Kattoremontti omin voimin
Kattoremontti omin voimin
Tere, haulla etsin aiheita kattoremontista..jotain löytyikin,mutta..
Ajattelinpa ens keväänä tehdä kattoremontin, kun on saanut 5 tarjousta eri urakoitsijoilta, työn osuus n.4000€,aika rietas summa.
Eli, katolla alimpana on hyvökuntoinen huopakate. Päällä olevan vanhan ondulinen puran pois, ja sen päälle uusi peltikate.
Jokainen urakoitsija meinaa tehdä että ekaksi pystyrimat-aluskate-ruoteet-pelti. Itse ajattelin laittaa vain ruoteet 30x100 sahatavarasta,sen päälle aluskate ja sitten pellit kiinni.
Näin tehden syntyy ilmarakoa,harjalle asti niinkuin pitäisi. Hyväkuntoinen huopa toimii myös aluskatteena..
Onko porukassa ketään,ketä on tehnyt itse kattoremontin? Varmastikin, kun joitain kuvia löysin..
Ajatuksia tuosta ruoteiden laitosta, vaatiiko kuitenkin pystyrimotuksen?
En kuitenkaan ymmärrä työn osuuden määrää;tarjouksen olen pyytänyt niin et itse puran vanhan, laitan sadevesikourut ja lumiesteet,otsalaudat ja pellitykset. Telineitä ei tarviste kun räystäskorkeus on n. 3 metriä,
lappeet suorakaiteen muotoiset.. tekijälle jäis vain rimoitus-aluskate-ruoteet-peltien asennus... miten siitä voi saada työtä neljän tonnin edestä? Ei voi ymmärtää...
Ajattelinpa ens keväänä tehdä kattoremontin, kun on saanut 5 tarjousta eri urakoitsijoilta, työn osuus n.4000€,aika rietas summa.
Eli, katolla alimpana on hyvökuntoinen huopakate. Päällä olevan vanhan ondulinen puran pois, ja sen päälle uusi peltikate.
Jokainen urakoitsija meinaa tehdä että ekaksi pystyrimat-aluskate-ruoteet-pelti. Itse ajattelin laittaa vain ruoteet 30x100 sahatavarasta,sen päälle aluskate ja sitten pellit kiinni.
Näin tehden syntyy ilmarakoa,harjalle asti niinkuin pitäisi. Hyväkuntoinen huopa toimii myös aluskatteena..
Onko porukassa ketään,ketä on tehnyt itse kattoremontin? Varmastikin, kun joitain kuvia löysin..
En kuitenkaan ymmärrä työn osuuden määrää;tarjouksen olen pyytänyt niin et itse puran vanhan, laitan sadevesikourut ja lumiesteet,otsalaudat ja pellitykset. Telineitä ei tarviste kun räystäskorkeus on n. 3 metriä,
lappeet suorakaiteen muotoiset.. tekijälle jäis vain rimoitus-aluskate-ruoteet-peltien asennus... miten siitä voi saada työtä neljän tonnin edestä? Ei voi ymmärtää...
- vesahy
- Jäsen

Re: Kattoremontti omin voimin
Meillä tehtiin tiilikatto omin voimin, talokootyönä. Jos edesmennyt lankoni toimi mestarina ja hänelle maksoin pikkuisia summia, muut olivat töissä ruoka- ja juomapalkalla (filettä ja Sawon viinaa). Kauan se otti mutta hyvä tuli, vieläkin tiilet millilleen linjassa joka suuntaan.
Kaikki vanhat katteeet purettiin pois ja silloin paljastui miten mätä vanha pärekatto oli, osa oli muhinut ihan mustaksi mullaksi. Sen takia aina, nytkin, suosittelen samaa muille. Vanhat paskat pois, se on kuitenkin aika peini osa kokonaisurakkaa. Mitään syytä en keksi, miksi ne pitäisi sinne väliin jättää.
Kaikki vanhat katteeet purettiin pois ja silloin paljastui miten mätä vanha pärekatto oli, osa oli muhinut ihan mustaksi mullaksi. Sen takia aina, nytkin, suosittelen samaa muille. Vanhat paskat pois, se on kuitenkin aika peini osa kokonaisurakkaa. Mitään syytä en keksi, miksi ne pitäisi sinne väliin jättää.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
-
Laurakaisa
- Jäsen

- Kotisivu: http://laurakaisatalo.blogspot.com
Meillä on suht samalla talkooporukalla tehty toissa kesänä peltikatto yhteen rintamamiestaloon ja viime kesänä eli tänä vuonna kolmiorimahuopakatto omaan rintamamiestaloon. Tällä kokemuksella, tosin itse vain huoltojoukkueessa toimineena, sanoisin että se peltikaton teko oli sekä työn määrän että laadun osalta ihan lastenleikkiä verrattuna siihen huopakattonyhertämiseen mitä täällä viime kesänä harrastettiin. Toissa kesä oli kyllä aika paljon kuivempi kuin tämä viimeisin, sikälikin eri homma. Mutta ei siis mikään ylipääsemätön tehtävä tosiaankaan.
