalistat lehtikuusesta, mutta luovuin ajatuksesta, kun kuulin, että maalin pysyminen voi olla aika huonoa. Lehtikuusen pitäisi kuulemma antaa kuivua ja palaa auringossa ainakin pari kolme vuotta ennen kuin sen voi maalata.
- vesahy
- Jäsen

Meidän kylän sahuri kirosi koko lehtikuusen, on kuulemma niin pihkaista, että saha tukkeutuu. Siihen kai sen kestävyys perustuu.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
aika vanha topicci mutta laitetaan nyt muuan sananen..
ite löysin lehtikuusta myös pieneltä sahalta, pisti silmään aivan vahingossa. tumma puunippu aivan sahan laidalla, sahattuna kuivumaan sellaisina neljän viiden tuuman kaarnaisina "konkeloina", miksi niitä nyt sanotaankaan..
soitto puiden omistajalle ja sahalla sahasivat ne sitten, kuulemma kovaa tavaraa sahattavaksi. höylän läpi vielä ja sitten suoraan saunan seinälle. hienoa puuta ja edelleen näyttää hyvältä. ja joskus sopivasti kun pata kiehuu ja kiukaassa ei tulta vielä, niin tulee mukavasti tuoksua niistä ilmaan.. aah...
sahan tukkeutumisesta ei kukaan kyllä puhunut mitään, höylääjä vain sanoi, että kovaa tavaraa on.... mutta rahallahan sekin töitään tekeepi.
ite löysin lehtikuusta myös pieneltä sahalta, pisti silmään aivan vahingossa. tumma puunippu aivan sahan laidalla, sahattuna kuivumaan sellaisina neljän viiden tuuman kaarnaisina "konkeloina", miksi niitä nyt sanotaankaan..
soitto puiden omistajalle ja sahalla sahasivat ne sitten, kuulemma kovaa tavaraa sahattavaksi. höylän läpi vielä ja sitten suoraan saunan seinälle. hienoa puuta ja edelleen näyttää hyvältä. ja joskus sopivasti kun pata kiehuu ja kiukaassa ei tulta vielä, niin tulee mukavasti tuoksua niistä ilmaan.. aah...
sahan tukkeutumisesta ei kukaan kyllä puhunut mitään, höylääjä vain sanoi, että kovaa tavaraa on.... mutta rahallahan sekin töitään tekeepi.
sen siitä saa kun ei ole rakennusmies, joutuu pähkäilemään ja kyselemään tyhmiäkin..