RUOHONLEIKKURI
-
- Uusi jäsen
RUOHONLEIKKURI
Pitää hankkia uutta bensa ruohonliekkuria. Nurmikko on 1800 nelio ja epätasainen. Minkälainen kone olisi hyvä ostaa? Kaikki neuvoja ja mielipiteitä on tervetullut.
Viimeksi muokannut learner83, Pe Huhti 27, 2012 18:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: RUHOHONLEIKKURI
Mulla sama määrä nurtsia vaatii ajoleikkurin + 2 työnnettävää bensakonetta, bensatrimmerin, akkutrimmerin sekä työnnettävän akkukoneen.
"Rautakauppias jumalan armosta, ei täällä myyjät nauti ihmisarvosta.."
Mulla nurtsii reiluu 2000 neliöö ja yks lykättävä Ginge, jolla ikää kohta kolkyt vuotta :) Hyvin pärjää. Pari tuntii menee, kun lykkää nurtsin. Löytyy bensakäyttönen trimmeri, joka ollut rikki kaks vuotta. Akkukäyttönenkin on, käyttänyt ehkä kolme kertaa. Päältäajettava 5 heppanen Murray vuodelta 1994 ja rikki kans kaks vuotta. Tollakin menee sama kaks tuntii, kuin lykättävällä. Nyt harkinnassa ostaa uusi päältäajettava. Tai sitten ammattimallin lykättävä, missä ois veto. Ei tarvis niin kovin lykkiä
Kai se nykypäivän trendi on, että ton kokosella nurtsilla täytyy päältäajettava olla...

Kai se nykypäivän trendi on, että ton kokosella nurtsilla täytyy päältäajettava olla...
Ite kun tekee, niin tulee mitä sattuu...
Mä ajelen semmoisella Partnerin biosilppuavalla (on siihen kerääjäkin mutta ei ole käytetty kuin kerran). Ei tartte haravoida. Ihan perus Briggs-Strattonin 4-heppainen moottori, eikä vedä itse. Se "juttu" tässä koneessa on isot (n 25cm?) takapyörät, on helppo pujotella ja käännellä, kun nokan saa nostettua helposti, ja isot pyörät vievät pikku monttujen yli ilman että terä raapii maahan. Maavara on säädettävissä reiluksikin, se on hyvä kun ajaa esim ojanpenkkoja. Kahdekas kesä alkamassa, hyvä kone edelleenkin.
Mutta hankit sitten minkä merkkisen vaan, niin katso että aisa on tukevaa tekoa ja tukevasti kiinni, kunnolliset pyörät (minulla muovipyörät ilman laakerointia, vipottavat hieman, ainoa asia mistä ns sanomista ko. koneessa) ja pyörien korkeussäätö hyvää tekoa jos ajattelet säätöä tarvitsevasi. Honda on hyvä moottori mutta kallis, ne merkittömät "OHV" koneet mitä biltsun ym halpiksissa on, ovat mitä ovat. Itse menin tuohon Briggsiin kun se on halpa ja yleinen moottori. Niitä on tehty kirjaimellisesti miljoonia joka mallia joten osia saa ja huolto pelaa. Ja juuri vähemmistä osista ei nelitahtimoottoria saa rakennettua, se tarkoittaa minun kirjoissa parasta luotettavuutta. Teräksi kannattaa katsoa perinteinen kiinteä, sen saa teroitettua tarvittaessa.
Kannattaa vaihtaa sisäänajoöljyt pois muutaman ajokerran jälkeen (noudattaa siis ohjetta), ja tarkkailla öljyn väriä ekoina vuosina. Muutaman öljynvaihdon jälkeen osat ovat "hakeneet paikkansa" ja öljy alkaa pysyä puhtaana, mutta silti öljyt kannattaa vaihtaa ainakin joka toinen vuosi. Samoin ne muut vähäiset huollot mitä tuo tarttee, tietysti kannattaa tehdä, niin pysyy "laakin pelinä" pitkään.
Tosin mun tontti on vain 1300m2, nurtsia oli ennen sen verran että tankillinen piisasi juuri ja juuri kerta-ajoon, pensasaidan ulkopuolet mukaanlukien. Nyt ajettavaa on vähemmän kun on tullut käytävää, terassia, kukkapenkkiä ym ja puiden, pensaiden sekä pensasaidan aluset on katettu kuorikatteella. Nämä katehommat erityisesti vähentävät leikkuuseen kuluvaa aikaa. Hondan koneet ovat bensapihejä, eli sellaisella saattaisit saada ison pihasi ajettua tankkaamatta välillä?
