Laittomat putkityöt?
Laittomat putkityöt?
Tilanne on se, että mieheni uusi muutama vuosi sitten rintamamiestalomme vesi,-ja viemäriputket. Viemäreiden osalta linja vedettiin samaan paikkaan kuin entinen valurautaputkikin pintavetona. Nyt talomme on myynnissä, ja joku putkimies oli välittäjän mukana ollut katsomassa mm. näitä putkitöitä. Oli sitten sanonut, että tehnyt putkityöt ovat laittomia ja kaikki pitää vetää uudestaan. Vahingon sattuessa vakuutusyhtiö ei kuulemma korvaa..kiinnostaisi nyt tietää että mikä tässä tekee sen laittomuuden? Ja pitääkö putket todellakin vetää uudestaan?
-
lehmikangas
- Jäsen

Re: Laittomat putkityöt?
Ei niitä ainakaan tarvitse vetää uudestaan, se on selvä. Hivenen kärjistäen, ne putket voi olla esimerkiksi tämän yhden putkimiehen työnantajan ohjeiden vastaisesti tehty. Jos ko. putkimiehellä on jotain sanomista tehdystä työstä, niin kannattaahan se kysyä että mikä niissä tämän mielestä on pielessä.
Mutta jos niissä ilmenisi jotain mikä on ohjeiden vastaisesti tehty, niin kirjaatte ehtoihin, että ostaja on tietoinen tästä asiasta ja sillä siitä päästään.
Mutta jos niissä ilmenisi jotain mikä on ohjeiden vastaisesti tehty, niin kirjaatte ehtoihin, että ostaja on tietoinen tästä asiasta ja sillä siitä päästään.
Juuri se ettei vakuutusyhtiö korvaa mitään jos sattuu vahinko ja on teeseitsemies ollut asialla. Sama asia pätee sähkötöihin. Me olemme käyttäneet juurikin tästä syystä aina kuitin kautta sähkö ja putkityöt, vaikka ehkä oma osaaminen riittäisi. Etenkin kriittisimmät kohdat esim astiapesukoneen liitännät, viemäröinnit jne varsinkin kannattaa teettää kuitin kautta putkimiehellä.
Höpö höpö... putki- ja sähkötyöt eivät ole toisiinsa verrannollisia töitä. Putkitöissä ei edelleenkään/vieläkään ole mitään muodollisia pätevyysvaatimuksia.hutski kirjoitti:Juuri se ettei vakuutusyhtiö korvaa mitään jos sattuu vahinko ja on teeseitsemies ollut asialla. Sama asia pätee sähkötöihin.
Remontin laajuudesta riippuen toki saattaa olla tarvetta rakennus-/toimenpideluvalle ja KVV-vastaavalle, mutta ne ovat täysin eri asia kuin se että asennustyön suorittamiselle olisi jokin muodollinen pätevyysvaatimus kuten sähkötöissä.
Sähköön (220V/400V) ja kylmäaineisiin liittyvät työt ovat luvanvaraisia. Muut hommat saa tehdä "kuka vaan" kunhan noudattaa tarvikevalmistajien ohjeita. Siis näin pientalo-olosuhteissa.
Oma kokemus: Vahingon satuttua vakuutustarkastajaa ei kiinnostanut pätkän vertaa kuka karmeannäköisen putkihässäkän oli tehnyt.hutski kirjoitti:Juuri se ettei vakuutusyhtiö korvaa mitään jos sattuu vahinko ja on teeseitsemies ollut asialla.
Ainoastaan se kiinnosti, että osat ja putket oli hyväksyttyä kamaa ja asennus oli oikein tehty.
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

