ville kirjoitti:Eikohän tuo "vähäpätöinen" tila ole jo nykyisellään aivan kunnossa, ja lähipiirisi tietämys ei ole aivan parasta luokkaa, eli elä ihmeessä mitään tiivistä laita ulommaiseksi.
Nykyisellään villan ollessa uloimpana toimii, vaikkei nykyään niin suosittu termi hengitä varsinaisesti toteudu.
ainoa mutta on tuo filmivaneri, joka ei nyt ole sieltä parhaasta päästä uloimpana kerroksena, epäilen sen kyllä olevan aivan tiiviisti laitettu.
Kuten sanottu niin noin pieni tila (ja vielä kuisti), tuossa kunnossa, itse en välttämättä tekisi mitään.
Aloitusviestini on hieman heikohkosti pohjustettu, mutta kyseessä ei "pelkkä" kuisti, vaan nykyisellään "lämmin" eteinen josta on myös kulku yläkertaan. Aion lisäeristää toki seinät ja yläpohjankin tuosta tilasta uudelleen, koska edellinen omistaja on homman tehnyt vähintäänkin huolimattomasti. Alunperin talo on rakennettu sotaleskelle ja yläkerta on ollut vuokrakäytössä, joten siksi tämä erikoinen ratkaisu, jossa yläkertaan kuljetaan siis kuistin kautta, emmekä koirienkaan takia halua pitää väliovia suljettuna, paitsi viime talvena kovimmilla pakkasilla mukavuussyistä olikin lähes pakko
Sen täysin amatöörinäkin ymmärrän että tuo uretaani, eps, filmivaneeri tai mikä tahansa muu tiivis rakenne uloimpana on enemmän kuin väärin. Myöskin epäilen että kun alan tuota purkamaan alakautta, löydän varmasti nykyisestä villasta ainakin tummia kohtia, mutta toivottavasti itse rakenteet ovat vielä ehjiä. Koska laatoituksen alla ei ole vedeneristystä tai muutakaan kosteussulkua, en uskaltaisi rakennetta toteuttaa vain lasivillaa lisäämällä, tai edes vain peittämällä nykyisiä esim. runkoleijonalla.
Olenko siis hakuteillä jos uusi rakenne olisi puruista alaspäin seuraavanlainen:
- luonnonkuitupohjainen villaeriste 10cm esim.
http://www.ekovilla.com/ekovillalevy.php
- koolaus ristiin edelliseen nähden ja toinen 10cm samaa tavaraa
- runkoleijona tai tuulileijona saumat teipattuna tai rimoitettuina tiiviisti
Tällöin rakennehan olisi melkein jopa nykynormien mukainen lämmönjohtavuudeltaan
Nykyisellään tuo rakenne on nimittäin melkoinen tuulitunneli... varsinkin talvella