metalliproppuja?
metalliproppuja?
Pitäisi kiinnittää savuhormin läpivientikehykset savuputkien ympärille saunassa. Millä nämä rst-pellit ois näppärin kiinnittää laastipintaiseen tiilihormiin? Muoviproput varmaankin sulaa, onko olemassa jotain metalliproppuja mihin sitten ruuvata kiinni? Irrotusmahdollisuudesta plussaa, enkä oikein usko sanerilla kiinnittämiseen tässä tapauksessa.
Re: metalliproppuja?
Vaihtoehtoja löytyy varmasti monia. Katsopas vaikka tuolta http://www.sormat.fi/fi/tuotehaku.html. Muistaakseni Wurthilla oli hyvä opas eri kiinnitysmekanismeista ja käyttökohteista, opas löytyi heidän sivuiltaan.gutless kirjoitti:Pitäisi kiinnittää savuhormin läpivientikehykset savuputkien ympärille saunassa. Millä nämä rst-pellit ois näppärin kiinnittää laastipintaiseen tiilihormiin? Muoviproput varmaankin sulaa, onko olemassa jotain metalliproppuja mihin sitten ruuvata kiinni? Irrotusmahdollisuudesta plussaa, enkä oikein usko sanerilla kiinnittämiseen tässä tapauksessa.
Saattaisi pienellä kiila-ankkurilla onnistua? Ei kylläkään kaunein mahdollinen, koska kiristys ja kiinnitys tapahtuu mutterilla. Mutta näillä kyllä sitten pysyy vaikka mikä.
Toinen mahdollisuus voisi olla lyöntitulppa, niissä on nätti kanta mutta purkaminen on hankalaa. Näitä olen käyttänyt itsekin, helppoja käyttää, ei vaadi erikoistyökaluja:
www.sormat.fi/fi/tuotesivu.html?mgid=1&pid=150
Tällaisiakin on, mutta vaatii erikoistyökalun kiristykseen, sen jälkeen voi käyttää ihan tavallisia koneruuveja. En ole koskaan tällaisia käyttänyt, joten kokemusta ei ole, mutta ehkä siistei ratkaisu kuitenkin:
www.sormat.fi/fi/tuotesivu.html?mgid=1&pid=2
Toinen mahdollisuus voisi olla lyöntitulppa, niissä on nätti kanta mutta purkaminen on hankalaa. Näitä olen käyttänyt itsekin, helppoja käyttää, ei vaadi erikoistyökaluja:
www.sormat.fi/fi/tuotesivu.html?mgid=1&pid=150
Tällaisiakin on, mutta vaatii erikoistyökalun kiristykseen, sen jälkeen voi käyttää ihan tavallisia koneruuveja. En ole koskaan tällaisia käyttänyt, joten kokemusta ei ole, mutta ehkä siistei ratkaisu kuitenkin:
www.sormat.fi/fi/tuotesivu.html?mgid=1&pid=2
Kari
"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
Ei vaadi erikoistyökalua! Joku halkaisijaltaan kierteitä pienempi tappi vain jolla saa lyötyä ankkurissa olevan kiilan, joka puristaa ankkurin poratun reiän seinämiä vasten. On käteviä.KariFS kirjoitti:
http://www.sormat.fi/fi/tuotesivu.html?mgid=1&pid=2
Tässä yksi vaihtoehto, helppo asentaa, tarvii vain 5 mm reiän betoniin.
http://shop.berner.eu/berner/fi/produc ... nContext=2
http://shop.berner.eu/berner/fi/produc ... nContext=2
Piippuun kiinnittämisien kanssa pitäisi olla aina varovainen. Mitään kantavaa ei saisi ollenkaan. Jos kiukaan liitinhormia ollaan laittamassa niin paras ois kun poraisi umpimuuraukseen sopivan kokoisen reiän ja tökkää putket siihen. Jos kiukaan omia asennusosia laittaa niissä pitäisi olla ohjeet. Yleensä vanhoissa ja puolihatarissa piipuissa ja rappauksissa ei mainitut kiilapultti kiinnikkeet toimi, hajottaa ainetta ympäriltään jos edes reikää saa porattua. Pitäisi olla ankkureita tai siipiankkureita. Muovia ei tietenkään. Noilla betonruuveilla voisi koittaa ja varmuuden vuoksi poraa ilman iskua...
