Mitä vanhasta kiukaasta?

nummentie 434
Jäsen
Jäsen

Mitä vanhasta kiukaasta?

Viesti Kirjoittaja nummentie 434 »

Vespata ja kiuas jäi taannoisesta saunarempasta joutilaaksi. Vesipadassahan voi keitellä ties vaikka mitä, hernesoppaa tai punamultamaalia, savustuspöntönkin siitä kuulemma saa...? Mutta onko jatkokäyttöideoita kiukaalle? Vai joutaako romikseen?
Opi toisten virheistä, et voi millään elää tarpeeksi kauan tehdäksesi ne kaikki itse.
kappalainen
Jäsen
Jäsen

Re: Mitä vanhasta kiukaasta?

Viesti Kirjoittaja kappalainen »

Kukkaruukku tai komposti
Yksi alkoi nillittämään ja kertomaan mitä saa kirjoittaa, lopetin koko roskan.
RisaPeikko
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja RisaPeikko »

Kanat tykkää kuulemma asua esim. kiukaassa. Oma vanha rikkinäinen kiuas odottaa juuri tätä käyttötarkoitusta.
Mutta jos ei ole kanoja tai aikomuskaan niitä hankkia, niin tuttava teki pöydän siitä ja istutti sisään kukkia.
Tai jos on vielä toimiva, niin sillä voi lämmittää vaikka kasvihuonetta.
nummentie 434
Jäsen
Jäsen

RisaPeikko kirjoitti:Kanat tykkää kuulemma asua esim. kiukaassa. Oma vanha rikkinäinen kiuas odottaa juuri tätä käyttötarkoitusta.
Mutta jos ei ole kanoja tai aikomuskaan niitä hankkia, niin tuttava teki pöydän siitä ja istutti sisään kukkia.
Tai jos on vielä toimiva, niin sillä voi lämmittää vaikka kasvihuonetta.
Kyllä sattuu kanoja olemaan, mutta jos kiukaita on vain yksi ja kanoja useampi saattaa tulla riitaa, kuka saa kiukaassa asua? Mutta olis aika hauskat pesänpaikat kyllä; Pesään yksi ja toinen vaikka kivien päälle :lol: Kasvihuoneen lämmitysidea hyvä, mutta kun pitäisi ensin rakentaa se kasvihuone...
Eikä kukkaruukkunakaan saunan nurkalla varmaan hullummalta näyttäis, vähän tämmöistä rappioromantiikkaa muutenkin on koko torppa ja pihapiiri... :mrgreen:
Opi toisten virheistä, et voi millään elää tarpeeksi kauan tehdäksesi ne kaikki itse.
koppelo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja koppelo »

Kannattaa säilöä kaikki vanhat romut ja jätteet omalle pihalle. Niitä saattaa vaikka joskus tarvita tai padasta tai kiukaasta saisi hiukan kolvaamalla myös oikein hienon juottoaltaan lehmälle, sitten jos hankkii joskus niitä lehmiä.....

Romut kierrätykseen ja heti, tai jos romut on henkinen intohimo sitten kannattaa muuttaa mieluummin itse sinne kaatopaikalle.
nummentie 434
Jäsen
Jäsen

koppelo kirjoitti:Kannattaa säilöä kaikki vanhat romut ja jätteet omalle pihalle. Niitä saattaa vaikka joskus tarvita tai padasta tai kiukaasta saisi hiukan kolvaamalla myös oikein hienon juottoaltaan lehmälle, sitten jos hankkii joskus niitä lehmiä.....

Romut kierrätykseen ja heti, tai jos romut on henkinen intohimo sitten kannattaa muuttaa mieluummin itse sinne kaatopaikalle.
On vaan se ongelma, ettei kaatopaikalla saa tiettävästi asua, mutta omaan pihaan saa kerätä aikamoisen läjän vanhaa kiuasta, hetekaa, sähköliettä, jääkaapinraatoa, puolilahoa kuormalavaa, ruosteista kattopeltiä, autonromua jne. jne. ennenkuin kukaan alkaa huomauttelemaan. Ja varsinkin täällä maaseudulla näkyy kadehdittavia keräilijöiden aarreaittoja ... :lol:
Ja ihan oikeassa olet - Kaikkea voi joskus vielä tarvita, MITÄÄN ei kannata heittää pois! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Limes
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Limes »

