Kissojen pito

Kokemukset kuntien ja kaupunkien rajoituksista ja määräyksistä. Toisissa kaupungeissa ei rajoituksia ole lainkaan ja joissakin hyvinkin tiukat määräykset vanhan rakennuskannan säilyttämiseksi. Kerro kokemuksesi.
Vastaa Viestiin
pakoistinen
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Kissojen pito

Viesti Kirjoittaja pakoistinen »

Tää nyt on määräys ja laki muttei ehkä remontointiin liittyvä... pistänpä tänne kun aihe kuitenkin liittyy omakotitalokulttuuriin kiinteästi.

No johan taas tuli ihme juttu vastaan. Ostimme rintamamiestalon mallia -53 viime syksynä syyskuussa. Myyjä asuu tuossa naapurissa, ja on keski-ikäinen mukava nainen joka on asunut tässä samassa töllissä äitinsä kanssa koko lapsuutensa. Tässä on nyt asusteltu reilut puol vuotta ja pari päivää sitten tuon naapurin isäntä räpsähti tähän mun tontille ja sanoi jotta "ny puhutaan tää juttu seleväks"!!! Hommahan lähti siitä että he olivat laittaneet 2-metrisen kepin nokkaan linnun pöntön ja kepin ympärille metalliverkkoa ja villiviiniä kasvamaan siihen.

Meidän kissat tietty hokas heti, että pöntössä asuu lintuja ja kiipesivät mallikkaasti ylös ja tiputtivat hepposesta pöntöstä kannen pois. Toinen katti kopasi linnun pojat hengiltä. Siis näin on: Pöntön kannessa ei ollut naulasokkaa. No siis joo, se pytty oli siis käytännössä kissan lounas, joka odotti vaan tarjoilua. 'Tikapuut' ja kaikki. Kansi vaan pois päältä ja lounas on katettu. :lol:

Noh, naapurin isäntä oli siis ihan hiilenä ja tilitti mulle kuinka kissat pitäis olla omalla tontilla ja jos ne muka menee muiden alueille niin ne sais tappaa kaupungin järjestyssäännön mukaan. Noh, mä olin tietty nöyrää poikaa kun se pönttö oli ollut heidän emännän suosikkikohde. Eihän sitä nyt tommoses tilanteessa aleta elvistelemään tietenkään. Kerroin, että joku ratkaisuhan tässä pitää varmaan kekkasta ja juttelen asiasta emäntän kanssa.

Noh... otinpa sitten asioista oikeasti selkoa.

Kävin http://www.finlex.fi ssä lukemassa mitä järjestyslaki sanoo kissojen pidosta. Ihmettelin. Soitin Itäkeskuksen poliisiin ja tarkistin epäilykseni. Poliisi vahvisti keskustelun jälkeen epäilykseni. Menin animalian ja eläinsuojeluyhdistyksen sivuille ja luin asiasta lisää. Näin se vaan on että naapurin ukko ja akka ovat väärässä: Kissoja ei tarvitse pitää kiinni kytkettyinä piha-alueilla. Kissoilla on lain suoja koko suomessa. Tämä perustuu 1.10.2003 voimaan tulleeseen järjestyslakiin, joka korvasi kaikki paikalliset kuntien ja kaupunkien järjestyssäännöt. Lisäksi tulee huomata, että kissan kurmottaminen on aina eläinsuojelurikkomus oli katti millä tontilla tahansa. Tästä rikkeestä tulee sakkoa.

Ostimme naapurille ison pullon baileys:iä ja suklaalevyn sekä kirjailimme kirjeen ajantasaisesta lainsäädännöstä. Jätimme paketin heidän verannalleen odottelemaan löytämistä. Lisäksi tein täsmälleen samanlaisen linnunpöntön oman pihan puolelle rajaa heidän kuistinsa eteen ja varustin sen siten, että kissat ja oravat eivät pääse käsiksi pesueisiin. Pääsevät perkeleen naapurit sitten kattelemaan sitä hiton pesintää. :wink:

Hiton ahdasmielisiä jotkut ihmiset. Toisaalta hyvät naapurisuhteet on tärkeitä. Leikkasin tänään toisen naapurin orapihlaja-aidan kun hän on niin pitkään kuulemma mökillä. Onpa edes joku tyytyväinen asuinseutuunsa. :roll:
Viimeksi muokannut pakoistinen, Ke Kesä 28, 2006 8:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ei sitä arvosta ellei oo itte tehty.
plaanaa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja plaanaa »

No kissakinaa täältäkin. Sain naapureiden kanssa sovittua ettei meidän kissat "katoa". Kehoitin tulittamaan mouruja kaikenmaailman vesipyssyillä, puutarhaletkulla ja vaikka heittelemällä pieniä kiviä ja lupasin että kyllä ne oppii.
No oppiihan kissa äkkiä. Ei ikinä naapuriin kun kuuluu elonmerkkejä. Heh. Illalla/yöllä/naapurien poissa ollessa sitten ne on siellä kun kotonaan...:lol:

Mutta naapurit on tyytyväisiä!

