Etäluettava sähkömittari
Etäluettava sähkömittari
Ollaan harkittu siirtymistä etäluettavaan sähkömittariin. Minkäslaisia kokemuksia siitä?
Re: Etäluettava sähkömittari
Eikös se mene ihan sähköyhtiön kautta. Vai mistä on kyse? Siis jo pykälien mukaan on käsittääkseni siirryttävä etäluettaviin joillain aikataululla.
Juu niin se menee mutta ei ne kuitenkaan samaan aikaan kaikkia vaihda. Lähinnä sitä ajattelin että miten se on näknyt laskuissa kun kuitenkin reaaliajassa laskuttavat. Eli onko ollut hyvä systeemi että laskut tulevat talviaikaan huomattavasti isompina kuin kesällä...
-
Labyrint64
- Jäsen

Koko etäluettava mittari hömpötys on ihan turhaa. Meidän sähköyhtiö mainosti jo ajat sitten että etäluettavan mittarin etuja on mm. mahdollisuus seurata omaa sähkönkulutusta tarkemmin. Ongelma siinä on se että tällaista palvelua ei tarjota koska se ei ole sähköyhtiölle hyvä bisnes eikä laki velvoita siihen. Jo nyt on joillain yhtiöillä mahdollisuus maksaa laskuja tasaerin. Arvelisin että mihin tahansa yhtiöön kun soittaa ja sopii että maksaa esim. kesällä ennakkoon talvikauden maksuja niin se on mahdollista - koska muuten kuluttaja siirtyy toiseen yhtiöön.
juurikin tällaisia kommenteja lisää
. Sekä muunlaisia myös 
Kyllä meillä ainakin (savon voima) voi seurata netistä päiväkohtaisen kulutuksen, oliko jopa tuntien mukaan. Tosi hyvät nettipalvelut. Ja ilmaiset.Koko etäluettava mittari hömpötys on ihan turhaa. Meidän sähköyhtiö mainosti jo ajat sitten että etäluettavan mittarin etuja on mm. mahdollisuus seurata omaa sähkönkulutusta tarkemmin. Ongelma siinä on se että tällaista palvelua ei tarjota koska se ei ole sähköyhtiölle hyvä bisnes eikä laki velvoita siihen.
Tääläpäin ollut jo vissiin 5vuotta nuo mittarit joka torpassa. Hyvä systeemi. Jää itseltä lukemisen vaiva pois.
Vattenfallin nettisivujen kautta näkee tunnin tarkkuurella miten virtaa mennyt. Samoin kaikki historia tiedot jää sinne. Ja jos ei ole määräaikaista sopimusta,niin liittymä tyyppiä voi netissa vaihtaa, miten itse parhaaksi näkee.
Vattenfallin nettisivujen kautta näkee tunnin tarkkuurella miten virtaa mennyt. Samoin kaikki historia tiedot jää sinne. Ja jos ei ole määräaikaista sopimusta,niin liittymä tyyppiä voi netissa vaihtaa, miten itse parhaaksi näkee.
Sama homma meillä Kymenlaakson sähkön kanssa, netistä näkee tunneittain ja päivittäin miten on sähköä mennyt. Ei se raportointi tietenkään ole aukoton ja elää välillä omaa elämäänsä. Viimeksi ukkosen jälkeen oli 3 päivää niin, ettei sähköä muka olisi mennyt lainkaan ja neljännen päivän kohdalla oli sitten kaikkien näiden edellistenkin päivien kulutus.
Kiva sitä on seurata, mutta isäntä voisi jättää vähemmälle sen spekuloinnin, että mitäs rouva on taas tehnyt, kun on sähkönkulutukseen saatu tuollainen piikki aikaiseksi
Kiva sitä on seurata, mutta isäntä voisi jättää vähemmälle sen spekuloinnin, että mitäs rouva on taas tehnyt, kun on sähkönkulutukseen saatu tuollainen piikki aikaiseksi
Ei meillä edes kysytty halukkuutta moiseen. Lappu tuli postilaatikkoon viikkoa ennen ja sitten tuli asentaja.
Säästyy tosiaan se mittarin lukeminen, mutta täsmälaskutus rankaisee talvella.
Säästyy tosiaan se mittarin lukeminen, mutta täsmälaskutus rankaisee talvella.
