Makaava 300l boileri johon saisi aurinkolämmön?

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
Vastaa Viestiin
Zaffodi
Jäsen
Jäsen

Makaava 300l boileri johon saisi aurinkolämmön?

Viesti Kirjoittaja Zaffodi »

Olen yrittänyt löytää tuollaista, mahtaako edes olla olemassa? Saunarempan yhteydessä uusitaan boileri ja se on menossa lauteiden alle piiloon. Houkuttaisi kuitenkin ajatus siitä, että joskus myöhemmin siihen voisi koplata pari aurinkokeräintä. Muuten pitää elää ihan yösähköllä saatavalla säästöllä.
andyks
Jäsen
Jäsen

Re: Makaava 300l boileri johon saisi aurinkolämmön?

Viesti Kirjoittaja andyks »

Zaffodi kirjoitti:Olen yrittänyt löytää tuollaista, mahtaako edes olla olemassa? Saunarempan yhteydessä uusitaan boileri ja se on menossa lauteiden alle piiloon. Houkuttaisi kuitenkin ajatus siitä, että joskus myöhemmin siihen voisi koplata pari aurinkokeräintä. Muuten pitää elää ihan yösähköllä saatavalla säästöllä.
Vaakamallisessa lämminvesivaraajassa lämpötilakerrostuma on niin olematonta, että tuskin saa ikinä toimimaan aurinkolämpöä millään tavalla tuollaisessa. Ehkä ainoa ratkaisu olisi käyttää sitä käyttöveden esilämmitykseen, eli toinen (pienempi, 100l riittänee hyvin) tulistusvaraaja perään jonka täyttö tuon vaakamallisen kerääjän läpi kierukalla.

Ilmeisesti tuosta varaajasta on sulla on tarkoitus ottaa vain käyttövesi?

Olen itse miettinyt myös aurinkolämpöjärjestelmää, mutta olen tullut kaikissa laskelmissa siihen tulokseen että jos auringolla on mahdollista lämmittää vain käyttövettä, takaisinmaksuaika venyy niin pitkäksi että projektissa ei ole mitään järkeä. Mietin myös osan alakerrasta muuttamista vesikiertoiselle lattialämmölle, ja varaajan lisälämmitystä puukäyttöisellä keskuslämmitysliedellä, mutta jatkuvasti lopputulos oli se että hankintahinta vanhaan taloon nousee niin suureksi, että on fiksumpaa lämmittää käyttövesi sähköllä ja muu talo puilla (ja backup sähköllä).

ps. Multa vois mahdollisesti saada normaalin Jäspin 300litrasen varaajan suht edullisesti...
Zaffodi
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Zaffodi »

Juu, pelkkään käyttöveteen se olisi tulossa. Jotain tuon suuntaista kanssa ajattelin, että huonosti voi toimia. Tietty jos sen varaajan veisi kellariin mutta kun se on kylmä. Esilämmitys voi olla huono juttu bakteerien vuoksi, olisi tankki juuri niille sopivan lämpöistä vettä.

Olisko se Jäspi rosterinen?
auvo27
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja auvo27 »

mua vois kiinnostaa japsi. saisko korkeuden ja hinnan. mika vm
minkä nuorena varastaa sen vanhana omistaa
andyks
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja andyks »

Zaffodi kirjoitti:Juu, pelkkään käyttöveteen se olisi tulossa. Jotain tuon suuntaista kanssa ajattelin, että huonosti voi toimia. Tietty jos sen varaajan veisi kellariin mutta kun se on kylmä. Esilämmitys voi olla huono juttu bakteerien vuoksi, olisi tankki juuri niille sopivan lämpöistä vettä.

Olisko se Jäspi rosterinen?
Juuri tuosta syystä siinä isommassa esilämmitysvaraajassa ois käyttövedelle kierukka ja itse vesitilassa vain lämmitysjärjestelmässä kiertävää vettä. Tämäkin tosin vaatisi sitten lisäksi erillisen lämmönvaihtimen ja paisuntasäiliön...

Jäspi on siis vaakamallinen ja maalatulla rungolla, mitat yms löytyy Jäspin sivulta. Muistaakseni vuosimalli on 2003, ollut mulla käytössä 2vuotta, hyvin on toiminut. Käytössä vielä toistaiseksi, enkä ole vielä varma vaihdanko sitä edes. Ainoa syy mahdolliseen vaihtoon olisi juurikin se, että saan alapohjaremontin yhteydessä kellariin lisää huonekorkeutta jolloin myös pystymallinen varaaja olisi mahdollista asentaa, jolloin kellarissa säästyisi lattiapinta-alaa ja sopivalla varaajalla olisi noita tulevaisuuden aurinkolämpö yms. mahdollisuuksia. Toistaiseksi en vain ole löytänyt tilalle sopivaa varaajaa (kriteereinä: max. korkeus 190cm, käyttövesikierukalla, 3kW vastuksella sekä sopiva hinta). Jos sopiva korvaaja löytyy, tuo vanha vapautuu heinä-elokuun aikana.
Tuollainen 4-5m2 kellarikoppi keskellä taloa pysyi koko viime talven 2-5C plussan puolella, lämmityksenä ainoastaan varaajan hukkalämpö. Varaajan vuorokausikulutus tippui talvesta kesään n.10 -> 9kWh... Eli ei tuo talven hukkalämpö kovin suuri kesäajan hukkalämpöön nähden ole...
Vastaa Viestiin