Makkaraa tekis mieli
Makkaraa tekis mieli
Jaahas lumet sulaa ja grilli pitäs hommata että pääsis tositoimiin. Viime kesänä tul vanha kerrostaloperuja oleva sähkögrilli hävitettyä ja nyt pitäs päättee että minkälaisen vehkeen hommais vai rakentaskoha iha tiilestä ite. Kaasugrilli ei tuu kysymykseen eikä oikein mikään perus pallogrillikään kun haluisin puuta siinä poltella. Yritin ehtiä puukäyttöön tehtyä grilliä netistä laihoin tuloksin eli oisko jollakulla suosituksia? Tuohon pihaa vois kyllä itekkii lykätä jonkunlaisen tiilivehkeen muttakun stressiks asti muitakii projekteja tässä kesäks varannu niin ei tiiä kehtooko.
- vesahy
- Jäsen

Re: Makkaraa tekis mieli
Osta pari kuuskutsenttistä kaivonrengasta, alempi voi olla umpipohjalla. Ladot ne pihalle sopivaan kohtaan päällekkäin. Ja sitten rautakaupasta tukevaa verkkoa ja leikkaat siitä pyöreän palasen, joka sopii justiinsa renkaiden päälle. Tämä grillimalli toimii, todistetusti.
Mikä vika siinä kaasugrillissä on? Minä olen siirtynyt sen käyttöön pysyvästi.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Kookletteles "asador", soon arkentiinalaane rilli.
Ei lopu hiilet heti kesken jos vaan klapeja on omasta takaa.
Korjasin typon...ei soo asdador vaan ASADOR.
Ei lopu hiilet heti kesken jos vaan klapeja on omasta takaa.
Korjasin typon...ei soo asdador vaan ASADOR.
Viimeksi muokannut Limes, To Huhti 19, 2012 13:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lucifer Ulkotuli, pitäs ilmeisesti olla ihan kelvollinen myös puilla poltettavaksi.
-
ramirez
- Jäsen

- Kotisivu: http://www.helevetintunarit.com/
Tuhkatilaksi Land Cruiserin lukkovanne,varsinaiseksi tulipesäksi Sisu kuorma-auton lukkovanne,rostiksi sadekaivon ritilä kansi
Ei pala puhki ihan äkkiä ja hiilitilaa vähintäänkin riittävästi
Ei pala puhki ihan äkkiä ja hiilitilaa vähintäänkin riittävästi
-
warixenjalka
- Jäsen

Puilla tai puuhiilillä grillattu kyrsä (ja ne muutkin mahdolliset käristettävät) on vaan paremman makuista kuin kaasulla (sähköstä puhumattakaan) kypsennetty. Olen huomannut tämän eron jopa tehdessäni mitä tahansa ruokaa puuhellalla verrattuna se sähköliedellä tehtyyn pöperöön. Ehkä ne on ne karsinogeenit joista miun makunystyrät niin tykkää...vesahy kirjoitti:Osta pari kuuskutsenttistä kaivonrengasta, alempi voi olla umpipohjalla. Ladot ne pihalle sopivaan kohtaan päällekkäin. Ja sitten rautakaupasta tukevaa verkkoa ja leikkaat siitä pyöreän palasen, joka sopii justiinsa renkaiden päälle. Tämä grillimalli toimii, todistetusti.
Vinkki: Isommista kaivonrenkaista saa tehtyä kätevän rosvopaistipaikan.
- Puolihullu varttisavolainen -
Juu jonkunlainen puunpolttofetissi on eli kaasu ei siksi tule kysymykseen. Tämmösen löysin gigantista http://www.gigantti.fi/product/pienkone ... ton-grilli tuolla varsin hyvin puullakin onnistuu hommat. Tuota luciferia tullut kaupassa hypisteltyä ja se on kyllä toinen vaihtoehto.
- jonep
- Jäsen

Meillä oli semmonen Smartian 99e kaasugrilli joka kuitenkin hinnan huomioon ottaen kesti kaikkiaan viisi vuotta. Onhan se kaasu nopea ja kätevä, mutta itse en tykännyt kun sillä paisteltaessa maggarat jäivät aivan hirveen rasvasiksi, pihvissä se ei niinkään haitannut mutta maggara alkoi pitemmän päälle ällöttää eli vaihettiin takas hiileen.. Liekkö sitte ollu ongelma tossa et se grilli oli halpis malli vaiko käyttäjässä, mene ja tiedä mutta ei toista kaasugrilliä meille.. Ja niitä laavakiviä oli ainaki riittävästi, kun sinne yhen lisäpaketin niitä omien kaveriksi laitoin..
Ja taas tuli sanomista..
Notta jos joskus kesäkeittiö ottaa ajatusta kummempia liikkeitä niin mä teen tandoori-uunin ja tommottisen asadoorin.
Siihen saakka kaasurillillä makkarat halkikuorisen rapeksi rillataan...ja nopeesti.
Soon hyvä juttu että Suomen suvessa sarekuurojen välis ehtii rillata
Siihen saakka kaasurillillä makkarat halkikuorisen rapeksi rillataan...ja nopeesti.
Soon hyvä juttu että Suomen suvessa sarekuurojen välis ehtii rillata
-
Kullervo61
- Jäsen

Jos kiinnostaa niin laita YV saat "muuratut pihagrillit" tjsp, n. 80- luvun seikkaperäisen muurausohjeen pdf:nä. Useita malleja, tarvikeluettelo mukana.
-
Kullervo61
- Jäsen

Kovalevyn kulmalta löytyikin todella monta ohjetta. Kysykää niin mailaan ne teille.
-
tessu
Mulla on ihan vaan tiiliä ladottu päällekkäin ja verkkoa välissä sopivalla korkeudella,hieman routa nostaa vinksalleen kun on saunapolun vieres mut ei haittaa jollei nyt grillaa!
Heh meinasin joulun mais tulet tehä sinne kaverin kans kun ei luntakaa ollu,oishan se ollu tuokin kokemus grillata jouluaattona pihalla ja sitä ennen paistaa kinkku sisällä!
Heh meinasin joulun mais tulet tehä sinne kaverin kans kun ei luntakaa ollu,oishan se ollu tuokin kokemus grillata jouluaattona pihalla ja sitä ennen paistaa kinkku sisällä!
Olen muuraillut vanhoista piipuntiilistä 1200x600 grillin jokitörmälle, pohjalle laattakiviä + betonia. Siinä muutama ilmarako alavarvissä pystysaumassa ( 5 tiiltä päällekkäin ), pääty auki yhden varvin jälkeen. Ritiläksi lujaa, taipumatonta teräsverkkoa ja avot, sekä vanha valurautalevy potuille yms, vuosikausia toiminut. Savustimena Narvin ostettu lähistöllä ( ennen vanha pulsaattoripyykkikone ), saa sytyttää kuin saunanuunin. Siinä 3 ritilää, että saa enemmän kerralla. Ja penkit / pöytä tietty tukevaa kelohonkaa fiksattuna.
- vesahy
- Jäsen

Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Jumpe, tollasenhan saisi tosi nopeesti tuunattua vanhasta nuottitelineestä!vesahy kirjoitti:mestarigrilli
t. nimim. "ei enää kanteleensoittoa"