Palovaroittimista?

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
mvaarimo
Jäsen
Jäsen

Palovaroittimista?

Viesti Kirjoittaja mvaarimo »

Kun remontin yhteydessä uusitaan kaikki sähkökin niin sähkäri väitti että pitäisi olla sähköverkkoon liitettyjä palovaroittimia vähintään 1 kpl / 60 m2. Tästä en ole löytänyt yhtään tietoa, paitsi jos on haettu reakennuslupaa talolle 1.2.2009 jälkeen. Nythän on kyseessä reilut 50 v vanha talo. Eli puhuuko hän potaskaa? Itse olin ajatellut asentaa pattereilla toimivia palovaroittimia jotka ovat keskenään langattomasti yhteydessä toisiinsa. Vai löytyykö parempi ratkaisu. Niiden liittämien sähköverkkoon ei ole mahdollista.
Kariharrikari
Jäsen
Jäsen

Re: Palovaroittimista?

Viesti Kirjoittaja Kariharrikari »

Samaa väitti sähkäri meilläkin. Mielestäni kannattaa totella, sillä nuo verkkovirralla toimivat palovaroittimet ovat todella luotettavan oloisia ja ne saa ketjutettuakin helposti, jos ne on kaapeloitu MMJ 5x1,5s kaapelilla. Kaapeloinnin voi tehdä tähtimäisesti tai laittaa varoittimet ketjuun. Verkkovirralla toimivat palovaroittimet kannattaa asentaa uppoasennettavan kojerasian päälle, sillä pinta-asennus on ruma, koska varoitin tulee tällöin kojerasian verran seinästä/katosta ulos päin.

Minulla on kokemusta yhdestä pattereilla toimivasta ketjutettavasta palovaroitinsarjasta ja voin kertoa, että tuo ketjutustoiminto ei ollut luotettava...

Remonttimme myöhemmässä vaiheessa haimme rakennuslupaa muutostyöhön ja rakennuslupaan tuli merkintä, että asunto on varustettava verkkovirtaan kytketyillä palovaroittimilla. Onneksi olimme asentaneet ne jo remontoituihin tiloihin! Tässä yksi syy lisää asentaa verkkovirralla toimivat palovaroittimet.
Khyron
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Khyron »

Ei o vielä kokemusta mut ite ajattelin laittaa noita http://www.fidepro.fi/index.php?node_id=4591.

Ja jokaiseen makuuhuoneeseen ja sit vielä sinne sun tänne muutama, se 1 per 60m2 on kuitenkin minimi. Jokaiseen makkariin sen takia kun tuttu kertoi uutisesta missä lapsen makkarissa oli ollu kytevä sähköpalo ja lapsi tukehtunu käryihin, vanhemmat oli kotona.
Naulat tykkää kun niitä lyödään.
talonomistaja
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja talonomistaja »

tjaah?
Meillä oli viime kesänä yllätyspalotarkastus (ei pelkästään meillä, vaan tällä tiellä..), niin tällaista ohjeistusta emme kyllä saaneet. 1 varoitin per 60m2 oli puhetta, muttei mitään mainintaa, että millainen pitäisi olla.

eikä kyllä sähkärikään ole moisesta mitään puhunut.
gretheline
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://villabahnhugel.blogspot.fi/

Viesti Kirjoittaja gretheline »

Meillä turvakartoitusmies kehotti pyytämään rempan yhteydessä sähkäriä vetämään kaapelit myös hälytinlaitteistolle, tulee kuulemma paljon halvemmaksi niin ja siihen pystyy sitten kytkemään omiin tarpeisiin sopivaksi mitoitetun hälytinjärjestelmän. Kun piuhat on vedetty niin taloon on kuulemma helppo sitten asennuttaa esmes juurikin sähköllä toimivat ketjutetut palohälyttimet mutta myös murto- ja kosteushälyt ja näistä tarvittaessa lähtevä hälytys toivotuille tahoille, oli se sitten oma kännykkä tai vartiointiliike.

Meillä ei ole sähkärit palohälyttimiin puuttuneet, nykytilanne on yksi paristolla toimiva palohälytin per huone + eteisessä ja yläkerran aulassa omansa, paitsi keittiössä ei ole vielä kun meillä ei ole liesituuletinta. Ihan tavan palohälytin kyökissä huutaisi asukkien kuulon pilalle ja vähän päästä ja uudestaan pariston tyhjäksi ja en ole vielä saanut aikaiseksi ostaa sellaista toviksi vaimennettavaa mallia.
"...ja hänen kaikkein salaisin unelmansa oli omenapuu."
-Tove Jansson

RMT 1955-'57, 110/185m2, puu & ekosähkö
ascomm74
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja ascomm74 »

mvaarimo kirjoitti:jotka ovat keskenään langattomasti yhteydessä toisiinsa.
Langattomiin laitteisiin turvautuminen tuollaisessa kohteessa missä on elämästä ja kuolemasta kyse on vähän sama kuin käyttäisi puhallettavia lasten kellukkeita pelastusliivien sijaan myrskyisälle avomerelle lähtiessä.
mvaarimo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja mvaarimo »

Yläkertaan saisin makuuhuoneisiin varmaan yläpohjan kautta vedettyä kaapelointi niin että ne kolme ovat ketjussa ja varastavat sähköä joltain kattovalaisimesta.

