Pieni louhintatyö kellarissa
Pieni louhintatyö kellarissa
Rinnetontille rakennetun taloni kellarista osa on noin 2m korkeaa ryömintätilaa josta kalliota ei ole louhittu. Ajattelin rakentaa tähän tilaan uuden pannuhuoneen ja tästä kohtaa pitäisi poistaa kalliota noin 1m3 verran. Louhittava alue on aika pieni "kallion harja", noin 1,5m x 1m alue, poistettava korkeus suurimmillaan noin 30-40cm.
Mitä vaihtoehtoja louhintaan on, dynamiitti ei tule kysymykseen ja mahdollisesti voisin yrittää tehdä työn itse jos ei ole liian hankalaa, ja jos työkaluja saa vuokrattua tai ostettua sopivasti.
Eli mitäköhän keinoja louhintaan olisi ja kuulisin mielelläni muiden kokemuksia vastaavista töistä ja niiden kustannuksista.
Mitä vaihtoehtoja louhintaan on, dynamiitti ei tule kysymykseen ja mahdollisesti voisin yrittää tehdä työn itse jos ei ole liian hankalaa, ja jos työkaluja saa vuokrattua tai ostettua sopivasti.
Eli mitäköhän keinoja louhintaan olisi ja kuulisin mielelläni muiden kokemuksia vastaavista töistä ja niiden kustannuksista.
Re: Pieni louhintatyö kellarissa
Terve! Meillä käytettiin kellarin kallion poistoon hydraulikiilausta. Homma oli toki aika suolaista lystiä, mutta valmista tuli isommastakin määrästä. Louhintaliikkeet suorittaa, joten paikallisilta yrityksiltä voi kysellä. Ei siis aiheuta vaaraa rakenteille, toisin kuin räjäytys, joka saattaa viedä vaikka koko talon mennessään kun on aina ainakin aavistuksen arpapeliä. Ohuet kerrokset aina vaikeampia kuin korkeammat rintaukset, mutta arvelisin hintaa kertyvän 1000-2000e. Homma suoritetaan parissa päivässä.
Ei omaa kokemusta mutta yksi tuttu pilkkoi laiturinsa edestä kuution kokoisen kiven ns. etanadynamiitilla.
Kiveen reikiä halutulle murtolinjalle ja tätä etanadynyä reikiin. Aine paisuu hissuksiin ja kivi halkeaa.
Ei siis räjähdä eikä riko paikkoja.
Googlaa "etanadynamiitti"
Kiveen reikiä halutulle murtolinjalle ja tätä etanadynyä reikiin. Aine paisuu hissuksiin ja kivi halkeaa.
Ei siis räjähdä eikä riko paikkoja.
Googlaa "etanadynamiitti"
Ramirent on ainakin myynyt tuota, oli muistaakseni nimeltään Snigamit tai jotain siihen suuntaan..
puuhapena kaiken korjaa
Kiitos nopeista vastauksista.
Eli jos hommaan ryhdyn niin haen konevuokraamosta suurimman porakoneen joka käsissä pysyy ja tuota etanadynamiittia.
Tätä voisikin kokeilla vaikka tämä alkuperäinen pannuhuoneen siirtooperaatio ei toteutuisikaan, niin voisi valaa betonilattian tuonne "ryömintätilaan" ja käyttää kylmävarastona kaikenlaiselle turhalle romulle jota tuppaa kertymään ajan myötä.
Eli jos hommaan ryhdyn niin haen konevuokraamosta suurimman porakoneen joka käsissä pysyy ja tuota etanadynamiittia.
Tätä voisikin kokeilla vaikka tämä alkuperäinen pannuhuoneen siirtooperaatio ei toteutuisikaan, niin voisi valaa betonilattian tuonne "ryömintätilaan" ja käyttää kylmävarastona kaikenlaiselle turhalle romulle jota tuppaa kertymään ajan myötä.
Itse en ole joutunut (vielä) kivenpilkkomishommiin, mutta pikkuveljen kokemusten perusteella harkitsisin vakavasti kivikiilojen käyttöä etanan sijaan.
Maanantaiaamut ovat kauheimpia.
Itse seurasin joskus tota projektia: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic ... ari#p30167
Tosin kuvat ei enään toimi.
Tosin kuvat ei enään toimi.
Se mikä ei tapa,vituttaa.
-
vedenmaa
- Uusi jäsen
- Kotisivu: www.vedenpuhdistus.com
Olen nähnyt vierestä hommaa ja muutamaakin tekijää louhijana.
Ensimmäinen oli sellainen että kun seinät paukulla pullistui ja kottikärryn kokoinen kivi lensi talon toiseen reunaan niin kehui taivasteluuni että ääniaalto vaan sen tekee ja on näköharhaa..
Tosin kyseinen louhija oli malli avolouhos mies.
Pienesivät paukun kyllä kolmannekseen ja alkoi sujua.
Nuo etana ja kiila on työnä ihan mahdoton jos irroitettavaa on.
Osaava louhija saa homman käymään ja ilman tuhoa.
