Koiperhosia, turkiskuoriaisia: tulen hulluksi kohta...

nummentie 434
Jäsen
Jäsen

Re: Koiperhosia, turkiskuoriaisia: tulen hulluksi kohta...

Viesti Kirjoittaja nummentie 434 »

Piti tuolla aiemmin vain muokata tekstiä, mutta tulinkin toistaneeksi itseäni, ja kopioin koko sepustukseni uudelleen :-)
Mutta netistäpä löysin tuommoisen mielenkiintoisen linkin, jossa kaikki mahdolliset tuholaiset rotasta syyhypunkkiin on lueteltu. Toivottavasti ötökkäkammoisimmat ei saa ylimääräisiä kutinoita ja väristyksiä :mrgreen: http://www.uku.fi/~holopain/stt/sttkok.htm Usein tuolta löytyy myös kuva ym. tietoa noiden nimien alta.
Ja jtbo, luulen kanssa että viihtyäkseen hämppärit tarvitsee tietyn kosteuden, ja jos olosuhteet muuttuu liian kuiviksi,
Kerivät he verkkonsa ja muuttavat naapuriin. :lol:
Opi toisten virheistä, et voi millään elää tarpeeksi kauan tehdäksesi ne kaikki itse.
mankeli80
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja mankeli80 »

Heh, kiitoksia. Täytyy kyllä sanoa, että nuo teidän viestinne hel0pottavat. :-)
Epäilen, että näitä ötököitä on ollut täällä koko sen ajan kun ollaan asuttu mutten ole niitä itse huomioinut juurikaan aikaisemmin. Nyt ehkä herkistyneempänä elämäntilanteiden muututtua olen niitä alkanut bongata. Yleensähän kissat hoitavat ne nopeasti pois näkyviltä. Joo, parhaat kytistelypaikat niillä tuntuvat tosiaan olevan astianpesukoneen edessä ja tuo vaatehuone :shock:

Ilmeisesti nuo myrkyt tehoavat vieläkin mitä silloin laittelin ja noita raatoja vieläkin löytyy (lähinnä kellarista). Aikaisemminhan luulin, että vaatehuoneessa on paljon sokeritoukkia, mutta kyllä olen tullut siihen tulokseen, että ne ovat olleetkin turkiskuoriaisen toukkia. Netissä olevissa kuvissahan turkiskuoriaiset ovat kuvattu ruskeiksi. Nämä ovat harmaita olleet (jossain lukikin, että pilkkuturkiskuoriaisen toukat olisivat samankaltaisia mutta toisen värisiä...) Yhden elävän eilen bongasin vaatehuoneesta lattialta ja se heittäytyi selälleen leikkimään kuollutta kun sitä lähempää tarkastelin. Tämähän ei tietääkseni kuulu sokeritoukkien tapoihin. Hyyyii.....
Täytyy ottaa luonnonmukaisemmat keinot käyttöön, nyt on vaatehuoneen lattialistat täynnä valkopippuria. Ehkäpä parempi näin eläin+lapsiperheenä yrittää pitäytyä mahdollisuuksien mukaan ei-myrkyllisissä vaihtoehdoissa.

Ja voihan mitä kellarissa vilistää! Jotain niin pieniä, etten niitä saanut tunnistettuakaan, varmaan mm pituisia ihan mustia ja kovaa menivät! :shock:
Hämähäkkejä ei ole kyllä (vielä) näkynytkään :lol: Siirojakin olen löytänyt (tosin ulkoa, mutta onpahan sekin laji jo tullut tutunnäköiseksi) Tuo nimenomainen linkki http://www.uku.fi/~holopain/stt/sttkok.htm taitaa tässä minun tapauksessa olla pahan alku ja juuri.. Sen talletin suosikkeihin ja siellä tullut muutamaan otteeseen vierailtua... Tässähän alkaa tuntea Suomen hyönteiset paremmin kuin kouluaikana.

