No johan taas tuli ihme juttu vastaan. Ostimme rintamamiestalon mallia -53 viime syksynä syyskuussa. Myyjä asuu tuossa naapurissa, ja on keski-ikäinen mukava nainen joka on asunut tässä samassa töllissä äitinsä kanssa koko lapsuutensa. Tässä on nyt asusteltu reilut puol vuotta ja pari päivää sitten tuon naapurin isäntä räpsähti tähän mun tontille ja sanoi jotta "ny puhutaan tää juttu seleväks"!!! Hommahan lähti siitä että he olivat laittaneet 2-metrisen kepin nokkaan linnun pöntön ja kepin ympärille metalliverkkoa ja villiviiniä kasvamaan siihen.
Meidän kissat tietty hokas heti, että pöntössä asuu lintuja ja kiipesivät mallikkaasti ylös ja tiputtivat hepposesta pöntöstä kannen pois. Toinen katti kopasi linnun pojat hengiltä. Siis näin on: Pöntön kannessa ei ollut naulasokkaa. No siis joo, se pytty oli siis käytännössä kissan lounas, joka odotti vaan tarjoilua. 'Tikapuut' ja kaikki. Kansi vaan pois päältä ja lounas on katettu.
Noh, naapurin isäntä oli siis ihan hiilenä ja tilitti mulle kuinka kissat pitäis olla omalla tontilla ja jos ne muka menee muiden alueille niin ne sais tappaa kaupungin järjestyssäännön mukaan. Noh, mä olin tietty nöyrää poikaa kun se pönttö oli ollut heidän emännän suosikkikohde. Eihän sitä nyt tommoses tilanteessa aleta elvistelemään tietenkään. Kerroin, että joku ratkaisuhan tässä pitää varmaan kekkasta ja juttelen asiasta emäntän kanssa.
Noh... otinpa sitten asioista oikeasti selkoa.
Kävin http://www.finlex.fi ssä lukemassa mitä järjestyslaki sanoo kissojen pidosta. Ihmettelin. Soitin Itäkeskuksen poliisiin ja tarkistin epäilykseni. Poliisi vahvisti keskustelun jälkeen epäilykseni. Menin animalian ja eläinsuojeluyhdistyksen sivuille ja luin asiasta lisää. Näin se vaan on että naapurin ukko ja akka ovat väärässä: Kissoja ei tarvitse pitää kiinni kytkettyinä piha-alueilla. Kissoilla on lain suoja koko suomessa. Tämä perustuu 1.10.2003 voimaan tulleeseen järjestyslakiin, joka korvasi kaikki paikalliset kuntien ja kaupunkien järjestyssäännöt. Lisäksi tulee huomata, että kissan kurmottaminen on aina eläinsuojelurikkomus oli katti millä tontilla tahansa. Tästä rikkeestä tulee sakkoa.
Ostimme naapurille ison pullon baileys:iä ja suklaalevyn sekä kirjailimme kirjeen ajantasaisesta lainsäädännöstä. Jätimme paketin heidän verannalleen odottelemaan löytämistä. Lisäksi tein täsmälleen samanlaisen linnunpöntön oman pihan puolelle rajaa heidän kuistinsa eteen ja varustin sen siten, että kissat ja oravat eivät pääse käsiksi pesueisiin. Pääsevät perkeleen naapurit sitten kattelemaan sitä hiton pesintää.
Hiton ahdasmielisiä jotkut ihmiset. Toisaalta hyvät naapurisuhteet on tärkeitä. Leikkasin tänään toisen naapurin orapihlaja-aidan kun hän on niin pitkään kuulemma mökillä. Onpa edes joku tyytyväinen asuinseutuunsa.