Yksi tapa on muurata pellikaulus hormiin ja yhdyshormi siihen....
Yksi tapa on muurata pellikaulus hormiin ja yhdyshormi siihen....
shit happens
Olethan ottanut huomioon liitosputken liikkumavaran? itse kiinnitin sen kauluksen siihen hormiputkeen ja reippaat välykset sinne piippuun johon villa väliin.tuollainen reipas sata millinen hormiputki jaksaa kummasti nostella ainakin tiilipiippua venyessään 
Vai että semmoinen "erikoistyökalu"manusund kirjoitti:Ei vaadi erikoistyökalua! Joku halkaisijaltaan kierteitä pienempi tappi vain jolla saa lyötyä ankkurissa olevan kiilan, joka puristaa ankkurin poratun reiän seinämiä vasten. On käteviä.KariFS kirjoitti:
http://www.sormat.fi/fi/tuotesivu.html?mgid=1&pid=2
Kari
Noita kiila-ankkureita on myös koneruuveille tarkoitettuja, tämän näköisiä:

Tuosta aparaatista siis tuo kuvassa vasemmalla oleva pääty jää seinän pintaan, muu seinän sisään. Itse olen löytänyt pienimmillään M6-kierteellä olevia, mutta tuollaisella pysyy kyllä kuin tauti melkein mitä vaan. Meillä on esim. projektori yhdellä tuollaisella betonikatossa kiinni, testasin omalla painolla roikkua M6 pultissa pihtien avulla ja hyvin pysyi. :)

Tuosta aparaatista siis tuo kuvassa vasemmalla oleva pääty jää seinän pintaan, muu seinän sisään. Itse olen löytänyt pienimmillään M6-kierteellä olevia, mutta tuollaisella pysyy kyllä kuin tauti melkein mitä vaan. Meillä on esim. projektori yhdellä tuollaisella betonikatossa kiinni, testasin omalla painolla roikkua M6 pultissa pihtien avulla ja hyvin pysyi. :)
60ast savuputki menee neliöreiästä läpi hormiin. Tää pelti tulee vain neliöreiän ympärille peitelevyksi.
Riittääkö palosuojalevy tilkkeenä vai syökö kuuma savuputki sitäkin aikaa myöden? Rautaa ei voi oikein tiukaksikaan muurata hormiin, lämpölaajeneminen on varmaan aika rankkaa.
Riittääkö palosuojalevy tilkkeenä vai syökö kuuma savuputki sitäkin aikaa myöden? Rautaa ei voi oikein tiukaksikaan muurata hormiin, lämpölaajeneminen on varmaan aika rankkaa.
Etsit 6mm ruuveja joissa on ura kierteessä, piippuun ilman iskua 5 mm reiät ja vähän kerrassaan kirien ja välillä aukipäin käyttäen (kuten kierteitä tehdessä) ruuvaat sen pellin paikalleen ilman mitään proppuja tai ankkureita. Jos on vain peitelevy ilman muuta kuormitusta niin pysyy. Ja saa irti helposti. Loppuvaiheessa tarkkana ettei "kierre korkkaa". Eli just kun on pinnat vastakkain niin stop.
tai vaikka 5mm ruuvit 4mm reikään. Auttava ratkaisu jos ajaa millilaikalla pitkittäisviillon kierteeseen? Olen näin toiminut kun olen vanhoista autonosista putsaillut jenkoja. Ei välttämättä raaski jenkatapilla tehdä, jos on hiekkaa kierteessä mutta tommosen pultin raaskii heittää romukoppaan urakan jälkeen. Työn edetessä puhaltaa urasta hiekkamössöt välilä pois.
Semmote vielä;
ilman iskua kun poraa murkkuun / umpitiileen; metalliterä (vanha hylkyterä) vai kiviterällä?
Semmote vielä;
ilman iskua kun poraa murkkuun / umpitiileen; metalliterä (vanha hylkyterä) vai kiviterällä?
Joo käy niinkin. Ja teränä mielellään uusi laadukas kiviterä. Ei maksa niin paljoa ettei raaski yhtä ostaa (niitä sarjoissa olevia ei tueta) eikä mene hermot kun alkaa kairaamaan. Itse ihan akkuporalla tehnyt vastaavia kiinnityksiä, mm. uuninluukkuihin.