Suuret kiitokset kaikille tähän mennessä vastanneille ja vinkkejä antaneille!!
Tarkennus: Työt ovat olleet osa-laskutettu: I lasku 209 euroa, maksettu. II lasku 555 euroa, maksettu ja sitten III lasku, summa 266 euroa, MAKSAMATTA, REKLAMOITU, eräpäivä 17.2 klo 16.00, jolloin lähtee perintään yrittäjän ilmoituksen mukaan.
Kirjallista sopimusta ei tehty. Pyysin arviota urakasta, mutta sitä asentaja ei suostunut antamaan, ei edes yksittäisen työkohteen osalta: esim. 1 kpl 2-osainen pistorasia, kaapelin vetoa 3 metriä, vanha pistorasia, ja vain työn hinta-arvio? Vastausta en saanut. Hän luennoi minulle asennuksesta joka työn yhteydessä niin, että aikaa kului siihenkin reippaasti eli miten ei voi asentaa maadoittamatonta ja maadoitettua pistorasiaa sille ja sille etäisyydelle, vaikka en edes moista asennusta pyytänyt. Hän painotti työn alussa että tekee TUNTITYÖNÄ ei urakkana. Olin varautunut noin 500 -600 euron loppulaskuun TÖIDEN osalta, mikä on mielestäni realistinen arvio.
Kirjallisen reklamaation olen tehnyt, ollut yhteydessä kuluttajavirastoon, asialla on siellä numero.
Yrittäjä on yhden miehen asennusyritys, ei iso firma, mutta y-tunnus löytyy, ei alv-velvollinen eli tekee 0 %:lla ja mielestään siis hurjan edullisesti, tuntipalkka 30 euroa tunti. Kaiken tämän hyväksyn. Hyväksyn myös sen, että tehdyt tunnit maksan, en ole maksuhaluton. Olenhan maksanut jo 2 ensimmäistä laskua eli yli 700 euroa, mikä on mielestäni jo sinällään ylihinta tehdylle työlle.
Heräsin tilanteeseen liian myöhään, siis oma moka, eli vasta silloin kun tuttavaperheen keittiöön tehtiin sähkötyöt ja siihen oli mennyt yksi ilta. Tajusin, että minunkaan työni eivät olisi vaatineet enemmän kuin päivän korkeintaan kaksi.
Olen reklamaatiossa vedonnut juuri siihen, että yrittäjä ei ole tehnyt työtä kannaltani edullisimmalla tavalla ja perustellut vaateeni juuri niin, että minulle on syntynyt lisäkuluja kamppeiden jatkuvasta edestakaisin rahtaamisesta ja matkakuluista, kun työt olisi voitu tehdä 2-4 päivänä. Hinnanalennusvaatimukseni oli vain
120 euroa eli tosi kohtuullinen. Mutta yrittäjä ei tule senttiäkään vastaan. Hän perustelee työaikojaan sillä että on tullut MINUN kannaltani sopivina aikoina, mitä en ymmärrä. Olen ilmoittanut olevani lähes aina kotona eli minulle kaikki ajat olisivat käyneet. Samoin hän vetoaa valmisteleviin töihin, joita on tehnyt viimeisiä , tekemättä jääneitä, asennuksia varten. Hän on lisäksi roiskaissut laskulle pari lisätuntia käyttämättä jääneiden tarvikkeiden palautuksesta liikkeeseen. olen ollut yhteydessä tuohon liikkeeseen, siellä sääliteltiin minua.
Vikavirtasuojauksista ei ole mitään mainintaa. talo on 80 vuotta vanha hirsitalo ja käytössä edelleen tyyliin sopivat vanhat pistorasiat. Ja tarkennus edelleen: EN MOTKOTA TARVIKKEIDEN HINNOISTA VAAN TYÖTUNTIEN MÄÄRÄSTÄ TEHTYYN TYÖHÖN NÄHDEN, tarvikkeet olen maksanut erikseen eri puljulle. Asentaja laskutti vain työnsä ja pientarvikkeita parilla kympillä.
Mistään esitöistä ei alunperin sovittu. Asentaja esitti minulle töiden edistyessä (???) että voisin tehdä pikkujuttuja valmiiksi niin hänelle ei tulisi tunteja niin paljon, esim. putsailin vanhat pistorasiat ja korjailin lampunpohjat ja ruuvasin pohjalaudan johonkin, ehkä ne työt sitten menivät hänen edukseen laskutuksessa.
Kuvaavaa on, että kun hänen vastineessaan oli eritelty lisätyöt, joita ei ollut laskujen yhteydessä mainittu, siellä on A4-arkillinen tämmöistä:" purkutyön yhteydessä puretut naulat korjattu samalla korjausastiaan" tai asentajalle jääneistä pientarvikeista : " asiakkaalle hankittu 1 kpl ruostumaton puuruuvi, jää varastoon".....Eli jos ammattilaisella on aihetta yksin kappaleiden luetteloida haltuunsa jääneet puuruuvit niin....Siis anteeksi, olenko minä vanha akka vai onko tämä nyt ammattimiehen puhetta???????
Tuo seikka, että riitautettua laskua ei voi periä, on hyvä vinkki, kiitos! Otan yhteyttä vielä kuluttajavirastoon. Monet ovat sanoneet, että älä maksa, en minäkään maksaisi, mutta sillä vihjeellä ei pitkälle pötki. Olen itsekin yrittäjä ja luottotiedot ovat aina olleet kunnossa, tuon ahneen ukon takia en niitä vaaranna.
Kiitos rakkaat kaikille tuhannesti!!