Notta moon varastoonu siskon rantasaunan vanhan kiukaan savustuspönttöön liittyvien fantasioiden varalta.
Piharakennukseen oikein katon alle turvaan.
piippo
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja piippo »

eikös se kuulu viedä autotalliin oottelemaan johonkin siirtämistä, silleen tietysti ettei auto mahu :-D pari viikkoo vasta itellä ollu...
vesamaan
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

nummentie 434 kirjoitti:On vaan se ongelma, ettei kaatopaikalla saa tiettävästi asua, mutta omaan pihaan saa kerätä aikamoisen läjän vanhaa kiuasta, hetekaa, sähköliettä, jääkaapinraatoa, puolilahoa kuormalavaa, ruosteista kattopeltiä, autonromua jne. jne. ennenkuin kukaan alkaa huomauttelemaan. Ja varsinkin täällä maaseudulla näkyy kadehdittavia keräilijöiden aarreaittoja ... :lol:
Ja ihan oikeassa olet - Kaikkea voi joskus vielä tarvita, MITÄÄN ei kannata heittää pois! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Se voittaa jolla on kuollessa eniten tavaraa! :roll: :lol:
Hallitus ei oo ihan samaa mieltä :mrgreen:
lehmikangas
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja lehmikangas »

piippo kirjoitti:eikös se kuulu viedä autotalliin oottelemaan johonkin siirtämistä
Näin meilläkin tehdään. Siten niitä kaikenlaisia tavaroita siirrellään edes takaisin varastosta toiseen kun kuvitellaan että ne jotenkin järjestelemällä veisi vähemmän tilaa.

Mutta vanhasta kiukaasta jos käyttöön, niin ehkä siinä tosiaan olisi savustuspöntön alku.
Marko83
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Marko83 »

piippo kirjoitti:eikös se kuulu viedä autotalliin
Kyllä kuuluu, jos siitä aikoo tehdä lämmittimen että tallissa olisi inhimilliset olot ruuvailla, kuten itse olen kaavaillut.
----
Täyskellarillinen RMT vm. 1958.
Maalämpö, Vallox 90 SE, varaava tulisija ja pari ilppiä seinässä.
nummentie 434
Jäsen
Jäsen

vesamaan kirjoitti:Se voittaa jolla on kuollessa eniten tavaraa! :roll: :lol:
Hallitus ei oo ihan samaa mieltä :mrgreen:

Mulla on onneksi tontilla ehdoton diktatuuri - Yksinasumisessakin on puolensa :lol:
Ja varsinkin ne perilliset riemastuu kun pappasta tai mammasta aika jättää ja saavatten alkaa sitä taloa ja tonttia kaivamaan esiin niiden "aarteiden" alta!

Makkaranpaistoon se kiuas ei ehkä ihan sinällään sovellu,
mutta josko niitä kiuaskiviä vähän siinä kiukaalla asetteleiksee, niin eikö siihen päälle vois laittaa vaikka Muurikka pannun?
Ja eikö ole myynnissä sellaisia paistokiviä? Sellainen kiukaan päälle, ja siihen päälle se vanha kolhiintunut emalivati tuolta liiterin nurkasta, ja avot, siinon kiviuunipizzanpaistofasiliteetti :lol:
Tai sellaisen savustuslaatikon nostaa vain siihen päälle? Toimiiko?
KariFS
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Jos se on ehjä niin pistä myynti-ilmoitus, kyllä sen joku hakee jos hinta on sopiva. Ja etenkin se pata varmasti kiinnostaa jotakuta. Jos se kiuas on puhki tai muuten huono etkä itse saa korjattua, niin kai siitä jonkun "koristeen" voi tehdä. Kanat saattavat muuttua nokikanoiksi ainakin alkuun.

Muurikkasysteemi voisi olla toimivakin, mutta luultavasti pannun pohja pitäisi saada kontaktiin liekin kanssa. Jonkun kasvihuone- tai verstaslämmittimenkin siitä saisi, kiukaat lämpiävät nopeasti, ja jos ladot kivitilaan vaikka tiiliä niin että ilma hieman kiertää niiden välissä, niin saat jopa hieman varaavuutta.