Kyllä se täytyy vaan löysätä itse pikkaisen kun eivät nuo ötökät mitä meillä asuu taida mitkään olla vaarallisia meille, lemmikeillemme eikä talollemme! Inhottavia kylläkin, mutta taitaapa niitä löytyä kerrostaloissakin...
Tuulenhovi
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tuulenhovi »

Meillä on kertaalleen ensimmäisten koihavaintojen jälkeen (kun niitä oli jonkun aikaa jo lennellyt ja kun viimein tajuttiin, mitä on kyseessä) myrkytetty Bayconilla melko tukevasti koko talo, jonka jälkeen siivottu huolellisesti (paitsi pari täysin rempan alla olevaa, työkaluilla täytettyä huonetta jäi kevyemmälle siivoukselle). Kaikki vaatteet pesty, petivaatteet tomutettu, villavaatteet ulkoilutettu puoli vuorokautta auringon paisteessa ja pudisteltu, jonka jälkeen säilötty muovipusseihin. Koikuula-pusseja sekä koigeeliä roikotellaan ympäri kämppää ja vaatekaapeissa. Lisäksi vaatekaapeissa on seetripuuta. Imurissa käytetään laventelikuulia, kun se on kuulemma sellanen tuoksu, josta koit ei tykkää. Vaatekaappien alahyllyt/pohjat (kaapeissa joko henkaritanko tai korihyllyt) imuroidaan joka siivouksen yhteydessä.

Hetken myrkytyksen ja pesujen jälkeen oli koit poissa näkyviltä. sitten niitä on näkynyt yksittäin aina silloin tällöin, muttei jatkuvasti. Tapettu jokainen vastaan tullut yksittäin ja lisätty/vaihdettu koikuula-pusseja. Nyt sitten koikanta on taas lisääntynyt. Koiansoja yläkerrassa isommassa huoneessa 2kpl, pienemmässä 1kpl, kumpaankaan ei ole jäänyt yhtäkään yksilöä kiinni! Samanaikaisesti on tapettu 1-2 koita käsin per päivä.

Koit on tunnistettu koiksi ja villasukissa ja -hanskoissa on reikiä löytynyt (sellaisia, mitkä ei näytä normaalilta kulumalta).

Mitä myrkkyä olette käyttäneet? Ja minkä merkkisiä on olleet sellaiset koiansat, joihin on oikeasti jäänyt tuholaisia?
Jos et ole vielä myöhässä, ei ole vielä mikään kiire. Jos olet jo myöhässä, ei ole enää mikään kiire...
tuokki
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tuokki »

Onhan noita kaikenlaisia ötököitä tavattu, mutta niin kauan kun ne ei pure tai muuten häiritse minua niin eipä paljoa kiinnosta :lol:

Meillä on myös hämähäkkien armeija, mutta näyttävät olevan senverran sivistyneitä että saalistavat pääsääntöisesti yöllä. Mutta nehän ovat vain hyödyllisiä kun pitävät muiden otusten polulaation aisoissa.

Tuokki
jtbo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jtbo »

Laitoin sellaisen Emax merkkisen alle 9€ maksavan hyönteisansan pistorasiaan, se on sellainen että LED valot houkuttaa ötöt sisään ja ZAPP se käräyttää hyönteisen hengiltä.

Koihan on jotenkin valosta lumoutuva otus, luulen, että se menisi moiseen hyvinkin, mutten tiedä onko riittävän isot nuo aukot tuossa mallissa, tuskin se lentämällä ainakaan sisään pääsee, kun on niin eläin ja lapsiturvallinen malli.

Noita kannattaa kuitenkin tutkia, ei tarvitse huiskia lätkän kanssa, kun yöksi jättää tyhjään huoneeseen moisen, on suht kirkas tuo valo, mutta tuskin päivällä kuitenkaan sen teho riittää kovin pitkälle.

Yksi laite alkavaa 20 neliötä kohden noin periaatteessa ja toimii parhaiten kun on valot poissa päältä, toimii myös yövalona, sähköä väittää vievän 1.5W, joten ei ole paha kustannus siitä, että ei hyttyset, eikä muutkaan pörriäiset kiusaa yöunia.

edit: Heti kun kehuin, mokoma vekotin hajosi, meni ihan mykäksi, toimihan se jo pari päivää ihan hyvin :roll: No onneksi on takuu.
mankeli80
Jäsen
Jäsen

