Kaveri haisoo..

Jokaiselta rintamamiestalon omistajalta on varmasti monesti kysytty: "Löytyikö yllätyksiä". Vanhat talot saattavat joskus todellakin kätkeä sisäänsä niin iloisia kuin surullisiakin yllätyksiä. Remontoidessa niihin sitten törmää.
Vastaa Viestiin
deltar
Jäsen
Jäsen

Kaveri haisoo..

Viesti Kirjoittaja deltar »

Homeelle ja pahasti! Mutta koska kyseessä on hyvä ystävä niin olemme muiden kavereiden kanssa miettineet miten sanoisimme tästä hänelle/heille. Tilanne on se että tämän kaverin mies on itse tehnyt remonttia tähän vanhaan taloon jonka he ostivat pari vuotta sitten,ja heidän mukaansa talo oli ihan hyvässä kunnossa kun he sen ostivat.Lisäksi tämä mies on erittäinkin kaikkitietävä kaikesta mikä liittyy rakentamiseen vaikka mitään koulutusta alalta hänellä ei ole. Eli ei ota neuvoja vastaan keneltäkään, varsinkaan minulta.Itsellä on talonrakentajan ja puusepän koulutus,sekä työkokemusta monen monta vuotta..mutta olen nainen.Enkä halua kenellekkään tuputtaa mitään neuvoja, vain jos joku jotain kysyy.Ongelma juurikin on se että kyseessä on ystävä ja kyllä minäkin haluaisin että minulle kerrottaisiin jos haisisin todella pahalle! Onko kokemusta kenelläkään? Kun tuntuuu että miten tahansa tästä yrittää heille sanoa niin joku loukkaantuu vaikka perimmäinen tarkoitus on vain auttaa.
Alli
Jäsen
Jäsen

Re: Kaveri haisoo..

Viesti Kirjoittaja Alli »

Kaveri on vaarassa. Paras kertoa se hänelle, koska ei hän hajua selvästi itse enää tunne.

Tiedän kyllä tuon sanomisen vaikeuden. Itse olen joutunut kertomaan homeenhajusta yhdelle samassa työhuoneessa majailleelle työkaverille. Hän asui vuokralla "ihan kivassa vanhassa talossa". Perheellä oli myös pieniä lapsia. Sanoin hajusta ja kehotin muuttamaan mitä pikimmin pois asunnosta. Heillä oli kuitenkin rahapulaa ja vuokra talosta oli halpa. Aloin myös itse reagoida homeeseen, kun työkaveri osui samaan aikaan huoneeseemme. Lopulta vetosinkin siihen, että en pysty olemaan samassa työhuoneessa (kun en todellakaan voinut), mikä oli sinälläänkin harmittavaa, koska tämä työkaverini oli oikein mukava. Tilanteen selvittely ei ollut ollenkaan mukavaa, mutta lopulta perhe muutti pois hometalosta. Tavarat he veivät kuukaudeksi varastoon. Kun he ottivat tavaroitaan (mm. tekstiilejä ja kirjoja) pois pakkauksista, he totesivat itsekin, että haju oli niin voimakas, että suurin osa piti heittää pois.
Kyllä nyt omalla pihalla nuotiopaikka pitää olla.
deltar
Jäsen
Jäsen

Itse en tupakoi, kaveri kyllä. Eli tässäkin yksi syy enemmän. Olemme huomanneet hajun vain voimistuvan nyt puolen vuoden sisään. Ja homeen haju ei lähde pesemällä pois. Minulta jäi pari viikkoa sitten paita hänen luokseen ja kun sain sen takasin se haju oli veitsellä leikattava. Tuuletin ja pesin ja tuuletin mutta kelvoton oli! Ja mm.jos kirpputoreilla ihmiset myy vaatteita kellä on hometalo niin kyllä haistaa pitkän matkan päähän!Ei niitä voi ostaa. Olenkin vannottanut omille sukulaisille että JOS ja kun alkaa dunkkaamaan niin heti sanoa! Toivottavasti saan muotoiltua jotenkin järkevästi tuon asian kun sanon heille :roll:
Limes
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Limes »

Eikö nykyään hoideta erotkin tekstarilla :-)
Mut jos nyt sentään puhelimella ihan puhumalla.