En tiedä, tarkoittaako omin voimin tässä tapauksessa ihan itse vai isommalla porukalla. Yksin on kyllä varmaan aika hankala kattoa alkaa tekemään, tavaraa on vaikea hillua katolle yksinään ja se nopeuttaa ihan sikana jos on sirkkelityöryhmä erikseen maan kamaralla. Meillä oli siinä peltikattohommassa itse asiassa kolme porukkaa - yksi maassa, yksi räystään tasalla telineillä ja yksi sitten lappeella. Meni sukkelasti.
Tuohon aluskatehommaan en osaa ottaa kantaa kun en ole yhtään peltikattoihin perehtynyt. Noissa kattoremonteissa on kyllä jotenkin käsittämätöntä tuo hinnanmuodostus, naapuriin vaihdettiin peltikatto ja niillä jampoilla meni siihen hommaan vissiin kaksi vai kolme päivää. Ihan hyvät tuntipalkat kun se operaatio oli neljä kertaa kalliimpi kuin meidän huopakatto. Vissiin valtaosa ihmisistä ei halua kiivetä katolle. Siihen korkealla työskentelemiseen kuulemma tottuu parissa päivässä.
Tässä on meidän huopakattomiehen haastattelu blogista, se nyt on enempi ehkä tuota kolmiorimakattohommaa mutta saattaa siellä jotain teline- sun muita asioita olla mitkä koskee kattoremppaa ihan yleisestikin: http://laurakaisatalo.blogspot.fi/2012/ ... ttelu.html
En tiedä, tarkoittaako omin voimin tässä tapauksessa ihan itse vai isommalla porukalla. Yksin on kyllä varmaan aika hankala kattoa alkaa tekemään, tavaraa on vaikea hillua katolle yksinään ja se nopeuttaa ihan sikana jos on sirkkelityöryhmä erikseen maan kamaralla. Meillä oli siinä peltikattohommassa itse asiassa kolme porukkaa - yksi maassa, yksi räystään tasalla telineillä ja yksi sitten lappeella. Meni sukkelasti.
Tuohon aluskatehommaan en osaa ottaa kantaa kun en ole yhtään peltikattoihin perehtynyt. Noissa kattoremonteissa on kyllä jotenkin käsittämätöntä tuo hinnanmuodostus, naapuriin vaihdettiin peltikatto ja niillä jampoilla meni siihen hommaan vissiin kaksi vai kolme päivää. Ihan hyvät tuntipalkat kun se operaatio oli neljä kertaa kalliimpi kuin meidän huopakatto. Vissiin valtaosa ihmisistä ei halua kiivetä katolle. Siihen korkealla työskentelemiseen kuulemma tottuu parissa päivässä.
