Kumpaa laittaisitte tuulettuvaan alapohjaan maatavasten kapillaarikatkon päälle eristeeksi ? perusteluja ? Itse pidän lecasoraa parempana (myös 3-4krt kalliimpaa), koska lecasora hieman hengittää. Styrox ei hengitä yhtään (oma näkemys).
Jompaa kumpaa se kaipaa , koska ilmeisesti kesällä kun lämmin ulkoilma tulee alapohjaan ja lämpötila siellä viileä, niin kosteus % nousee. Maan pinnan eristäminen nostaa kesällä alapohjan lämpötilaa-->näin alapohja toimii kosteusteknisesti paremmin.
Itselle tulee puinen alapohjarakenne jossa eriste 300mm villaa ja vaneri ulkopintana ulkoilmaa vasten.
Styrox vs Lecasora
Re: Styrox vs Lecasora
Joko ne antaa laittaa vanerin ulko pintaan ? 10 vuotta sitten ei kaveri saanut lupaa , vaikka olisi porannut
tuuletusreikiäkin . Liimakerrosten henkittävyyttä epäilivät . Kyllä styroksikin hengittää (sanovat) ja
kylmäkatkona saattaa olla tehokkaampi .
tuuletusreikiäkin . Liimakerrosten henkittävyyttä epäilivät . Kyllä styroksikin hengittää (sanovat) ja
kylmäkatkona saattaa olla tehokkaampi .
Re: Styrox vs Lecasora
Mulla on lecasora toiminut kuistin melko matalan ryömintätilan alustassa jotain 5 vuotta. Matala tila tosiaan, mulla harvalaudoitus ja tuulensuojalevy alapinnassa. Laudat kuin uusia edelleen, joten kaipa tuo toimii. Hiekan päälle lecat levittelin, orgaaninen ja muu irtoroina vaan pois, ei ole kapillaarisoraa alla. Koskaan ei ole tila vaikuttanut kostealta. Ja jos tarttis uudestaan tehdä, niin lecaa laittaisin sittenkin.
1 - 1
1 - 1
Kari
"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "