Ei hyvä juttu
-
Markku&Rintsikka
- Jäsen

Ei hyvä juttu
Rintsikka asuja jo vuodesta 2005. Noin 200m2 kolmessa kerroksessa, on siinä sinkulla siivoamista.
En minä mikään utelias ole .... een
-
Markku&Rintsikka
- Jäsen

Re: Ei hyvä juttu
Kannattaa varoa sitä lumimassaa katolla, vaikka kolaisi pihaa puhtaaksi. Tämähän ei ole ainut turma tänä talvena, mikä on johtunut katolta tai räystäältä putoavasta lumesta tai jäästä.
Rintsikka asuja jo vuodesta 2005. Noin 200m2 kolmessa kerroksessa, on siinä sinkulla siivoamista.
- tee-se-itse
- Jäsen

Näinkin voi käydä, ei tosin mulle.
"Ellei vikaa ole, älä rupea korjaamaan. Jos vika on todella paha - älä silloinkaan rupea korjaamaan."
o_O !!!
NOTE! Tämän remontointiaiheisen tekstin on kirjoittanut samettihousuhumanisti. Lähdekritiikki kunniaan.
- Kimble
- Jäsen

- Kotisivu: http://tiili5.blogspot.com/
Hitto, pitäiskö käyä tutkimassa toi oman kuistin tilanne. Ei vaan sinnekään uskalla ilman turvavälineitä. Viime vuonna kävin ja oli aikas liukasta....
Maailma menee yhteen suuntaan, ihmiset toiseen.
Ihmetyttää, miten muinainen rintamamies sai tikkaat pysymään seinällä lumitalvina. Nämä kaksi lumista talvea ovat keränneet jäätä ja lunta katolle (peruskunnossa oleva talo), ja tikkaat vääntyneet irti seinästä kun lumi on suojakelillä rymissyt alas. Ehkä lämpövuoto on vanhoine puruineen on jo sitä luokkaa, että toivoa tikkaiden säilymisestä ei ole.
-
Labyrint64
- Jäsen

Tikkaat talon päätyyn niin ei kärsi lumesta
Mä pistän nyt tän mökin myyntiin ja muutan kerrostaloon. En jaksa lumitöitä enää yhtään.
-
Labyrint64
- Jäsen

Itse ostin muutama vuosi sitten lumilingon ja tais olla kaks talvea kun ei lunta tullut lainkaan. Alkoi pikkusen hankinta kaduttaa mutta nyt kahtena viime talvena on lumien luonti ollut nautinto. Se lumen kerääminen kolaan ei oo mitenkään iso homma mut varsinkin nyt kun lunta on paljon on vmäistä työntää lumi isojen kasojen päälle tai vaihtoehtoisesti kuskata hirmu pitkälle. Lingolla saa lumen heitettyä korkenkin kasan päälle.
Mä sahailin lähipuista alaoksia pois niin saa tuota lunta nyt siroteltu laajemmalle alueelle niin oikeestaan missään ei ole kovin isoja kinoksia, eikä ole kovin suuria hankaluuksia työntää lunta, mutta kyllä tuo lumilinko kuitenkin on käynyt mielessä moneen kertaan, varsinkin kun kuuntelee kun naapuri starttaa linkonsa :)
Kattokolaaki tässä havittelin jonkun tovin, mutta eihän sitä tänä talvena taia juurikaan tarvita kun välillä sataa vettä ja välistä pakkasta, lumet tulee alas katolta ihan iteksiään.
Kattokolaaki tässä havittelin jonkun tovin, mutta eihän sitä tänä talvena taia juurikaan tarvita kun välillä sataa vettä ja välistä pakkasta, lumet tulee alas katolta ihan iteksiään.
---
Vuoden 1959 Siporex-talo
Vuoden 1959 Siporex-talo
Mä hoitelen lumet katolta muovisella lumilapiolla. Kevyt käsitellä, ei raavi kattoa.
Ja sinne katolle ei ole kenelläkään asiaa ilman asianmukaisia turvavaljaita, eikös.
Ja sinne katolle ei ole kenelläkään asiaa ilman asianmukaisia turvavaljaita, eikös.
NOTE! Tämän remontointiaiheisen tekstin on kirjoittanut samettihousuhumanisti. Lähdekritiikki kunniaan.
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

Mun katolle ei oo kellään asiaa ylipäänsä
On ollut muuten melko jytinät kun tolta 55-asteiselta katolta tulla rymeltää lappeellinen lunta kuistin katolle. Ihme että koko koppi ei oo langennut kasaan pahimpien vyöryjen aikana.
Kuistin kattoa on joutunut kolaamaan jo kolmesti tänä talvena, pariin kertaan pitää varmasti vielä. Mutta tosiaan tonne jyrkälle katolle... No, menköön ken haluaa, mä en mene.
Pekka
On ollut muuten melko jytinät kun tolta 55-asteiselta katolta tulla rymeltää lappeellinen lunta kuistin katolle. Ihme että koko koppi ei oo langennut kasaan pahimpien vyöryjen aikana.
Kuistin kattoa on joutunut kolaamaan jo kolmesti tänä talvena, pariin kertaan pitää varmasti vielä. Mutta tosiaan tonne jyrkälle katolle... No, menköön ken haluaa, mä en mene.
Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
-
Oto Hascak
- Jäsen

