Uulan puulattiamaali virhe, mitä tilalle?

Maalaus ja varsinkin maalit jakavat mielipiteitä ja ansaitsevat oman osion
Vastaa Viestiin
Korsonasema
Uusi jäsen
Kotisivu: korsonasema.blogspot.com

Uulan puulattiamaali virhe, mitä tilalle?

Viesti Kirjoittaja Korsonasema »

Laitoin vanhaan puulattiaan hionnan jälkeen Uulan puulattiamaalia.
Olin ihan innoissani väristä, peittävyydestä ym kunnes maali kuivui...

Minä hölmö en tajunnut että kyseisestä maalista tulee ihan matta. Lisäksi lattia on nyt ihan laikukas koska lattiaan piti laittaa isojakin alueita tasoitetta, ja niiden kiiltoero on suuri...

Nyt lattiassa on siis kerros tuota Uulaa, voinko korjata jollain muulla maalilla asiaa? Siis että voisiko jotain kiiltävämpää maalia, johon saisi saman sävyn, laittaa tuohon päälle ja korjaako toinen tai kolmas kerros noita kiiltoeroja??

Miten voisin jatkossa välttää nuo kiiltoerot kun maalaan muut huoneet?
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Re: Uulan puulattiamaali virhe, mitä tilalle?

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

Pellavaöljymaalin ei ole tarkoituskaan peittää ensimmäisellä kerralla, eli joudut maalaamaan vielä vähintään kerran tai kaksi. Kiiltoeroja voi vähentää sillä että pohjalle vetää sinkkipohjamaalin jotta pinnasta tulee tasaisesti imevä.

Jos maali on tummahko, niin kiiltoastetta voi nostaa lakkaamalla lattian öljylakalla, mutta vaaleissa väreissä tämä tuo vähän ikävän kellertävän sävyn lattiaan. Muuten Uula on verrattain matta maali, ei suinkaan mikään pianonkiiltävä. Lattiasta tulee vähän kiiltävämpi kuin mitä nyt on kiiltävin kohta.

Kun nyt tuli pohjustuksista mieleen, niin olethan muuten oksalakannut oksat? Ne tekevät samanlaista kiiltoaste-eroa kuin tuo kitin ja paljaan puun välillä oleva, mutta sen lisäksi oksien kohdat alkavat mennä ajan mittaan keltaisiksi ilman oksalakkaa.

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Keijo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Keijo »

Tuo sama pätee oikeastaan mihin tahansa öljypohjaiseen maaliin. Alkydimaaleja voi periaatteessa vetää kerralla enemmän, mutta niilläkin saa paremman pinnan kun laittaa useamman ohuemman kerroksen. Meillä on lattiat maalattu Permolla ja sitäkin piti vetää 2-3 kerrosta, että tulee nätti pinta. Minä jouduin tekemään ensimmäisen maalauksen jälkeen vielä kevyen välihionnan, kun niistä kohdista missä oli pitänyt käyttää hiomapaperia nousi ensimmäisen maalauksen jälkeen "karvat" pystyyn eli hiotuista kohdista pinta oli aavistuksen verran karkea.
Korsonasema
Uusi jäsen
Kotisivu: korsonasema.blogspot.com

Viesti Kirjoittaja Korsonasema »

Vitsi, olet Pekka ennenkin neuvonut tuosta sinkkipohjamaalista, mutta mä unohdin sen....:/ Saako sitä jotenkin valmiina siis joltain merkiltä, vai mitä se on? Täytyy laittaa sitä muihin huoneisiin sitten.
Oksalakkaa en myöskään ole laittanut. Tarviiko sitä laittaa myös jos lattia oli ennestään käsitelty? Tai tässä oli muovimatot päällä ja vähän vanhaa maalia alla jotka rapsutin pääosin pois ja hioin epäkeskolla. Mutta sen jälkeen pitäisi olla vielä tuo oksalakka siis?

Maali oli Uulan sävyä kaakao, eli melko vaaleanruskea, eli siihen ei voi varmaan sitä lakkaa laittaa... Harmi, olisin sen kiiltävän lattian halunnut...

Vielä siis kysyn, että voiko tuohon päälle laittaa jotain muuta maalia joka kiiltää? Vai onko kaikki kiiltävät maalit sitten jotain "ei-perinteistä" alkydimaalia? Että jos haluaa hengittävää niin täytyy tyytyä mattaan lattiaan?

Toki lattiasta tulee tasaisempi kun maalaan toisen ja ehkä kolmannenkin kerroksen, mutta tuo mattaisuus oli pettymys...
Herwanni
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Herwanni »

meidän vanhat lankkulattia on maalattu ihan teknoksen lattiamaalilla...lienee kai betonipinnoille tarkoitettu....on kiiltävää ja kestää tenavien rymytä jne....sama väri kateltiin kun oli ennestäänkin vedetty joskus -50 luvulla...sellanen "viiskytluvun vihreänharmaa"
PetteriKivimäki
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja PetteriKivimäki »

