Lohkolämmitin poltti auton

Rintamamiestaloista ja muusta
Vastaa Viestiin
Juha_P
Jäsen
Jäsen

Lohkolämmitin poltti auton

Viesti Kirjoittaja Juha_P »

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012031 ... 9_uu.shtml

Tuosta jutusta palautui mieleen oma kokemus parin viikon takaan.
Edellisen päivän Helsingin keikan jälkeisenä pakkasaamuna piti lähteä työkeikalle ja ihmettelin kun ransitti lähti vähän karkeasti käymään. Ihan kuin ei olisi ollut lämmityksessä. No eipä ollutkaan kun lämmityspistorasian vikavirtasuoja oli lauennut kellon kytkiessä lämmityksen päälle.
Kokeilin kuitata vikavirran mutta se laukesi samantien uudelleen ja samalla nenään tuntui kummallinen käry.
Napsuttelin sitä pari kertaa ja sama juttu. Nuuh-nuuh nuuskin että mistä se käry tulee.
Se tuli maskissa olevasta liitosjohdin kannellisesta Defan liitosrasiasta.

Tarkempi tutkimus osoitti että rasiassa oli märkää epämääräistä mömmöä. Hain verstaalta pumpattavan ruiskupullon ja kuumaa vettä, jolla ruiskuttelin rasian ja liitosjohdon liittimen puhtaaksi. Annoin kuivua ja kokeilin sähköjen kytkemistä uudelleen. kaikki OK ja sen jälkeen pelannut joka päivä.

Siinä touhutessa tuli mieleen, että edellisen päivän 350km ajolla suolatulla moottoritiellä saattoi olla osuutta asiaan. Eli maskissa olevassa liitosrasiassa oli suolavettä ja muuta moskaa.

Olsikohan tämäkin päättynyt mahdollisesti tulipaloon jos ei vikavirtasuojaa olisi ollut? :?
suomela
Jäsen
Jäsen

Re: Lohkolämmitin poltti auton

Viesti Kirjoittaja suomela »

Linnavuoressa Nokian lähellä on vanha rivitalo, haitaritaloksi kutsuttu iät ajat.. Monesti ohi ajellessa olen tuota yllä mainittua asiaa ajatellut. Kyseessä vanha puutalo ja piha ahdas. Kaikilla autot parkissa noin puolen metrin tai metrin päässä ulkoseinästä, ulko-oven vieressä. Asuntoja kai kymmenkunta.
Ei tarvitse kuin yksi auto ottaa tulet nokkaan eikä mene kauaakaan kun on koko höskä tulessa. No toivotaan ettei, mutta itse en autokatosta taloon kiinni rakentaisi.
Eikä tarvitse olla lämmityksessäkään, jos on akkukaapeli hankaantunut sopivasta paikkaa johonkin peltiin.
Herwanni
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Herwanni »

itsellä meni defa terministä puhallin sököksi...voitte kuvitella kun 1800w hehku lämpöä ilman puhallinta....sulihan se koko paska...onneks satuin paikalle....
tessu

Viesti Kirjoittaja tessu »

Kyllä pitäs ylilämpösuojat laueta jos vastus hohkaa eikä puhallin puhalla,no ei sit ollu tarpeeks viel palanu!
Ittellä menny molemmista autoista Calixin lohkolämmittimet rikki,toisessa kävi semmonen kipinöinti pitkin tallin lattiaa,no ei onneks mikää syttyny.
Ihmeellistä sinäänsä että molemmissa oli lohkarin liitin korkannu ja vastus oli ihan ok kun ne vaihdoin,semmosta oon kuullu et just Calixille käy noin,tekeekö sit lämpö sen että pääsee liittimeen valetut osat liikkumaan toisiinsa mene ja tiedä?
Mua aina ihmetyttäny nuo lohkareitten johdot kun eivät ole periaatteessa MILLÄÄN toisissaan kiinni,olis kierrettävä holkki päällä millä sais johdot toisiinsa tukevasti niinkuin laulukamoissakin!
Herwanni
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Herwanni »

minä niin niistä ylilämpösuojista tiiä mutta pahan näkösesti se oli jo sulanu keulastansa... :?
estonian
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja estonian »

Ostin muutamia vuosia sitten työkaverilta miltei käyttämättömän laatumerkin sisätilanlämmittimen. Kolmannella käyttökerralla tullessani autoon oli lämmitin jo osittain sulanut ja palo lähellä. Tarkempi tutkiminen paljasti että ylilämpösuojan nuppi oli koottu niin että se ei päässyt nousemaan reiästään ja siksi se ei lauennut. Pitkällisen tivaamisen jälkeen sitten selvisi, että tämä vanhempi mieshenkilö oli "korjannut" tuon laitteen itse ennen myyntiä mitään kertomatta. Että pisti vihaksi :|
tessu

Viesti Kirjoittaja tessu »

Oikeassa olet juu ei saisi korjailla asiattomat ja voihan se olla tehtaankin jäljiltä vaikka epäkunnossa,on niitäkin nähty ei ne siellä kaikkia koeaja!
Ikävää on kyllä kuulla että ovat sulaneet,noin EI saisi käydä siinä nyt näkee kun kaikkea turballisuutta vouhotetaan niin MIKSEI se sisätilan lämmitin voisi olla vaikka peltikuorinen? eipä heti ainakaan sulaisi.
kuumeneehan se rautakin mutta ei se ainakaan paloa edistä ja nykyäänhän on jo palamattomia muovejakin mutta sittenhän olisi hintakin toinen!
Kumpi sitten olisi parempi halpa hinta vai kalliimpi,turvallisempi ja pitkäikäisempi? itse kyllä ottaisin tuon paremman
Vastaa Viestiin