Vaatii varmasti tarkennusta että mikä putkimiehen mukaan on muka laitonta: epäkurantit tarvikkeet, väärät asennustavat tai väärät asennuspaikat. Putkien veto omaan kotiin ei vaadi lupia.
Olen kyllä ammattiputkareiden jäljiltä nähnyt niin käsittämättömiä kötöstyksiä että aika ahterilleen on putket pitänyt vetää jos joku on sitä mieltä että ne pitää uusia "laittomuuden" takia.
Eli joko joku yrittää vedättää teitä reilusti siinä toiossa että pääsisi itse tekemään urakkaa tai sitten niissä putkissa on jotain oikein perin pohjin vialla. Ilman lisätietoja on mahdoton tietää, eli kerro toki tarkemmin että yksilöikö se putkari niitä "laittomuuksia" millään tavalla?
Pekka
Olen kyllä ammattiputkareiden jäljiltä nähnyt niin käsittämättömiä kötöstyksiä että aika ahterilleen on putket pitänyt vetää jos joku on sitä mieltä että ne pitää uusia "laittomuuden" takia.
Eli joko joku yrittää vedättää teitä reilusti siinä toiossa että pääsisi itse tekemään urakkaa tai sitten niissä putkissa on jotain oikein perin pohjin vialla. Ilman lisätietoja on mahdoton tietää, eli kerro toki tarkemmin että yksilöikö se putkari niitä "laittomuuksia" millään tavalla?
Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
- vesahy
- Jäsen

Mutta kuinka kauan?Arveccio kirjoitti:Muut hommat saa tehdä "kuka vaan" kunhan noudattaa tarvikevalmistajien ohjeita.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Tarkottikohan se heppu pelkkiä vesiputkia...
Tuli vaan mieleen, että onko tehty jatkot/kulmat millasilla osilla... Tietoa ei senkummemmin ole, tuli vaan mieleen...

Tuli vaan mieleen, että onko tehty jatkot/kulmat millasilla osilla... Tietoa ei senkummemmin ole, tuli vaan mieleen...
Ei se mene kuin elokuvissa...
Tapa se on tämäkin yrittää tinkiä.PiaP kirjoitti:Nyt talomme on myynnissä, ja joku putkimies oli välittäjän mukana ollut katsomassa mm. näitä putkitöitä. Oli sitten sanonut, että tehnyt putkityöt ovat laittomia ja kaikki pitää vetää uudestaan.
Omakotikiinteistökaupassa myyjän virhevastuu on sen verran pitkä, että itse en hyväksyisi tarjouksia ostajaehdokkailta, jotka yrittävät "epäreiluilla" konsteilla vedättää kauppahintaa alemmas. Kaupan jälkeen on parempi olo, kun tietää että mahdollisessa riitatilanteessa ostajan kanssa pystyy asiat hoitamaan normaalisti neuvottelemalla, faktoihin perustuen.
Yleisiä tee-se-itse miehien jäljiltä olevia murheita ovat mm. liitokset piilossa (joita kukaan ei voi nähdä), väärät osat esim. viemäriputkessa vessan jälkeen liian monta jyrkkää 90-asteen mutkaa, liihan harva kannakointi.
Samoja virheitä olen nähnyt ammattiputkarienkin jäljiltä. Muistan hyvin yhden jo eläkkeellä olevan sankarin, jonka asennuksien jälkeen laattamies joutui aina kiristelemään kaikki liitokset jotta veden tippuminen loppuisi
Oikein tehdyistä asennuksista ei näe kuka ne on tehnyt eli onko ollut luvallinen sähkäri vai ei tai putkimies. Yleensä tosin on pakko sanoa että mikäli on pahuksen siistiä jälkeä niin sen on kyllä joku tehnyt itselleen... Mutta siis vakuutus voisi jättää korvaamatta vain jos siellä on ollut joku moka.
Tuollaisen kommentin jälkeen kannattaa vain kysyä että mikä niissä oli muka vikana ja vakavasti harkita josko sen talon ostaisi joku muu. Tosin näinä aikoina ei auta kauhean kranttu ostajien suhteen olla.
Samoja virheitä olen nähnyt ammattiputkarienkin jäljiltä. Muistan hyvin yhden jo eläkkeellä olevan sankarin, jonka asennuksien jälkeen laattamies joutui aina kiristelemään kaikki liitokset jotta veden tippuminen loppuisi
Oikein tehdyistä asennuksista ei näe kuka ne on tehnyt eli onko ollut luvallinen sähkäri vai ei tai putkimies. Yleensä tosin on pakko sanoa että mikäli on pahuksen siistiä jälkeä niin sen on kyllä joku tehnyt itselleen... Mutta siis vakuutus voisi jättää korvaamatta vain jos siellä on ollut joku moka.
Tuollaisen kommentin jälkeen kannattaa vain kysyä että mikä niissä oli muka vikana ja vakavasti harkita josko sen talon ostaisi joku muu. Tosin näinä aikoina ei auta kauhean kranttu ostajien suhteen olla.
Itse putkityöt nykyjään vallan tehneenä kaikenlaisista syistä...niin voisin väittää että harvoinpa painekokeita kukaan ammattilainenkaan tekee.
Viheliäisin minkä huomasin kerran oli messinkiosan hiushalkeama, ihan sertifikaatin omaavilla osilla... Joten sekin siitä ja silloin oli sunnuntai mutta olikohan joulu vai miksi tarjoustalo oli auki niin sillä yrjöystalon osalla piti ja jälleen perhe pääsi posliinille istahtamaan suurimman hädän hetkellä
Viheliäisin minkä huomasin kerran oli messinkiosan hiushalkeama, ihan sertifikaatin omaavilla osilla... Joten sekin siitä ja silloin oli sunnuntai mutta olikohan joulu vai miksi tarjoustalo oli auki niin sillä yrjöystalon osalla piti ja jälleen perhe pääsi posliinille istahtamaan suurimman hädän hetkellä
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
-
rintsikan repijä
- Jäsen

