Kuituvalo saunaan?

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
soinann
Uusi jäsen

Kuituvalo saunaan?

Viesti Kirjoittaja soinann »

Kuituvaloja ollaan siis saunan valaistukseen suunniteltu, mutta osaako kukaan kertoa, mitä tulisi ottaa huomioon? Kuidun paksuudesta, asennuksen vaikeudesta; olisiko ledi kuitenkin parempi vaihtoehto yms.

Auttakaa naista mäessä :)
JJ
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja JJ »

Kuitu on parempi. Asennus on helppo, kunhan on tarkkana.
Kuituja ei saa taittaa liian jyrkälle mutkalle. Kuutisen kuitua on normi saunaan aika sopiva, meidän pieneen saunaan 4 tuntuu sopivalta.

Saunan pesua varten on lauteiden alla tavallinenkin valo.

Kuidun suurin etu on, että on vain yksi valonlähde,
ledi:ssä on kuitenkin monta pientä lamppua.
Lisäksi kuituun saa helposti himmentimen.
JohannaS
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja JohannaS »

Kuitu on hyvä ja onnistuu asennus vaikkei olisi mestaritimpuri.
Led ei kestä kuumuutta pitkään käytettynä, vaikka saunoihin myydäänkin. :(
Kiva lähteä vaihtamaan sellaisia pilkun kokoisia lamppuja :roll:
soinann
Uusi jäsen

Kuidun paksuutta?

Viesti Kirjoittaja soinann »

Juu, kuitua olemme suunnitelleetkin, mutta ajattelin että pitää LED-vaihtoehtokin tutkia. Mutta nyt siis kuituun olemme päätymässä mm. tuon ledin huonon lämmönsietokyvyn ja vaikean vaihtamisen takia. Osaako joku sanoa, minkä paksuista tuon lasikuidun tulisi olla, että se myös valaisee? Markkinoilla kun on ohkaisia 'halvalla', mutta epäilemme ettei esm. 1,5 mm paksuus riitä.
JohannaS
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja JohannaS »

Tämä nyt ei ehkä auta, mutta: Meidän noin 4 neliön saunassa on muistaakseni neljä ohuen kuidun valopistettä ja 1 "kiuasvalo" eli siinä on joku linssi päässä, ehkä isompi kuitukin. Oli K-raudan edullisempaa sarjaa, siis pykälää halvempi kuin merkkituote (Cariitti).
Valo riittää mainiosti. Linssillinen valo taiteiltiin oven karmiin ylös, jotta olisi kulkuvalona. Ja kaksi pikkuvaloa osoittavat vinosti kiukaalle ja kaksi on takanurkissa.
Lasiovesta tulee pesuhuoneesta lisäksi valoa.
miihkail
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja miihkail »

itse tein saunaremonttia periaatteella, kaikki minkä säästät valoissa, maksat kuitenkin saunakaljoissa. Aloitin projektini jo paljon ennenkuin sauna oli siinä mallissa, että valoja tarvittiin. Tutkein aikani kaupassa myytäviä tuotteita ja otin siitä sitten mallia. Kaikissa malleissa, jotka löysin, oli yksi (mielestäni) vika. Ledien kantaan oli juotettu pintaliitosvastus, mutta toisaalta se helpottaa teeseitsehenkilön työtä toisessa päässä. Omasta sovelluksestani tuli seuraavanlainen: Ledit lauteissa kiinni, ei katossa, koska siellä kuuma (väittivät erotiikkatarvikliikkeessä, että ledit kestää ~70 astetta) ledit tinattiin kiinni ,25 neliön kaiutinkaapeliin ja vietiin viereiseen huoneeseen. Etuvastukset väliin ja siihen kiinni hakkuriperiaatteella toimiva himmennin, jolla voi oikeasti himmentää ledejä. Sitten kiinni muuntajaan. Minulla 5 neliön sauna ja ledejä 18, saa aika kirkkaan valon, mutta himmentimellä (potikka lauteiden alla) saa aikaan kivan saunavalon. Tarvikearsenaalin hinnaksi tuli 55€. ledit, ledinpitimet ja johdot http://www.kouluelektroniikka.fi 35 €, hakkurihimmennin 20 € tutulta, virtalähde joku vanha nurkista 0 €. En tiedä, että kiinnostaako ketään tämä tarina, mutta kirjoitin kuitenkin.[/url]
Minttu
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Minttu »

Meillä on katossa 9 keltaista lediä, antaa hyvän valon. Lisäksi perinteinen saunavalo. Valot eri katkaisijoissa, voi valita kumman haluaa. Kiukaassa lasiluukku, tulen loimotus antaa kivasti valoa. Lisäksi lasiovi pesuhuoneeseen, josta tulee valoa. Ledeihin ollaan tyytyväisiä, saa nähdä kauanko kestävät, nyt olleet paikallaan reilun vuoden. Muuntaja meni rikki aika pian, mutta saatiin mukisematta uusi maahantuojalta. Kuituvaloja kai yleensä suositellaan kuumuuteen ja ne tuntuu antavan jotenkin lempeämmän kajon, led on väristä huolimatta aina hieman "kylmä".