Nyt mainostan tuttuani, mutta kun kysytte referenssejä et kuinka hankalissa paikoissa on tehnyt työtään niin osaatte tehdä päätöksenne.
Referenssejä kannattaa aina kysyä ja vaikka soittaakkin tehtyyn kohteeseen.
Louhija on Nevala ja yritys Detonar.
Ensimmäinen oli sellainen että kun seinät paukulla pullistui ja kottikärryn kokoinen kivi lensi talon toiseen reunaan niin kehui taivasteluuni että ääniaalto vaan sen tekee ja on näköharhaa..
Tosin kyseinen louhija oli malli avolouhos mies.
Pienesivät paukun kyllä kolmannekseen ja alkoi sujua.
Nuo etana ja kiila on työnä ihan mahdoton jos irroitettavaa on.
Osaava louhija saa homman käymään ja ilman tuhoa.
Nyt mainostan tuttuani, mutta kun kysytte referenssejä et kuinka hankalissa paikoissa on tehnyt työtään niin osaatte tehdä päätöksenne.
Referenssejä kannattaa aina kysyä ja vaikka soittaakkin tehtyyn kohteeseen.
Louhija on Nevala ja yritys Detonar.
Tommosen ketjun löysin aiheesta.
http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic ... &sk=t&sd=a
http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic ... &sk=t&sd=a
Moi!
Mä suosittelisin timanttilaikkaa ja perinteisiä kiiloja. Laikalla vedät uria suht lähekkäin ja kiiloilla lohkot paloja irti. Timanttilaikat kuluvat todella vähän, jos saat samalla hiukkasen vettä laikkaan rälläköinnin yhteydessä. Rälläkkä kannattaa olla laadukas.
Poraaminen jollain sähköporalla on aika surkeeta jos on kunnon kallio kyseessä. Etanadynamiitti pirun kallista.
Joka tapauksessa vaihtoehdoista riippumatta hyvää kuntoilua
Mä suosittelisin timanttilaikkaa ja perinteisiä kiiloja. Laikalla vedät uria suht lähekkäin ja kiiloilla lohkot paloja irti. Timanttilaikat kuluvat todella vähän, jos saat samalla hiukkasen vettä laikkaan rälläköinnin yhteydessä. Rälläkkä kannattaa olla laadukas.
Poraaminen jollain sähköporalla on aika surkeeta jos on kunnon kallio kyseessä. Etanadynamiitti pirun kallista.
Joka tapauksessa vaihtoehdoista riippumatta hyvää kuntoilua
Kivikiilat on ihan ok kivissä ja miksei isommissakin irtolohkareissa,mutta kalliossa en suosittelisi.
Ja isollakin rälläkän laikalla joutuu tosi moneen kertaan leikkaamaan kun noinkin paksusti kuitenkin pitää poistaa.
Etanadynyllä itse lähtisin kokeilemaan. Reijät pyrkisin porauttamaan kunnon kiviporalla,etanadynyhän suosittelee halkaisijaltaan 30 mm reikää ja 25mm oli muistaakseni minimi.
Ja syvyyttä taisi pitää olla 300 mm. Eli joku joka noita kallioita myös räjäyttää niin luultavasti omaa myös kunnon paineilma kiviporan.
Ja isollakin rälläkän laikalla joutuu tosi moneen kertaan leikkaamaan kun noinkin paksusti kuitenkin pitää poistaa.
Etanadynyllä itse lähtisin kokeilemaan. Reijät pyrkisin porauttamaan kunnon kiviporalla,etanadynyhän suosittelee halkaisijaltaan 30 mm reikää ja 25mm oli muistaakseni minimi.
Ja syvyyttä taisi pitää olla 300 mm. Eli joku joka noita kallioita myös räjäyttää niin luultavasti omaa myös kunnon paineilma kiviporan.
Täytyypä tuota timanttilaikka mahdollisuutta miettiä kun pääsen kotiin kellaria tutkimaan. Timanttilaikalla siis leikataan muutaman sentin välein kalliota auki ja voimaa ja sopivia työkaluja apuna käyttäen murretaan nämä kivi siivut irti?
Plussana tuossa on se että vehkeet (ison rälläkän ja timanttilaikan) voi ostaa omaksi kohtuuhintaan, mutta kunnon kiviporan joutuu vuokraamaan mistä tulee hieman lisää vaivaa kun täytyy ajella kamoja edes takas ja työ pitää sitten hoitaa urakkana selkää säästämättä.
En ole isolla (30mm) kiviporalla porannut mutta veikkaan että vaikka kunnon koneen vuokraakin niin melkein vaakasuoraa poraaminen voi olla kyllä melko ikävää puuhaa. Tosin niin taitaa tuo rälläköiminenkin olla.
