Varoitus osaamattomasta sähkötyöstä Itä-Suomi

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
mormuska
Uusi jäsen

Varoitus osaamattomasta sähkötyöstä Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja mormuska »

Teetin tosi pieniä sähkökorjauksia tuntipalkkaisella sähkömiehellä, 2 pistorasian asennusta, yhden vaihto ja ulkorakennnuksen loistelamppujen siirtoa ja uudelleen kytkentää, työt piti jättää kesken koska lasku alkoi hipoa taivaita ja valmista ei syntynyt. Sain valmiiksi asennettuna 2 pistorasiaa, 1 vaihdon ja yhden loisteputken paikalleen sekä väliaikaisasennuksen yhdelle kytkimelle. Lasku pelkistä töistä oli 950 euroa!!1 Asentaja kävi kerrallaan muutaman tunnin, ajeli edestakaisin, joka kerrasta kertyi matkalaskua, kävi paikalla 8 kertaa. Tunteja tuli kaikkiaan 31 kpl, jotka tehty 8 päivän aikana. Ja päälle kulukorvaukset, kokonaislasku töistä yli 1000 euroa! Maksan vielä tarvikkeet eri firmalle erikseen, ne olivat 85 euroa.

Kaapelien vedot on tehty puuseiniin, vetoja yhteensä noin 30 metriä, mitään uutta kapasiteettia ei ole rakennettu vaan lähinnä purettu muutama metri vanhaa ja asennettu pistorasiat parempiin paikkoihin. Minulle on sanottu, että minua on vedätetty ja pahasti, mitä mieltä???

Olen valittanut kuluttajavirastoon ja hakenut reklamaatiolla asentajalta (virallinen asentaja) hinnanalennusta edes syntyneistä ylimääräisistä matkakustannuksista, mutta yrittäjä ei tule vastaan senttiäkään vaan lähetti ehdottoman perintäilmoituksen, jos en maksa viimeistä laskua eräpäivään mennessä, aika alkaa loppua. Mitä teen?

Olen yksinhuoltajaäiti ja taloni rempan kanssa yksin, katson että asentaja näki tilaisuutensa tulleen ja ryhtyi vedättämään tietämätöntä naisihmistä.

Varoitan: vaadi asentajalta työkohtainen hintatieto ja ilmoita maksimisumma, jonka suostut maksamaan. Käytä isoja yrityksiä, jolloin sinulla on kuluttajansuoja takanasi, pieni yrittäjä ei tarvitse pelätä maineensa puolesta, aina riittää joku huijattava, kun ei tarvitse monta tapausta vuodessa elääkseen.

Jos teetät sähköhommaa Itä-Suomessa, kysy ensin minulta ketä kannattaa varoa. Ja , PLIISS, jos voit auttaa, ota yhteyttä. Mulla alkaa olla itku silmässä tämän jutun kanssa. tarhapollo@luukku.com :(
tcb1967
Jäsen
Jäsen

Re: Varoitus osaamattomasta sähkötyöstä Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja tcb1967 »

Kurjuuden multihuipentuma :( Pistää vihaksi tuollaiset kusettajat :mad: :mad: :mad: Toivottavasti saat laskun jotenkin järkeviin mittoihin. Voitko tarkentaa mistä sähkärin palkkasit? Joensuusta vai muualta? AT?
jope
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jope »

