Ouman ynnä muita kysymyksiä kesän alkaessa

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
Vastaa Viestiin
carfan
Jäsen
Jäsen

Ouman ynnä muita kysymyksiä kesän alkaessa

Viesti Kirjoittaja carfan »

Terve, nyt kun alkaa ensimmäine kesä rintsikassa olemaan lähellä on mieleen tullut pari kysymystä, ovat varmaan helppoja teille kokeneimmille asujille mutta tällaista aloittelijaa ne askarruttavat :)

Meillä on siis Ouman 800b kiinni öljykattilassa. Mikä on paras tapa säästää öljyä mahdollisimman paljon kesällä?
-Riittääkö että antaa Oumannin hoitaa asia, ja mikä olisi paras säätö Oumannin kesäasetukselle ja sen "alarajalle"
-Kannattaako ennemin laittaa manuaaliohjaukselle ja kääntää shuntti manuaalisesti täysin kiinni?
- Riittäisikö kattilan 6kw sähkövastus lämmittämään käyttöveden jos laittaisi öljypolttimen kokonaan kiinni, ja säästääkö siinä yhtään verrattuna käyttöveden lämmittämiseen öljyllä?
-Joku muu tapa?
-Kannataako vesipattereiden termarit kääntää kiinni vai onko siitä hyötyä/haittaa?

Kiertovesipumpun ajattelin pitää päällä ettei se vain jämähdä.

Sitten eri asiaan liittyvä kysymys.

Saattaisin saada halvalla vanhan kaksoispesäkattilan, olisiko mitään järkeä laittaa sellainen tämän uuden öljykattilan rinnalle ja polttaa siinä puuta/pellettiä, ja vaatiko tällainen idea sitten eri varaajan ja tuleeko muita käytännön ongelmia, eli toisin sanoen olisiko siinä mitään järkeä?

Ja kolmas kysymys.

Nyt tuntuu että käyttövesi polttaa heti ja tulee salamana ihan höyryävänä kun käntää hanasta täysille. Säästyykö öljyä jos säätäisi sekoittajasta hiukan pienemmälle( ei toki liian alas) veden lämmöt koska tuntuu että vähempikin riittäisi.
KariFS
Jäsen
Jäsen

Re: Ouman ynnä muita kysymyksiä kesän alkaessa

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Alkuun omia kokemuksia:

Minä olen tehnyt niin että kesäksi otan oumannista töpselin pois, sammutan kiertovesipumpun ja suljen vielä pattereilta tulevan venttiilin siinä shuntin vieressä. Lähtevässä linjassa ei mulla venttiiliä olekaan, mutta jos olisi niin en sulkisi ettei synny "pulloa" patterilinjaan.

Pumppu ei ole mulla jämähtänyt, se on kyllä vanha (v.1973 kaiketi kuten keskuslämmityskin), mutta pyöräytän pumppua muutaman sekunnin aina muistaessani kun ohi kuljen. Mulla on pannarissa verstas/man-cave/puuhanurkka/työkaluvarasto, joten käyn siellä tämän tästä.

Aikaisempina vuosina ajoin oumanin manuaalisesti nollille ja suljin patteritermarit, mutta kiertoputket olivat edelleen lämpimät. Shuntti ei kai ole rakenteeltaan mitenkään tiivis noiden kolmen kanavansa välillä. Seuraavaksi sammutin kiertopumpun, mutta lämmin vesi kiersi systeemissä "termosifonina" eli painovoimaisesti. Vasta kun suljin tuon mainitsemani venttiilin, pysyivät patteriputket kylminä.

Jos/kun sulla on sekoittaja käyttövesilinjassa niin säädä vaan pienemmälle. 60 astetta taitaa olla nykykäytäntö. Mutta jos vesi oikeasti kiehuu/paukkuu putkissa, voi kattilankin lämpö olla turhan korkealle säädetty. Meillä oli muutettaessa sillai että poltin syttyi 80 asteessa ja sammui 90 asteessa. Kuuma käyttövesi ryskyi putkissa, eli kiehui kuristusten kohdilla. Säädin kattilatermaria niin että lämmöt ovat nyt max vajaa 80 ja min vajaa 70. Tuonkin alle voisi kai mennä jonkin verran. Pannuhuoneen lämpötila laski myös radikaalisti tämän muutoksen myötä joten säästöä tulee siinäkin.

Sitten arvailua:

Mulla ei ole vastuksia kattilassa, mutta väittäisin että säästöt olisivat siinä ja siinä. Tokihan sähköllä hyötysuhde on lähempänä ykköstä kuin öljyllä mutta sähkö on edelleen kalliimpaa. Kattila lienee käyttöveden osalta suunniteltu niin että polttimen sähkövastusta huomattavasti suurempi teho olisi käytettävissä, joten vastuksella lämmin käyttövesi saattaa loppua kesken. Voi sitä tietysti kokeilla, sehän käy äkkiä jonkun saunomisen yhteydessä :wink:

Ja toinen arvaus: Puukattilaan tarvitset varaajan. Kaksi kattilaa vaatii kaksi hormia, jossa voi olla omat hankaluutensa. Puu ei ole (kaikille) ilmaista ja jos olet ostopuiden varassa, tuskin maksaa vaivan alkaa klapeilla lämmittämään. Vanhoissa kaksoispesäkattiloissa on usein huono hyötysuhde öljyä käytettäessä, sekin söisi mahdollisia säästöjä. Kattilan asennus maksaa noin tonnin-puolitoista, sekin syö osaltaan takaisinmaksuaikaa.
Kari

"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
TJ
Jäsen
Jäsen

Re: Ouman ynnä muita kysymyksiä kesän alkaessa

Viesti Kirjoittaja TJ »

Kuten KariFS kirjoitti, olen samoilla linjoilla.

Kymmenien vuosian :roll: kokemuksella voin sanoa, ettei ole kiertovesipumppu jämähtänyt jumiin, vaikka on ollut kesän topissa.
Tietysti hyvä tapa tehdä kuten KariFS.

Termostaattiventtiilit hoitaa itse itsensä kesänajan, mutta on hyvä vääntää niitä manuaalisesti kiinni-auki muutaman kerran kesän aikana.
Eivät jämähdä kesän aikan kiinni ja toimivat syksyllä ilman, että täytyy "herkistellä".

Ouman'ista olen ottanut sähköt pois, ajaa muutenkin itsensä kiinni kesäksi.
----------------------------------------------------------------------------------------
|.....On se ihme miten vähän saa aikaan, kun lakkaa yrittämästä...........|
---------------------------------------------------------------------------------------
Vastaa Viestiin