Soodapuhallus tee-se-itse-miehelle
Soodapuhallus tee-se-itse-miehelle
Motonet näyttää myyvän soodapuhalluslaitetta kotikäyttöön hintaan 69 €. Onko kukaan uskaltautunut jo koittamaan? Käyttökohteita rintsikassa asuvalla varmaan on loputtomasti, mutta ongelmat saattaa olla samat kuin ammattipuhalluksessakin, eli puun syöminen (siis puhallus syö puuta, ehe-ehe).
http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etus ... id=75-1006
http://nordblasthome.com/fi/
Huonot nuo NB:n nettisivut, muuten.
http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etus ... id=75-1006
http://nordblasthome.com/fi/
Huonot nuo NB:n nettisivut, muuten.
Re: Soodapuhallus tee-se-itse-miehelle
Kyllä tuolla varmaan jotain pikkuosia saisi puhdistettua, mutta en mä tuolla kyllä talon seinää alkaisi puhaltamaan. Isoimmilla pinnoilla voisi olla tehokkaampaa ottaa hiekkakuorma pihaan ja viskoa lapiolla hiekkaa seinään.
Terv Tommi
Terv Tommi
Eikä siinä isoakaan hiekkakuormaa tarvita, hiekkaa kun voi käyttää monta kertaa, heittää seinälle aina uudestaan ja uudestaan.TommiT kirjoitti:Isoimmilla pinnoilla voisi olla tehokkaampaa ottaa hiekkakuorma pihaan ja viskoa lapiolla hiekkaa seinään.
Terv Tommi
Joku ikkunanpokien putsaus itselläni tuli ekana käyttökohteena mieleen, siinä kun ei pehmeän puun syöpyyntyminen olisi niin haitallista, vaan tietyissä rajoissa jopa tavoitteena. Tai rännien ja syöksyjen maalinpoisto.
Näin on! Meinaa hyypiö alkaa pahoinpitelemään kannunsa kanssa kauniisti patinoitunutta Saabiabenicio kirjoitti:Huonot nuo NB:n nettisivut, muuten.
Googlaa "DIY soda blaster", monella on tuollaisiin tarvikkeet kotona valmiina
Kari
"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
Soodapuhallus ei syö puutakaan, kohtalaisen hyvin irrottaa pienelläkin laitteella. Itselle rakensin autonosien yms. puhdistusta varten pienen puhalluslaitteen, hintaa tuli ehkä 15 euroa...ja toimii kun muistaa ettei mopolla mahdottomia. Ainoa haitta on soodan kilohinta.
Meillä puhallettiin soodapuhalluksella kellarin 60 v likaa keränneet seinät soodapuhalluksella, ennenkuin lähdettiin vetämään uutta rivinteerausta päälle.
Ihan "firmasta" kävivät...Tuli hyvännäköiset, eikä syönyt yhtään itse seinää, liat ja turhat maalit lähti. Kokeiltiin kans ulkoseinään, kun meillä on käynyt toi lateksipeikko kylässä
vetämäs originaalilaudoitukseen ilman tuuletusrakoa jotain "panua". Siihen se ei VALITETTAVASTI tepsinyt, ei siis syö kaikkia maalilaatuja. Mutta ei siis
todellakaan myöskään jyrsi herkintäkäämn pohjamateriaalia. Kellarin seinät kyllä näet murenee ihan sormella tökkäämällä, mutta soodapuhalluksen
kestivät tosi hyvin.
Ulkomaalin paris siis helvetillisiä rapsuttelupäiviä tiedossa...olis ollut kiva, kun siihenkin olis ollut joku poppakonsti.
Karhis
Ihan "firmasta" kävivät...Tuli hyvännäköiset, eikä syönyt yhtään itse seinää, liat ja turhat maalit lähti. Kokeiltiin kans ulkoseinään, kun meillä on käynyt toi lateksipeikko kylässä
vetämäs originaalilaudoitukseen ilman tuuletusrakoa jotain "panua". Siihen se ei VALITETTAVASTI tepsinyt, ei siis syö kaikkia maalilaatuja. Mutta ei siis
todellakaan myöskään jyrsi herkintäkäämn pohjamateriaalia. Kellarin seinät kyllä näet murenee ihan sormella tökkäämällä, mutta soodapuhalluksen
kestivät tosi hyvin.
Ulkomaalin paris siis helvetillisiä rapsuttelupäiviä tiedossa...olis ollut kiva, kun siihenkin olis ollut joku poppakonsti.
