Bitumikaton maalaus ?

Maalaus ja varsinkin maalit jakavat mielipiteitä ja ansaitsevat oman osion
Vastaa Viestiin
Avilla
Jäsen
Jäsen

Bitumikaton maalaus ?

Viesti Kirjoittaja Avilla »

ONko kukaan maalannut bitumikattoa ?
Jotain maalejahan siihen löytyy "akrylaatti-dispersio" pohjalta ?
Kokemuksia ?
- sahanpuru, tervapahvi, lyijymaalit ok -
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

Miksi ei bitumimaalia? Olen itse maalannnut sekä huopakattoja että yhden peltikaton bitumimaalilla. Viimemainitussa oli jotain kuituakin vielä lujitteena, niin että siitä tuli ihan paksu sitkeä kerros.

Bitumiahan ne katot on. tuntuis kummalta jos saisit vesiohenteisen maalin jotenkin tunkeutumaan bitumihuovan sisään paremmin kuin bitumimaalin, vaan niistä vesimaaleista mulla ei ole kokemusta. Käy vaan aika huonosti järkeen että rasvan päälle yritetään saada tukevasti vettä päälle :)

Bitumimaali vielä lämmitessään sulaa sinne huovan sekaan.

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
MM
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja MM »

Pikipoika ja Kilpi sopinevat bitumikaton pintakäsittelyyn.
Avilla
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Avilla »

MM kirjoitti:Pikipoika ja Kilpi sopinevat bitumikaton pintakäsittelyyn.
Pikipoika on tuttua, mutta eikös tuo "kilpi" ole just jotain keinohartsi-pohjaista ?

http://www.tikkurila.fi/tuotetiedot/kil ... noite.html

Kattopinnoite, jonka sideaineena on modifioitu akrylaattidispersio. Pinnoite on erittäin joustava myös alhaisissa lämpötiloissa. Joustavuus ja sävy säilyvät pitkään muuttumattomana säärasituksessa. Maalaustarvikeryhmä 39.3 (RT-luokitus).
SOVELTUVUUS JA KÄYTTÖKOHTEET Bitumikatteet, betonitiili- ja bitumiaaltolevypinnat, kuitusementtilevyt sekä bitumimaalilla maalatut peltikatot, jotka eivät ole ruosteessa. Kuitusementtilevyt ja betonitiilipinnat on pohjustettava Akvacoat epoksilakalla.
---
onko kokemusta tästä ?
- sahanpuru, tervapahvi, lyijymaalit ok -
Sampo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Sampo »

Ei ole kokemusta tuosta mutta kyllä se tosiaan huopakatolle sopii vaikka onkin vesiohenteista.Vesihän on vain ohenne joka sittemmin haihtuu pois.Samoin olisi tärpätti-näin se pitää ajatella että tärkeintä on jäljelle jäävä ainesosa eli itse maali.Ja varsinkin sideaine.
Akrylaatti on käsittääkseni joustavampaa ilmojen vaihdellessa ja kestää paremmin venymisiä helteellä ja pakkasten paukkumisia kuin pikipojat ym vanhan kansan aineet.
Minäkin näitä uusia aluksi vieroksuin mutta pikkuhiljaa pitää alkaa luottamusta kerätä.Eli saattaa jopa olla että navettamme nyt pietty huopakatto katto aikanaan huoltomaalataan akrylaattidisperssiomaalilla.Viimekesänä kyllä korjailin sitä Pikipojalla ja jollain muullakin bitumiliuoksella kun noita purkkeja on nurkat väärällään.

Kaiketi hyviä aineita ovat myös Hagmanin tuotteet,mutta mistä sen tietää jospa jokainen vain kehuu omaansa parhaaksi.En tiedä onko näitä tutkittu ja vertailtu kuten peltikattomaaleja.

Parhaillaan olen maalaamassa peltikattoa vastaavalla maalilla ja on se kyllä selvästi parempi siihen kuin "bensiiniohenteiset" alkydivärit.
Kestää paremmin säänvaihteluja,tarttuu paremmin sinkitylle pellille,on huomattavasti kevyempi ja liukkaampi levittää,välineiden pesu on helppoa jne..
Vastaa Viestiin