Hyötyeläin kissa on. Tänä vuonna lumien sulamisen jälkeen oon nähny ainakin 5 hiirtä sillä, ainakin kaksinkertainen määrä varmaan napattuna. Joskus kyllä tulee joku lintukin (ei se mitään influenssa niillä kumminkin on ;)) ja nyt tänä kesänä 2 oravaakin...hmph... :?
pakoistinen
Jäsen
Jäsen
Viesti:

plaanaa kirjoitti:Tänä vuonna lumien sulamisen jälkeen oon nähny ainakin 5 hiirtä sillä, ainakin kaksinkertainen määrä varmaan napattuna. Joskus kyllä tulee joku lintukin (ei se mitään influenssa niillä kumminkin on ;)) ja nyt tänä kesänä 2 oravaakin...hmph... :?
Onpa kovia metsästämään nuo teitin katit. Meillä ne ovat tuoneet vasta päästäisen ja kolme hiirtä ovelle. Pari lintuakin löytyi kuolleena puiden juurilta. Toisaalta eihän sitä oikeaa tilastoa voi tietää. Kurret ovat toistaiseksi päässet meillä karkuun.

Aion pitää omasta kannastani tässä asiassa kiinni, sillä onhan yhteiset säännöt nykyään semmoiset ettei ne kiellä kissojen ulkoilua. Hassua ... eilen kun kattelin kuistilta niin naapurin pihalla kävi joku valkoinen kolli kusemassa heidän kuistin viereen. Ei ollut meidän kissa. Pitää ehdottaa tuota vesisuihkua ratkaisuksi ongelmaan.

Vedestä tulikin mieleen, että naapuri näyttää pesevän kivetystään aika usein painepesurilla. Tätä tapahtuu jopa pari kertaa viikossa, mikä on aika neuroottisen oloista toimintaa. Onkohan joku naapuruston katti tai joku muu eläin käyny kusemassa sen poluille kun se on niin puuhakas? :lol:
JJ
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja JJ »

Kenenkään ei tarvitse ottaa hernettä nenään, mutta tässä oma mielipiteeni. Ja älkää käsittäkö väärin, kissat ja koirat ovat ihan kivoja.
Tämä menee osittain hieman asian vierestä, mutta ei voi mitään.

Mikä ihme siinä on, koirien pitää olla kiinni ulkoillessa, ainakin taajamassa. Koirien jätökset on kerättävä pois (keräisivätkin).

Kissat saavat liikkua vapaasti ja kuseskella minne haluavat, esim. joku naapurin kissa tykkäsi meidän hiekkalaatikosta kovasti.

Koirien omistajia on helppo valistaa, oman pihapiirimme suhteen pidän kyllä aika tiukkaa linjaa. Varmaan ihmiset pitävät minua eläintenvihaajana, mutta heti jos nään jonkun jättävän meidän pihalinjalle koiran jätöksiä huomautan asiasta.

Kissan häätäminen olikin sitten hankalampi juttu, nyt sitä ei ole pieneen aikaan näkynyt kun järjestelmällisesti melkein vuoden ajan pelottelin sitä eri keinoin. Näköjään kissa oli ennen meidän aikaa liikuskellut alueella aivan vapaasti.