Kannattaa pistää muuten tulpat korviin kun ajaa, paljon mukavampi sillai
Mutta hankit sitten minkä merkkisen vaan, niin katso että aisa on tukevaa tekoa ja tukevasti kiinni, kunnolliset pyörät (minulla muovipyörät ilman laakerointia, vipottavat hieman, ainoa asia mistä ns sanomista ko. koneessa) ja pyörien korkeussäätö hyvää tekoa jos ajattelet säätöä tarvitsevasi. Honda on hyvä moottori mutta kallis, ne merkittömät "OHV" koneet mitä biltsun ym halpiksissa on, ovat mitä ovat. Itse menin tuohon Briggsiin kun se on halpa ja yleinen moottori. Niitä on tehty kirjaimellisesti miljoonia joka mallia joten osia saa ja huolto pelaa. Ja juuri vähemmistä osista ei nelitahtimoottoria saa rakennettua, se tarkoittaa minun kirjoissa parasta luotettavuutta. Teräksi kannattaa katsoa perinteinen kiinteä, sen saa teroitettua tarvittaessa.
Kannattaa vaihtaa sisäänajoöljyt pois muutaman ajokerran jälkeen (noudattaa siis ohjetta), ja tarkkailla öljyn väriä ekoina vuosina. Muutaman öljynvaihdon jälkeen osat ovat "hakeneet paikkansa" ja öljy alkaa pysyä puhtaana, mutta silti öljyt kannattaa vaihtaa ainakin joka toinen vuosi. Samoin ne muut vähäiset huollot mitä tuo tarttee, tietysti kannattaa tehdä, niin pysyy "laakin pelinä" pitkään.
Tosin mun tontti on vain 1300m2, nurtsia oli ennen sen verran että tankillinen piisasi juuri ja juuri kerta-ajoon, pensasaidan ulkopuolet mukaanlukien. Nyt ajettavaa on vähemmän kun on tullut käytävää, terassia, kukkapenkkiä ym ja puiden, pensaiden sekä pensasaidan aluset on katettu kuorikatteella. Nämä katehommat erityisesti vähentävät leikkuuseen kuluvaa aikaa. Hondan koneet ovat bensapihejä, eli sellaisella saattaisit saada ison pihasi ajettua tankkaamatta välillä?
Kannattaa pistää muuten tulpat korviin kun ajaa, paljon mukavampi sillai

Kari
"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
Re: RUOHONLEIKKURI
Jos perinteinen niin vetävä isoilla pyörillä ja niin leveä kuin löydät. Mulla menee tunti nurtsin leikkuuseen 43-senttisellä koneella, sais olla 10 senttiä lisää leveyttä. Ajettavan olisin jo ostanu mut vaimo kielsi 

Mulla on vanha Clippo vuodelta 1982 ja laitteessa on moottorina Riks Rättönin super silent -versio. Tuo on niin hiljainen, ettei luureja erityisemmin kaipaa: herkkäkorvainen kun olen, niin joskus niitä käytän.
Eli jos vielä nykyisinkin on mahdollista ostaa tuollainen super silent -versio, niin melkoinen mukavuustekijä se kyllä on, varsinkin jos nurmikkoa on enemmän ja homma kestää parikin tuntia.
Ja jos järeämpi kalusto kiinnostaa, niin eikö noista tieliikennemönkijöistä löytyi sopivan miehekäs vaihtoehto? Vaimolle voi selittää, ettei tavallisella päältäajettavalla selviä kun maasto on mitä on...Sujuisi sitten talvella auraukset etc. samalla masiinalla.
Eli jos vielä nykyisinkin on mahdollista ostaa tuollainen super silent -versio, niin melkoinen mukavuustekijä se kyllä on, varsinkin jos nurmikkoa on enemmän ja homma kestää parikin tuntia.
Ja jos järeämpi kalusto kiinnostaa, niin eikö noista tieliikennemönkijöistä löytyi sopivan miehekäs vaihtoehto? Vaimolle voi selittää, ettei tavallisella päältäajettavalla selviä kun maasto on mitä on...Sujuisi sitten talvella auraukset etc. samalla masiinalla.
Tutkin aika paljon noita ajettavia leikkureita vaikka siis vaimo kielsi...
Meillä on telaketjuilla kulkeva iso linko joten mitään pikkutraktoria en kaipaa, niiden teho on tuskin 10% tuosta sitten kun lunta on kunnolla. Sen sijaan kevyempi ajettava leikkuri kiinnostaa, mieluusti akkukäyttöinen. Niitä taas on aika vähän täällä myynnissä, Jenkeissä kyllä. Kone-Glans myy yhtä mallia oliko se hintaluokka 1700,-e, sitä on myynnissä mm. Amazon.com kautta nimellä Recharge Mower hinta yli 2000,- taalaa. Firmasta sen verran, että netissä on paljon negatiivista asiaa heistä mutta minulla on tuttuja jotka ovat oikein tyytyväisiä asiakkaita, omakohtaista kokemusta ei ole.
