Minkähänlaista paperia voisi nykyään käyttää ns. purueristeen kylmälläpuolella, lämpöisellä puolella käy ilmeisesti ilmansulkupaperit, mutta jos vaikka korjaakin ulkopuolelta vinolaudoituksen takaa ja sieltä joutuu vaihtaa paperia..
Entäs jos vaihtaa vuorilaudasta muutaman laudan ja sen takaa olevan "tuulensuoja paperin" niin mikähän nykyajan paperi soveltuisi tähän?.
Ilmeisesti nykyään tuntuu olevan huokolevyjä tai kipsiä mitä käytetään tuulensuojana, mutta paperi olisi käytännöllinen jos korjaa ns. alkuperäisen mukaan..
Nykyajan vuorauspahvi
Re: Nykyajan vuorauspahvi
Tätä itse käytän:
http://www.ypap.fi/rakennuspaperikuvat/bitumi.pdf
http://www.ypap.fi/rakennuspaperikuvat/bitumi.pdf
Niin tuo on ilmeisesti nykyajan tervapaperi? Itse talon seinää paikkapaikoin tutkineena olen huomannut, että tuo tervapaperi on ns.vinolaudoituksen ja vuorilaudoituksen välissä Oliskohan ollut muutakin paperia lisänä???.... Rakenne sisältäpäin Paperitapetti-Pinkopahvi-Vaakalauta-Vuorauspahvi-.Puru.100mm-Vuoraspahvi-Vinolauta-Paperi(terva??)-Vuorilauta-Vuorilaudanripat. Tuokin on ihme, että huokolevyä ei ole lailtettu joka seinälle, no eristeenä ei taida paljon vaikuttaa?..
Onkos tuosta haittaa jos käyttää muovitonta ilmansulkupaperia lämpöisellä puolella, jos laittaa tuota tuulensuojapaperiksi?.
Ja mikähän se on kun joku kehui tervapaperia ilmansulkupaperiksi? onkohan sitä käytetty joskus jälkeen päin?
Onkos tuosta haittaa jos käyttää muovitonta ilmansulkupaperia lämpöisellä puolella, jos laittaa tuota tuulensuojapaperiksi?.
Ja mikähän se on kun joku kehui tervapaperia ilmansulkupaperiksi? onkohan sitä käytetty joskus jälkeen päin?
Onkohan 40-60-luvulla, kun näitä taloja on rakennettu onkohan noita papereiden tiiveyttä laskea? Tuo tervapaperi taitaa olla aikansa speaalia, mutta noissa vuorauspapereissa/pahveista onkohan niitä myyty aikoinaan rulla tavarana vai onkohan ne vaan jostain mitä on saatu ja laittettu sen paremmin miettimättä purun kotelointiin.