Pakkanen hyydyttää nykyauton - miksi?
Pakkanen hyydyttää nykyauton - miksi?
Olen ihmetellyt pakkasten aikana tien poskeen hyytyneitä autoja. Äsken oli maikkarin uutisissa jutttu jossa sanottiin autoja hyytyneen alkuvuoden pakkasissa enemmäm kuin koskaan.
Jos nyt jätetään lyhyistä ajomatkoista johtuva akun hiipuminen, joka hankaloittaa käynnistystä, pois laskuista niin mihin nykyauto oikein hyytyy?
Kun jäähdytysneste kestää tarvittavat lukemat jäätymättä ja diesel-autoissa on talvinaftaa tankissa sekä pa-suodatin syksyllä vaihdettu niin luulisi sen mennä naputtavan.
Joitain huohottimen jäätymisiä ja siitä johtuvia öljyjen pihalle tuloja tiedän tapahtuneen mutta mitä kokemuksia kansalla on?
Mihin pitäisi kiinnittää huomio?
Jos nyt jätetään lyhyistä ajomatkoista johtuva akun hiipuminen, joka hankaloittaa käynnistystä, pois laskuista niin mihin nykyauto oikein hyytyy?
Kun jäähdytysneste kestää tarvittavat lukemat jäätymättä ja diesel-autoissa on talvinaftaa tankissa sekä pa-suodatin syksyllä vaihdettu niin luulisi sen mennä naputtavan.
Joitain huohottimen jäätymisiä ja siitä johtuvia öljyjen pihalle tuloja tiedän tapahtuneen mutta mitä kokemuksia kansalla on?
Mihin pitäisi kiinnittää huomio?
Re: Pakkanen hyydyttää nykyauton - miksi?
En tiedä muuta kuin, että entinen Toyota 90-luvun alusta lähti aina kuin ei pakkasta olisi ollutkaan. Nykyinen vm. 2004 on pettänyt jo pari kertaa. Ensimmäinen talvi siis tuon kanssa menossa.
Kaksi ihmistä, yksi pieni ihminen, laiha kissa ja pieni talo vuosimallia 1936. Intoa ja idealismia löytyy, vaikka peukalon paikka saattaa olla enemmän ja vähemmän hakusessa.
Olisiko lisääntynyt elektroniikka...ajotietokoneet...anturit...puolijohteet reagoi lämpöön,yleensä ongelma on liika kuumuus...mutta
mikseipä toisinkin päin. Ja kosteus tuohon lisäksi.
mikseipä toisinkin päin. Ja kosteus tuohon lisäksi.
Joo. Kaveri osti taannoin joku vuosi sitten uuden Transitin. Ajoi kohti Lappia ja Suomussalmella oli nelisenkymmentä astetta pakkasta kun tankkasi. Tankkauksen jälkeen taulussa loisti varoitusvaloja ja auto kulki kuuttakymppia. Paikallinen huolto resetoi systeemit ja sanoi, että softavika. Käynnistettäessä compuutteri tsekkaa antureiden lukemat ja jos imuilman lämpötila on riittävän kylmää niin se menee "out of range" ja kone safe moodiin.
Mutta hain tässä konkreettista esimerkkiä.
Onko joltain hajonnut autosta jotain pakkasen takia kesken ajon?
Mutta hain tässä konkreettista esimerkkiä.
Onko joltain hajonnut autosta jotain pakkasen takia kesken ajon?
En mä kyllä oikein ymmärrä tuota. Mun käsitykseni mukaan kyllä ne wanhat dieselit on jäätymiselle arempia. Enollani oli muinoin hilux 90 alukupuolelta ja kyllä se vakio oli, että auto jäätyi kesken matkanteon kovalla pakkasella vähintään sen kerran- kaksi talvessa.
Itselläni on ollut 5 dieselautoa tässä viimeisen kymmenen vuoden aikana ja minkään talviominaisuuksia en kyllä voi moittia. Eka oli pösön 406 1.9TD koneella, eli vielä se perinteinen esikammiodiesel. Loput on sitten olleet uudempia joista 2kpl 406 Hdi koneilla ja nyt taloudessa emännällä -04 Focus 1.8Tdci ja mulla -04 octavia 1.9TDI. Yksikään ei ole kertaakaan jäätynyt eikä mitään muutakaan ongelmaa ole ollut. Hehkut kyllä kannattaa laittaa vaihtoon suht säännnöllisesti ilman mitään ongelmiakaan.