Mitä myrkkyä olette käyttäneet? Ja minkä merkkisiä on olleet sellaiset koiansat, joihin on oikeasti jäänyt tuholaisia?[/quote]
Mitähän myrkkyjä meillä oli, oli muurahaismyrkkyä Baycon? (ei kyllä puhuttu purkin kyljessä koiperhosista, mutta arvelin josko tappaisi nekin), sitten vaatehuoneenhan ja kaapit kävin läpi sellaisella vaahdolla. Vieläkin katonrajassa sitä vähän näkyy, vaikka tosiaan tuo myrkytys taisi olla maaliskuussa... En kyllä yhtään muista minkämerkkistä oli, mutta se oli ihan koiperhosille tarkoitettua.
Meillä niitä koiperhosia alkoi lennellä heti noiden koiperhoslaatikoiden lähettyvillä kun paketista avattiin: http://kauppa.ruskovilla.fi/tuote/282 tuolta tilattiin ja muistaakseni tulivatkin yhden päivän jälkeen maksusta.
Minäkin ottaisin mielelläni vastaan vinkkejä siitä, mitkä myrkyt oikeasti tappaavt noita koita... Kun ilmeisestikään nuo meidän eivät ainakaan ole tarpeeksi tehonneet...
Tai onko tässä vaiheessa sitten ainoa ratkaisu kutsua oikeasti se myrkytys jos nuo ötökät majailevat jossain rakenteiden säsällä... Eipä siinä taida omat myrkytykset auttaa. Vaikka tuon vaatehuoneen kun myrkytin niin todellakin sitä myrkkyä oli niin, että silmiä kirveli!!

Lähes päivittäin on meiltä yksi perhonen löytynyt. Yleensä kellarista?! Muutama yksilö on erehtynyt lentämään kissankuljetusboksiin, metalliseen häkkimalliin. Sinnepä ovat kuolleet kun eivät pois enää päässeet. Tänään kyllä löysin yhden perhosen vaatehuoneesta taas! :twisted: Tällä viikolla olin sinne kolme uutta koikuulapussia vaihtanut, mutta silti sinne mennyt. Se ei voi olla mahdollista, että olisivat missään vaatteissa tai liinavaatteissa enään, niiden on pakko olla rakenteissa! Ja muutenkin kun viimeaikoina näkynyt lähinnä kellarissa ja peräti pannuhuoneessa! Tietääkseni yleensä tykkäävät oleskella sen paikan lähettyvillä jossa toukat ja munat ovat...

Ja olen nyt vakuuttunut siitä, että ne vaatehuoneessa olleet toukat ovat tosiaankin turkiskuoriaisia olleet. Niitähän erimuotoisia mitä olen kellarista varsinkin paljon löytänyt ja sokeritoukiksi luullut. Nyt on ollut "kehittyneempiä" ja melkein aikuisen turkiskuoriaisen näköisiä. Yksi oli jäänyt yhteen ämpäriin jumiin ja oli melkein musta jo.. Todella erehdyttävästi olleet kyllä sokeritoukkien näköisiä! Siis kyllähän meillä niitäkin on mutta ajattelin josko ovat eri sukua.. Kylläkin löysin yhden ruskean toukan kellarin lattialta kierimästä, prkl jos se nyt sattuu olemaan vyöturkiskuoriainen ja niitä kohta täällä vilistää!! Kellarin seinällä on ollut semmoisia "karvaputkia" ja ne ovat ilmeisesti niitä toukankuoria... :shock:

Mikä muuten on "normaali"määrä sokeritoukkia? Siis sellainen, ettei välttämättä tarvitse ajatella heti olevan kosteusongelmia? Nyt öisin kun olen keittiöön mennyt ja valot päälle laittanut niin 1-3 toukkaa vuorokaudessa ollut pöydällä tai lattialla? Kannattaako tuommoisesta määrästä olla huolissaan? Sitä mukaanhan minäkin listin jokaisen ötökän minkä vaan kiinni saan.. Todennäköisestihän kissat pitää omalta osaltaan huolta tuosta ötökkäkannasta :lol:
Viimeksi muokannut mankeli80, La Kesä 16, 2012 13:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
mankeli80
Jäsen
Jäsen

jtbo kirjoitti:Laitoin sellaisen Emax merkkisen alle 9€ maksavan hyönteisansan pistorasiaan, se on sellainen että LED valot houkuttaa ötöt sisään ja ZAPP se käräyttää hyönteisen hengiltä.

Koihan on jotenkin valosta lumoutuva otus, luulen, että se menisi moiseen hyvinkin, mutten tiedä onko riittävän isot nuo aukot tuossa mallissa, tuskin se lentämällä ainakaan sisään pääsee, kun on niin eläin ja lapsiturvallinen malli.

Noita kannattaa kuitenkin tutkia, ei tarvitse huiskia lätkän kanssa, kun yöksi jättää tyhjään huoneeseen moisen, on suht kirkas tuo valo, mutta tuskin päivällä kuitenkaan sen teho riittää kovin pitkälle.

