_Erittäin_ pinttynyt tupakan haju pois mutta millä?
_Erittäin_ pinttynyt tupakan haju pois mutta millä?
Saatiin todella hieno valkoinen kaappi, ehkä 30 -luvulta. Kaappi on ollut talossa jossa on poltettu sisällä ainakin hajusta päätellen koko kalusteen eliniän. Tuossa pihalla kun kaappia kloorilla putsailin ja oksennusta pidättelin mietin jo että josko tämä olisi kuitenkin kaatopaikkatavaraa. Vai löytyiskö joltain joku hyvä niksi millä saisi erittäin pinttyneen hajun pois? Kaappia olisi tarkoitus tuunata hiomalla yms. kuluttamalla joten uusi maalikerros ei tule kysymykseen.
Makuasioista voi kiistellä, ei tosiasioista.
-
ramirez
- Jäsen

- Viestit: 650
- Liittynyt: Ti Maalis 30, 2010 19:05
- Paikkakunta: Rautajärvi
- Kotisivu: http://www.helevetintunarit.com/
- Paikkakunta: Rautajärvi > Luopioinen > Nykyinen Putinlandia
Re: _Erittäin_ pinttynyt tupakan haju pois mutta millä?
Jos se on tarkoitus pinnoittaa uudestaan niin hionta puu puhtaaksi ja uusi pinnoite,maali,lakka,öljy tms..
Ei pitäisi enää löyhkätä.
Ei pitäisi enää löyhkätä.
- gretheline
- Jäsen

- Viestit: 367
- Liittynyt: Su Tammi 29, 2012 12:56
- Paikkakunta: Rovaniemi
- Kotisivu: http://villabahnhugel.blogspot.fi/
Re: _Erittäin_ pinttynyt tupakan haju pois mutta millä?
Pese ensin mäntysuopa- tai pellavasuopavedellä koko kapistus ja sen jälkeen kokeile etikkaa. Hae ihan tavan talousetikkaa vaikka kanisterillinen kaupasta, ja kaapin ollessa kyseessä otat niin monta kulhoa kuin tarvitset kaapin ovien ja laatikoiden määrästä riippuen, kaadat desin-pari etikkaa per kulho ja jokaiseen laatikkoon ja oven taakse yksi kulhollinen ja sitten vaan annat vaikuttaa kunnes ei enää haise tupakalle. Etikan haju haihtuu pois käsittelyn päätyttyä yleensä parissa päivässä. Voit tarvittaessa myös pyyhkiä kaapin pinnat etikkavedellä tai tarpeen vaatiessa jopa raa'alla etikalla jos haju on pinttynyt enemmän pintaan kuin sisäosiin. Minulla viimeisin pahanhajuinen kaluste jonka hankin oli vanha jugendkaappi, joka löyhkäsi vanhalle navetalle, navetan eli lehmänlannan katku oikein pöllähti kaapista ilmoille kun oven avasi, ja sainkin sen suorastaan pilkkahintaan. Noh, ei siinä mitään, hajunpoisto etikalla onnistui erinomaisen hyvin; tuossa se on nyt minulla eteisessä eikä haise enää. :)
Tuo oli se simppeli konsti, jos haluaa vielä kokeilla erilaisia seoksia niin tässä pari "Kyllä äiti tietää"-blogista:
Puuhuonekalujen puhdistusaine I
½ tl oliiviöljyä
30 ml etikkaa tai sitruunamehua
½ l lämmintä vettä
Sekoita ainekset keskenään kulhossa. Kasta pehmeä puuvillaliina seoksessa ja puhdista huonekalut.
Puuhuonekalujen puhdistusaine II
25 ml pellavansiemenöljyä
25 ml etikkaa
40 ml sitruunamehua
Sekoita ainekset keskenään kulhossa. Ota seosta puuvillaliinaan ja puhdista huonekalut. Huonekaluihin tulee pähkinäisen sitrusmainen tuoksu.
Muita pahaa hajua neutraloivia ovat kahvinporot, ruokasooda ja sitruuna, jossain määrin myös suola. Ruokasoodaa ja etikkaa olisikin hyvä löytyä myös jokaisen talon siivouskomerosta ruokakomeron ohella. ;) Netistä löytyy viljalti erilaisia sivustoja joilla on infoa näiden käyttömahdollisuuksista.
Tuo oli se simppeli konsti, jos haluaa vielä kokeilla erilaisia seoksia niin tässä pari "Kyllä äiti tietää"-blogista:
Puuhuonekalujen puhdistusaine I
½ tl oliiviöljyä
30 ml etikkaa tai sitruunamehua
½ l lämmintä vettä
Sekoita ainekset keskenään kulhossa. Kasta pehmeä puuvillaliina seoksessa ja puhdista huonekalut.
Puuhuonekalujen puhdistusaine II
25 ml pellavansiemenöljyä
25 ml etikkaa
40 ml sitruunamehua
Sekoita ainekset keskenään kulhossa. Ota seosta puuvillaliinaan ja puhdista huonekalut. Huonekaluihin tulee pähkinäisen sitrusmainen tuoksu.
Muita pahaa hajua neutraloivia ovat kahvinporot, ruokasooda ja sitruuna, jossain määrin myös suola. Ruokasoodaa ja etikkaa olisikin hyvä löytyä myös jokaisen talon siivouskomerosta ruokakomeron ohella. ;) Netistä löytyy viljalti erilaisia sivustoja joilla on infoa näiden käyttömahdollisuuksista.
"...ja hänen kaikkein salaisin unelmansa oli omenapuu."
-Tove Jansson
RMT 1955-'57, 110/185m2, puu & ekosähkö
-Tove Jansson
RMT 1955-'57, 110/185m2, puu & ekosähkö
Re: _Erittäin_ pinttynyt tupakan haju pois mutta millä?
Kiitos vastauksista! Haju tuntuu olevan pesiytynyt päällimäiseen maalikerrokseen ja se vähenikin huomattavasti hiomakonekäsittelyn jälkeen. Tosin olen kyllä lotrannut maalipintaan jo puoli purkkia Pirkan klooripitoista valkaisuainetta, muutaman desin mineraalitärpättiä sekä keittiön viimeiset etikan rippeet. Kaappi oli siis käytännössä keltainen tervasta yms. kakkendaalista mutta kloori valkaisi pinnan aika nätisti. Haju ei sillä kyl mihinkään kadonnut. Mutta luulen että tuo etikka taitaa olla paras ratkaisu, huomenna etikkakauppaan siis.
Makuasioista voi kiistellä, ei tosiasioista.
- gretheline
- Jäsen