Jos jotkut valot tässä maailmassa ovat kamalat, niin sellaiset väriä vaihtavat kuituvalot. Ei tarvii ottaa LSD:tä kun pääsee psykedeeliseen tunnelmaan omassa saunassa. :wink:
Tervis68
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tervis68 »

Itselläni on kuituvalot saunassa ja olen tyytyväinen valintaani. Projektorin lamppu on on omassa kotelossaan pesutilan puolella, kotelosta tuli kyllä aika iso.... Itse kuidut oli helppo tökätä paneeliin, mutta paneeleiden kiinnityksessä oli sitten oltava tarkkana ettei osu johtoihin. Cariitin 16 kuidun sarja on ihan kiva n. 3.8m2 saunassa...
Tervis68
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tervis68 »

kunhan saan kameran käyttöön niin napsasen kuvat. kamera meinaa hajosi saunarempan aikana.... :x
A
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja A »

olisiko kenelläkään laittaa kuvia omasta ratkaisusta?
Tume_t
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tume_t »

Tässä myös noita saunanvaloja suunnitellut ja päätymässä olen ledi-valoihin + normaali valoon, jota voi sitten saunanpesun aikana käyttää.

Ledi-valo systeemin ajattelin väsäillä itse, kun tuota "elektroniikkaromua" on kertynyt nurkkiin niin löytyy kaikki osat jo melkein valmiina.

Myöskin joissa kuituvaloissa on ärsyttävän äänekäs tuuletin projektorilla, tosin ei läheskään kaikissa.
Jukka68
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Jukka68 »

Tume_t kirjoitti: Ledi-valo systeemin ajattelin väsäillä itse, kun tuota "elektroniikkaromua" on kertynyt nurkkiin niin löytyy kaikki osat jo melkein valmiina.
Siinä pääsee kyllä palkoille. Kysyin valmista porrasvalo / led-sarjaa, hinta oli muistaakseni reilut 200 €. Minäkin tinailin itse, osat tais olla muuntajan kanssa parinkympin luokkaa.
-JL-
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -JL- »

Noita led-sarjoja saa parilla kympillä. Itse laitoin moisen saunaan. Ledien vaihto todella helppoa, jos ja kun joskus joku niistä pimenee. Kaikkien tietävien kiusaksi laitoin nuo kattoon, siellä kun eivät kestä alkuunkaan.
Noh, onneksi ledit ovat suorastaan törkeän halpoja. :lol:
PK
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja PK »

Jukka68 kirjoitti:
Tume_t kirjoitti: Ledi-valo systeemin ajattelin väsäillä itse, kun tuota "elektroniikkaromua" on kertynyt nurkkiin niin löytyy kaikki osat jo melkein valmiina.
Siinä pääsee kyllä palkoille. Kysyin valmista porrasvalo / led-sarjaa, hinta oli muistaakseni reilut 200 €. Minäkin tinailin itse, osat tais olla muuntajan kanssa parinkympin luokkaa.
Kuten -JL- tuossa totesi ledit on nykyään todella halpoja. Meidänkin pikkukylässä on molemmissa halpatavarakaupassa nykyään noita sarjoja. Esim Halpa-Hallissa Elman 9 ledin sarja maksaa kokonaiset 24,90€ Eipä juuri kannata enää itse väsäillä. (Tiedän kokemuksesta, kun on itsekin tullut muutamia sarjoja tehtyä Bebekin komponenteista. Hermot meinas mennä)
Ja em. paketista löytyi todella laadukkaan näköinen satsi. Täsmälleen samanlaiset kamat kuin niistä 200€ Savon jne. sarjoista. On jousipitimet kauluksille, pienet liittimet jotka pökätään ledin piikkeihin, eli vaihto tarvittaessa todella helppoa. (Led maksaa alle euron kappale, mitäs maksaa kuituvalon lamppu?) Johtimissa etuvastukset, ja kutistesukat päällä, pitkät johdot, kutistesukan pätkät liittimille jos haluaa laittaa tosi märkään paikkaan.
Ostin 2kpl 12 ledin satsia tulevaan saunaan, ja köyhdyin alle 60 euroa.
Ps. Kaverille tilattiin Bebekin verkkokaupasta vastaava satsi, ja senkin laatikon sisältä löytyi ihan saman näköistä tavaraa. Taitaa tulla kaikki samasta isosta pesästä Kiinasta. Joillain vain on hiukan hienompi paketin kansi ja kate kohdallaan.

Ledien sopivuudesta wanhaan taloon ollaan montaa mieltä, mutta minä ainakin laitan niitä moneen eri paikkaan. Totuus on meinaan se, että muutaman vuoden sisällä se syrjäyttää perinteisen hehkulampun kokonaan. Ja valoteho/väri on jo nyt aivan eri luokkaa kuin pari vuotta sitten. Eikä tarvi pahemmn sammutella, kun vievät virtaa vain muutaman watin, siis koko sarja yhteensä.
Tume_t
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tume_t »

Juu nuo ledi-sarjat on todellakin halpoja nykyään. Lähinnä tuota itse väsäilyä ajattelin harrastaa ihan väsälymielessä. Ei siinä kyllä paljoa säästöä tule, taitaapa pahasti miinukselle jäädä jos työlle alkaa hintaa laskemaan. Mutta minkäs teet kun välillä pitää alkaa itse väsäämään jotain ihan väsäämisen ilosta, jos menee hermot niin sitten kauppaan :-)

Ja jos alkaa miettimään ledien sopivuutta vanhaantaloon niin samalla voi miettiä sopiiko sinne nuo kuidutkaan...

Tuo projektorinlamppu on niissä sarjoissa mitä olen nähnyt niin ihan tavallinen hehkulamppu, että se ei paljoa maksa.

Noilla ledi-valoilla on myös tarkoitus korvata halogeenispotteja. Noita värejäkin alkaa nykyään löytymään niin kyllä sieltä varmaan mieluinenkin sävy löytyy.
Vastaa Viestiin