No älä nyt ainakaan maksa sitä laskua jos se on mielestäsi kohtuuton. Maksamisen jälkeen alkaa olemaan alennukset vaikeaa... Jos toimit työssä työnjohtovastuullisena eli palkkasit suoraan kusetukseen lienee parasta alistua. Jos taas palkkasit firman joka lähetti laskun jossa on y-tunnus valitusmahdollisuus on olemassa. Ensin pitää arvioida tehdyn työn kohtuullinen hinta-arvio. Sen saat esim. soittamalla kilpailevan yrityksen paikalle ja selität tilanteen. Arviosta pitää maksaa joku korvaus. Erillisiä papereita ei kannata pyytää... Jos arvio on lähellä alkuperäistä laskua voi olla syytä niellä suuria kokkareita.... :roll:
Jos arvio poikkeaa oleellisesti (tulkintaa) annetusta laskusta pitää tehdä todistettava reklamaatio(tärkeää),jossa laskun määrä kiistetään. Esim. kirjattuna kirjeenä. Jos tämän jälkeen vielä alkaa tulemaan perintäuhkauksia anna tulla vaan..... Olet siirtänyt pelivuoron yrittäjälle jonka pitää ilmoittaa seuraavasta siirrosta. Perintää ei voi laittaa ilman toisen osapuolen kuulemista...
Paras tapa kuitenkin hoitaa asia on maksaa lasku sen sen toisen yrittäjän antaman arvion mukaan. Eli vähennät alkuperäisestä laskusta omatoimisesti ylimääräiset kermat ja lähetät päätöksestäsi yrittäjälle perusteet ja tiedonannon. (esim.edelleen kirjattuna kirjeenä) Tämän jälkeen yrittäjän lisäperinnät muuttuu vaikeiksi koska olet osoittanut maksuhalukkuutta,omatoimisuutta ja asiasta tietoisuutta. Jos kitinää ja uhkauksia tulee lisää anna tulla vaan...
Sen toisen yrittäjän nimeä ei kannata mainita missään yhteydessä ettei joudu ulkopuolisena vedetyksi mihinkään soppiin. Asia kannattaa tehdä selväksi.
shit happens
mormuska
Uusi jäsen

Paikka on Ylä-Karjala, Nurmes. Ja tuon pilipaliukon nimenkin voin antaa, mutta en tässä julkisessa keskustelussa. Yritän vielä ehtiä ennen eräpäivää teettämään paikallisella sähköalan firmalla selonteon siitä, mitä vastaavat asennukset olisi heillä maksaneet. Kaikki on sanoneet, että eihän tuossa ole kuin päivän-kahden työt ammattilaiselle. Itse hän sanoi minulle, että minun olisi pitänyt itse asentaa kaapelit ja rasioiden ja loisteputkien pohjat paikoilleen niin tunteja ei olisi tullut niin paljon, onko tämä yleinen käytäntö???. Hänellä ei itsellään ollut esim. 12 mm poranterää, sekin olisi pitänyt erikseen hälle hankkia, pelkäsi ilmeisesti että jos omaa käyttää niin kuluu. pora hänellä ilmeisesti oli kun meinasi itse porata kumminkin.

Sain vielä viimeistä asennuspäivää odotellessa häneltä 3 tekstiviestiä siitä, mitä kaikkea minun pitää itse asentaa valmiiksi eli just rasioiden pohjia, kaapeleita, loistevalaisimen pohja kattoon, lautaa seinään katkaisijan kohdalle ym. ym No, sitä viimeistä asennuspäivää ei sitten tullut, koska siinä vaiheessa, jo 770 euroa maksaneena, mulla alkoi palaa omat käämit ja ilmoitin, että hommaa jatkaa nyt joku AMMATTILAINEN.

Ja olen siis naisihminen, yh-äiti ja vanhuksen omaishoitaja, ja kaiken tämän hän tiesi, vaan ehtiihän sitä katkaisiimen pohjia asentamaan aina jossain välissä.

Niin, ja ne loppuasennukset on yhä tekemättä, ei ole enää varaa ja uskallusta kutsua ketään tuntematonta tähän pihaan. Tässä maassa saa surutta kyykyttää niitä pienimpiä ja voimattomimpia ihmisiä, ja kukaan ei mahda mitään. :( :(
jope
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jope »

Älä lähde tolle peri-itkusyyllistyslinjalle se voi kääntyä itseäsi vastaan... Et tarvi myöskään mitään selontekoja, niistä tulee vaan turhia kustannuksia.Otat ne vasta jos lähdet käräjille. Noista porailuista ja valmistelevista töistä on paha sanoa kun ei tiedä mitä olette ennen töitä sopineet. Yleensä voidaan lähteä siitä että firmalla on työkalut mukanaan eikä hakuja laskuteta asiakkaalta. Yleinen käytäntö on että kiinni pidetään siitä mitä sovitaan. Mitä tarkemmin sovitaan sitä paremmin tiedetään mitä on sovittu ja sitä vähemmän tulkintoja. Tulkinnoissa järjen ja kohtuuden mukaan.
Ei mielellään nimiä mihinkään koska toisellakin osapuolella on oikeuksia.....
shit happens
Limes
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Limes »

Mun nähdäkseni asia on tuolla reklamaatiolla ns. riitautettu, en ole kyllä juristi. Tämähän on toki tehty kirjallisesti ?
Ja joku riidaton osuus kuuluu olla maksettu. Perintätoimistolta jos tulee lappu niin sinne pitää ilmoittaa että on riitautettu,ehkä on hyvä toimittaa
kopio reklamaatiosta.

