remontti_reiska kirjoitti:- Perinteinen höyrykone ja generaattori.
Häkäpönttö kytkettynä dieselagregaattiin.
Stirling moottori ja avotuli.
Jos puusta tahtoo tehdä sähköä, niin tuo keskimmäinen vaihtoehto on se helpoimmin toteutettava, paitsi että bensiinimoottori on helpommin muutettavissa puukaasukäytölle kuin diesel. Dieselmoottorin puristussuhteilla puukaasun ja ilman seos syttyy helposti liian aikaisin eli moottori nakuttaa, ja jos puristussuhdetta laskee, voi taas naftan syttyminen varsinkin kylmässä moottorissa olla ongelma.
Tarkoitukseen sopivaa höyrykonetta, stirling-moottorista puhumattakaan, ei mistään saa, mutta bensiini- ja dieselmoottoreita on valittavaksi asti.
Tuulivoimalasysteemi voisi myös olla toteuttamiskelpoinen ratkaisu, mutta siinä tarvittaisiin melko isot akut, jos pitää varautua pitempiaikaiseen sähkökatkoon. Lisäksi akkujen tuottama tasavirta pitäisi muuttaa sopivanjännitteiseksi vaihtovirraksi invertterillä, ja sellaisten hyötysuhteet eivät liene kovin hyviä, tuppaavat nimittäin muuttamaan sitä vaivalla tuotettua sähköä lämmöksi lämpenemällä itse. Ainakin sähkönkäyttö tulisi priorisoitua tilanteen ollessa päällä: telkkari kiinni, tietskari kiinni, turhat valot sammuksiin jne, niin ehkäpä pakastin ei sula eivätkä kalat kuole akvaariossa. Maalämpöpumppu ja ilppi taitavat ahmia jo sen verran sähköä, että nekin pitäisi sammuttaa ja pitää talo lämpimänä puilla, jos vain tulisijoja talosta löytyy. Perinteisten kattiloiden ja kiertopumppujen kanssa akut riittäisivät pitempään.
Mikäli ei ole tarkoitus ryhtyä kokonaan omavaraiseksi sähkön suhteen, vaan saada aikaan helposti ja nopeasti käyttöönotettava varavoimakone, kannattaa pitäytyä bensiinissä ja dieselissä. Olen itsekin harkinnut pienen bensa-aggregaatin hankkimista varsinkin sen jälkeen, kun uusin lämmityskattilan. Vanha kattila toimi luonnollisella vedolla ja veden vapaakierrolla eikä tarvinnut ollenkaan sähköä, mutta uusi tarvitsee sitä niin savukaasuimurille kuin latauspumpullekin. En ole vielä kokeillut enkä joutunut kokemaan, mitä tapahtuu, jos sähköt menevät poikki kattilan ollessa tulilla. Pahin vaihtoehto on, että alkaa savuttaa sisälle ja kiehua.
Jääkaappi onkin minulla sitten ainoa kapine, joka ei siedä pitempiaikaisia sähkökatkoja, ja sekin vain silloin, jos pakastelokerossa sattuu olemaan pakasteita. Tietysti ruoanlaiton keskeytyminen sähkökatkon takia on todella kiusallista, ja jotenkin ihmeen kaupalla olen toistaiseksi välttynyt siltä. En edes tiedä, millaista sähköä hellassa tarvitaan, ilmeisesti 400 V, joten aggregaatista pitäisi sitten saada sellaistakin, jos tahtoo keitellä soppaa sähkökatkon aikana sähköhellalla.
t. Mikko