- Viestit: 367
- Liittynyt: Su Tammi 29, 2012 12:56
- Paikkakunta: Rovaniemi
- Kotisivu: http://villabahnhugel.blogspot.fi/
Re: _Erittäin_ pinttynyt tupakan haju pois mutta millä?
SIinä havainnossa olet ihan oikeassa että kloori puhdistaa ja valkaisee, muttei varsinaisesti edes poista saati neutraloi hajuja läheskään yhtä tehokkaasti kuin etikka. :) Minulla on nykyisin pari muutaman litran kanisteria etikkaa aina siivouskomeron ylähyllyllä kun aina minä onnistun jostain jotain haisevaa tavaraa löytämään...
Lykkyä pyttyyn että se teidänkin kaappi saa uuden raikkaantuoksuisen elämän! 
"...ja hänen kaikkein salaisin unelmansa oli omenapuu."
-Tove Jansson
RMT 1955-'57, 110/185m2, puu & ekosähkö
-Tove Jansson
RMT 1955-'57, 110/185m2, puu & ekosähkö
-
Laurakaisa
- Jäsen

- Viestit: 1241
- Liittynyt: Ma Huhti 05, 2010 21:28
- Paikkakunta: Mikkeli
- Kotisivu: http://laurakaisatalo.blogspot.com
Re: _Erittäin_ pinttynyt tupakan haju pois mutta millä?
Ai niin joo luin tätä puhelimella enkä viitsinyt silloin naputtaa vastausta. Mutta etikka on hyvä konsti, ja jos mikään etikka-astian seisottaminen kaapissa tms. hellempi käsittely ei auta niin ei kun lotraamaan. Olen itse poistanut hajuja vanhoista kaapeista ihan vaan raakasti etikalla pintoja pyyhkimällä ja se kyllä tehoaa. Ei tietysti ehkä kannata siihen ruveta jos on joku 200 vuotta vanha arvokas pintakäsittely...mutta ns. käyttöantiikkiin tuo on ihan toimiva konsti.
"Saavat tehdä tämän päivän talot juuri niin kuin haluavat, mutta minun talo on tehty kuusikymmentä vuotta sitten ja semmonen aika näkyy talossa ja ihmisessä. Kiitos mutta ei kiitos." - Tuomas Kyrö: Mielensäpahoittaja
Re: _Erittäin_ pinttynyt tupakan haju pois mutta millä?
Meillä on ollut samaa ongelmaa erään purkutalosta saadun kaapin (yläkaappi ja alakaapisto) kanssa. Maali hiottiin pois, laatikoihin tehtiin uudet pohjalevyt ja lotrattiin etikalla, ruokasoodalla, kahvinpuruilla ja jos jonkinlaisella pesuaineella. Sitten maalattiin uusiksi. Ongelma poistuikin viime syksynä ja talven yli haju oli poissa. Mutta nyt kun tuli kesällä muutama kunnolla kostea päivä (ulkona ilmankosteus huiteli jossain sadassa), niin eikös sama tupakka alkanut taas lemuta
Eli vissiin on sellaista myrkkyä, että saattaa olla koko puu läpikotaisin hajustunutta. No, ongelma hälveni taas ilmankosteuden laskettua, saa nähdä palaako haju joka kesä takaisin.
Tähän meidän kaappiimme oli joskus vaihdettu muoviset vetimet puisten tilalle. Kun se tuli meille, luulin että vetimet olivat kultaiset ja vähän ihmettelin värivalintaa. No hinkkauksen jäljiltä paljastui, että tuo "kulta" olikin ihan vain nikotiinia ja ties mitä saastaa, ihan vaaleat ne vetimet itsessään siellä alla olivat
Tähän meidän kaappiimme oli joskus vaihdettu muoviset vetimet puisten tilalle. Kun se tuli meille, luulin että vetimet olivat kultaiset ja vähän ihmettelin värivalintaa. No hinkkauksen jäljiltä paljastui, että tuo "kulta" olikin ihan vain nikotiinia ja ties mitä saastaa, ihan vaaleat ne vetimet itsessään siellä alla olivat