Yksi laite alkavaa 20 neliötä kohden noin periaatteessa ja toimii parhaiten kun on valot poissa päältä, toimii myös yövalona, sähköä väittää vievän 1.5W, joten ei ole paha kustannus siitä, että ei hyttyset, eikä muutkaan pörriäiset kiusaa yöunia.

edit: Heti kun kehuin, mokoma vekotin hajosi, meni ihan mykäksi, toimihan se jo pari päivää ihan hyvin :roll: No onneksi on takuu.
Yritin netistä katsoa noita hyönteisansoja, mutten ainakaan nopealla vilkaisulla löytynyt.. Ovatko ihan markettitavaraa vai tilattuja jostakin?
Tuommoisiahan voisin meillekin haluta...

Meninpä äsken sitten alakertaan kettiöön, no sielläpäs taas yksi kaveri oli maastoutunut verhoon. Läps. Sitten koira iltapissille, ulkoeteiseen valot ja mikäs muukaan kun toinen kaveri kengässä majaili. Sen päästin ulos vapauteen kun niin kovaa juoksi karkuun etten heti saaput läpsäistyä.. AARRGh. Taitaapa niitä ollakin enemmän kun meinasin PRKL!
jtbo
Jäsen
Jäsen

mankeli80 kirjoitti: Yritin netistä katsoa noita hyönteisansoja, mutten ainakaan nopealla vilkaisulla löytynyt.. Ovatko ihan markettitavaraa vai tilattuja jostakin?
Tuommoisiahan voisin meillekin haluta...

Meninpä äsken sitten alakertaan kettiöön, no sielläpäs taas yksi kaveri oli maastoutunut verhoon. Läps. Sitten koira iltapissille, ulkoeteiseen valot ja mikäs muukaan kun toinen kaveri kengässä majaili. Sen päästin ulos vapauteen kun niin kovaa juoksi karkuun etten heti saaput läpsäistyä.. AARRGh. Taitaapa niitä ollakin enemmän kun meinasin PRKL!
Tuhannen tilpehöörin halpakaupoissa noita taitaa olla varmiten, tosin Tokmannin verkkokaupassa en nähnyt kuin kahta Ötökkä mallia, jotka perustuvat imuriperiaatteeseen, eivät tapa siis sähköllä, kuten sellaiset joista itselläni on paras kokemus.
Tosin jos olisin oikein varakas, niin pihalle pari tuollaista voisi olla ihan kiva hankinta:
https://www.toknet.fi/otokka-electro-qu ... 3051351/dp

Täällä pihan osalta aiemmin pääskyset hoitivat nuo ötökät pois, mutta noita ei ole ollut sittemmin kun katteja on tullut, tykkäävät varmaankin että katti on turhan vaarallinen naapuri.

Tälläisiä tehokkaampiahan on sitten ravintoloissa yms. paikoissa:
http://www.hl-vihannes.fi/PublishedServ ... Groups=617

Mulla on tuollainenkin varastossa, ei ole siihen löytynyt noita varaputkia mistään, joten ei se toteuta itseään kovin hyvin. Joku päivä pitää rakennella ledejä siihen valoksi, niin saa senkin käyttöön. Veikeää on se, että siinäkin räpsi otuksia vaikkei muuten niitä otuksia koskaan näkynyt.
mankeli80
Jäsen
Jäsen

tuokki kirjoitti:Onhan noita kaikenlaisia ötököitä tavattu, mutta niin kauan kun ne ei pure tai muuten häiritse minua niin eipä paljoa kiinnosta :lol:

Meillä on myös hämähäkkien armeija, mutta näyttävät olevan senverran sivistyneitä että saalistavat pääsääntöisesti yöllä. Mutta nehän ovat vain hyödyllisiä kun pitävät muiden otusten polulaation aisoissa.

Tuokki

Voi kun saisikin tuollaisen asenteen itselleen :-) Sitä on moni tuttukin sanonut, ettei ehkä kannattaisi tutkia jokaista roskaa erikseen minkä lattialta löytää... (Aika moni "roska" osoittautuu jonkin sortin eläväksi) :-D

Ja kiitos, täytyypi katsella noita hyönteisansoja sillä silmällä josko motonet/rautakauppa tms. sellaisia suhteellisen edukkaasti kauppaisi !
tassut123
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja tassut123 »