Ainakin omalla paikkakunnalla on sääntö että jos on ollut 5v putkimiehenä alalla, saa tehdä putkitöitä luvallisesti itselle,mutta ei muille( tarvii olla yritys ja vastuu vakuutus)
Minä teen asiakkaalle aina painekokeen, muista en tiedä.
Jep, se on vähän väärin, varsinkin foorumeilla huudella ja purnata. Mutta ei putkitöissä lain pykälän mukaan mitään tarvita. Eriasia toki luottamuksen aikaansaaminen.rintsikan repijä kirjoitti:Ainakin omalla paikkakunnalla on sääntö että jos on ollut 5v putkimiehenä alalla, saa tehdä putkitöitä luvallisesti itselle,mutta ei muille( tarvii olla yritys ja vastuu vakuutus)
Kuulostivat sähkötöiltä nuo luvat. En tiedä mistä nuo tulevat aatokset että suomi alkaa pian olla luvattomien lupien maa. Ennen tehtiin ammattitaidolla; nykyään luvilla...
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Kuinka käytännössä vakuutustarkastaja totesi putkiliitososien ja putkien hyväksynnät, usein esim. komposiittiputkista lähtee merkinnät pois jo putkia asennettaessa? Jos sattuisi tulemaan vesivahinko niin eikös vakuutusyhtiöllä ole silloin todistustaakka siitä että vuoto johtui nimenomaan siitä syystä että on käytetty ei-hyväksyttyjä LVI-tuotteita?Juha_P kirjoitti: Oma kokemus: Vahingon satuttua vakuutustarkastajaa ei kiinnostanut pätkän vertaa kuka karmeannäköisen putkihässäkän oli tehnyt.
Ainoastaan se kiinnosti, että osat ja putket oli hyväksyttyä kamaa ja asennus oli oikein tehty.
Ei kait asia voi mennä niin että kun jossain piirissä on ilmennyt vuotoa, ja on todettu että siellä on käytetty ei-hyväksyttyjä osia, niin silloin vakuutusyhtiön ei tarvitse korvata mitään??
Ainakin Helsingissä saa asentaa putket ihan itse kunhan saa jonkin KVV-vastaavan nimen luvanhakukaavakkeeseen.
Viimeksi muokannut Spautio, La Helmi 23, 2013 1:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.