Ymmärrän hyvin, että kissan pitäminen omalla pihalla on hieman hankalaa, mutta tosiasia on, että kyllä niiden siellä pitäisi pysyä.
Naapurihan saa ottaa kissan kiinni ja toimittaa sen löytöeläintoimistoon.
Kipsu
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Naapurisovusta muuten kannattaa pitää kiinni lähes tulkoon hinnalla millä hyvänsä! Ihan oikein lähestyit naapuria :). Ei kannata edes yrittää valistaa naapuria lakimuutoksesta, vaan kysellä huolestuneen näkösenä, että ei kai se meidän katti vaan ole taas käynyt teidän pihalla... Ihan hyvä ajatellen tulevaisuutta, on sitten helpompi selitellä kakaroiden kolttosia, kun on kissan kanssa harjoiteltu :)
JJ
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja JJ »

Kipsu kirjoitti:Naapurisovusta muuten kannattaa pitää kiinni lähes tulkoon hinnalla millä hyvänsä!
Tuo on kyllä totta, varsinkin tiheästi rakennetuilla alueilla tuo helpottaa elämistä. Saatika sitten taloyhtiöissä, jollaisessa esim. meidän rmt sijaitsee.
kaukomäki
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja kaukomäki »

JJ kirjoitti:Kenenkään ei tarvitse ottaa hernettä nenään, mutta tässä oma mielipiteeni. Ja älkää käsittäkö väärin, kissat ja koirat ovat ihan kivoja.
Tämä menee osittain hieman asian vierestä, mutta ei voi mitään.

Mikä ihme siinä on, koirien pitää olla kiinni ulkoillessa, ainakin taajamassa. Koirien jätökset on kerättävä pois (keräisivätkin).

Kissat saavat liikkua vapaasti ja kuseskella minne haluavat, esim. joku naapurin kissa tykkäsi meidän hiekkalaatikosta kovasti.

Koirien omistajia on helppo valistaa, oman pihapiirimme suhteen pidän kyllä aika tiukkaa linjaa. Varmaan ihmiset pitävät minua eläintenvihaajana, mutta heti jos nään jonkun jättävän meidän pihalinjalle koiran jätöksiä huomautan asiasta.

Kissan häätäminen olikin sitten hankalampi juttu, nyt sitä ei ole pieneen aikaan näkynyt kun järjestelmällisesti melkein vuoden ajan pelottelin sitä eri keinoin. Näköjään kissa oli ennen meidän aikaa liikuskellut alueella aivan vapaasti.

Ymmärrän hyvin, että kissan pitäminen omalla pihalla on hieman hankalaa, mutta tosiasia on, että kyllä niiden siellä pitäisi pysyä.
Naapurihan saa ottaa kissan kiinni ja toimittaa sen löytöeläintoimistoon.
Tähän koirien/ kissojen kiinnipitoon. Kovinkaan monesti en ole kuullut kissan olleen ihmiselle vaarallinen, mutta itseäni on koira purrut reiteen, tuli kadulla vastaan narun päässä ja jostain syystä ei tykännyt musta. Toisen kerran tuli huonoa kokemusta koirasta, kun kerrostalon rapussa juoksi vastaan vauhko seefferi ja jyräsi alleen 2v tyttäreni. Tämä tapaus meni poliisille ja siitä omistajaa sakotettiin. Tytöllä on traumoja mustia koiria kohtaan edelleen. Eli itsekin olen nykyisin varuillani irtokoirien suhteen, kun taas irtonainen kissa ei aiheuta mitään stressiä.
Pitäis muuten juopoillekin määrätä kiinnipitopakko, kun kuseskelevat mihin sattuu.. :lol:
Jukka68
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Jukka68 »

En ole minäkään kissojen vihaaja(vielä), mutta on tosi v...umaista, kun naapurien kissat kuljeksii pihalla ja kuseksii kellarin ikkunoihin, auton renkaisiin ja tekee molemmat tarpeensa lasten hiekkalaatikkoon.
pakoistinen
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Minua ei häiritte yhtään että kaupunkirusakot paskovat ympäri meidän pihoja ja yhden naapurin iso musta rakki välillä pääsee vouhottamaan meidän pihalle. Kerran väänsi oikein ison kuubalaisen sikarin nurtsillekin. Tuleepa lannotetta ilmatteeksi! Ei tommosista asioista jaksa nillittää turhan vuoksi.

Niin kauan kuin Suomessa on ollut asutusta, täällä on ollut myös katteja pihapiirissä. Tilanteelle ei voi mitään. Onneksi järjestyslaki antoi kissoille lainsuojan ja joidenkin ihmisten eläinrääkkäys-ilkivalta saa siten loppua. Niin ja vielä korjaus aikaisempaan kommenttiin: kissoja ei saa keräillä mielivaltaisesti talteen jos ne eksyvät omalle pihalle jos ne ovat selvästi kesyyntyneitä ja merkittyjä esimerkiksi kaulapannalla. Kuntien eläinten talteenottopaikat on tarkoitettu eksyneiden eläinten palautusluukuiksi. Ei suinkaan naapurin katin toimitusosoitteeksi. Kissat eivät eksy. Niillä on kaupunkialueella melko pienet reviirit, sillä niitä on usein aika paljon alueilla.
Jazi
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Jazi »