Pikaisesti silmäilin mitä mun sähkömies on tehnyt ja saanut aikaan 25 tunnissa,niin edellä kerrotun mukaan sanoisin että kysyjää nyt yritetään ryöstää.

Noista matkakuluista esittäisin maksettavaksi 8 tunnin päivien mukaan...tuleeko moisesta hommasta edes täyttä päivää pätevältä asentajalta.

Itse kyllä yrittäisin keskustella edelleen...esim että ymmärrät kiireisen yrittäjän /tilitoimiston erehdyksessä laskuttaneen jonkun muunkin kohteen töitä....mutta jos ei mene perille niin vilauttaisin mahdollisuutta paikallislehden yleisönosasto kirjoittelusta koskien ko kuset...eiku yrittäjää koskien.
Juha_P
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Juha_P »

Jope antoi jo hyvät toimintaohjeet.
Nyt on tärkeää, että osoitat halukkuutesi maksaa kohtuullisen hinnan etkä heitäydy täysin maksamattomaksi. Silloin olisit se sopimuksen rikkojaosapuoli.
(korjaus: oletkin jo tosiaan osan maksnut)

Noi tekemäsi tai tekemättä jättämäsi etukäteisvalmistelut ovat hankala juttu jos niitä ei ole paperilla etukäteen sovittu ja yksilöity.
Se pitäisi riitatilanteessa pystyä jotenkin toteen näyttämään että mitä on sovittu. Sana sanaa vastaan :?
Jos on sovittu, että kalusteita hankitaan ja paikoilleen asennetaan etukäteen eikä ne sitten olekaan niin kalliiksi tulee kun, sähkäri lähtee niitä kyliltä kasaan haalimaan.

Työkalut nyt luulisi asentajalla olevan eikä ainakaan autosta unohtuneiden romppeiden noudosta pitäisi asiakasta laskuttaa.
koppelo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja koppelo »

Olet varmasti tehdyt sähkötyöstä kirjallisen sopimuksen, missä on lueteltu tehtävät työt ja sovittu pelisäännöt? Lisäksi urakoitsija on varmasti antanut etukäteen jonkinlaisen arvion työn hinnasta?

Jos näitä ei ole sovittu, niin virhe lähtee jo siitä. Sähköasennukset voidaan tehdä monella tapaa, joskus sähkömies tekee kaiken ja joskus tilaaja vetää jo valmiiksi jotakin johto-osuuksia seinään ja valmistelee työtä. Kuvauksestasi ei käy oikein ilmi työmaan laatu - se voi olla mitä vain. Valokuva selventäisi asiaa.

Toki sähkömiehissä voi olla myös helppoheikkejä ja ylilaskuttajia, mutta myös tilaajan tietämättömyys voi olla monen riidan takana. Rakennustyö on vain usein kalliimpaa kuin arvaakaan.
Zener
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Zener »

Pitipä kysyä, että tuliko noihin uusiin pistorasioihin vikavirtasuojaus? Nykyäänhän laki vaatii vikavirtasuojat (VVS) pistorasiaryhmiin joitakin poikkeuksia lukuunottamatta (mm pakastimet ja jääkaapit). Vanhat pistorasiat saa korjata käyttämättä VVS:aa , mutta jo pistorasian paikan vaihtaminen tulkitaan periaatteessa uuden asennukseksi.

