Räystäskouruista
Räystäskouruista
Aikeena on laittaa räystäskourut, mutta minkälaiset ?
Kertoilkaapa kokemuksista tai laittakaa mielipiteitä. Onko muoviset parempia kuin peltiset ? Peltistenkin hinnat tuntuvat vaihtelevan 2.5€/m - 8 €/m. Itse en huomannut noilla eri hintaisilla kouruilla eroa, mutta osaisiko joku kertoa mistä tunnistaa hyvän räystäskourun ?
Terv. Matti
Kertoilkaapa kokemuksista tai laittakaa mielipiteitä. Onko muoviset parempia kuin peltiset ? Peltistenkin hinnat tuntuvat vaihtelevan 2.5€/m - 8 €/m. Itse en huomannut noilla eri hintaisilla kouruilla eroa, mutta osaisiko joku kertoa mistä tunnistaa hyvän räystäskourun ?
Terv. Matti
matti
Re: Räystäskouruista
Hehe, ulkonäöllisesti hyvän räystäskourun tunnistaa siitä, että se ei ole kantikas. Ei ainakaan tämän foorumin kirjoittajien taloon ne sovi.
Meikäläiselläkin rännit on hankintalistalla tohon autotalliin (saattaapi olla, että päädyn lopulta Byggmaxiin...
), itse taloon todennäköisesti maalaan vanhat sinkityt rännit.
Muoviset vapauttaisi tulevalta maalaustarpeelta, mutta hiukkasen epäilyttää kestävyys, ränni on kuitenkin yksi rasitetuimmista kohdista rakennuksessa (aurinko, vesi, jää, orgaaninen aines). Mulla on tarkoitus jossain vaiheessa laittaa talon tiilikaton harjalle kuparisoiro sammalta tappamaan, se on kai sitten sinkitylle rännille aika murhaa.
Ja se varmaan kannattaa tutkia, mikä on rännin vedenkuljetuskyky, 125mm on kai yleinen halkaisija, mutta en tiedä onko tilavuus silti kaikilla toimittajilla sama.
Taas kerran onnistuin muuten vastaamaan aloitusviestiin lisäämättä mitään oikeaa informaatiota itse aiheeseen, pahoittelut ja olkaa hyvä
Ja emännän vaari, oikein perinteinen etuikkuna- ja karaattilevy-mies ehdotti että ränniksi tulisi hyvä ja halpa kun ajaisi muoviviemäriputken halki, itse asiassa taitaisi viemäritarvikkeista saada kaikki tarpeelliset sadevesijärjestelmäosat tehtyä
Ja unicaa pintaan sitten varmaan...
Meikäläiselläkin rännit on hankintalistalla tohon autotalliin (saattaapi olla, että päädyn lopulta Byggmaxiin...
Muoviset vapauttaisi tulevalta maalaustarpeelta, mutta hiukkasen epäilyttää kestävyys, ränni on kuitenkin yksi rasitetuimmista kohdista rakennuksessa (aurinko, vesi, jää, orgaaninen aines). Mulla on tarkoitus jossain vaiheessa laittaa talon tiilikaton harjalle kuparisoiro sammalta tappamaan, se on kai sitten sinkitylle rännille aika murhaa.
Ja se varmaan kannattaa tutkia, mikä on rännin vedenkuljetuskyky, 125mm on kai yleinen halkaisija, mutta en tiedä onko tilavuus silti kaikilla toimittajilla sama.
Taas kerran onnistuin muuten vastaamaan aloitusviestiin lisäämättä mitään oikeaa informaatiota itse aiheeseen, pahoittelut ja olkaa hyvä
Ja emännän vaari, oikein perinteinen etuikkuna- ja karaattilevy-mies ehdotti että ränniksi tulisi hyvä ja halpa kun ajaisi muoviviemäriputken halki, itse asiassa taitaisi viemäritarvikkeista saada kaikki tarpeelliset sadevesijärjestelmäosat tehtyä
Mistä mahdoit saada käsityksen, että joku olisi sanonut muovisten olevan parempia?koppelo kirjoitti:Mistä mahdat olla saanut käsityksen, että muoviset kourut olisi paremmat kuin peltiset? Kerro ihmeessä!
- tee-se-itse
- Jäsen

Piha-saunan takana on muoviränni ollu kokeilusssa (ei sitä mihinkään näkyvällä kehtaa laittaa).. ohan toi muoviränni aika rinpula, vääntyilee vähän joka suuntaan mutta on se nyt ainakin vuoden jo pysynyt paikoillaan mutta on just sen näköinen että tippuu koska tahansa, tietysti tähän vaikuttaa amatöörimäinen kiinnitys 
"Ellei vikaa ole, älä rupea korjaamaan. Jos vika on todella paha - älä silloinkaan rupea korjaamaan."
Benicio, kysymykseni oli tarkoitettu ensimmäiseen viestiin....mutta minne tuo oma viestini oikein katosi ketjun välistä???
En tiedä, onneksi minä taltioin senkoppelo kirjoitti:Benicio, kysymykseni oli tarkoitettu ensimmäiseen viestiin....mutta minne tuo oma viestini oikein katosi ketjun välistä???
Eipä tuossa ekassa viestissäkään niin väitetä, mutta jos asiaa ajattelee, niin muoviränniä ei tarvitse maalata, se ei ruostu ja pysyy paremmin puhtaana. Ei se silti kyllä välttämättä parempi ole...
- maurilyly
- Jäsen