Aika erikoinen laintulkinta sinulla. Miten estät vapaana kulkevan kissan pääsyn järjestyslaissa mainittuihin paikkoihin? Järjestyslaki koskee yleisesti käytettäviä paikkoja riippumatta siitä, kuka paikat omistaa. Tällaisia paikkoja ovat esimerkiksi tiet, kadut, jalkakäytävät, torit, puistot, uimarannat, urheilukentät, hautausmaat, yleisön käytössä olevat rakennukset, kulkuneuvot, virastot, toimistot ja ravintolat. Mutta tosi on, että naapurisovusta kannattaa pitää kiinni ja hyvä jos saitte asian sovittua.
PET
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja PET »

Itse olen myös Pakoistisen kanssa samoilla linjoilla. Omakotitaloasumisessa on tiettyjä asioita mitkä siihen niin sanotusti vain kuuluu. Koirat, kissat ja sekä haja-asutuksessa vaikka lehmät ja hevosetkin ovat juuri näitä asioita.

Itse muutan juuri kaupungista 'maalle', joten meidän koiruuksilla tulee olemaan aika vapaat oltavat. Mutta olen useamman vuoden 'vierestä' seurannut ihmeissäni vanhempieni asuinalueen kehitystä. Useamman kymmenen vuotta on siellä naapurusto ollut sovussa ja omissa oloissaan asustanut. Sitten yht' äkkiä rupeaa naapurustoon paukkaamaan näitä 'uusomakotitaloasujia' ja johan alkaa kitinä lehtien polttamisista, ruohonleikkuusta, kissojen pissoista ja muusta mikä nyt milloinkin sattuu kismittämään. Kaiken huipuksi 'tilaillaan' erilaisia ajokieltokylttejä teille mitkä on aina olleet koko alueen käytössä.

Eikö ihmiset enää ymmärrä, että asumusmuodoissa on eroja ja näiden mukaan valitaan itselle sopivin elintila.. :?:

No meni vähän tilityksen puolelle.. mutta ko. aihetta olen kanssa ihmetellyt jo jonkin aikaa. Kissat todellakin kuuluvat omakotitaloalueelle, pitävät hiiri- ja rottakannat kurissa. Ja vihjeenä ei kissaihmisille (en tosin itsekään kissaa omista), että kissan luonnollinen 'vihamieshän' on koira.. :wink:
JJ
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja JJ »

PET kirjoitti:Itse olen myös Pakoistisen kanssa samoilla linjoilla. Omakotitaloasumisessa on tiettyjä asioita mitkä siihen niin sanotusti vain kuuluu. Koirat, kissat ja sekä haja-asutuksessa vaikka lehmät ja hevosetkin ovat juuri näitä asioita.

Itse muutan juuri kaupungista 'maalle', joten meidän koiruuksilla tulee olemaan aika vapaat oltavat. Mutta olen useamman vuoden 'vierestä' seurannut ihmeissäni vanhempieni asuinalueen kehitystä. Useamman kymmenen vuotta on siellä naapurusto ollut sovussa ja omissa oloissaan asustanut. Sitten yht' äkkiä rupeaa naapurustoon paukkaamaan näitä 'uusomakotitaloasujia' ja johan alkaa kitinä lehtien polttamisista, ruohonleikkuusta, kissojen pissoista ja muusta mikä nyt milloinkin sattuu kismittämään. Kaiken huipuksi 'tilaillaan' erilaisia ajokieltokylttejä teille mitkä on aina olleet koko alueen käytössä.

Eikö ihmiset enää ymmärrä, että asumusmuodoissa on eroja ja näiden mukaan valitaan itselle sopivin elintila.. :?:

No meni vähän tilityksen puolelle.. mutta ko. aihetta olen kanssa ihmetellyt jo jonkin aikaa. Kissat todellakin kuuluvat omakotitaloalueelle, pitävät hiiri- ja rottakannat kurissa. Ja vihjeenä ei kissaihmisille (en tosin itsekään kissaa omista), että kissan luonnollinen 'vihamieshän' on koira.. :wink:
Katsos homman nimi kun on se, että emme asu maalla.
Ja uusomakotitaloasujaksi on turha haukkua, 3 vuotta elämästäni olen
asustellut kerrostalossa, loput omakotitalossa.