Olen uusi tällä palstalla ja liityin koska kotonamme on samanlaiset ongelmat...nimittäin nuo koiperhoset. Meillä kesti ennenkuin tajusimme mistä oikein on kyse ja nyt harmittaa ettei ollut tajunnut aikaisemmin! Niin paljon on joutunut hävittämään tavaraakin.... Olen lisäksi ötökkäkammoinen muutenkin ja pelkään jopa kärpäsiä nykyään näiden kutsumattomien vieraiden takia. Itse ei voida myrkyttää koska meillä on kissoja, myrkyttäjätyyppien pitäisi tulla käymään lähiaikoina ja toivoisin sillä pääsevän eroon... Tämä kun ei ole sellainen asia mistä jutella ystävien kanssa kahvipöydässä "hei, meillä on koiperhosia".
mankeli80
Jäsen
Jäsen

tassut123 kirjoitti:Olen uusi tällä palstalla ja liityin koska kotonamme on samanlaiset ongelmat...nimittäin nuo koiperhoset. Meillä kesti ennenkuin tajusimme mistä oikein on kyse ja nyt harmittaa ettei ollut tajunnut aikaisemmin! Niin paljon on joutunut hävittämään tavaraakin.... Olen lisäksi ötökkäkammoinen muutenkin ja pelkään jopa kärpäsiä nykyään näiden kutsumattomien vieraiden takia. Itse ei voida myrkyttää koska meillä on kissoja, myrkyttäjätyyppien pitäisi tulla käymään lähiaikoina ja toivoisin sillä pääsevän eroon... Tämä kun ei ole sellainen asia mistä jutella ystävien kanssa kahvipöydässä "hei, meillä on koiperhosia".
:lol: Ei todellakaan kuulu kahvipöytäkeskusteluihin, hyvin harvoille mekin olemme tästä asiasta puhuneet...
Tosiaan nyt ei ole vähään aikaan, pariin viikkoon varmaan näkynytkään yhtään perhosta (lukuunottamatta sitä koiperhosta jonka eilen listin, oli siis näitä tummia Suomen luontoon kuuluvia --> oletan sen saapuneen ilmastointiputkesta kun sen lähellä oli). Eli olisiko tällä hetkellä menossa koteloitumisvaihe siis... En uskalla toivoa, että olisi päästy niistä nyt kokonaan eroon kun todennäköisesti syksyllä pettyisin kun niitä alkaisi taas liihotella..
Oletteko tietoisia onko teillä nuo perhoset tavaroissa vai rakenteissa? Kun minä epäilen, että meillä ovat rakenteissa olleetkin. Ja toisaalta olen saattanut myös ahkerana kierrättäjänä tuoda ne mukanani käytettyjen tavaroiden joukossa... :roll: Joka tapauksessa meillä niitä löytyi useammasta eri puolilla taloa olevasta kaapista niin joka tapauksessa ne olivat saaneet muhia rauhassa huomaamatta. Nykyisin olen kyllä vahingosta viisastuneena karsinut PALJON tavaraa. Vaatehuonekin on sellaisella mallilla, että pystyn sen tarvittaessa suhteellisen helposti käymään läpi ja tarkistamaan vaatteiden kunnon.
Varotoimena olen kyllä nyt syksyvaatteet ja lasten käyttöä odottavat isot vaatteet pakannut minigrip pusseihin niin eipä luulisi minkään muidenkaan ötököiden pääsevän niihin käsiksi...

Onko teillä tasaiseen tahtiin näkynyt noita perhosia?
Kyllä minä kyllä myrkytin ihan tsi-myrkyillä vaikka meillä tosiaan on koira, kissat ja pienet lapset... Lapset vein kyllä muualle ja suljin eläimet pariksi tuntia toiseen tilaan.

Nyt kun kesä on niin onhan noita ötököitä alkanut näkymään muitakin, tosiaan vyöihrakuoriaisia sekä niiden toukkia löytynyt vähän sieltä täältä :shock: Kesän kappalemäärä jää kyllä varmaankin pariinkymmeneen (poislukien lemmikkien napsimat)... Samoin turkiskuoriaisia eksynyt muutamia sisään mutta onneksi noita luontoon kuuluvia yksilöitä, tai ainakin niin olen arvellut koska samoja olen löytänyt piharakennuksesta. Ehkä nykyisin enemmän näistä ötökkäasioista valveutuneena bongaan kaikki helpommin, ennen olisin saattanut nykäistä vain imuriin sen enempiä ajattelematta. Mutta itse lukeudun ötökkäkammoisiin, tai siis lukeuduin. On alkanut hieman helpottamaan eikä sydän hypähdä enää ylimääräistä volttia kun jokin möyrii pitkin lattioita.
tassut123
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja tassut123 »

Meillä on ilmeisesti ollut talon rakenteissa, omituista että nyt kun ollaan asuttu yli 2v niin alkoi vasta näkymään. Iltaisin lentelee 1-2 kerrallaan, isoimmat pesäkkeet on toivottavasti hävitetty eli taitaa meilläkin olla toukka-kotelovaihe menossa...Ostettiin Terrasta koiansoja, mutta yksikään ei ole sinne lentänyt..