- Kotisivu: http://huvilointia.blogspot.fi
- Viesti:
Itse kyselin hintoja asennettuna ja parhaan tarjouksen ain Vesivekiltä, he antaa 30 vuoden puhkiruostumattomuus takuun.
- Kauppis
- Jäsen

- Kotisivu: http://palaios.com
- Viesti:
niin alumiinikouruille?
entisenä vesvekin myjänä repesin totaalisesti tuolle lauseelle Kuopion asuntomessuilla. Sen kouru, jos on siis alumiinia, ei ruostu, puhki, ei niin millään.
Siis ihan vakavasti. Itse ottaisin vain ja ainoastaan metalliset, puolipyöreät ja ulkopuolisilla kannakkeilla olevat. Mitä vähemmän saumoja matkalla, sitä parempi. Ulkopuolisila kannakeilla saa putsauksen helpommaksi + kestävät ryhdissään talvea sisäpuolisia paremmin.
Muoviset... Auringon UV-säteily on muoveille myrkkyä ja sitä piisaa vuodet ympäri. Lisäksi ne saumat ja niiden pitävyys, molemissa materiaaleissa.
entisenä vesvekin myjänä repesin totaalisesti tuolle lauseelle Kuopion asuntomessuilla. Sen kouru, jos on siis alumiinia, ei ruostu, puhki, ei niin millään.
Siis ihan vakavasti. Itse ottaisin vain ja ainoastaan metalliset, puolipyöreät ja ulkopuolisilla kannakkeilla olevat. Mitä vähemmän saumoja matkalla, sitä parempi. Ulkopuolisila kannakeilla saa putsauksen helpommaksi + kestävät ryhdissään talvea sisäpuolisia paremmin.
Muoviset... Auringon UV-säteily on muoveille myrkkyä ja sitä piisaa vuodet ympäri. Lisäksi ne saumat ja niiden pitävyys, molemissa materiaaleissa.
isompi leka tänne!
- vesahy
- Jäsen

Mulla on ollut palstmon muoviset rännit jo toistakymmentä vuotta ja kyllä ne ovat vielä kunnossa. Muovin kaunis kiiltävä pinta on himmennyt mataksi ja teräksisten kiinnityskoukkujen pinnoitus on hiukan antanut periksi. Liimaukset ovat järjestelmän heikko kohta vaikka käyttäisi Plastmon omaa liimaa, ei sillä kovin vahvaa liitosta tunnu saavan. Tai saa, mutta ajan mittaan se hiukan tuntuu antavan periksi.
Ongelmana on se, että verannan katolta vesi ei kovalla sateella putoa ränniiin, vaan alimman tiilen nokka uittaa veden rännin ja otsalsudan väliin. Katto on aika laakea, kattokulma vissiin jotain 25 astetta. Tarkoitus on käydä tutun peltisepän luona taivuttelemassa ohjauspellit, jotka ohjaavat veden ränniin. Ormaxilla on valmiita peltejä mutta vain punaisia tai mustia ja minä haluan valkoiset. Mustaa oli varastossa, punaista tilaamalla ja rahti suurempi kuin itse tavaran hinta.
Ongelmana on se, että verannan katolta vesi ei kovalla sateella putoa ränniiin, vaan alimman tiilen nokka uittaa veden rännin ja otsalsudan väliin. Katto on aika laakea, kattokulma vissiin jotain 25 astetta. Tarkoitus on käydä tutun peltisepän luona taivuttelemassa ohjauspellit, jotka ohjaavat veden ränniin. Ormaxilla on valmiita peltejä mutta vain punaisia tai mustia ja minä haluan valkoiset. Mustaa oli varastossa, punaista tilaamalla ja rahti suurempi kuin itse tavaran hinta.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Minulla on kantikkaalla profiililla ja sisäpuolisilla kannattimilla ja olen täysin samaa mieltä Kauppiksen kanssa. Olisinpa ollut yhtä viisas 10 vuotta sitten.Kauppis kirjoitti: Siis ihan vakavasti. Itse ottaisin vain ja ainoastaan metalliset, puolipyöreät ja ulkopuolisilla kannakkeilla olevat. Mitä vähemmän saumoja matkalla, sitä parempi. Ulkopuolisila kannakeilla saa putsauksen helpommaksi + kestävät ryhdissään talvea sisäpuolisia paremmin.
- maurilyly
- Jäsen

- Kotisivu: http://huvilointia.blogspot.fi
- Viesti:
tämä ei ihan auennut meikäläiselle. Onko siis huono asia, että alumiini kestää pidempään, ei ruostu ja maksaa vähemmän?Kauppis kirjoitti:niin alumiinikouruille?
Saumaton kouru on hieman kaksipiippuinen juttu. Saumattomuus on hieno juttu silloin kun ränni toimii, roskat eivät jää kiinni saumoihin eikä ne ala vuotamaan. Mutta kun talven jäät tekevät rännille tuhojaan, puu kaatuu päälle tai kannakkeiden kanssa tulee ongelmia, niin yhtenäinen ränni on yksi piru.
Itse näen tärkeäksi että ränni on tarvittaessa helppo korjata ja vaurioituneen kohdan voi vaihtaa uuteen.
Itse näen tärkeäksi että ränni on tarvittaessa helppo korjata ja vaurioituneen kohdan voi vaihtaa uuteen.