Ennenminkin moittisin uusia autoja huonosta laadusta noin yleisesti. Uudet autot on täynnä susia osia esim. kaksoimassavauhtipyörät jotka menee sököksi jo 100tkm ajolla ja vaihto kustantaa helposti 1500-2000ekeä(ainakin kun kytkimen tekee samalla). Toinen on sitten nämä uusissa käytössä olevat juuttuvasiipiset ahtimet, joiden "siipien" säätömekanismi alkaa jumittamaan karstan vuoksi ja moottori vikavalo alkaa palamaan yliahtamisen vuoksi. Ja tämä omn yleinen ongelma esim. VAG konsernin autoissa. Uuden ahtimen vaihto +1500ekeä.Yksi tarina on myöskin VAG:in pumppusuuttimet... Erilaisista anturien vikaantumisista kuulee lähes päivittäin. Nämöä nykyiset autot on niin kertakäyttökamaa ja täynnä kalliisti korjattavia vikoja.
Itselläni on ollut 5 dieselautoa tässä viimeisen kymmenen vuoden aikana ja minkään talviominaisuuksia en kyllä voi moittia. Eka oli pösön 406 1.9TD koneella, eli vielä se perinteinen esikammiodiesel. Loput on sitten olleet uudempia joista 2kpl 406 Hdi koneilla ja nyt taloudessa emännällä -04 Focus 1.8Tdci ja mulla -04 octavia 1.9TDI. Yksikään ei ole kertaakaan jäätynyt eikä mitään muutakaan ongelmaa ole ollut. Hehkut kyllä kannattaa laittaa vaihtoon suht säännnöllisesti ilman mitään ongelmiakaan.
Ennenminkin moittisin uusia autoja huonosta laadusta noin yleisesti. Uudet autot on täynnä susia osia esim. kaksoimassavauhtipyörät jotka menee sököksi jo 100tkm ajolla ja vaihto kustantaa helposti 1500-2000ekeä(ainakin kun kytkimen tekee samalla). Toinen on sitten nämä uusissa käytössä olevat juuttuvasiipiset ahtimet, joiden "siipien" säätömekanismi alkaa jumittamaan karstan vuoksi ja moottori vikavalo alkaa palamaan yliahtamisen vuoksi. Ja tämä omn yleinen ongelma esim. VAG konsernin autoissa. Uuden ahtimen vaihto +1500ekeä.Yksi tarina on myöskin VAG:in pumppusuuttimet... Erilaisista anturien vikaantumisista kuulee lähes päivittäin. Nämöä nykyiset autot on niin kertakäyttökamaa ja täynnä kalliisti korjattavia vikoja.
Duunissa oli sähkökatko pari tuntia, loppu upsistakin potku, joten koko helahoito oli sähköttä, pakkasta -25C. Kun saatiin taas valot päälle niin ulkokaapeissa olevista logiikoista meni yli 20kpl kortteja rikki. En keksi muuta syytä kun kovan pakkasen, mitä se sitten on kortista rikkonu, voi vaan arvailla. Ja vastaava sähkökatko kävi aiemmin kun pakkasta oli pari astetta ja yhtään elektroniikkaa ei menny rikki. Joku komponentti elektroniikan puolella ei pidä kylmästä ja luovuttaa. Ja kun kerran autoissa on elektroniikkaa enenevässä määrin niin vikamahdollisuudet lisääntyy kokoajan.
Viimeksi kun mulla on dieseli hyytynyt talvella oli jo vuosia sitten kun Turussa myytävän dieselin hyytymispiste oli -24. Nythän ne myy täälläkin parempaa tavaraa eikä autot hyydy ihan niin helpolla.
