Taas on ollut onni saada melkein yhtä monta ehdotusta kun on käynyt rakennusmestareita paikan päällä. Huoneesta on purettu maanvarainen lattialaatta jonka alla oli isoja kiviä, hienoa hiekkaa ja jossain kohdin jopa 15-20 cm tyhjää. Nyt pitäisi valaa uusi lattia. Vanhan lattialaatan, paksuus n. 5-10 cm, päällä oli n 40 cm puruja, eli nyt on noin 50 cm siihen että päästään lattian korkeuteen, jossain kohdin jopa enemmän. Sokkelin vierestä olen kaivanut mahdollisuuksien mukaan 20-30 lisää kiviä ja hiekkaa pois. Seinät ovat vanhan lattialaatan (sokkelin) yläpinnalta seuraavanlaiset. Makuulla puinen tukirunko, jonka päällä pystytoplat. Sisäpuoli on verhoiltu Halltex-levyllä. Nyt olen saanut seuraavanlaisia ehdotuksia uuden lattian valussa.
1. Täyttö puhtaalla 8-16 soralla (ei nollaa) 20-30 cm. Päälle 10cm finnfoam, jonka päälle 8-10 cm lattiavalu, jonka sisällä viesikiertoinen lattialämmitys. Lisäksi maanpinnan kohdalta finnfoamia pystyyn sisäseinille uuteen lattiapintaan asti. Finnfoamia pystyyn sen takia että halltex pysyisi valusta kuvivana ja lattialaatta olisi kelluva.
2. Täyttö puhtaalla 8-16 soralla (ei nollaa) n 20 cm. Päälle 10-20 cm EPS jonka päälle 8-10 cm lattiavalu, jonka sisällä vesikiertoinen lattialämmitys.
Onko joku vaihtoehto näistä suositeltava, vai miten pitäsi kapillaarikatkos ja eristys laittaa. Eikä pitäsis johonkin laittaa myös suodatinkangas? Mihin se tulee? EPSin ja valun väliin vai?Voiko olla useampia kerroksia suodatinkangasta.
Onko EPS parempi kun se läpäisee höyryn / kosteuden tässä tapauksessa? Miten suojata Halltex valussa? Laittamalla siis Finnfoam vai EPS seinälle pystyyn? Vai läpäiseekö EPS liian paljon kosteutta seiniin? Laittako filmivaneri sen reilun 10 cm verran ympäri seiniä?
Entä eristeen paksuus, varmaan parempi mitä paksumpi, mutta miten paljon tarvii soraa laittaa?
Kestääkö EPS 100:n päällä kävellä, vai tarvisiko ylimpänä laittaa EPS 200?
Kyseessä on tavallinen huone eikä wc / suihkutila.
Pintamateriaaliksi tulee laminaatti.
Miten tehdä lattialaatan valu?
Re: Miten tehdä lattialaatan valu?
Sepelin pitäisi olla pestyä, pelkästään seulottu (ei nollaa) sisältää väistämättä mursaamisen yhteydessä tullutta kapillaarista hienoainesta.
Eri asia mistä tuollaista pestyä sitten saa...ei ainakaan meiltäpäin saanut.
Suodatinkangas sepelin alle eli estämään ainesten sekoittuminen eli perusmaan ja sepelin väliin.
Suosituksen mukaan pestyä sepeliä vähintään 300 mm,jos en vallan väärin muista.
Lattialämmityksen alle pitäisi saada 200 mm EPS, näin käsittääkseni nykyään vaaditaan.
Kestää EPS 100 jonkin verran kävellä, tarkoitushan lienee että valu on seuraava työvaihe. Itse laitoin vanerilevyjä kävelysilloiksi
kun valuun jäi sen verran pitkälti aikaa ja kuitenkin joutui liikkumaan. Raudat vasta juuri ennen valua.
Lattialämmityksen vuoksi tuolla toki joutuu liikkumaan ja täten raudoitusverkkokin lienee paikoillaan.
Ja sit tämä vaikein asia...niin,mikä siinä nyt onkaan parasta tai hyväksyttävä kompromissi.
Minulle ei ole ihan kirkastunut nuo korkeusasemat eli paljonko on seinärakennetta jäämässä lattiavalun yläpinnan tason alapuolelle ?
Eri asia mistä tuollaista pestyä sitten saa...ei ainakaan meiltäpäin saanut.
Suodatinkangas sepelin alle eli estämään ainesten sekoittuminen eli perusmaan ja sepelin väliin.
Suosituksen mukaan pestyä sepeliä vähintään 300 mm,jos en vallan väärin muista.
Lattialämmityksen alle pitäisi saada 200 mm EPS, näin käsittääkseni nykyään vaaditaan.
Kestää EPS 100 jonkin verran kävellä, tarkoitushan lienee että valu on seuraava työvaihe. Itse laitoin vanerilevyjä kävelysilloiksi
kun valuun jäi sen verran pitkälti aikaa ja kuitenkin joutui liikkumaan. Raudat vasta juuri ennen valua.
Lattialämmityksen vuoksi tuolla toki joutuu liikkumaan ja täten raudoitusverkkokin lienee paikoillaan.
Ja sit tämä vaikein asia...niin,mikä siinä nyt onkaan parasta tai hyväksyttävä kompromissi.
Minulle ei ole ihan kirkastunut nuo korkeusasemat eli paljonko on seinärakennetta jäämässä lattiavalun yläpinnan tason alapuolelle ?
-
rintsikan repijä
- Jäsen