Etäluettaviin mittareihin ja reaaliaikaiseen sähkönluentaan siirrytään sen takia että kun kaikilla on mittarit voi sähköyhtiö siirtyä muuttuvaan hinnoitteluun. Talvella kun tulee kulutushuippu, joutuu sähköyhtiö maksamaan ostosähköstä paljon kovempaa hintaa mitä esim. kesällä ja tässä kohtaa sähköyhtiö voi tehdä tappiota ja "huonona" talvena menee kvartaalin tulos miinukselle. Ja tämän ongelman pystyy estämään sillä että laskutetaan asiakkaita kulutuksen mukaan ja tulevaisuudessa varmasti siirrytään vielä muuttuvaan hinnoitteluun, eli kun kovimmilla pakkasilla sähköä kuluu eniten niin siitä myös maksetaan kovempaa hintaa. Jos nyt 2kk:n laskut pahimpina talvikuukausina on tonnin luokkaa niin odotettavissa on että muuttivilla hinnoilla saa maksaa muutaman satasen varmasti lisää, mutta tähän tietysti sähköyhtiö vastaa että vastaavasti kesällä kun sähköä kuluu vähän niin hinta laskee. Joo, niin varmaan laskeekin... no jos nyt kuitenkin laskee niin lasku kun on niin pieni jo valmiiksi kesäisin että eipä siitä montaa euroa pois lähde. Lopputulos, maksamme sähköstä taas hiukan enemmän jotta yhtiöiden osakkeenomistajat saa isommat osinkonsa.
Meillä on ollut jo viisi vuotta Vattenfallin pakkoasennuttama "etäluku"mittari. Kerran viiden vuoden aikana on ottanut kytkyt pääpaikkan. Että se siitä reaaliaikaisuudesta, sen näen itse kun tarkkailen mittaria ja sen lukemia.
Meillä ei ole gsm-kenttää, eikä tule olemaan. Haittaa tuosta on ollut, kun ei suostunut aluksi päivittämään yö/päiväsähköä, ja kun lämminvesivaraaja oli kytketty yösähkön taakse, niin vesihän pysyi sitten aika vilposena. Pakkoasensivat lisäanetennin talon kattoon, siitähän ei mitään hyötyä ollut, mutta kun eivät uskoneet.
Mielenkiinnolla odottelen, mitä tuleman pitää, Vattenfall poisti jo sen mahdollisuuden, että itse olisi netissä ilmoittanut kulutuslukemat.
Meillä ei ole gsm-kenttää, eikä tule olemaan. Haittaa tuosta on ollut, kun ei suostunut aluksi päivittämään yö/päiväsähköä, ja kun lämminvesivaraaja oli kytketty yösähkön taakse, niin vesihän pysyi sitten aika vilposena. Pakkoasensivat lisäanetennin talon kattoon, siitähän ei mitään hyötyä ollut, mutta kun eivät uskoneet.
Mielenkiinnolla odottelen, mitä tuleman pitää, Vattenfall poisti jo sen mahdollisuuden, että itse olisi netissä ilmoittanut kulutuslukemat.
Etäluettava mittari jota pitää lukea iha omin silmn ja pistellä lukemat Fortumille. Näin se kehitys kehittyy. Eli ei muutosta viel mihinkään suuntaan vaikka vaihdettii etäluettavaksi. Selitys oli jotai, että kun alueella ei viel muilla oo niin ei oo viel mahollista lukea tai jotai vastaavaa. Ens keväänä pitäs sit alkaa etäluenta. Mä oon ilmotellu joka kuukauden lopussa kulutuslukemat jo ennen etäluettavaa mtitaria niin maksaa just sen mitä kuluttaaki.. olikoha tää nimellä täsmälaskutus tai joku vastaava.
---
Vuoden 1959 Siporex-talo
Vuoden 1959 Siporex-talo
Vuoden verran se meillä kesti, heinäkuussa laittoivat uuden. Eilen sama juttu naapurilla 
Pörssisähköhän on niin kallista, että huippuhintojen aikaa teollisuus pysäyttää sen takia tehtaita; lienee epärealistista, että kuluttajien hinnan annetaan heilua yhtä paljon.
Rintamamiestaloissa on onneksi yleensä öljykattila kellarissa muistona ajoilta, jolloin öljy oli halvempaa kuin sähkö.
Minulle ei ole selvinnyt, kuinka täällä Vantaalla pääsee noihin kulutuslogeihin käsiksi: on olemasssa eräs sivu, mutta sieltä löytyvät vain lukemat jotka olen itse sinne aikoinani syöttänyt.
Rintamamiestaloissa on onneksi yleensä öljykattila kellarissa muistona ajoilta, jolloin öljy oli halvempaa kuin sähkö.
Minulle ei ole selvinnyt, kuinka täällä Vantaalla pääsee noihin kulutuslogeihin käsiksi: on olemasssa eräs sivu, mutta sieltä löytyvät vain lukemat jotka olen itse sinne aikoinani syöttänyt.
- lmfmis
- Jäsen

- Kotisivu: viewtopic.php?f=9&t=8430
Kärsivällisyyttä...
Ensin asennetaan mittarit, siiiitten tulee palvelut. Fortumin apu kertoi että 2015 rupeaa samaan liveraporttia netistä (lisähintaan varmaan) ja tuntikohtaista hinnoittelua...
Ensin asennetaan mittarit, siiiitten tulee palvelut. Fortumin apu kertoi että 2015 rupeaa samaan liveraporttia netistä (lisähintaan varmaan) ja tuntikohtaista hinnoittelua...
Eristysremppa: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430