Ladattava kiinnostaa siksi ettei tarvitse lutrata bensan ja öljyn kanssa, mökki on kytkettynä valtakunnanverkkoon joten sähköstä ei ole pulaa. Bensa sen sijaan tuppaa aina olemaan loppu kun sitä tarvii, lähde siinä sitten parin asennuskaljan jälkeen sitä autolla hakemaan. Katselin jopa myynnissä olevia konevikaisia ajettavia josko sellaiseen saisi helposti akut ja sähkömoottorin mutta minussa ei ole niin paljon Pelle-Pelotonta että siihen ryhtyisi.
Meillä on telaketjuilla kulkeva iso linko joten mitään pikkutraktoria en kaipaa, niiden teho on tuskin 10% tuosta sitten kun lunta on kunnolla. Sen sijaan kevyempi ajettava leikkuri kiinnostaa, mieluusti akkukäyttöinen. Niitä taas on aika vähän täällä myynnissä, Jenkeissä kyllä. Kone-Glans myy yhtä mallia oliko se hintaluokka 1700,-e, sitä on myynnissä mm. Amazon.com kautta nimellä Recharge Mower hinta yli 2000,- taalaa. Firmasta sen verran, että netissä on paljon negatiivista asiaa heistä mutta minulla on tuttuja jotka ovat oikein tyytyväisiä asiakkaita, omakohtaista kokemusta ei ole.
Ladattava kiinnostaa siksi ettei tarvitse lutrata bensan ja öljyn kanssa, mökki on kytkettynä valtakunnanverkkoon joten sähköstä ei ole pulaa. Bensa sen sijaan tuppaa aina olemaan loppu kun sitä tarvii, lähde siinä sitten parin asennuskaljan jälkeen sitä autolla hakemaan. Katselin jopa myynnissä olevia konevikaisia ajettavia josko sellaiseen saisi helposti akut ja sähkömoottorin mutta minussa ei ole niin paljon Pelle-Pelotonta että siihen ryhtyisi.
Juu, mulla on ajoittaista tinnitystä niin en viitti ottaa riskejä melun kanssa. Mun rittesrattorissa on semmoinen pyreepurkin kokoinen "vaimennin", joten säkättää kyllä ihan mukavasti. Taitaa kopassa olla tarra 110dB(A). Se on kato amerikkalainen kone, ei pelkkä moottori vaan koko leikkuri, Georgiasta vielä. Meluhan tarkoittaa Amerikassa suurta tehoa, etenkin etelävaltioissapvalila kirjoitti:Mulla on vanha Clippo vuodelta 1982 ja laitteessa on moottorina Riks Rättönin super silent -versio. Tuo on niin hiljainen, ettei luureja erityisemmin kaipaa: herkkäkorvainen kun olen, niin joskus niitä käytän.

Mutta leikkurin melusta iso osa tulee kyllä terän viuhinasta myös, sen huomaa kun ajaa jollain muuten hiljaisella koneella, esim sähkökäyttöisellä. Yksilöllinen juttuhan se on tuo melun "kokeminen".
Kari
Meillä muutaman kesän ajan leikattu 1200m2 nurtsia työnnettävällä Stigan allesilppuavalla, jossa Hondan OHC kone. Viimeistelyyn verkkovirtakäyttöinen halpis trimmeri. Sitä ennen oli B&S moottoroitu perusmalli.
Jos suinkin budjetti riittää, niin suosittelen Hondan koneella varustettua. Suht hiljainen ja lähtee kevyellä kertanykäisyllä käyntiin (talvenkin jälkeen). Riksrattoni kulutti bensaa yli puolet enemmän. Ihan aistinvaraisesti Hondassa on paljon puhtaammat pakokaasut - se siis ilmeisesti ei työnnä palamatonta tai puoliksi poltettua kamaa pakoputkesta ihan samaan tahtiin kuin suuren maan suurilla toleransseilla rakennettu moottori. Liikkuvia osia Hondassa on kyllä paljon, mutta luotettavia pelejä ovat silti.
Keräävä/allesilppuava/sivuun heittävä yhdistelmät kiertäisin kaukaa. Nuo toiminnot ei kertakaikkiaan onnistu samanlaisella kopalla ja terällä.
Klippo on varma valinta, mutta kallis varsinkin Hondan koneella. Stiga mielestäni asiallinen semiköyhän miehen Klippo.
Jos suinkin budjetti riittää, niin suosittelen Hondan koneella varustettua. Suht hiljainen ja lähtee kevyellä kertanykäisyllä käyntiin (talvenkin jälkeen). Riksrattoni kulutti bensaa yli puolet enemmän. Ihan aistinvaraisesti Hondassa on paljon puhtaammat pakokaasut - se siis ilmeisesti ei työnnä palamatonta tai puoliksi poltettua kamaa pakoputkesta ihan samaan tahtiin kuin suuren maan suurilla toleransseilla rakennettu moottori. Liikkuvia osia Hondassa on kyllä paljon, mutta luotettavia pelejä ovat silti.
