Asbestiputki

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
Ioxio
Jäsen
Jäsen

Asbestiputki

Viesti Kirjoittaja Ioxio »

Eli jälleen kerran. Mielipiteet vaihtelevat näistä voimakkaasti, joten...

Talon entisessä pannuhuoneessa on muutamia asbestiputkia. Näyttäisivät olevan hyvässä kunnossa, mutta yhdessä putkessa on eriste nyrkinkokoiselta alueelta hieman hajonnut liene uusia putkia asennettaessa. Pannuhuoneessa on pesukone, mutta muuta elämistä siellä ei ole. Eli. Pitääkö tässä juosta kaasunaamari päässä ulos talosta soittamaan purkufirmoille vai onko tuosta teoreettisesti mitään haittaa?

Yksi putkimies suositteli putkien maalaamista, mutta itselläni on tarkoitus puratuttaa turhat putket pois samalla kun vanha poltin realisoidaan tilasta.

Välillä kuulee, että pitäisi altistua pitkiä aikoja asbestille, että siitä olisi haittaa ja toisaalta välillä kuulee, että pelkän asebestin näkeminen on jo haitallista. Siis ollenkaan vähättelemättä asiaa.
-"Vain paras on minulle liian hyvää.."-
Kauppis
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://palaios.com
Viesti:

Re: Asbestiputki

Viesti Kirjoittaja Kauppis »

Se siitä mihinkään hyppää, jos sitä ei liikutella. Laita vaikka ilmastoitinteipistä paikka kolhukohtaan, jos hirvittää.
Tai sopivankokoisesta halkaistusta putkesta kauluri.
isompi leka tänne!
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

Ihan oikeasti siitä ei ole haittaa, jos asbestia ei pääse pölisemään pitkin. Jos asia huolettaa niin ne putket voi todella maalata, jolloin pöliseminen estyy tai ainakin vähenee oleellisesti myös vähän rispaantuneilta alueilta.

Kun poltin puretaan niin ne on loogista hävittää samalla, koska tuskin lyöt maalämpöputkia samoihin torviin kiinni kuitenkaan. Ne voi purkaa itse, huolehtien kuitenkin kunnon hengityssuojauksesta ja ihan käytännön syistä myös kertakäyttöhaalarista jonka voi mytätä purun jälkeen samaan säkkiin kuin eristeetkin. Alipaineistus on pienissä puruissa aika ylimitoitettu toimenpide, mutta kannattaa sulkea huone ja tehdä purku ihan alusta ihan loppuun loppusiivousta ja pintojen pyyhintää myöten ettei tule turhaan levittäneeksi asbestipölyä ja muuta sotkua pitin kämppää.

Mittakaavana näissä asbestihuolissa kannattaa aina pitää sitä että käytännössä aivan kaikki 70-80-luvulla raksalla tai telakalla töissä olleet ovat altistuneet suurillein määrille asbestia, mutta käytännössä asbestoosi vaatii tyypillisesti yli 10 vuoden altistumisen. Siinä ei tunnu parin putken purkaminen missään vaikka suojaimina olisi vaan se klassinen malli, viikset ja villapaita.

Aika kiihkotonta tekstiä asbestista löytyy vaikka hengitysliiton julkaisusta
http://www.heli.fi/content/Julkaisut_ma ... sbesti.pdf . Tuossakaan ei sen kummemmin jeesustella itse purkamisen vaarallisuudesta, sanotaanpahan vaan että laita sikanasse päähän kun semmoisia hommia teet.

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Ioxio
Jäsen
Jäsen

Pekka Huhta kirjoitti:vaikka suojaimina olisi vaan se klassinen malli, viikset ja villapaita.
Pekka
:lol:

Hemmetti, just ajoin parran.

No näin. Välillä vain kuulee niin hysteerisiä vuodatuksia asiasta, että ei ole tosikaan. Siis edelleenkään vähättelemättä asiaa, koska aika keljumainen keksintöhän se terveyden kannalta on, mutta toisaalta niin on moni muukin asia. Minut on kuitenkin säikytelty asiasta niin pahoin, että oikeastaan niitä putkia ei saisi edes katsoa ilman ammattilaisia, joten siihen nähden tuli hieman yllätyksenä, että putket voisi itsekkin poistaa.
TommiT
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja TommiT »

Vaikka Pekka meinaa, että alipaineistus on liian raflaavaa, niin kuitenkin alipaineistajia saa rakennuskonevuokraamoista vuokrattua ja maksaa muutaman kybän päivä, joten ei kauheasti enempää maksa vaivaa eikä rahaa jos kuitenkin moisen hankkii pörräämään. Itse ostin jokin aika sitten hepasuodattimellisen teollisuusimurin, jollaista periaatteessa voisi käyttää vähän niinkuin kohdepoistona tuommoisessa hommassa, mutta suodatin pitää hävittää käytön jälkeen ja kone muutenkin puhdistaa.