Minkä takia muuten jotkut näyttävät suosittelevan noiden kivikiilojen (hydraulisten?) käyttöä etanadynyn sijaan? Minulla ei tuo etanadynyn hidas toiminta-aika haittaa kun itse väkerrän ja töitä on muutenkin useaksi vuodeksi tehtäväksi. Itse ajattelen että olennaista on se että mikä tapa tuon kallion rei'ittämiseen tai leikkaamiseen on vähiten ikävä. Kun tämä työ on tehty on sinäänsä aivan sama vaikka halkeamista pitäisi odottaa viikkokin.
Ps. kiitos noista linkeistä, niistä löytyykin mielenkiintoista luettavaa.
Plussana tuossa on se että vehkeet (ison rälläkän ja timanttilaikan) voi ostaa omaksi kohtuuhintaan, mutta kunnon kiviporan joutuu vuokraamaan mistä tulee hieman lisää vaivaa kun täytyy ajella kamoja edes takas ja työ pitää sitten hoitaa urakkana selkää säästämättä.
En ole isolla (30mm) kiviporalla porannut mutta veikkaan että vaikka kunnon koneen vuokraakin niin melkein vaakasuoraa poraaminen voi olla kyllä melko ikävää puuhaa. Tosin niin taitaa tuo rälläköiminenkin olla.
Minkä takia muuten jotkut näyttävät suosittelevan noiden kivikiilojen (hydraulisten?) käyttöä etanadynyn sijaan? Minulla ei tuo etanadynyn hidas toiminta-aika haittaa kun itse väkerrän ja töitä on muutenkin useaksi vuodeksi tehtäväksi. Itse ajattelen että olennaista on se että mikä tapa tuon kallion rei'ittämiseen tai leikkaamiseen on vähiten ikävä. Kun tämä työ on tehty on sinäänsä aivan sama vaikka halkeamista pitäisi odottaa viikkokin.
Ps. kiitos noista linkeistä, niistä löytyykin mielenkiintoista luettavaa.
Normirälläkällä jos ajelee niin pölyn määrä on aivan järjetön..
Vuokraamosta saa myös sellasia isolla laikalla ja vesiletkulla varustettuja polttomoottorivehkeitä.
Siihen jos viä tankkaa bensaa mistä ei tule vaarallisia pakokaasuja, olikos tuo nyt ympäristöbensan nimellä, niin ei
pökerry päästöistäkään..
Vuokraamosta saa myös sellasia isolla laikalla ja vesiletkulla varustettuja polttomoottorivehkeitä.
Siihen jos viä tankkaa bensaa mistä ei tule vaarallisia pakokaasuja, olikos tuo nyt ympäristöbensan nimellä, niin ei
pökerry päästöistäkään..
puuhapena kaiken korjaa
Kivikiiloja käytetään koska se etanadynamiitti on järjettömän kallista.
Jos se on vain korkeimmista kohdista 30-40 senttiä ja osittain ihan muutamia senttejä, niin etanadynamiittia käytettäessä sen matalan kallion poistoonkin tarvii porata suht syviä reikiä, että etana kalliota lohkoisi.
30millisen reiän poraaminen paineilmalaitteillakin on kovaa hommaa. Sähköleluilla toivotonta.
Just edullisuuden takia ehdotin laikalla leikkimistä. Kun on omasta takaa laitteet, niin voi vaikka joka ilta ottaa parin tunnin kuntoilun ja kiroilun=)
Jos sen nopeasti haluaa, niin ehdottomasti porari paikalle ja hoitamaan homma.
Ps. puuhapenalle: siksi suosittelinkin veden syöttämistä laikkaan rällätessä. Ei kulu timanntikaan nimeksikään kuivalla ajoon verrattuna. KOITETTU ON!!
Jos se on vain korkeimmista kohdista 30-40 senttiä ja osittain ihan muutamia senttejä, niin etanadynamiittia käytettäessä sen matalan kallion poistoonkin tarvii porata suht syviä reikiä, että etana kalliota lohkoisi.
30millisen reiän poraaminen paineilmalaitteillakin on kovaa hommaa. Sähköleluilla toivotonta.
Just edullisuuden takia ehdotin laikalla leikkimistä. Kun on omasta takaa laitteet, niin voi vaikka joka ilta ottaa parin tunnin kuntoilun ja kiroilun=)
Jos sen nopeasti haluaa, niin ehdottomasti porari paikalle ja hoitamaan homma.
Ps. puuhapenalle: siksi suosittelinkin veden syöttämistä laikkaan rällätessä. Ei kulu timanntikaan nimeksikään kuivalla ajoon verrattuna. KOITETTU ON!!
Kappas, tuo kohta jäi huomaamatta, sitä se perjantai-ilta (olut) teettää..manusund kirjoitti:
On koitettu itekin, sekä kuivana että märkänä, ei vaan tahdo noi sähkökoneet tykätä vedestä..
Lyöpi ilkeästi sormille jos vettä pääsee hiukankin koneen runkoon.
Ja oon tuolla polttomoottorikoneellakin ajanut, siinä on voimaa ja ulottuvuutta pirusti enemmän kuin rälläkässä.
Tälläistä siis tarkoitan: http://www.cramo.fi/Web/Apps/Products/P ... anguage=FI
puuhapena kaiken korjaa