Tässä on meidän huopakattomiehen haastattelu blogista, se nyt on enempi ehkä tuota kolmiorimakattohommaa mutta saattaa siellä jotain teline- sun muita asioita olla mitkä koskee kattoremppaa ihan yleisestikin: http://laurakaisatalo.blogspot.fi/2012/ ... ttelu.html
"Saavat tehdä tämän päivän talot juuri niin kuin haluavat, mutta minun talo on tehty kuusikymmentä vuotta sitten ja semmonen aika näkyy talossa ja ihmisessä. Kiitos mutta ei kiitos." - Tuomas Kyrö: Mielensäpahoittaja
Ei se 30mm riitä aluskatteelle että saat sen irti huovasta, tai sitten saat asentaa sitä TODELLA huolellisesti. Aluskate pitää saada hiukan pussille ruoteiden väliin ja tuossa tilanteessa sulle jää liian vähän pelivaraa. 4ke kattorempasta on paljon jos ei tarvitse maksaa talkooporukalle mitään, ei ota vakuutuksia, ei tee telineitä, yms. Kyllä sen katon saa porukallakin tehtyä, ulkorakennus on 4*10m (pohjapinta-ala, yksi lape, toinen naapurin) ja sen tein ihan itekseen, koomista katseltavaa varmasti oli kun aluskatteeseen nappas tuuli kiinni ja mies meinas mennä mukana. Ja taivas kun alkoi tummentumaan niin kipinkapin kauppaan hakemaan pressuja ja 5min ennenkuin esterin perse repesi oli peitteet paikallaan. Laajennuksen mitat on 5,5m*5,5m, harjakatto ja sen tein vanhempien avustuksella, minä katolla ja porukat syötti alhaalta peltejä. Aluskatteen laittoi runkoryhmä, ruoteet laitoin itse. Kyllä nuo hommat onnistuu mutta laajennuksen katolla heiluessa kävi pari kertaa tippuminen lähellä, 4ke on halpa hinta siitä kun pystyy kävelemään. Kaveri kysyi saunan lauteilla että "mites se kotitalousvähennys muuttuu ens vuonna?" En tiedä eikä kiinnosta, oli mun vastausm johon kaveri, "niinkun sää teet kaikki ite" 
Ehdottomasti pystyrimoitus. Jos lyöt pelkät ruoteet, niin katon alle tiivistyvä tai jotenkin muuten päätyvä vesi jää makaamaan ruoteita vasten ja lahottaa ruoteet. Veden pitää aina päästä valumaan räystäälle asti ja ruoteiden pitää päästä tuulettumaan myös alapuolelta. Jos huopa kerran oikeasti on hyväkuntoinen, niin ei sinne tarvitse toista aluskatetta laittaa, koska silloin aluskatteiden välikin pitäisi saada tuulettumaan.säkäri kirjoitti: Jokainen urakoitsija meinaa tehdä että ekaksi pystyrimat-aluskate-ruoteet-pelti. Itse ajattelin laittaa vain ruoteet 30x100 sahatavarasta,sen päälle aluskate ja sitten pellit kiinni.
Jos tulee nykyaikainen aluskate, niin sitä ei saa lyödä ruoteiden päälle, vaan sen paikka on ruoteiden alla. Ruoteiden päälle lyötynä aluskatteen "pussi" on väärään suuntaan ja estää kondenssiveden valumisen pois.
Juu, yksin en siitä suoriudu... buukattu on jo muutama apupoika. Mutta probleemana on et ei ole ketään lähipiirissä ketä tehnyt kattotöitä ennen. Epäilyttää
siis tuo rimoitus ja ruoteet,voinko laittaa suoraan huovan päälle ruoteet 300:n jaolla, aluskate ja sitten pellit?
2-3 päivää kuulemma remppa kestäis. Siinä tulee kahdelle ukolle huima tuntipalkka.. tavallaan asian ymmärrän, toisaalta käsittämätön. Saanhan siitä verotuksessa melkein 2 tonnia takaisin...mutta silti,
sillä rahalla minkä siinä säästäisin voin pyytää putkimiestä tekemään käyttövesiputkirempan! Se summa mikä pyydetään pelkästä työstä, sillä saan kaikki tarvikkeet mitä koko kattoremppaan tarvitaan,kaikki.
Se huopa siellä alimpana on hyvässä kunnossa. Vintillä käyty monta kertaa;mitään vuotojälkiä ei missään näy, puut ovat terveen näköisiä...
Jos jollain on ajatuksia voiko ruoteet näin tehdä,kertokaa!
siis tuo rimoitus ja ruoteet,voinko laittaa suoraan huovan päälle ruoteet 300:n jaolla, aluskate ja sitten pellit?
2-3 päivää kuulemma remppa kestäis. Siinä tulee kahdelle ukolle huima tuntipalkka.. tavallaan asian ymmärrän, toisaalta käsittämätön. Saanhan siitä verotuksessa melkein 2 tonnia takaisin...mutta silti,
sillä rahalla minkä siinä säästäisin voin pyytää putkimiestä tekemään käyttövesiputkirempan! Se summa mikä pyydetään pelkästä työstä, sillä saan kaikki tarvikkeet mitä koko kattoremppaan tarvitaan,kaikki.
Se huopa siellä alimpana on hyvässä kunnossa. Vintillä käyty monta kertaa;mitään vuotojälkiä ei missään näy, puut ovat terveen näköisiä...
Jos jollain on ajatuksia voiko ruoteet näin tehdä,kertokaa!
-
Jarppi78
- Jäsen

Sanonpa nyt vain sen tähän että tuo katon uusiminen oli ainut homma jossa otin firman tekemään. Katto on kuitenkin talon tärkein osa joten jos on epäröintiä osaamisen tasosta niin mun mielestä sen kanssa on turha lähteä harjoittelemaan, voi tulla isompia ongelmia. Ja sekin että jos tuola kellarissa nyt joskus iskee vasaralla vähän sormeen ja tulee parit ärräpäät niin tuolla katolla voi sattua astetta ismpi työtapaturma ja henki lähteä.