Uusia pistorasioita kun ei saa asentaa vanhoihinkaan taloihin ilman VVS:aa. Vanhoissa taloissa voi myös olla vielä vanhat johtimet ilman suojamaata, jolloin joutuu vetämään uudelle pistorasialle kevin keskukselta asti, vaikka vanha pistorasia olisi siinä kahden metrin päässä. Myös VVS-pistorasiat maksavat reilusti tavallista pistorasiaa enemmän, jos sähkötaulussa ei ole VVS:aa valmiina.
mormuska
Uusi jäsen

Suuret kiitokset kaikille tähän mennessä vastanneille ja vinkkejä antaneille!! :-D

Tarkennus: Työt ovat olleet osa-laskutettu: I lasku 209 euroa, maksettu. II lasku 555 euroa, maksettu ja sitten III lasku, summa 266 euroa, MAKSAMATTA, REKLAMOITU, eräpäivä 17.2 klo 16.00, jolloin lähtee perintään yrittäjän ilmoituksen mukaan.

Kirjallista sopimusta ei tehty. Pyysin arviota urakasta, mutta sitä asentaja ei suostunut antamaan, ei edes yksittäisen työkohteen osalta: esim. 1 kpl 2-osainen pistorasia, kaapelin vetoa 3 metriä, vanha pistorasia, ja vain työn hinta-arvio? Vastausta en saanut. Hän luennoi minulle asennuksesta joka työn yhteydessä niin, että aikaa kului siihenkin reippaasti eli miten ei voi asentaa maadoittamatonta ja maadoitettua pistorasiaa sille ja sille etäisyydelle, vaikka en edes moista asennusta pyytänyt. Hän painotti työn alussa että tekee TUNTITYÖNÄ ei urakkana. Olin varautunut noin 500 -600 euron loppulaskuun TÖIDEN osalta, mikä on mielestäni realistinen arvio.

Kirjallisen reklamaation olen tehnyt, ollut yhteydessä kuluttajavirastoon, asialla on siellä numero.
Yrittäjä on yhden miehen asennusyritys, ei iso firma, mutta y-tunnus löytyy, ei alv-velvollinen eli tekee 0 %:lla ja mielestään siis hurjan edullisesti, tuntipalkka 30 euroa tunti. Kaiken tämän hyväksyn. Hyväksyn myös sen, että tehdyt tunnit maksan, en ole maksuhaluton. Olenhan maksanut jo 2 ensimmäistä laskua eli yli 700 euroa, mikä on mielestäni jo sinällään ylihinta tehdylle työlle.

Heräsin tilanteeseen liian myöhään, siis oma moka, eli vasta silloin kun tuttavaperheen keittiöön tehtiin sähkötyöt ja siihen oli mennyt yksi ilta. Tajusin, että minunkaan työni eivät olisi vaatineet enemmän kuin päivän korkeintaan kaksi.

Olen reklamaatiossa vedonnut juuri siihen, että yrittäjä ei ole tehnyt työtä kannaltani edullisimmalla tavalla ja perustellut vaateeni juuri niin, että minulle on syntynyt lisäkuluja kamppeiden jatkuvasta edestakaisin rahtaamisesta ja matkakuluista, kun työt olisi voitu tehdä 2-4 päivänä. Hinnanalennusvaatimukseni oli vain 120 euroa eli tosi kohtuullinen. Mutta yrittäjä ei tule senttiäkään vastaan. Hän perustelee työaikojaan sillä että on tullut MINUN kannaltani sopivina aikoina, mitä en ymmärrä. Olen ilmoittanut olevani lähes aina kotona eli minulle kaikki ajat olisivat käyneet. Samoin hän vetoaa valmisteleviin töihin, joita on tehnyt viimeisiä , tekemättä jääneitä, asennuksia varten. Hän on lisäksi roiskaissut laskulle pari lisätuntia käyttämättä jääneiden tarvikkeiden palautuksesta liikkeeseen. olen ollut yhteydessä tuohon liikkeeseen, siellä sääliteltiin minua.

Vikavirtasuojauksista ei ole mitään mainintaa. talo on 80 vuotta vanha hirsitalo ja käytössä edelleen tyyliin sopivat vanhat pistorasiat. Ja tarkennus edelleen: EN MOTKOTA TARVIKKEIDEN HINNOISTA VAAN TYÖTUNTIEN MÄÄRÄSTÄ TEHTYYN TYÖHÖN NÄHDEN, tarvikkeet olen maksanut erikseen eri puljulle. Asentaja laskutti vain työnsä ja pientarvikkeita parilla kympillä.