Nyt on alla VAG tuotos 1.6tdi koneella vm. 2010, ihan hyvin on toiminut nämä pari talvea (ihmekös tuo kun takuu on voimassa...). Pari kertaa on vikavalo syttynyt mutta se on mennyt pois kun on sammuttanut ja käynnistänyt uudelleen. Huollossa sanoivat, että pyörien sutiminenkin voi aiheuttaa sen
Kuulemma saa ristiriitaista infoa. Pohjola ei ole ihan ykkösmarkkina-alue joten eipä noita tehtaita ihan hirveästi nappaa tehdä pakkasenkestäviä autoja.
Yllättävän lämmin auto tuo on ollut ja hyvin lähtenyt käymään niilläkin kerroilla kun on ollut -26 astetta eikä ole ollut lohkolämppäri kiinni.
Varmasti hyytymisten syynä on sarjatuotannon kustannusten alas ajaminen ja mahdollisimman halvat osat. Onhan noissa ollut myös suunnitteluvirheitä, esim. VAG 1.9tdi saattoi muistaakseni imukanava jäätyä ja sitten lensi jäänpaloja turboon vai miten se oli?
Ei silti, nyt on sellainen ajatus että jatkossakin mennään uudella tai uudehkolla autolla, pelottaa ajatus miten nuo nykyautot pelaavat 15v vanhoina.
Nyt on alla VAG tuotos 1.6tdi koneella vm. 2010, ihan hyvin on toiminut nämä pari talvea (ihmekös tuo kun takuu on voimassa...). Pari kertaa on vikavalo syttynyt mutta se on mennyt pois kun on sammuttanut ja käynnistänyt uudelleen. Huollossa sanoivat, että pyörien sutiminenkin voi aiheuttaa sen
Yllättävän lämmin auto tuo on ollut ja hyvin lähtenyt käymään niilläkin kerroilla kun on ollut -26 astetta eikä ole ollut lohkolämppäri kiinni.
Varmasti hyytymisten syynä on sarjatuotannon kustannusten alas ajaminen ja mahdollisimman halvat osat. Onhan noissa ollut myös suunnitteluvirheitä, esim. VAG 1.9tdi saattoi muistaakseni imukanava jäätyä ja sitten lensi jäänpaloja turboon vai miten se oli?
Ei silti, nyt on sellainen ajatus että jatkossakin mennään uudella tai uudehkolla autolla, pelottaa ajatus miten nuo nykyautot pelaavat 15v vanhoina.
eiköhän noi nykyautot pelaa kuitenkin paremmin versus. 30vuotta sitten?
dieselissä ainakin kannattaa käyttää maskisuojaa jeesaa monelta harmilta
eipä noita autoja ole tehty kestämään 15v,mutta suomessa on autot kalliita,palkat pieniä ja välimatkat pitkiä.
esim. elektroniikkahan taitaa komponenttien puolesta olla samaa oli auto 100.000€ tai 12.000€ auto..samat kiinassa tehdyt bosch tai siemens komponentit siellä on
koittakaa kestää lopputalvi VAG omistajat
rahalla saa ja hevosella pääsee
dieselissä ainakin kannattaa käyttää maskisuojaa jeesaa monelta harmilta
eipä noita autoja ole tehty kestämään 15v,mutta suomessa on autot kalliita,palkat pieniä ja välimatkat pitkiä.
esim. elektroniikkahan taitaa komponenttien puolesta olla samaa oli auto 100.000€ tai 12.000€ auto..samat kiinassa tehdyt bosch tai siemens komponentit siellä on
koittakaa kestää lopputalvi VAG omistajat
Viimeksi muokannut koeffte, La Helmi 11, 2012 10:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Joo, kestetään... Paras talviauto mulla on ollut Jagge, dieseli sekin. Lämpöä piisasi eikä kovallakaan pakkasella yskinyt pätkääkään kun laittoi käyntiin. Pakko oli siitä luopua ja vaihtaa perhefarkkuun jotta mahtuu turvaistuimet ja vaunut kyytiin.
-01 passat 1.9tdi ajettu 410tkm eikä mitään ongelmia käynnistyksissä eikä ikinä tielle jättänyt. Mitä nyt hieman koleaa kyytiä.
-02 opel 2.0tdi ei enään käynnistynyt -27 pakkasessa. Epäilen 1-2 hehkua pimeänä.