Henk koht pyrin jo nykyään eroon kaikesta ylimääräisestä, tosiaan on mennyt monta päivää viime vuosien aikana vaan siihen että siirtelee romuja nurkasta toiseen, on ollut lahjoitetaan-ilmoituksia siellä täällä jne ja aina ne romut vaan on nurkissa. Osasta onneksi olen päässyt jo eroon. Valtaosa on just sellaista mistä olen 97% varma etten itse tarvitse, mutta lähes varma että jollakin voi olla niille käyttöä, enkä sen takia raski heittää romuunkaan. Niitä sitten pyörittelen, analysoin, seulon ja lajittelen. Kunnes sitten joskus tulee "se hetki" jolloin tilaan vaihtolavan pihaan ja mätän siihen apinan raivolla kaiken mikä on vähänkin rikki ja/tai mille en alle 5 sekunnissa keksi käyttötarkoitusta :lol:

Ks. "Anonyymit Hamstraajat"-keskustelu :wink:
Kari

"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
nummentie 434
Jäsen
Jäsen

KariFS kirjoitti:Jos se on ehjä niin pistä myynti-ilmoitus, kyllä sen joku hakee jos hinta on sopiva. Ja etenkin se pata varmasti kiinnostaa jotakuta. Jos se kiuas on puhki tai muuten huono etkä itse saa korjattua, niin kai siitä jonkun "koristeen" voi tehdä. Kanat saattavat muuttua nokikanoiksi ainakin alkuun.

Muurikkasysteemi voisi olla toimivakin, mutta luultavasti pannun pohja pitäisi saada kontaktiin liekin kanssa. Jonkun kasvihuone- tai verstaslämmittimenkin siitä saisi, kiukaat lämpiävät nopeasti, ja jos ladot kivitilaan vaikka tiiliä niin että ilma hieman kiertää niiden välissä, niin saat jopa hieman varaavuutta.

Henk koht pyrin jo nykyään eroon kaikesta ylimääräisestä, tosiaan on mennyt monta päivää viime vuosien aikana vaan siihen että siirtelee romuja nurkasta toiseen, on ollut lahjoitetaan-ilmoituksia siellä täällä jne ja aina ne romut vaan on nurkissa. Osasta onneksi olen päässyt jo eroon. Valtaosa on just sellaista mistä olen 97% varma etten itse tarvitse, mutta lähes varma että jollakin voi olla niille käyttöä, enkä sen takia raski heittää romuunkaan. Niitä sitten pyörittelen, analysoin, seulon ja lajittelen. Kunnes sitten joskus tulee "se hetki" jolloin tilaan vaihtolavan pihaan ja mätän siihen apinan raivolla kaiken mikä on vähänkin rikki ja/tai mille en alle 5 sekunnissa keksi käyttötarkoitusta :lol:
Ks. "Anonyymit Hamstraajat"-keskustelu :wink:
Tässä on just nyt menossa se "Analysointi"- vaihe. :-D
Toimivina molemmat, sekä pata että kiuas nostettiin marraskuussa pihalle, jossa ovat olleet enempi vähempi pressulla peitettyinä siitä asti. Kyllä ehkä saattaisin ne jollekin lahjoitaakin, tai sillä kahvipaketin hinnalla vaikka, mutta ensin täytyy toki kartoittaa, josko niistä itselle jotain iloa vielä olisi. :lol: Vaihtolava kävi mullakin pihassa just loppuvuodesta -11. Puolitoista tonnia löytyi nurkista roinaa ja roipetta poisvietäväksi viikonlopun aikana.
Kiuas ja pata vielä jäi vähän niinkuin "Pesämunaksi" :mrgreen:
koeffte
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja koeffte »

jokasessa okt talossa täytys ison luudan lakasta max 3 vuoden välein..uskomatonta miten kertyy turhanpäivästä tavaraa,kaikkea laittaa talteen jos joskus tarvii...koskaan ei kuitenkaan tarvii :-)

mut äläs hukkaa niitä...eihän sitä koskaan tiedä.. :-)
Vastaa Viestiin