Tottahan se on ettei sitä itse huomaa, paitsi just esim että joku "temperoitunut" vaate kun on varsinaisesta hajulähteestä jonkin aikaa ollut pois.
Hyvilläänhän kaverin kuuluisi olla kun huolta pidetään.
Ari
Admin

Viesti Kirjoittaja Ari »

Tuttu tilanne. Helppo on ohjeistaa kertomaan, mutta minulta on jäänyt kertomatta. Kyllä täytyy olla hyvin tuttu ja välit kunnossa että voi mennä sanomaan, että sä tuoksut homeelta ja todennäköisesti se tulee sun asunnosta. Hyviä esimerkkejä olisi kertoa monta, mutta en lähde näitä kertomaan, kun joku kumminkin tunnistaa ja syyttää ties mistä jos jää kämpät myymättä jne.

Meillä aiheutti kellarin puuvarasto homeenhajua kellariin, kun jouduin sinne laittamaan polttopuita, joissa kai vähän oli kosteutta. Jätin sitten nahkatakin kellariin ja parin viikon päästä se oli imenyt sellaisen tuoksun itseensä, että en voi sitä enää vaatekaappiin laittaa. Takki on nyt autotallissa ja tuoksu tökkää nenään aina ohi kulkiessa. Nyt on puuvarastossa tuuletus ja kellarissa raikkaampi ilma.

Tupakointi ei ole este homeen haistamiselle. Ihminen vaan tottuu hajuun ja vaaditaan usean päivän poissaolo tilasta, että sen voi uudestaan tullessaan haistaa.
--------------------------------------------------------------------------------------------
TeemuHL
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja TeemuHL »

Kyllä ehdottomasti kannattaa kaverille kertoa. Voipahan itse katsoa peiliin ja sanoa, että ainakin yritin. Olen ollut itse vastaavassa tilanteessa. Puheeksi ottaminen oli niin vaikeaa, että lähestyin asiassa sähköpostitse. Kaveri otti onkeensa. Talo oli todella homeessa, tällä hetkellä ei asu enää ko. asunnossa ja yrittävät kaupan purkua...
koeffte
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja koeffte »

jos akuuttia vaaraa ei hajun lisäksi ole, ja perhe elää onnellisina niin anna olla..?

sähköpostit&tekstarit,nimettömät laput auton ikkunaan jne jne. ei ole oikeita menettely tapoja.
TeemuHL
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja TeemuHL »

koeffte kirjoitti:jos akuuttia vaaraa ei hajun lisäksi ole, ja perhe elää onnellisina niin anna olla..?
Itse en voisi olla sanomatta jollain tavalla asiasta. Mukava olisi vuosien päästä huomata kuinka ko. perhe sairastelee ja talo menee purkuun homeen takia...
tarmasti
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tarmasti »

Pyydä kaveri mukaasi uimahalliin. Saattaapi uinnin ja saunomisen jälkeen pukukaappia avatessaan itsekin havahtua todellisuuteen.
deltar
Jäsen
Jäsen

Oonkin tässä miettinyt juuri sitä että missä menee se toisten asioihin puuttumisen raja.Kuitenkin oma kynnys on todella korkealla puuttua kenenkään elämään.Jokainen tehkööt ja olkoot miten parhaaksi näkevät. Kaikista näistä homejutuista oon kuullut ja nähnyt niin monta tarinaa (liian monta) missä menetetään terveys..Itse en oo mikään asiantuntija näissä home/sienialkueliömikromikälie-jutuissa, mutta yksi asia jäi mieleen vuoden takaa ollessani mukana yhden talovanhuksen tutkimuksessa missä minua viisaammat ottivat näytteitä home-epälyn takia. Kuulemma yksi (vaikeasti lausuttava) home on yksi vaarallisimpia hermomyrkkyjä mille ihminen voi altistua. Pisti sanattomaksi,vaikkakin tiesin että ne vaarallisia on.
Vastaa Viestiin