Meidän tontti on noin 350m2, niin en kaipaa ylimääräistä häiriötä sille läntille. En myöskään halua, että lapseni haisee kissankuselle kun on leikkinyt hiekkalaatikossa, ja kun haen aamun postin osuu jalka ensimmäisenä hillittömän kokoiseen koiran pa**aan. Sama homma kun käy rattailla kaupassa, niin aina saa väistellä samoja miinoja...

Alue on tiheästi asustettu, joten koiria ja kissojakin on aika paljon.

Ruohonleikkuu ja lehtien polttaminen ei kyllä haittaa millään tavalla.

Edelleen olen sitä mieltä, että koirien jätökset pitää ainakin jalkakäytäviltä kerätä. Ja jos on jollain ulkoiluväylällä, niin ei niitä tarvitse keskelle polkua jättää. Kissojen liikkumisen rajoittaminen on hankalampa... sen tiedän.

Niin, ja naapureiden kanssa ei ole ollut koskaan ongelmia, nuo koiran paskottaja jne. kun yleensä ovat jostain muualta ja vain läpikulkumatkalla lenkkinsä yhteydessä.

Nyt ei ole kissaa näkynyt, hyvä niin.

Jänis käy välillä talon nurkalle sontimassa, mutta se ei haittaa mitään, sama jänö syö myös kukat.

Ja tuo läpikulku. Jos läpikulku kulkee niin, että se oikeasti häiritsee tontinomistajaa, niin eikö omistajalla ole kuitenkin oikeus valittaa kulkijoille asiasta?

Tästä asiasta on varmasti turha tapella, mielipiteitä on niin monta.

Aikaisemmin asustelin 3000m2 tontilla 400m2 talossa aika harvaan asustetulla omakotitaloalueella. Tontin takaosassa kulki polku jota ihmiset käyttivät metsään pääsyyn, ei häirinnyt yhtään.

Eli kannattaa suhteuttaa nuo jutut aina tilanteen mukaan.
Pasil
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Pasil »

Kai katoit 'pakoistinen' finlexistä paljon irtoaa sakkoa nuista kissan syömistä linnuista? Kyllä se pesimärauha on voimassa myös silloin kun kissa tyhjentää pesän. Vai onko katti lainsuojallinen silloinkin? En muuten itse jaksa selailla noita lakitekstejä, niin kertokaapa minulle laintulkinta seuraavasta kuvitteellisesta tilanteesta: Pidän *omalla* tontilla taajama-alueella koiraani irti. Naapuruston suloinene Pekka-kolli jolkottelee mein pihaan. No koirapa nappaa pitävän riista-otteen kissistä, ja Pekan rimpuillessa ote kovenee niin kovaksi että kylkiluut ja keuhkot kasaan eli kissiltä henki poies. Olenko maksumiehenä, ja jos niin miksi? Jos olen niin ei kyllä mahdu minun oikeustajuun (ei olisi tosin ainoa asia).
Tuoma5
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja Tuoma5 »

Jossakin toisaalla luin juttuja samasta aiheesta. Joku valopää oli keksinyt ottaa kissimirrin kiinni ja sille lappu kaulaan "Tällä kertaa selvisin, seuraavalla kerralla en". Todella julmaa, mutta laittaa ajattelemaan.
kaukomäki
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja kaukomäki »

Pasil kirjoitti:Kai katoit 'pakoistinen' finlexistä paljon irtoaa sakkoa nuista kissan syömistä linnuista? Kyllä se pesimärauha on voimassa myös silloin kun kissa tyhjentää pesän. Vai onko katti lainsuojallinen silloinkin? En muuten itse jaksa selailla noita lakitekstejä, niin kertokaapa minulle laintulkinta seuraavasta kuvitteellisesta tilanteesta: Pidän *omalla* tontilla taajama-alueella koiraani irti. Naapuruston suloinene Pekka-kolli jolkottelee mein pihaan. No koirapa nappaa pitävän riista-otteen kissistä, ja Pekan rimpuillessa ote kovenee niin kovaksi että kylkiluut ja keuhkot kasaan eli kissiltä henki poies. Olenko maksumiehenä, ja jos niin miksi? Jos olen niin ei kyllä mahdu minun oikeustajuun (ei olisi tosin ainoa asia).
Kuvitellaanpa kissan tilalle naapurin 2 vuotias utelias Tauno-poika..
Vastaa Viestiin