Terv Tommi
vesahy
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vesahy »

Minä olin nuorena poikana telakalla harjoittelijana ohutlevyhommissa ja mm. eristämässä suurten pääkoneiden pakoputkia, sellaisia metrin halkaisijaltaan. Putkien ympärille kiedottiin ensin asbestimattoa, taputeltiin paikoilleen ja kiinnitettiin tiheäsilmäisellä kanaverkolla. Lopuksi päälle tehtiin sinkitystä levystä kotelo, joka maalattiin. Asbestin asennus oli tosi pölyistä hommaa, ilma oli aivan sakeana asbestihiukkasia. Ja niiltä ajoilta on peräisin keuhkoistani löytyvä asbesti, joka ei ole mitenkään vaivannut mutta vaatii jatkuvaa tarkkailua; keuhkokuva oletaan suurin piirtein kerran vuodessa. Tähän mennessä on todettu, että sinne se on koteloitunut arpikudokseen eikä sitä sieltä millään poiskaan saa. Positiivisena seikkana lääkärit pitävät sitä, että en tupakoi, se kohottaisi sairastumisriskin moninkertaiseksi. Ei tässä mikään murehtiminen eikä pelko auta, toivoa vaan voi, ettei se aiheuta mitään vakavaa. Joskus käännän asian huumorin puolelle ja totean, että polttohautauksen jälkeen minusta ei ole enää muuta jäljellä kuin asbesti.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
tessu

Viesti Kirjoittaja tessu »

Niin ja kummasti asbestista ym puhutaan kovaan ääneen ja samalla ihmiset vetää kessua keuhkoihin ja alkoholia vereen ja sekö ei ole ollenkaan vaarallista?
Tuommosta minä olen aina miettiny,mutta tosiaan jollei sitä asbestia mihinkään pura NIIN antaa sen olla,onhan sitä JOKAISELLA nytkin sähkötaulun takana ja saunankatossa kiukaan yläpuolella ym
Sama pätee myös muihin myrkkyihin jollei ne kaasuunnu,tai valu minnekkään niin saa olla vaik elohopeaa pullossa ei se sieltä ihmiseen hyppää samalla lailla kuin ydinsäteily!
sahrami
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja sahrami »

Asbestille altistuminen ei johdu ihmisen elintavoista, kuten tupakka tai viina. Siksi siitä voi puhua. Asbestin ongelma on sen pitkä latenssiaika, kymmeniä vuosia.
Zaffodi
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Zaffodi »

Tuossa se jo onkin tullut sanottua mutta kiteytetään vielä:
Tiloissa voi kulkea ihan huoletta kunhan sitä putkea ei käsitellä eli ei pölytä
Se rikkinäinen kohta kannattaa paikata ja muuten maalata putket, koteloi sen pölyn
Ja todellakin isomman rempan yhteydessä ne eristeet kannattaa purkaa pois

Nykyihminen joka ei asbestin kanssa ole tekemisissä ei siihen kuole.
Ioxio
Jäsen
Jäsen

Kiitoksia näistä.
viini
Jeepster
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Jeepster »

Mä tein paikan rätistä, eli maalasin lakanakankaan palan, ja päälle siihen mistä oli pinta auki.
tessu

Viesti Kirjoittaja tessu »

Aivan oikeita on kaikki tässä olevat jutut,eipä kannata terveyttä riskeerata jos viel kuntoo on!
Ja vielä se että varsinkin sitä jälkikasvua ei kannata altistaa millekkään myrkylle,eipä ollu sillon tämmöstä tietoa kun itte pikkunassikka olin ties mitä myrkkyjä nuuskittiin ja käsiteltiin! onni on ettei pahempaa ole käyny!
Spautio
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Spautio »

Onko rintsikkalaisille tullut vastaan lämmitys- ja käyttövesiputkia joissa on ruskea paperi suojana, ja siellä paperin ja putken välissä näyttäisi olevan ohuenohut kerros jotain vaaleaa murenevaa tavaraa, ihan kuin jotain kalkkkia tms.
Nuo putket kulkevat valun alapinnassa, ja paperilla on kait koetettu suojata putkia betonin syövyttävältä vaikutukselta, mutta mitähän lie tuo aine jota siellä välissä on, rakennusajankohtaan nähden (1965-1967) sopisi tietty asbesti aika hyvin?
Luulisi että sitä asbestia olisi laitettu hiukan enemmän putken ympärille, vai oliskohan nuo vaan kasteltu jollain tosi ohuella laastilla jolla ollaan satu paperi tarttumaan kiinni putkiin tms?
TommiT
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja TommiT »

Se mitä siellä pahvin välissä on, on asbestia. Juuri keväällä purin lattiarempan yhteydessä noita.
Nuo saa katselun jälkeen aika siististi purettua itsekkin. Jotkut putket saattaa olla eristetty pelkällä pahvillakin...

Terv tommi
Petsamo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Petsamo »

Asbestia on meidänkin talossa siellä ja täällä. Olen niitä pikku hiljaa poistellut, kun ovat eteen sattuneet. P3 luokan maski päähän ja jos tarvis on niin kertakäyttöinen haalari päälle. Pieniä poistettavia, kuten esim. nuo edellämainitut pahvi/abestiset putkieristeet olen suihkuttanut ensin spray-lakalla ja/tai kastellut saippuavedellä. Sitten varovasti pussiin. Asbesti ei ole kenenkään ystävä näinä päivinä ja sitä täytyy käsitellä kunnioituksella. Itse en kyseistä materiaalia pelkää, kun käyn ihan pian viidettä kymmenettä, mutta en minä sitä lasteni keuhkoihin halua.
Vastaa Viestiin