Oma rintamamiestalo tuli hankittua vuonna 1997 ja remonttia on tehty siitä asti. Tässä viimeisin projekti kuvituksineen:
Tiilikatteen vaihto
Talossamme on tiilikate (vuosimallia 1954?) ja sen on tullut tiensä päähän. Tiilimalli on ns. kaksiaaltoinen, viralliselta nimeltään HV 18 (Harjavalta, 18 tiiltä neliölle?). Uutta samanlaista ei löytynyt sitten mistään ja hyväkuntoisista vanhoista (lue: jo aikansa eläneistä) tiilieristä olisi joutunut maksamaan 0,5-1 euroon per tiili.
Vastaava uusi tiili Ikaalista (Hämeen Kattomiehet oy), joka sopii samalle ruodevälille, olisi maksanut tontille tuotuna yli 2000 euroa.
Siis mitä tehdä? Ainoaksi vaihtoehdoksi nousi - teen itse uudet tiilet - kyllä, teen tai siis tein itse. 2500tiiltä + 50 harjatiiltä = 3 viikkoa kesälomasta / 6-7 t per päivä. 300 muottia> noin 150 per päivä.
Tässä kuvia tekovaiheesta:
Muotti "koneeseen" ja käsityönä loput

Pintaväri sirotetaan tiilen päälle ja muutama sively vielä

Muoteilla olevat tiilet kuivumaan

Lavalla jo "kuivuneita"

Haastavinta oli tehdä harjatiilet

Tässä harjat valmiit kuivumassa

Ennen vanhaan 50- ja 60-luvuilla näitä "koneita" oli lähes joka toisessa talossa - vaan ei taida olla enää. Suurinta antia tässä projektissa oli, että isäni siirsi tiilenteon taidon minulle, pojalleen, ja pojanpojalleen.
Poika tuumaili tiilenteon lomassa, että olisikohan tästä kesätyöksi - kannattaisikohan? Te osaatte tuohon vastata - luulisin.
Tästä projektista ja muista lisää tulevaisuudessa.
Kartanolainen