Terve! itsellä tismalleen sama operaatio luultavasti edessä lähiaikoina. Ajattelin että voisiko 20cm lecasoraa olla hyvä ratkaisu sinne alle ja siihen esim 100 styroksi ja kivijalkaan urtsi soirot valun tasalle?
Ite aattelin tehä tämän kaiken lultavasti vanhan laatan päälle, koska kosteudesta ei ole ongelmaa minulla, menisi tietty ihan pelkillä styrokseillaki melkovarmasti mutta kuraa menisi tolkuton määrä..
Ite aattelin tehä tämän kaiken lultavasti vanhan laatan päälle, koska kosteudesta ei ole ongelmaa minulla, menisi tietty ihan pelkillä styrokseillaki melkovarmasti mutta kuraa menisi tolkuton määrä..
Seinärakennetta jää noin 40 cm lattiavalun yläpinnan tason alapuolelle. Poistettu on 40 cm kutteripuruja jonka tilalle siis tulee eristettä ja 80-100 mm laatta. Eli laitanko koko korkeudelle EPSiä vaiko finnfoamia.Limes kirjoitti:Minulle ei ole ihan kirkastunut nuo korkeusasemat eli paljonko on seinärakennetta jäämässä lattiavalun yläpinnan tason alapuolelle ?
Mikä on ero jos lattialle laittaisin 100 mm EPS alle ja päälle 5-100mm Finnfoamia (voi olla että 200 mm eristettä tekee tiukkaa. Voiko siis Finnfoamia laittaa EPSin päälle? Finnfoam ei sitte menisi rikki, mutta onko sen höyrynkestävyy joku riski tässä rakenteessa. Laitetaan yleensä Finnfoamia valun alle? Seinille olisi omasta mielestäni järkevää ettei kosteus / vesi valusta pääsisi imeytymään rakenteisiin.
Tein projektia viime vuonna vanhaan navettaan. Vanha lattia kaivettiin pois, alla hiekkamaa. Hiekan päälle suodatinkangas, 20 cm mursketta (kapillaarinen nousu tällä tavaralla 8 cm), 20 cm EPS:iä ja 10 cm valu. Sokkelia vasten tuli EPSit ja vanhaa kiviseinää vasten erotuskaista. 6 mm verkko nostopalojen päälle, siihen vesikiertoputket tulevaisuutta varten.
Kuvassa seinälle piirretty viiva määrää lattian koron. Nämä on näitä minun projekteja, omasta mielestä tuli hyvä lattia. Asuinrakennuksessa pitää ehkä pohtia tarkemmin eri asioita.

Kuvassa seinälle piirretty viiva määrää lattian koron. Nämä on näitä minun projekteja, omasta mielestä tuli hyvä lattia. Asuinrakennuksessa pitää ehkä pohtia tarkemmin eri asioita.

Remontti Reiskahan teki viime syksyn jaksoissa hirsiseen ulkosaunaan remonttia ja siellä vanha rossipohjalattia purettiin pois ja valettiin uusi betoninen tilalle.
Perusmaata vasten tuli suodatinkangas sitten sora 8-16 jonka päälle lattia styroksi ja siihen verkotettu valu.
Itsellä myös sama projekti tulevana suvena
Perusmaata vasten tuli suodatinkangas sitten sora 8-16 jonka päälle lattia styroksi ja siihen verkotettu valu.
Itsellä myös sama projekti tulevana suvena