Oma konesaumakatto on nyt asennettu, eka lasku jossa oli purku- ja oikaisutyöt + katto asnnettuna oli 3800€ ja toiseen laskuun jota en vielä ole nähnyt tulee lapetikkaat, piipunhattu, rännit, miehistöluukku ja 10 m2 kuistin katto...eli en usko sen yli 2000€ n nousevan. Eli alta 6000€ aito konesaumakatto, ei mun mielestä paha.
Oma konesaumakatto on nyt asennettu, eka lasku jossa oli purku- ja oikaisutyöt + katto asnnettuna oli 3800€ ja toiseen laskuun jota en vielä ole nähnyt tulee lapetikkaat, piipunhattu, rännit, miehistöluukku ja 10 m2 kuistin katto...eli en usko sen yli 2000€ n nousevan. Eli alta 6000€ aito konesaumakatto, ei mun mielestä paha.
-
rintsikan repijä
- Jäsen

Tein kattoremontin tänä kesänä 95% itse, pellit otin asennettuna. aikaa meni n.2kk työn ohella. sis. vanhojen niskojen korotus 100m, aluskate, 25x50 rimat, 32 mm ruoteet.
katon oikomisessa meni oma aikansa, Säästin rahaa paljon kun tein itse, mutta ressiä ja väsymystäkin oli myös. suosittelen ottamaan firman jos vähäänkään tuntuu siltä että ite ei ehkä kerkiä/pysty. (kaikki omasta vapaa-ajasta pois) nimimerkillä:eräskin aamu olin 5.00 repimässä kalsareilla pressua katolle ku vettä sataa kaatamalla
katon oikomisessa meni oma aikansa, Säästin rahaa paljon kun tein itse, mutta ressiä ja väsymystäkin oli myös. suosittelen ottamaan firman jos vähäänkään tuntuu siltä että ite ei ehkä kerkiä/pysty. (kaikki omasta vapaa-ajasta pois) nimimerkillä:eräskin aamu olin 5.00 repimässä kalsareilla pressua katolle ku vettä sataa kaatamalla
-
kakluuni
- Jäsen

Meille laitettiin hiljattain ja konesaumakatto. Perusrintsikkaa isompi talo, kaksi piippua, kaksi kuistia ja yksi isohko leveä kattolippa/ikkuna, jonka puuosat tehtiin kaikkineen uusiksi. Lisäksi yhden painuman oikaisu ja uudet räystäslaudat vielä rännit ja syksytorvet. Hinta töineen materiaaleinen n 12 t. euroa. Tähän verratttuna tuo 4000 työn hintana katostasi kuulustaa kovalta.
- jonep
- Jäsen

http://www.facebook.com/photo.php?fbid= ... =1&theater
Tommottinen peltikatto pätkittiin viime syksynä kolmen miehen voimin viikonlopputöinä ja ainakin omalta osalta kysyi hermoja ihan kiitettävästi kun talvi painoi niskaan..
vanha huopakatto jäi alle aluskatteeksi ja kattotuolien kohdille lyötiin 45*60 rimat 7tuuman nauloilla kattotuoleihin kiinni.. Näihin sitte 5tuuman laudasta ruoteet ja siihen pellit.. Pelti on mattapeltiä ja erittäin tyytyväinen siihen olen ollut, lumet ei tule alas vaikka katto on aika jyrkkä ja kävelemäänkin siinä pystyy ihan hyvin.. Ja jos samaan rumbaan täytys ruveta uudestaan niin ei en alkas, ainakaan niin myöhään syksyllä ja niin pienellä porukalla. 
Tommottinen peltikatto pätkittiin viime syksynä kolmen miehen voimin viikonlopputöinä ja ainakin omalta osalta kysyi hermoja ihan kiitettävästi kun talvi painoi niskaan..
Ja taas tuli sanomista..
- maurilyly
- Jäsen

- Kotisivu: http://huvilointia.blogspot.fi
- Viesti:
otitko huomioon kotitalousvähennykset? Maksimihan on, jos työstä maksat 5000 eur, saat takaisin 2250 veroissa. Ja toi on per henkilö.
Meillä firman laittama rakenne oli jotensakin näin:
Vanha tiilikatto ja ruoteet pois, vanha huopa jäi ja suoraan sen päälle laitettiin hengittävä aluskate.