Alkaa kyllä ahdistamaan niin paljon, koska löysin pari viikkoa sitten muutaman mustan toukan, viikonloppuna vähän useamman ja eilen lensi ensimmäinen kuoriainen (rusehtava), että meillä taitaa olla vielä noiden vaatekoiden lisäksi juurikin noita turkiskuoriaisia, "jippii". :cry:

Alkaa tässä kyllä vakavasti harkitsemaan muuttoa, vaikka kyllä pelottaa että öttiäiset muuttavat mukana.... Tosin sain juuri soiton myrkyttäjiltä, että tulevat ensimmäisen kerran jo torstaina ja uusitaan neljän viikon päästä.
mankeli80
Jäsen
Jäsen

Muutto kävi myös minulla mielessä. Mutta tosiaan kun ötökät voisivat muuttaa mukana tai uudessa paikassa olla eri ötökät... Niin olen päättänyt, että ellei niitä pois saada niin täytyy niiden kanssa oppia elämään.
Mistä löysitte noita pesäkkeitä? Tarkoitan, että löytyikö selviä "toukka-armeijoita" joistakin paikoista?
Meillä oli niin paljon hommaa silloin noiden tekstiilien pesuissa, etten yksitellen kaikkia käynyt läpi ja löysinkin yksittäisiä yksilöitä eri puolilta taloa. Onhan niitä jokaisessa paikassa ollut todennäköisesti useita, mutta roskiin mennyt. Tosiaan tuli hävitettyä niin paljon tavaraa. Esimerkiksi liinavaatekaapin yhdeltä hyllyltä löysin toukan --> heitin kaiken roskiin siltä hyllyltä...

Meillä noihin ansoihin lensi useampikin yksilö. Laitoin eri puolille taloa roikkumaan kun halusin tietää onko tosiaan kyse vaatekoista. Ja kyllähän niitä aika nopeastikin lensi siihen kiinni. Taisi muutamassa tunnissa olla jo pari yksilöä kiinni. Nyt odotamme mikä tulee syksyllä olemaan tilanne.

Inhottavaa on kyllä.... :shock:
jtbo
Jäsen
Jäsen

Täällä kissa kanteli ylpeänä sarvijäärää suussaan, pudotteli välillä lattialle, ja yritti saada liikkeelle, mutta ei se oikein sätkinyt edes, lopuksi ärinän kanssa söi, että tästä ei liikene namia muille.

Mahtuuhan noita elämään, mulla ei ole edes hyttysverkkoa, joten kaikenlaista lentää välillä sisään, kerran jonkinsortin yökkönenkin, vai mikä lie kiitäjä olikaan, suht kookas nopea perhosentapainen, mutta sellainen sporttisempi malli, 5 viiksiniekka kyykki orrella ja päät kääntyili samassa tahdissa kun otus lenteli ja tassuja ojenneltiin kovasti. Olen tehnyt noille kateille orsia katonrajaan, josta pääsevät kärpäset saalistamaan pois, eikä noita juuri näykkään, kuten ei juuri muutakaan, itikoita välillä tosin on aika paljon, mutta aika nopeasti ne jotenkin vaan katoaa, kun katin ärsytyskynnys ylittyy, iskevät kuin käärme noihin hyttysiin, *naps*.

Talvella noita hyönteisiä onkin sitten vähemmän.
tuokki
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tuokki »

Tultiin lomalta ja tuntui, että sokeritoukat ja muut vipeltäjät olivat vallanneet talon. Syöksyivät piiloon toisiinsa törmeilläin jo eteisessä. Olivat ilmeisesti tottuneet viikossa, että ei ole ihmisiä häiritsemässä :lol: Nyt kun ollaan oltu viikko paikalla alkaa taas tasapainoa löytyä ja kaverit eivät näyttäydy, kun olemme hereillä ja valot päällä :wink:

Tuokki

Ps. Peace.. Antaa kaikkien otusten elellä :)
Vastaa Viestiin