Yksi pätevä ohje kiiltävän maalipinnan saamiseksi lattiaan on sekoittaa venelakkaa ja pellavaöljymaalia 1:1. Tämä vastaa lähestulkoon meidän aiempaa puulattiamaalia, joka oli puolikiiltävä kiiltoasteeltaan. Puulattiamaali sinällään tekee jo melko hyvin kulutusta kestävän pinnan, joten yleensä pintaa vedettävällä lakkakerroksella ei niin suuren suurta vaikutusta ole. Kuvioiden suojaamiseksi sitä voi toki käyttää, ja samalla tietysti saa kiiltäväpintaisen lattian. Meillä oli vanhoilla nettisivuilla muutama kuvakin, jossa näin oli tehty. Tuo lattia lakattiin kahdesti ohuelti, ensimmäistä lakkauskertaa ohennettiin 10% yleisohenteella.
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
tintu
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tintu »

Mä vedin kolme kerrosta Sateenkaarivärien "vanhanajan lakkaöljymaalia" tuvan lattiaan, isojen koirien ja maalin kiiltävyyden ja hengittävyyden takia. Kulutuskokemusta on huimat kaksi viikkoa, mutta kyllä olen valintaani tyytyväinen.

Ymmärtääkseni sitä voisi vetää myös Uulan päälle, koska se on pellaöljypohjainen, mutta tarkista asia, jos kiinnostuit. Sateenkaarivärit on Tampereella ja tilaus hoitui puhelimitse, toimitus matkahuollolla. Toimitus kesti vähän luvattua pidenpään ja sävytys meni aika lailla pieleen (sävyttävät käsin, eivät koodeilla ja koneellisesti), mutta kun valitin harmaan olevan aivan liian tumma sekä sinivoittoinen, armeijan harmaa, kun tilasin lämpimän harmaan Thorvald Lindqvistin perinnevärikartasta (olin tarkistanut sävyt paikallisen maalikaupan puuläpysköiltä), valmistajan neuvova puhelin neuvoi uuden itse tehtävän sävytyksen suhteet ja sain tahnat (okran + muistaakseni vihreän umbran) + valkoisen perusmaalin veloituksetta matkahuollon pikalähetyksenä. Tätä sanon hyväksi palveluksi. Sävyttävät myös Uulan värikarttoihin. Ehkä sieltä voi kysyä ohjeet/ prosentit ja sävyttää itse ..?

Ensimmäinen kerros oli siis tuota väärää sävyä ja meidänkin lattiasta nousi karvat pystyyn (onkohan jotenkin pellavaöljyn ominaisuus sen turvotessa puun sisään, että puun syyt ja karvat nousee tuolleen esiin?). Karva nousi ja näkyi varsinkin seinien vieressä vielä toisenkin maalikerroksen jälkeen (joista olin ilmeisesti hienohionut vähän huolimattomammin ammattihionnan jälkiä parannellessani, joka oli siis todella karkeaa), joten vedin vielä kolmannen kerroksen. Minusta joka kerran tämäkin maali tuli kiiltävämmäksi. Kiiltävyyden suhteen ensimmäinen oli mielestäni jo ihan riittävä. mutta ehkä tuo tuosta himmenee käytössä ja räsymattoja meillä on tuvassa melkein lattian täydeltä. Ylläättävästi tuo lisääntynyt kiilto sitten taas tuo hyvinkin selvästi puun syyt esiin. No se ei tietenkään haittaa, mietin vain että onko meidän lattia jotain talouslaatua, johtuuko kuvioiden näkyminen kiiltävyydestä vai myöskin tuosta pellaöljyn turpoamisesta puun sisään, sen kanssa. Koska kädelle, ennen maalausta puu oli kyllä aika sileä, eikä lattiasta poistetussa betoluxissakaan tuollaisia puun kuvioita näkynyt. Siis ne kuviot näyttää ihan reliefimäisiltä, mutta ei tosin tunnu käteen (jalasta puhumattakaan) mitenkään havaittavasti. Eli kaikenkaikkiaan olen tyytyväinen kun halusin lattian, jolta kyökin tahrat, tahmat ja koirankuppien roiskevedet saa pyyhittyä pois helposti ja aika usein. Vaikuttaisi olevan lisäksi kulutusta kestävää, niin kuin keittiöön tai talon ensimmäisiin huoneisiin sopii ollakin. On hengittävä ja kaunis. Lisäksi mäkin tykkään puolikiiltävästä maalipinnasta ja varsinkin lattiassa. (Nyt olen toisaalta jo tottunut seinäpanelien "silkinhimmeään" maalipintaan, enkä ole alun järkytyksestä huolimatta niitäkään sitten saanut lakattua päälle, vaikka lakan jo ostinkin.)

Luulisin kuitenkin, että Uulankin maalin kiiltoaste siis paranee kerrosten myötä, vai ymmärsinkö oikein tuosta pekka Huhdan viestistä (mutta tuskin ihan noin kiiltäväksi mitä tämä lakkaöljymaali kolmena kerroksena).
toba
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja toba »

Maalasin kesällä noin 3 vuotta vanhan kuluneen pellavaöljymaalin päälle (siis lattiaan) kerroksen samalla maalilla siten, että sekoitin joukkoon noin 1/3 Rylardin vanelakkaa (perinteistä, ei sitä polyuretaaniversiota). Maali on Terra Linal-pellavaöljymaali ja väriltään vaaleanharmaa. Kiiltoa tuli lisää mun mielestä juuri sopivasti ja muutaman kuukauden kokemuksella vaikuttaisi myös kulutusta kestävän paremmin.

Ja Pekalle kiitokset konsultaatiosta!

:-)

tommi
Vastaa Viestiin