Alakertaan minulla ei ole mahdollista kun olohuoneeseen vetää valaisimista sähköjohto, kattopaneelin läpi (kattoa on tasoitettu ja sen takai vähän alaslaskettu), ennen kun olen nyt paneloinut koko katon. En siis saa upporasiaa laitettua.

Keittiöön, allakerran työ / leikkihuoneeseen, käytävään taikka eteiseen en saa millään asennettu sähköllä toimivia palovaroittimia. Kodinhoitohuoneeseen vosin saada sähköt vedettyä.

Kuitenkin en pysty ketjuttamaan mahdollisia yläkerran, olohuoneen ja kodinhoitohuoneen palvaroittimia.

Mitä kannattaisi tehdä? Kannattaako niin kohteisiin mihin mahdolllista vetää sähkövalmiudet? Ja miten muihin tiloihin, vai riittääkö nämä viisi palovaroitin siinä tapauksessa, vai täydennänkö paristollisilla?

Jos laitain sähköllä toimivia palovaroittimia niin laitanko sellaisia jotka keskustelevat toistensa kanssa langattomasti?
tessu

Viesti Kirjoittaja tessu »

Vois viel laittaa palohälytyksen tulee kännykkään,kukaan ei meilläkään kuule jos toi varotin tos katossa huutaa vaikka kuinka kun itte on muualla.
Voishan sitä tietty sprinkleritkin asentaa eheh!
gretheline
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://villabahnhugel.blogspot.fi/

Viesti Kirjoittaja gretheline »

Tällainen löytyi:

E1:n palomääräykset ja ohjeet koskevat uuden rakennuksen paloturvallisuutta. Rakennuksen korjaus- ja muutostyössä määräyksiä sovelletaan, jollei määräyksissä nimenomaisesti määrätä toisin, vain siltä osin kuin toimenpiteen laatu ja laajuus sekä rakennuksen tai sen osan mahdollisesti muutettava käyttötapa edellyttävät (MRL 13 §).

Peruskorjaus, jossa tilojen käyttötapa ei muutu, ei yleensä edellytä sähköverkkoon liitettävien palovaroittimien asentamista. Kun tiloja laajennetaan, laajennettavat tilat varustetaan sähköverkkoon kytkettävin varoittimin, mutta olemassa olevat tilat voidaan toteuttaa pelastustoimen säädösten mukaisesti tavallisilla palovaroittimilla. Toisaalta jos tilojen käyttötarkoitus muuttuu vaativampaan suuntaan, esimerkiksi normaalista asunnosta erityisryhmien asunnoksi, tilat varustetaan sähköverkkoon kytketyin palovaroittimin.

Lähde: http://www.pelastustoimi.fi/artikkelit/4892

Elikkä jos ei ole laajennusosasta kyse, niin silloin ei ole pakollista asennuttaa verkkovirralla pelaavia palovaroittimia. Oman harkinnan mukaan sitten. Meillä ei laajennusosaa ole eikä tule, olen kuitenkin suunnitellut että sitten kun meillä remontti etenee siihen vaiheeseen että sähköjä uusitaan niin pyydän kyllä vetämään niin maan perusteelliselle hälytin- ja valvontajärjestelmälle piuhat samalla, ja niihin piuhoihin kytketään sitten sellainen laitteisto joka ilmoittaa myös minulle kännykkään jos jotain erikoista on meneillään. Silloin kun en ole kotona niin se kun ei tosiaan auta vaikka hälyttimet kuinka huutaisivat, ja jos vaikka palohälytin hälyttää niin nuo minun nelijalkaiset aarteet eivät ensinnäkään ymmärrä mikä meteli se on, ja vaikka sen merkityksen niille opettaisikin, niin eivät ne pystyisi omatoimisesti talosta poistumaan. Faktahan on että vanhassa puutalossa ei kauaa kestä kun se on ilmiliekeissä koko höskä, joten siinä kun näitä juttuja miettii on hyvä huomioida, että vaikka naapurissa asuisikin näköetäisyydellä joku 24/7 kyylä niin palo ei ihan heti sinne näy eikä kuulu ja sitten kun näkyy, se on todennäköisesti jo myöhäistä. Mitä aiemmin tulipalo huomataan sen parempi mahdollisuus on sekä talolla että sen asukeilla selvitä lievemmin vaurioin ja menetyksin.
"...ja hänen kaikkein salaisin unelmansa oli omenapuu."
-Tove Jansson

RMT 1955-'57, 110/185m2, puu & ekosähkö
Jamo2001
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Jamo2001 »

Mielestäni ei kannata harkikattakkaan mitään muuta kuin verkkoon liitettävää palovaroitinta.
Esim tarjoustalo, puuilo yms myyvät laadukasta ja tyylikään näköista mallia 19.90€-29.90€ sisältää 9v paristovarmennus pariston.
Varoittimessa optinen tunnistus ja mahdollisuus ketjuttaa kymmeniä varoittimia toimimaan samaan aikaan.
mm. Verkkovirta ok merkkivalo.

Sen voit asentaa vaikka ketjuttamatta olemassa olevan jakorasian kannen päälle ottamalla sieltä syötön. Jakorasian kanteen teet vain hiukan koloa josta saat johdot vedettyä (sähkö-alan ammattilainen saa tehdä työn).
Varoittimessa on kiinnitys jakorasian kanssa samalla jaolla, eli kiinnitys menee pidemmillä m4 ruuveilla.
Ketjutus vaatii hiukan kaapeloinnit varoittimien välille ja ne pitää olla samassa vaiheessa.

Eli tästä tuskin kannattaa tehdä sen suurempaa ongelmaa.

t:Jamo
Herwanni
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Herwanni »

http://www.verkkokauppa.com/fi/product/ ... lovaroitin
itselläni on tuollaiset paristokäyttöiset langattomat palovaroittimet ketjutettu toisiinsa...8kpl...en näe mitään ongelmaa paristokäyttöisissä...kerran vuodessa pitää vaihtaa patterit...muutaman kerran on hälyt tullu takkaa sytyttäessä tai ruokaa laittaessa niin meteli on kyllä melkoinen kun kaikki 8 huutaa yhtäaikaa...yksi kellarissa,muutamia alakerrassa ja yläkerrassa...
kuusikkolaiset
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja kuusikkolaiset »

Ilman muuta verkkovirrassaolevat varoittimet. Ja mielellään tuollaiset älyvaroittimet, jotka voidaan ohjelmoida siten, että varoitin, joka havaitsee savun, katkaisee sähköt ko tilan pistorasioista! Ketjutusta en itse ymmärrä lainkaan! Itseä ainakin vituttais juosta ympäritaloa ja etsiä missä palaa!

Meille tuli juurikin tuollaiset älyvaroittimet ja ilman ketjutusta. Tietää samantien itse missä hälyttää ja osaa sanoa muille mistä mennä pihalle.
Herwanni
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Herwanni »

no tuo ketjutus on mun mielestä ainaki tärkee koska jos mulla sattus kellarissa syttyyn tulipalo ja itse nukun vintissä niin en varmaan kuulis palovaroitinta...kellarin katto lautaa jonka päällä sahapurua joten tuli leviäisi nopeasti..itse uinuisin vintissä niin kauan kunnes palovaroitin piippaisi portaikossa...eli ketjutus on minusta tärkeää...
strand
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja strand »

Herwanni kirjoitti:no tuo ketjutus on mun mielestä ainaki tärkee koska jos mulla sattus kellarissa syttyyn tulipalo ja itse nukun vintissä niin en varmaan kuulis palovaroitinta...kellarin katto lautaa jonka päällä sahapurua joten tuli leviäisi nopeasti..itse uinuisin vintissä niin kauan kunnes palovaroitin piippaisi portaikossa...eli ketjutus on minusta tärkeää...
Juuri näin. Langatonkin ketjutus on hyvä ja toimiva. Pari viikkoa sitten autotallin langaton varoitin aiheutti hälytyksen kun ilmankuivain kärähti. Talli oli jo ihan täynnä pahanhajuista svaua kun ehdin paikalle. Tällä kertaa selvisin lähes säikähdyksellä.
Palovaroittimiin kannattaa investoida.
tuokki
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tuokki »

Muutokset säännöksiin on tullut lähinnä sen vuoksi, että porukka ei muista / vaivaudu / viitsi huoltaa noita palavaroittimia (??). Jos vaihtaa patterin kerran vuodessa ja on ostanut laadukkaamman vehkeen (ei sitä halvinta mahdollista), niin minusta homma on ihan hyvin hoidossa. Ketjutus langattomasti tai langallisesti on plussaa, mutta ei useinkaan tarpeellinen (ellei oli isompi lukaali).

Itselläni on 4 kpl ihan perinteistä palovaroitin. Olen ne kuintenkin korvaamassa Z- wave pohjaisilla langattomilla, kunhan automatisointi projekti etenee. Vaikka uudetkin varoittimet ovat langattomia (halytyksen siirrossa), niin harkitsen silti virran syöttöä muuntajasta. Tältä osin vielä funtsinnat kesken :wink:

http://smarthome.fi/fi/tunnistimet/19-brandvarnare.html

Tuokki
Vastaa Viestiin