Karhis
Maalilaatu ei sinänsä ole ratkaiseva vaan se onko se kuinka kovaa ja tiukasti kiinni alustassa. Soodan puhdistusteho kun ei perustu hakkaamiseen kuten hiekalla vaan soodakiteen halkeamiseen. Tästä syystä se seinäkään ei ole kärsinyt vaikka "hieman rapea" olisikin.
Tuo TSi-puhalluslaite taitaa olla ihan viraton, tai korkeintaan kelpaa joidenkin pienten kappaleiden puhdistuksen, jotka kyllä saisi muillakin konsteilla puhtaaksi?
Meidän pitäisi kanssa soodapuhalluttaa sisäuima-allas puhtaaksi kaikesta 40 vuoden liasta, jotta pääsisi saumaamaan sen uudelleen.
Tuleeko siitä puhalluksesta kuinka hurja soodasumu puhallettavaan huoneeseen, täytyykö tila alipainestaa ja sitä rataa?
Puhaltavatko soodaa kuivana vai veden kanssa (uskoisin että kuivana olisi homma siistimpää)?
Soodaa saa varmaan lapioida pois ihan huolella, mutta se nyt on pieni vaiva.
Meidän pitäisi kanssa soodapuhalluttaa sisäuima-allas puhtaaksi kaikesta 40 vuoden liasta, jotta pääsisi saumaamaan sen uudelleen.
Tuleeko siitä puhalluksesta kuinka hurja soodasumu puhallettavaan huoneeseen, täytyykö tila alipainestaa ja sitä rataa?
Puhaltavatko soodaa kuivana vai veden kanssa (uskoisin että kuivana olisi homma siistimpää)?
Soodaa saa varmaan lapioida pois ihan huolella, mutta se nyt on pieni vaiva.
Yksi soodapuhalluksen kauneus on, näin olen antanut itselleni kertoa, se, että käytetty aine muuttuu aika hienojakoiseksi puhalluksessa, ja sekin on myrkytöntä ja vesiliukoista. Eli pihalla sade hoitaa homman, uima-altaasta varmaan voi huuhtoa vedellä kunhan on ensin enimmät lakaissut roskikseen.
Kari
Jos on kovin suuri uima-allas, niin voisi varmaan miettiä myös hiilihappojääpuhallusta. En yhtään tiedä hintoja, mutta ideana se on hauska.
Soodaahan määrällisesti käytetään puhalluksessa vähemmän kuin hiekkaa, ja jotkut puhaltaa veden kanssa jolloin on se pölyhaitta pienempi. Uima-altaassa ei luulisi pikku roiskeiden haittaavan? Taitaa vaan olla vähän firmoja jotka tekee tuota märkäpuhallusta.
Meillä oli kuivapuhallusta ja pölly ihan hornasta. Sooda ittessään on ihan vaaratonta, mutta pöly kokonaisuudessaan oli niin hienojakoista ja leijailevaa sorttimenttia, että se leijui ihan kaikkiin kolmeen kerrokseen koko talossa, vaikka kerrosten välisestä suojauksesta oli olevinaan huolehdittu. Meillä kyllä sen alipaineistamisen kans tais olla vähän niin ja näin....olis varmaan auttanut. päinvastoin tais olla joka läpi auki kellarissa....
Ulkona se vaan näisti leijali tiehensä ja sade huuhtoi loput. Asutuissa sisätiloissa en kyl menis kokeilemaan, ulkotöihin oikein passeli. Meillä koko talo rempassa ja pöllyää, joten ei niin kova ressi sotkusta missäänpäin. Koko talon ulkomaalien poistaminen olis ollut parin tonnin pieti, mutta oltais oltu valmiit se maksamaan,koska talon ulkomitat on 10m*9m ja torppa on vielä rinteessä, tosi korkeella saa meinaa rapsutella ranteet jännetupentulehdukselle. Voi olla useamman kesän harrastus. Kellarin kohdalla ammattilaisella teetettynä on ollut kyse satasista, en nyt tarkasti enää muista monistako kun täs on ollut pikkusen tota laskupinoa....
Karhis
Ulkona se vaan näisti leijali tiehensä ja sade huuhtoi loput. Asutuissa sisätiloissa en kyl menis kokeilemaan, ulkotöihin oikein passeli. Meillä koko talo rempassa ja pöllyää, joten ei niin kova ressi sotkusta missäänpäin. Koko talon ulkomaalien poistaminen olis ollut parin tonnin pieti, mutta oltais oltu valmiit se maksamaan,koska talon ulkomitat on 10m*9m ja torppa on vielä rinteessä, tosi korkeella saa meinaa rapsutella ranteet jännetupentulehdukselle. Voi olla useamman kesän harrastus. Kellarin kohdalla ammattilaisella teetettynä on ollut kyse satasista, en nyt tarkasti enää muista monistako kun täs on ollut pikkusen tota laskupinoa....
