Käyttökokemuksia maaleista.

Maalaus ja varsinkin maalit jakavat mielipiteitä ja ansaitsevat oman osion
Vastaa Viestiin
Herwanni
Jäsen
Jäsen

Käyttökokemuksia maaleista.

Viesti Kirjoittaja Herwanni »

Eli siis meininki maalata pystyrimoitettu ulkovuori jossa EI ole tuuletusrakoa.Talo maalattu viimeksi 50-60 luvulla ja vanha maali ihan ok kunnossa.Tosin haalistunut.Maalattu tietysti jollain öljymaalilla.Uudeksi maaliksi vaihtoehtoja alkaa olla vähän liikaa varsinkin kun olen kahlannut läpi noita vanhoja kestusteluja.Eli siis te jotka olette maalanneet talonne jossa ei ole tuuletusta ulkovuoren alla niin millä olette maalanneet ja mikä on ollut lopputulos näin jälkeenpäin?
Kalliola
Jäsen
Jäsen

Re: Käyttökokemuksia maaleista.

Viesti Kirjoittaja Kalliola »

Meillä on alkuperäisen rimoitetun pystylaudoituksen alla kattohuopaa ilman tuuletusrakoja.
Ongelmia on ollut vain seinustalla johon edellinen omistaja antoi pensaiden kasvaa seinän sisään. Ja toinen ongelmakohta oli yläkerran ja alakerran ikkunoiden välissä, lähinnä alakerran ikkunan yläpuolella. Taloon oli vaihdettu 70-luvulla söötit tummanruskeat 70-lukulaiset ikkunat (ARRGH).
Laajenus on tehty 70-luvun lopulla, siinä laudoituksen alla on asianmukaiset tuuletusraot.

Sitten maalaamiseen: Silloin laajenuksen aikaan talo on maalattu ed. omistajan mukaan jollain öljymaalilla tumman vihreäksi.
2009, eli 2 kesää sitten, tumma vaihtui vaaleaan beigeen. Pinnasta raaputtelivat irtonaiset (ei juuri ollut) ja maalasivat 2 kerrosta vanhan maalin päälle. Eli rintamamiesosassa on 3 maalikerrosta: alkuperäinen, 70-luvun ja meidän aikainen.

Gevekon Lappi-öljymaalia pyysin, mutta maalari ilmaantui tontille Airisto-purkkien kanssa :) Eli pintaan sitten tuli saman firman vesiohenteinen maali.

Aikaa tuosta ei ole kuin se pari vuotta, mutta siistinä on pysynyt. Mitään eroa ei ole laajennuksen (tuuletusraot) ja vanhan osan (ei tuuletusta) välillä ainakaan vielä näkyvissä.

Maalattiin 2010 autotalli itse Lappi-öljymaalilla.... helppo silläkin oli maalata, vaikka maalari nimenomaan Airiston käyttäytymistä kehui.
Fränkkilä
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Fränkkilä »

Itse maalasin juuri uusimani tuuletusraottoman ulkoverhouksen Virtasen neljän öljyn maalilla. Tähän rakenteeseen käy kuulemma tasan neljä nykyään markkinoilla olevaa maalia. Yksi on tuo Virtanen, sitten on Tikkurilan Lin, Uulalla on yksi sopiva ja neljättä en muista. Yhteistä kaikille on, että ovat pellavaöljypohjaisia, eivät mitään alkydimaaleja. Hengittävyys ja kosteudenläpäisy ovat kuulemma koko homman a ja o. Tähän olen törmännyt mm. tällä sivustolla. Pirkanmaan maaseutumuseon perinnerakennemestari Tapani Koiranen luetteli sopivat maalit ulkomuistista, kun miehelle soitin. Soitapa ja kysy. Google kertoo numeron.
Taittopera
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Taittopera »

Terve!

Ite olen Lappi-maalilla maalannut kaikki puupinnat seinistä tähän asti, peittää hyvin ja on mukavaa maalttavaa.
Ensimmäiset laudat maalasin n.2vuotta sitten ja ovat edelleenkin vastamaalatun näköisiä.
Suosittelen!
Ad Omnia Paratus
lapanen
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja lapanen »

Virtaselta en osta mitään ja niinkuin markkinoinnin perussäännöissä sanotaan, että huono maine leviää väh. 13:sta...No, uulan petrooliöljy on ollut hyvää tavaraa; helppo levittää ja menee myös vanhan maalin päälle.
Vastaa Viestiin