Keräävä/allesilppuava/sivuun heittävä yhdistelmät kiertäisin kaukaa. Nuo toiminnot ei kertakaikkiaan onnistu samanlaisella kopalla ja terällä.
Klippo on varma valinta, mutta kallis varsinkin Hondan koneella. Stiga mielestäni asiallinen semiköyhän miehen Klippo.
-
- Jäsen
Etuleikkuri Stiga Primo olisi soppeli tollaselle alalle.. 1699e hintaaan lähteepi uudet.
- miguel1983
- Jäsen
Ajettava leikkuri ei ole parhaimmillaan epätasaisella (oletan, että reippaasti rinnettä), eli saan tarvittaessa käyttöön runko-ohjattavan Jonseredin. Mutta tämän kanssa ollaan pulassa, kun meillä on pihassa reilut rinteet, niin meinaa mokoma kaatua koko ajan, kun kääntää ympäri. Eli oikea jalka on aina "hollilla", kun vasen puoli kallistuu rajusti.
Meillä leikattavaa on noin 1500 m2, eli työnnettävällä se on noin 1,5 tunnin homma, kun reippaasti työntelee. Mulla on ihan perus sivulleheittävä, toki siihen laitettu toisesta leikkurista paremmat pyörät ja Husqvarnan bio-clip terä.
Suurin ero ajettavan ja perus sivulleheittävän suhteen tulee huollon tarpeessa; etenkin runko-ohjattavassa hihnoja piisaa ja teriä kolmet kappaleet. Mulla tuo sivulleheittävä vietti talven kuistin alla, bensat jäi vielä tankkiin :) katsotaan miten käy.
Meillä leikattavaa on noin 1500 m2, eli työnnettävällä se on noin 1,5 tunnin homma, kun reippaasti työntelee. Mulla on ihan perus sivulleheittävä, toki siihen laitettu toisesta leikkurista paremmat pyörät ja Husqvarnan bio-clip terä.
Suurin ero ajettavan ja perus sivulleheittävän suhteen tulee huollon tarpeessa; etenkin runko-ohjattavassa hihnoja piisaa ja teriä kolmet kappaleet. Mulla tuo sivulleheittävä vietti talven kuistin alla, bensat jäi vielä tankkiin :) katsotaan miten käy.
RMT vuosimallia 1956, 9x11 metriä ulkomitat, täysikokoisella kellarilla. Lämmitys; reilut 50 vuotta öljy (2000-2500l/v), nyt puu :) Juuri hankittu Termax 600 varaaja Jäspin Tupla II:sen kaveriksi. Kovilla pakkasilla 7-leivän uuni tulee hätiin.
Neliöistä en tiedä, mutta meillä perusleikkaus Murrayn 96-senttisellä päältäajettavalla kestää kolme tuntia ja omenapuitten ja portaiden ja lipputangon ympäristön nysväys pienimmällä Klippon mallilla vielä tunnin päälle eli urheilumieltä ei oikein riitä koko nurmikon työnnettävällä leikkuuseen. Pari kertaa kesässä siistin paikat Stihlin raivaussahalla jossa siimapää, useammin ei kerta kaikkiaan jaksa. Murray on käytettynä halvalla lankomieheltä ostettu ja siinä on ollut yllättävän paljon teknisiä vikoja. Viime kesän ruohonleikkuusta puolet meni työnnettävällä vehkeellä ja aikaa paloi ihan sairaasti, onneksi sain naapurilta leveämmän vetävän leikkurin lainaan. Murraysta on ollut hihna poikki, rikkoutunut hihnapyörä, bensatankki halkesi päästäen kaiken maahan ja vielä korjausjuotettu bensatankki halkesi, sitten tajuttiin ostaa uusi tankki. Nyt kun ruohonleikkuukausi lähestyy niin hartaasti toivon että tällä kertaa saisi homman hoitaa enimmäkseen istualtaan. Isot puhtaat alat on kuningashommaa hoitaa perinteisellä puutarhatraktorilla mutta toki kannattaa tunnustaa että esim. puiden ympäristön tarkka nysväys menee muilla peleillä nopeammin, ellei sitten ole etuleikkuria.
T. Mustakorppi
T. Mustakorppi
Tänään tuli sijoitettua rahat Klippoon ja Hondan koneella. Nyt passaa ajella... työnnellä..
Se se on ruohonleikkurien Rolls Royce 

Kari
Alumiinirunkoisten Klippojen kanssa kannattaa varoa irtokiviä, niitä on haljennut kun terä heittää kiven runkoa vasten. Mutta joka tapauksessa siis hyvä kone.