Mistään esitöistä ei alunperin sovittu. Asentaja esitti minulle töiden edistyessä (???) että voisin tehdä pikkujuttuja valmiiksi niin hänelle ei tulisi tunteja niin paljon, esim. putsailin vanhat pistorasiat ja korjailin lampunpohjat ja ruuvasin pohjalaudan johonkin, ehkä ne työt sitten menivät hänen edukseen laskutuksessa.

Kuvaavaa on, että kun hänen vastineessaan oli eritelty lisätyöt, joita ei ollut laskujen yhteydessä mainittu, siellä on A4-arkillinen tämmöistä:" purkutyön yhteydessä puretut naulat korjattu samalla korjausastiaan" tai asentajalle jääneistä pientarvikeista : " asiakkaalle hankittu 1 kpl ruostumaton puuruuvi, jää varastoon".....Eli jos ammattilaisella on aihetta yksin kappaleiden luetteloida haltuunsa jääneet puuruuvit niin....Siis anteeksi, olenko minä vanha akka vai onko tämä nyt ammattimiehen puhetta???????

Tuo seikka, että riitautettua laskua ei voi periä, on hyvä vinkki, kiitos! Otan yhteyttä vielä kuluttajavirastoon. Monet ovat sanoneet, että älä maksa, en minäkään maksaisi, mutta sillä vihjeellä ei pitkälle pötki. Olen itsekin yrittäjä ja luottotiedot ovat aina olleet kunnossa, tuon ahneen ukon takia en niitä vaaranna.
Kiitos rakkaat kaikille tuhannesti!! :-) :-D
Kiwikasa.
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Kiwikasa. »

"purkutyön yhteydessä puretut naulat korjattu samalla korjausastiaan" tai asentajalle jääneistä pientarvikeista : " asiakkaalle hankittu 1 kpl ruostumaton puuruuvi, jää varastoon".....Eli jos ammattilaisella on aihetta yksin kappaleiden luetteloida haltuunsa jääneet puuruuvit niin....Siis anteeksi, olenko minä vanha akka vai onko tämä nyt ammattimiehen puhetta???????"

Tuo on paskapuhetta. Älä maksa enempää.
Ammatti-ihmisen ei tuollasten hommien takia tarvitse ajella yhtään mihinkään. Ja ammattilaiselta löytyy sitä nippelivarastoa/työkalut sieltä autosta.
Ei muutakuin "sakinhivutusta" vaan... :wink:
Ei se mene kuin elokuvissa...
Juha_P
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Juha_P »

mormuska kirjoitti: " asiakkaalle hankittu 1 kpl ruostumaton puuruuvi, jää varastoon".....

:-D Meinasi revetä retkeilyhousut tätä lukiessa...
mormuska kirjoitti::" purkutyön yhteydessä puretut naulat korjattu samalla korjausastiaan"
Yleensä sytetään että jättää kuin koira paskansa kun sähkärin jäljiltä on lattiat täynnä purkukamaa ja johdonpätkiä.
Mutta että tämä laskuttaa erikseen naulojen nyppimisestäkin. :-D
Aaltju
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Aaltju »

mormuska kirjoitti:Tuo seikka, että riitautettua laskua ei voi periä, on hyvä vinkki, kiitos! Otan yhteyttä vielä kuluttajavirastoon. Monet ovat sanoneet, että älä maksa, en minäkään maksaisi, mutta sillä vihjeellä ei pitkälle pötki. Olen itsekin yrittäjä ja luottotiedot ovat aina olleet kunnossa, tuon ahneen ukon takia en niitä vaaranna.
Reklamaatio tehtynä tai ei niin ei laskua voi suoraan siirtää perintään. Laskutus menee aina niin että:

1. Normilasku sovitulla maksuehdolla (kuluttaja-asiakkaalla minimi 14 pv netto)
2. Maksuajan jälkeen jos suoritus ei ole kirjaantunut tilille pankin siirtoviiveen puitteissa lähetetään ensimmäinen huomatutuslasku jonka maksuehto on muistaakseni min 7pv netto
3. Kolmas maksukehotus lähtee taas maksuajan ja siirtoviiveen jälkeen ja siinä maksuehto per heti

