Vintiltä löytyi viikonloppuna edellisen asukkaan jäljiltä vanha "Super Panu" -maalipurkki.
"Panu kestää isältä pojalle..."
Tuo oli vanha mainoslause 80-luvun lateksimaalille. Ja hyvin totuudenmukainen, eipä se maali tosiaan kovin montaa vuotta seinässä kestänyt.
Mitä muita kokemuksia Super Panusta tulee mieleen?
Super Panu
Re: Super Panu
"Panu kestää isältä pojalle"...mutta seinä ei.koppelo kirjoitti: Mitä muita kokemuksia Super Panusta tulee mieleen?
Jos se olis helppoo,olisin tehnyt sen jo.
Pari kesää sitten appiukon kanssa tuota raaputeltiin pois, appiukko itse maalannut sen 60 luvun lopulla. Hänen vanha isänsä, talon rakentaja, tällöin sanoi että nykyajan hömpötyksiä, kesii pois. No ei kesinyt ainakaan kokonaan, piti speedheaterillä auttaa. Ei kestänyt myöskään isältä pojalle kun tuli "vaan" kaksi tyttöä :) Kertaalleen maalattuna se ei ollut saanut pahoja tuhoja aikaiseksi, lisäksi luulen että 60-luvun reseptissä oli oikeasti lateksia eikä myöhemmin vielä ongelmallisemmaksi osoittautuneita akrylaatteja. Onneksi ei ollut maalailtu useampaan kertaan. Nyt on suuri osa talosta maalattu itsesekoitetulla pellavaöljymaalilla, jokusia haituvia näkyy vielä muistona Panusta. Pohjoisen päädyssä on vielä muistona Panut, ne pitäis tänä tai seuraavana kesänä raapata pois.koppelo kirjoitti:Mitä muita kokemuksia Super Panusta tulee mieleen?
Lisäys: Appiukko itsekään ei pidä tuota valintaansa hyvänä vaikka varsin talo ei alta lahonnutkaan, tuli kuultua kiroiluja asiasta riittävästi muutaman viikon speedheater-urakan ohessa - Speedheater sai kyllä muuten kehuja. Osasyynä tuo Panu varmaan siihen että useimpiin uusiin asioihin hän nykyään sanoo "markkinamiesten hömpötyksiä".
- vesahy
- Jäsen

No Panu-tyttö tietenkin!koppelo kirjoitti:Mitä muita kokemuksia Super Panusta tulee mieleen?
Iltalehti: Panu-tytön miljoonarinnat
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
- gretheline
- Jäsen

- Kotisivu: http://villabahnhugel.blogspot.fi/
Minun talo maalattiin Panulla noin 10 vuotta sitten ja vanhan öljymaalin päälle sudittu Panu kesii jo pois hyvää vauhtia etenkin eteläpäädystä. Talon maalannut edellinen omistaja, rakennusalalla itsekin, sanoi ennen kauppaa tavatessamme että se oli virhe maalata lateksilla. Ulkoverhous on vielä hyvässä kunnossa, erinomaisessa ikäisekseen, onneksi ei ole useampaa kerrosta lateksimaalia, eikä tule niin kauan kuin minulla on valta talosta päättää, nimittäin se entinenkin lateksipinta lähtee ja sitten vetelen kunnon perinteiset maalit pintaan.
"...ja hänen kaikkein salaisin unelmansa oli omenapuu."
-Tove Jansson
RMT 1955-'57, 110/185m2, puu & ekosähkö
-Tove Jansson
RMT 1955-'57, 110/185m2, puu & ekosähkö
-
tessu
Siinäpä se virhe sit olikin ei lateksia öljymaalin päälle ,eikä öljymaalia lateksin päälle!
Aina olis maalattava sillä mitä pohjalla on,tääkin talo on maalattu 2krt Panulla -70 ja -90 luvulla eikä ole lahonnu pystyyn,jos olis viimesenkerran vaihettu johonkin muuhun kuin Panuun niin olis ollu KAUHEA työ poistaa raakalaudasta ja rakolistoista KAIKKI Panu!
Tuolla jo toisella kohtaa sanoinkin että Panu ei soveltunu höylättyyn vaakapaneeliin/lautaan koska vesi siihen oikein tarttuu hanakasti, muta tämmöseen pystylaudotettuun raakalautaan tarttuu se Panu,ainakin kaikki mitä olen seiniin ruuvannu/naulannu jälkikäteen kiinni on menny terveeseen lautaan eikä lahoon!
EN todellakaan puolustele Panua enkä muitakaan latekseja mutta kun on jo edelliset maalarit haudassa niin hyvinhän se sit kesti isiltä pojille,nyt ei sit tarviikkaan kestää kun ei ole niitä lapsiakaan heeh
Aina olis maalattava sillä mitä pohjalla on,tääkin talo on maalattu 2krt Panulla -70 ja -90 luvulla eikä ole lahonnu pystyyn,jos olis viimesenkerran vaihettu johonkin muuhun kuin Panuun niin olis ollu KAUHEA työ poistaa raakalaudasta ja rakolistoista KAIKKI Panu!
Tuolla jo toisella kohtaa sanoinkin että Panu ei soveltunu höylättyyn vaakapaneeliin/lautaan koska vesi siihen oikein tarttuu hanakasti, muta tämmöseen pystylaudotettuun raakalautaan tarttuu se Panu,ainakin kaikki mitä olen seiniin ruuvannu/naulannu jälkikäteen kiinni on menny terveeseen lautaan eikä lahoon!
EN todellakaan puolustele Panua enkä muitakaan latekseja mutta kun on jo edelliset maalarit haudassa niin hyvinhän se sit kesti isiltä pojille,nyt ei sit tarviikkaan kestää kun ei ole niitä lapsiakaan heeh