(http://www.monier.fi/kattotuotteet/alus ... ersal.html)
Siittä sitten pystylaudat ja toiset laudat ruoteiksi ja pelli päälle.
130 neliötä maksoi 11k€ ns. avaimet käteen. Sis. rännit, piipun pellityksen, piipunhatun.
Vanhat tikkaat meni takaisin katolle koska olivat melkein uudet. Oisko työn osuus ollut laskussa n. 6000€. Kaksi päivää meni tehdessä, ekana päivänä uuteen kattopeltiin asti ja toisena laittoivat piipunpellit ja -hatun, harja- ja reunapellit + rännit ja rappuset
Peltinä plannja Hard Coat.
Tähän nähden 4000€ kuullostaa aikast isolta summalta. Koko katon urakka ei varmaan olisi enään paljon kalliimpi..
(MUOKS. Hämeen laaturemontti teki tämän meiänkin katon.)
Vanha tiilikatto ja ruoteet pois, vanha huopa jäi ja suoraan sen päälle laitettiin hengittävä aluskate.
(http://www.monier.fi/kattotuotteet/alus ... ersal.html)
Siittä sitten pystylaudat ja toiset laudat ruoteiksi ja pelli päälle.
130 neliötä maksoi 11k€ ns. avaimet käteen. Sis. rännit, piipun pellityksen, piipunhatun.
Vanhat tikkaat meni takaisin katolle koska olivat melkein uudet. Oisko työn osuus ollut laskussa n. 6000€. Kaksi päivää meni tehdessä, ekana päivänä uuteen kattopeltiin asti ja toisena laittoivat piipunpellit ja -hatun, harja- ja reunapellit + rännit ja rappuset
Peltinä plannja Hard Coat.
Tähän nähden 4000€ kuullostaa aikast isolta summalta. Koko katon urakka ei varmaan olisi enään paljon kalliimpi..
(MUOKS. Hämeen laaturemontti teki tämän meiänkin katon.)
Viimeksi muokannut Nmanner, Ti Loka 16, 2012 8:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
RMT vm-55, pientä laittoo tää vaatii vaan.
i hate when people compares lemmy with god, i know he is great but he is not gonna be lemmy ever
i hate when people compares lemmy with god, i know he is great but he is not gonna be lemmy ever
Meillä uusittiin katto tänä kesänä, firma oli Hämeen Laaturemontti. Vanha tiilikatto pois, uudet tuplapystyt, aluskate ja vaakaruoteet ja uudet tiilet tilalle + rännit ja kattoturvatuotteet. Alla oli ehjä huopakatto. Koko rempan hinta vähän reilut 15 000 euroa, josta työn osuus noin 6500. Koko homma kesti neljä päivää, ja kolmessakin olisi mennyt, jos olisivat tehneet heti valmista. Parhaimmillaan katolla oli kuusi äijää, telineitä ei tarvinnut pystyttää, sillä kamat liikkuivat ylös ja alas nosturilla. En edes harkinnut itse tekemistä, sillä talo on perusrintsikkaa isompi, 8 x 13 metriä, ja katolla on pari jiiriä. Lisäksi korkeutta on räystäälle reilut neljä metriä, eli telineitä olisi tarvinnut hirveän satsin. Kun katto teetettiin ulkopuolisilla, jäi itselle aikaa maalata taloa. Siihen sitten menikin koko kesä...
- vesahy
- Jäsen

Kyllä meidän talkoissa tuherrettiin koko kesä ja silti verannan katto jäi seuraavaksi kesäksi. Remonttia tehtiin pääosin viikonvaihteessa ja silloinkin vain jos piteli poutaa. Monta kertaa kävi niin, että perjantaina illalla ihailtiin tähtikirkasta yötaivasta ja lauantaina herättiin sitten lohduttomaan sateeseen. Ei silloin voinut oikeastaan tehdä muuta kuin katsoa, että pressut ovat kunnolla paikoillaan. Ja syödä pihvit pois, saunoa ja juoda talkooviinat pois. Mutta hauskaa oli, kaikesta huolimatta.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Voi herrajumala, jos olisin omaan ulkorakennukseen kattoon (120m2) saanut kattorempan 4000e työn osuudella, olisin tilannut silmää räpäyttämättä. Sensijaan sain tarjouksen avaimet käteen muistaakseni n 15000e. Firman nimi Kamppikyttö (nimi muutettu).
Ei tullu kauppoja. Ensi keväänä tuhtaan sen itse, budjetilla alle 2500e. Ostan "säästyneillä" rahoilla loppuelämäni kaljat.