Toi volkkari on kyllä paras auto jonka olen koskaan omistanut.
-02 opel 2.0tdi ei enään käynnistynyt -27 pakkasessa. Epäilen 1-2 hehkua pimeänä.
Se mikä ei tapa,vituttaa.
- PetteriKivimäki
- Jäsen

En sanoisi että nykyautot ovat sen huonompia talvikelissä kuin vanhatkaan. Toki nykyauto tarvitsee paljon sähköä ja silloin käyttötapa vaikuttaa paljon: monesti kaupunkialueella ajetaan autolla lyhyttä matkaa, ja tämä yhdistettynä kovaan pakkaseen tekee sen, että jääkylmään akkuun ei mene enää virtaa laisinkaan. Sitten simahdetaan tien päälle tai kotipihaan.
Mulla on ollut käyttöautona 5 vuotta halpa vanha Mersun W124 3ooTD farkku. Se on erittäin luotettava peli toimimaan pakkasessa, tosin olen vaihtanut sihen hehkut, jäähdytysnesteet pari kertaa, öljyt säännöllisesti eikä akkukaan kauhean vanha ole. Ainoa miinus on jäähän vetävä takakontin luukku, välillä tarvitsee näyttää hiustenkuivaajaa..
Mulla on ollut käyttöautona 5 vuotta halpa vanha Mersun W124 3ooTD farkku. Se on erittäin luotettava peli toimimaan pakkasessa, tosin olen vaihtanut sihen hehkut, jäähdytysnesteet pari kertaa, öljyt säännöllisesti eikä akkukaan kauhean vanha ole. Ainoa miinus on jäähän vetävä takakontin luukku, välillä tarvitsee näyttää hiustenkuivaajaa..
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
vanhanliiton ikiliikkuja mesePetteriKivimäki kirjoitti:..vanha Mersun W124 3ooTD farkku. Se on erittäin luotettava peli toimimaan pakkasessa, tosin olen vaihtanut sihen hehkut, jäähdytysnesteet pari kertaa, öljyt säännöllisesti eikä akkukaan kauhean vanha ole. Ainoa miinus on jäähän vetävä takakontin luukku, välillä tarvitsee näyttää hiustenkuivaajaa..
Minä olen pari kertaa tyhjentänyt voortin akun liiallisella Eberin käytöllä ja liian lyhyillä ajomatkoilla.
Siitä viisastuneena lataan pitkillä pakkasjaksoilla akkua aina välillä yön yli. Saa sitten laulattaa Eberiä huoletta. Eihän sitä vanha mies kylmään autoon voi mennä
.
Muuten ei ole ollut pakkasongelmia.
Mutta eihän tyhjä akku autoa kesken ajon sammuta jos on vaan käyntiin saanut vaikka apuvirralla. Se on kyllä käytännössä koettu että kolmenkymmenen asteen pakkasella hyväkään akku ei oikein ota latausta vastaan.
Siitä viisastuneena lataan pitkillä pakkasjaksoilla akkua aina välillä yön yli. Saa sitten laulattaa Eberiä huoletta. Eihän sitä vanha mies kylmään autoon voi mennä
Muuten ei ole ollut pakkasongelmia.
Mutta eihän tyhjä akku autoa kesken ajon sammuta jos on vaan käyntiin saanut vaikka apuvirralla. Se on kyllä käytännössä koettu että kolmenkymmenen asteen pakkasella hyväkään akku ei oikein ota latausta vastaan.
Viimeksi muokannut Juha_P, La Helmi 11, 2012 11:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mitsu Lancer -93 408tkm mittarissa, eipä ole kovalla pakkasella jättänyt koskaan pulaan. Lämpötilan ollessa nollan lähistöllä alkaa kosteutta kertymään mutta sekin hoituu Masinolilla. Muusikon auto on perso viinalle... 
Tuntuu, että tuo vv-konsernin 1.9 tdi on parhaita koneita mitä ikinä on tehty.sakari75 kirjoitti:-01 passat 1.9tdi ajettu 410tkm eikä mitään ongelmia käynnistyksissä eikä ikinä tielle jättänyt. Mitä nyt hieman koleaa kyytiä.