Tämän jälkeen laskun voi antaa toimeksi perintäfirmalle (tai suoraan voudille jos lasku on sinällään ulosottokelpoinen). Perintäfirmakin kyselee saatavan perään vielä ainakin kaksikertaa ennenkuin lähtee hakemaan velkomustuomiota käräjäoikeudelta. Vasta velkomustuomio ilmoitetaan maksuhäiriöksi ellei saatavaan liittyvissä sopimusehdoissa muuta ole sovittu (luottokorteissa, lainoissa yms usein on). Perintäfirmat eivät kai yleensä ota käsittelyyn vähänkään epäselviä laskuja (arvailua - en ole koskaan pistänyt perintään kun selviä saatavia).

... mutta kuten jo todettu niin aina epäselvissä tapauksissa kannattaa aina reagoida heti ensimmäiseen laskuun reklaamatiolla, jossa kiistää saatavan... ja kaikki operaatiot aina kirjatuilla kirjeillä.
Ökynirpom
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Ökynirpom »

mormuska kirjoitti: Yrittäjä on yhden miehen asennusyritys, ei iso firma, mutta y-tunnus löytyy, ei alv-velvollinen eli tekee 0 %:lla ja mielestään siis hurjan edullisesti, tuntipalkka 30 euroa tunti. Kaiken tämän hyväksyn. Hyväksyn myös sen, että tehdyt tunnit maksan, en ole maksuhaluton. Olenhan maksanut jo 2 ensimmäistä laskua eli yli 700 euroa, mikä on mielestäni jo sinällään ylihinta tehdylle työlle.
ALV-raja tulee yksityisellä elinkeinonharjoittajalla vastaan jo 8500 e/vuosi liikevaihdolla. Ensimmäinen ajatukseni on, että ei ole "sähkömiehellä" puhtaita jauhoja pussissa, tai sitten tekee noita hommia ihan sivutyön sivutyön sivutyönä. Eihän tuollaisella liikevaihdolla voi elättää itseään. Ehkäpä tekee hommat kuutamokeikkana (ALV 0, sitenhän niitä yleensä nimitetään).

TUKESin (Turvatekniikan keskus) sivuilta pystyt tarkistamaan http://rekisterit.tukes.fi/fi/Urakoitsi ... koitsijat/ onko hepulla luvat, ja tarkistapa ihan ensin vaikka googlesta ja sitten maistraatista/verovirastosta, että tekeekö kaveri töitä OMALLA y-tunnuksellaan. TUKESiin voi toki myös soittaa, sitä varten me veroja maksellaan, että virastoja ylläpidetään meitä varten.

Jos ilmenee, että kaverilla ei ole lupaa sähköurakointiin, niin sitten käräytät (mikä sattuva verbi näissä sähköasioissa, brr) sen TUKESille, ilmoitat veroviranomaisille, jätät viimeisen laskun maksamatta (harmi että maksoit ne aiemmat jo) ja tarkistutat laittomat asennukset toisella yrittäjällä ja lasku huijarille.
markokoo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja markokoo »

Ökynirpom kirjoitti: ALV-raja tulee yksityisellä elinkeinonharjoittajalla vastaan jo 8500 e/vuosi liikevaihdolla. Ensimmäinen ajatukseni on, että ei ole "sähkömiehellä" puhtaita jauhoja pussissa, tai sitten tekee noita hommia ihan sivutyön sivutyön sivutyönä.
Ihan samaa mieltä tuosta. Senpä takia kannattaa kaverin taustat selvittää myös ytj:stä.

http://www.ytj.fi -> Valitse oikealta YTJ Tietopalvelu - Yrityshaku
Ja hakuun koijarin nimi tai yt-tunnus. Haulla tulee tieto onko rekisteröinnit kunnossa, tarkasta erityisesti seuraavat tiedot:
Kaupparekisteri
Verohallinnon perustiedot
Ennakkoperintärekisteri
Arvonlisäverovelvollisuus
Työnantajarekisteri

Nämä tiedothan pitäisi maksajan tarkastaa aina ennen mitään maksua. Täältä vielä lisätietoa
http://www.vero.fi/fi-FI/Yritys_ja_yhte ... arekisteri
Vastaa Viestiin