Huokoleijona vai ei?

Seinien, ylä- ja alapohjan eristäminen uusilla tai vanhoilla eristeillä.
Vastaa Viestiin
J.K
Uusi jäsen

Huokoleijona vai ei?

Viesti Kirjoittaja J.K »

Terve. Olen paria huonetta remontoimassa -57 vuoden purueristeisessä rm talossa. seinät koolasin 50mm ja niihin tulee selluvilla puhallettuna.ja nyt mietin että kumman laitan kipsilevyn vai huokoleijonan, ai niin olen koolannut seinät jo 600mm jaolla, ja eikös huokolevyssä tarttis olla 400mm, onko suurta merkitystä. huokoleijonaa suosisin akustiikan ja hengittäävyyden kannalta. mutta mites esim tapetointi onnistuu huokolevyyn?
Tima
Jäsen
Jäsen

Re: Huokoleijona vai ei?

Viesti Kirjoittaja Tima »

Oletkos lukenut jo esim. nämä ketjut?

Kipsilevyä sisäseiniin?
Huokoleijonan tapetointi
Kaksi ihmistä, yksi pieni ihminen, laiha kissa ja pieni talo vuosimallia 1936. Intoa ja idealismia löytyy, vaikka peukalon paikka saattaa olla enemmän ja vähemmän hakusessa.
Khyron
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Khyron »

Ei kai huokolevyä voi laittaa seinään ilman että taustalla on laudotus/vaneri/tms. levy, jolloin taas koolaukset voi olla normaalilla välillä.
Naulat tykkää kun niitä lyödään.
Tyyppi
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tyyppi »

"Ei kai huokolevyä voi laittaa seinään ilman että taustalla on laudotus/vaneri/tms. levy, jolloin taas koolaukset voi olla normaalilla välillä."

Tässä käsityksessä minäkin olen. Huokolevy on sen verran rentoa kamaa, että kyllä sen taustalla pitää olla tukeva alusta, pelkkä koolaus ei siis riitä. Eli sinun pitäisi hakata nykyisiin koolauksiin harvalaudoitus päälle ja siihen sitten huokolevyt. Huokolevy tosiaan on akustiikaltaan ihan huippua ja tapetointi sen päälle onnistuu hyvin. Oletko harkinnut vaneria? Sen voi päällystää melkein millä vain, kestää ripustuksia, mukavampi käsitellä kuin kipsilevy jne.
juhapaas
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja juhapaas »

Huokoleijonalle ääni, mutta taustan olisi syytä olla yhtenäinen, kuten edelläkin todettu. Huokolevy on hengittävä, akustiikaltaan miellyttävä ja myös eristävä (suosittelen 2x12mm ainakin ulkoseinille). Tapetointi huokolevylle onnistuu vaivatta, esiliisteröinti parantaa lopputulosta.

Vaneria en suosisi ainakaan jos haetaan hengittävää rakennetta. Olen ymmärtänyt, että vanerin liimakerrokset muodostavat jonkin asteisen höyrynsulun.
Hyvä siitä tulee kun vähän maalaa...
tuuma
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tuuma »

juhapaas kirjoitti:Vaneria en suosisi ainakaan jos haetaan hengittävää rakennetta. Olen ymmärtänyt, että vanerin liimakerrokset muodostavat jonkin asteisen höyrynsulun.
Kröhöm, asia ei ole aivan noin yksiselitteinen. Vaneri kuuluu rakenteiden luokkaan, jonka höyrynläpäisevyys muuttuu kosteuden mukaan. Kuivassa ilmassa blokkaa hyvin mikä on oikeastaan sisäseinän kyseessä ollessa toivottavaakin mutta jos sisällä jostain syystä on liian kosteata (55%=>), mokoma alkaa päästämään kosteutta enemmän ja enemmän läpi ja olikohan 85%:issa jo huokolevyn malliin eli oikeastaan on ns. itsesäätyvä kosteussulku :-)

Noh, jos ei kukaan jo tiedä niin minä satun vain tykkäämään vanerista kun se jäykistää rakenteen vahvaksi ja sallii kaikenlaisen kiinnittämisen mukavasti että on helppoa työstää ja käsitellä ja paiskoakin saa... Siihen on mukava sitten nakotella huokolevykin sitten päälle kun ei tarvitse arpoa missä kohden on kovaa takana. Remonttileijona, siis se pontattu 25mm paksu, on silloin myös varteenotettava vaihtoehto kun on kivampi liikutella ja pyöritellä ennen kiinnittämistä 600mm leveydellään :roll: Toki, vaakalaudoitus raakalaudalla + huokolevy saa pisteet täältä myös.
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Limes
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Limes »

tuuma kirjoitti:
juhapaas kirjoitti:Vaneria en suosisi ainakaan jos haetaan hengittävää rakennetta. Olen ymmärtänyt, että vanerin liimakerrokset muodostavat jonkin asteisen höyrynsulun.
Kröhöm, asia ei ole aivan noin yksiselitteinen. Vaneri kuuluu rakenteiden luokkaan, jonka höyrynläpäisevyys muuttuu kosteuden mukaan. Kuivassa ilmassa blokkaa hyvin mikä on oikeastaan sisäseinän kyseessä ollessa toivottavaakin mutta jos sisällä jostain syystä on liian kosteata (55%=>), mokoma alkaa päästämään kosteutta enemmän ja enemmän läpi ja olikohan 85%:issa jo huokolevyn malliin eli oikeastaan on ns. itsesäätyvä kosteussulku :-)

Noh, jos ei kukaan jo tiedä niin minä satun vain tykkäämään vanerista kun se jäykistää rakenteen vahvaksi ja sallii kaikenlaisen kiinnittämisen mukavasti että on helppoa työstää ja käsitellä ja paiskoakin saa... Siihen on mukava sitten nakotella huokolevykin sitten päälle kun ei tarvitse arpoa missä kohden on kovaa takana. Remonttileijona, siis se pontattu 25mm paksu, on silloin myös varteenotettava vaihtoehto kun on kivampi liikutella ja pyöritellä ennen kiinnittämistä 600mm leveydellään :roll: Toki, vaakalaudoitus raakalaudalla + huokolevy saa pisteet täältä myös.
Notta tosiaankin...saattaisi ohuempikin vaneri ajaisi asian ? Siis ohuempi kuin 12 mm...yläkerran audiofiilistely tilaan kun jotain Haltex/Isotex juttua olen tuuminut,
ihan vaan pehmeämmän akustiikan toivossa. Tosin jo pari ovea ja uppoasennuksia sähköjen osalta tehnyt laudoituksen mukaan...ja laudatkin on ostettu.
Mutta hyvä idea, talletetaan vastaisen varalle.
Vastaa Viestiin