- Kotisivu: www.suorakon.com
- Viesti:
Määkin kävin tänään lapioimassa kuistin katon puhtaaksi. Ei siellä lunta ollut pahimmassakaan tuiskupaikassa puoltametriä, mutta kävinpä kuitenkin. Ei mua katon kestävyys arveluta, pikemminkin sulamisvesien reitit jatkoa ajatellen katolta alas. Näiden parin-kolmen vesipäivän jälkeen kun tuo lumimälli olisi tuonne loivaakin loivemmalle huopakatolle jäätynyt, niin ei se sieltä ennen kevättä olisi alaskaan tullut.
Rakennuskonservaattori, restaurointirakentaja ja restaurointikisälli
http://www.suorakon.com
http://www.suorakon.com
-
Laurakaisa
- Jäsen

- Kotisivu: http://laurakaisatalo.blogspot.com
Meillä kävi kiva läheltä piti -tilanne joku aika sitten: Päätettiin ex tempore tehdä ensivisiitti 80km:n päässä olevaan mummolaan. Perillä ollessa kaksikin eri naapuria soitti ja ilmoitti, että teiltä tuli lumet alas katolta niin että tanner tömisi. Jos ei oltaisi lähdetty sinne mummolaan niin perheemme rakkaan peltilehmän, Göteborgissa valmistetun kansankodin kartanomallisen ylpeyden niskaan olisi rojahtanut lappeellinen lunta. Olisi ollut entinen Volvo.
Ja ei siis tullut pieneen mieleenkään, että autoa ei kannata jättää talon räystään liepeille kun pakkanen lauhtuu. Vaikka kasari-käkikellossa olen herkimmän lapsuusaikani viettänyt. Oppia ikä kaikki.
Ja ei siis tullut pieneen mieleenkään, että autoa ei kannata jättää talon räystään liepeille kun pakkanen lauhtuu. Vaikka kasari-käkikellossa olen herkimmän lapsuusaikani viettänyt. Oppia ikä kaikki.
"Saavat tehdä tämän päivän talot juuri niin kuin haluavat, mutta minun talo on tehty kuusikymmentä vuotta sitten ja semmonen aika näkyy talossa ja ihmisessä. Kiitos mutta ei kiitos." - Tuomas Kyrö: Mielensäpahoittaja
Kantsii käydä kylässä kerrostalossa (mä olin eilen 8,5 tuntia). Siellä +28 asteen lämmössä hikoillessaan ja naapurihuushollin riitelyä kuunnellessaan alkaa taas kaivata omalle pihalle lumikolan varteen.Kääk kirjoitti:Mä pistän nyt tän mökin myyntiin ja muutan kerrostaloon. En jaksa lumitöitä enää yhtään.
Asenteen muuttaminen tulee ehkä kuitenkin helpoimmaksi ja halvimmaksi. Mua otti ajoittain aika raskaasti päähän viime talvena tuo lumentulo, ja se, etten ollut koskaan aiemmin aatellut että mihin ja miten mä lumet käsipelillä lykkään jos sitä tulee jonain talvena oikein tuhottomasti.
Keväällä kun lumi alkoi sulaa mietin, että kannattiko tästäkin stressata kuukausikaupalla. Ja päätin että ei kannattanut, eikä jatkossakaan kannata. Ja koska tykkään niin paljon suunnittelemisesta (mukavasti pehmeän huovan alla loikoillen), niin suunnittelin mielessäni sen mihin (potentiaalisesti runsaslumisen) talven alkaessa ryhtyisin lumia lykkimään, ja miten talven myötä homma etenisi.
Käytännössä kolasin lumet talven alussa aiempaa kauemmas (puiden alle, kuten Kokki, ja rinteeseen), jotta talven edetessä ja askelen lyhetessä olisi varaa vallien hivuttautua lähemmäs ajotietä, parkkipaikkaa, verstaan ovea, klapiliiteriä, sisäänkäyntiä ym.
Ahtaat kapeat kujat ahdistaa meikäläistä.
Ja toiseks, mä oon tehny varmaan 80 % vähemmän lumihommia tänä talvena kuin viime. Ei kaikki voi olla niin täydellistä. Ja sitäpaitsi: lumihan on vain tilapäistä taivaalta tilaamatta tullutta tavaraa, joka palautuu omistajalleen kevään tullen. On paljon kivampi loikoilla lämpimässä tuvassa pehmeän huovan alla... ja suunnitella.