Karhis
Olen tuumaillut jos tekisi altaan päälle sellaisen "teltan" muovista (muovi kiinni allashuoneen kattoon, ja helmat kiinittäisi altaan reunan päälle) ja sen sitten alipaineistaisi ja puhallus sieltä suoraan ulos.
Miksei tuon altaan toki jynssäisi santapaperilla puhtaaksi käsinkin, mutta ei ole minun luonteenlaadulleni sopivaa hommaa moinen tuhertaminen
Tiilijulkisivutkin pitäisi varmaan soodapuhalluttaa, jossei jostain löydy tehokkaampaa peittauspesuainetta kuin tuo RKL jota olen käyttänyt. Tahtoo 45 vuoden aikana kertynyt noki ym. olla suhteellisen tiukassa, varmaankin juuri tuollaiseen hommaan soodapuhallus olisi ihan omiaan?
Miksei tuon altaan toki jynssäisi santapaperilla puhtaaksi käsinkin, mutta ei ole minun luonteenlaadulleni sopivaa hommaa moinen tuhertaminen
Tiilijulkisivutkin pitäisi varmaan soodapuhalluttaa, jossei jostain löydy tehokkaampaa peittauspesuainetta kuin tuo RKL jota olen käyttänyt. Tahtoo 45 vuoden aikana kertynyt noki ym. olla suhteellisen tiukassa, varmaankin juuri tuollaiseen hommaan soodapuhallus olisi ihan omiaan?
- gretheline
- Jäsen

- Kotisivu: http://villabahnhugel.blogspot.fi/
Voe kökkö.Karhis kirjoitti:Kokeiltiin kans ulkoseinään, kun meillä on käynyt toi lateksipeikko kylässä vetämäs originaalilaudoitukseen ilman tuuletusrakoa jotain "panua". Siihen se ei VALITETTAVASTI tepsinyt, ei siis syö kaikkia maalilaatuja.
...
"...ja hänen kaikkein salaisin unelmansa oli omenapuu."
-Tove Jansson
RMT 1955-'57, 110/185m2, puu & ekosähkö
-Tove Jansson
RMT 1955-'57, 110/185m2, puu & ekosähkö
-
Lunttilan herra
- Jäsen

kaveri osti firman joka hoitaa mm. sooda puhallusta. Puhalteli mun moottoripyörän sylinterit ja on kuin uudet! mikä parasta EI TARTTE SUOJATA MITÄÄN!
ilmaista ei ole mutta kyllä tuosta mieluummin jonkun satkun maksaa kuin ostaa uudet sylinterit..ja jos kyseessä joku vanhempi/uniikki juttu, osto ei välttämättä ole mahdollistakaan.
Niitäkin pyttyjä hinkkasin ensin bensan ja kaikenmaailman litkujen ja hammasharjojen kanssa puhtaaksi ennenkuin löytyi "tie totuuteen" =)
just se kävi puhaltamassa jonkun hirsimökin sisältä.
suosittelen jos täällä eteläsuomessa joku tarttee moista palvelua.
P.S. Sillä voi puhalta vaikka ikkunan pokat paikallaan..ei vahingoita lasia, teippaa vaa seinänpuoleiset reunat. Myös pihakivetykset, tiilikatot miltei minkä vain puhallus onnistuu. ja vehkeet on siirreltäviä. ei tartte edes sähköä olla.
ilmaista ei ole mutta kyllä tuosta mieluummin jonkun satkun maksaa kuin ostaa uudet sylinterit..ja jos kyseessä joku vanhempi/uniikki juttu, osto ei välttämättä ole mahdollistakaan.
Niitäkin pyttyjä hinkkasin ensin bensan ja kaikenmaailman litkujen ja hammasharjojen kanssa puhtaaksi ennenkuin löytyi "tie totuuteen" =)
just se kävi puhaltamassa jonkun hirsimökin sisältä.
suosittelen jos täällä eteläsuomessa joku tarttee moista palvelua.
P.S. Sillä voi puhalta vaikka ikkunan pokat paikallaan..ei vahingoita lasia, teippaa vaa seinänpuoleiset reunat. Myös pihakivetykset, tiilikatot miltei minkä vain puhallus onnistuu. ja vehkeet on siirreltäviä. ei tartte edes sähköä olla.