Kylpyhuoneen maalaus

Maalaus ja varsinkin maalit jakavat mielipiteitä ja ansaitsevat oman osion

Kylpyhuoneen maalaus

ViestiKirjoittaja TeemuHL päivämäärä Ke Joulu 01, 2010 0:22

Meidän rintamamiestaloon oli rakennettu joskus viitisen vuotta sitten kuistille pieni sauna ja kylpyhuone. Olen purkanut saunan pois ja nyt olisi tarkoitus maalata lattiat ja seinät. Laatat ajattelin maalata Ronseal kaakelimaalilla (liekö edes muita vaihtoehtoja?). Mutta onko suuresti merkitystä millä maalaan paneeliseinät? Paneeliseinien / katon alla on pystykoolaus (n. 20 mm) ja alumiinipaperi tms. eli tuuletus pelannee alakautta? Pesuhuoneeseen tulee suihkukaappi, joten kosteusrasitus vähenee ainakin pikkuisen.

Pesuhuoneesta ei ole tarkoitus tehdä "ikuista", vaan hieman viihtyisämpi ja toimivampi kuin tällä hetkellä, tulevaisuudessa pesuhuone sijaitsee toivottavasti kellarissa ja kuisti on taas kuistina.
Käyttäjän avatar
TeemuHL
Jäsen
Jäsen

Re: Kylpyhuoneen maalaus

ViestiKirjoittaja Kisuli päivämäärä Ke Joulu 01, 2010 16:09

Haa, samantapainen projekti mulla menossa :-) Siis väliaikainen somistus pesutilaan, jossa suihkun virkaa hoitaa suihkukaappi.
Maaliksi paneeliseiniin tulee Uulan Ilona-kuultomaali, jonka pitäisi sopia myös kosteisiin olosuhteisiin.
Funkkistalon valtiatar.
Kisuli
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja warixenjalka päivämäärä To Joulu 02, 2010 8:02

Meillä hieman samankaltainen ongelma (mutta ei sinne päinkään :roll: )

Ajatuksena oli että vesieristetyt (Mapei) seinät olisi kaakeloinut palttiarallaa puoleenväliin ja yläosan maalannut. Voiko vesieristeen päälle suoraan maalata? Itse en ole koskaan moisesta kuullut, mutta tuli vaan mieleen...
- Puolihullu varttisavolainen -
warixenjalka
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja TeemuHL päivämäärä La Joulu 11, 2010 20:28

No nyt on kuistilta purettu sauna ja väliseinä. Paneelit on maalttu kolmeen kertaan Tikkurilan puolihimmeällä Luja-maalilla. Seinälaatat on maalattu kertaalleen Ronsealin kaakelimaalilla, vaatii vielä toisen kerroksen. Lisäksi vähän sähköhommia tehty.

Maanantaina toinen (ja viimeinen) kerros kaakelimaalia, sitten suihkukaapin hakuun. Lattialaatat jäävät näillä näkymin maalamatta...

Ja tässä KUVIA työn (hitaasta) edistymisestä
Käyttäjän avatar
TeemuHL
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja juh päivämäärä Su Joulu 12, 2010 10:14

Ajatuksena oli että vesieristetyt (Mapei) seinät olisi kaakeloinut palttiarallaa puoleenväliin ja yläosan maalannut. Voiko vesieristeen päälle suoraan maalata? Itse en ole koskaan moisesta kuullut, mutta tuli vaan mieleen...

itse olen maalannut yläkerran kylppärin vinokaton, sekä alakerran kylppärissä yhden seinän vesiersiteen päälle. Yläkerrassa tasoitin pinnan ensin kostean tilan tasoitteella, ja sitten kostean tilan maali päälle (vinokatto on niin lähellä suihkua, että se kastuu tosi helposti). Alakerrassa vesieristeen päällä on perus hienotasoitetta ja kosteutta kestävä maali. (seinä on sellaisessa kohdassa että pysyy 99% ajasta kuivana)

Ja useita vuosia on molemmat pinnat pysyneet ehjinä...
peukalo keskellä kämmentä...
Käyttäjän avatar
juh
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja TeemuHL päivämäärä Ke Tammi 12, 2011 17:19

No niin, nyt on rojekti valmis. Niin kuin aina, ei tälläkään kertaa selvitty ilman takaiskuja. Ennen joulua haimme halvan, vähän käytetyn suihkukaapin. Suihkukaappi saatiin kuljetettua ja kasattua suurella vaivalla ahtaaseen tilaan. Laittaessani kaapin seinään shampootelinettä lasi räjähti pieniksi palasiksi. Syynä oli liian tiukalle vedetty shampootelineen kiinnitys tai se, että lasi oli vääntynyt / kolahtanut kuljetuksessa. Arvoitukseksi jäi syy, mutta sen verran homma korpesi että hetken aikaa oli remppamotivaatio kateissa ja vietettiin rauhassa joulu ja uusivuosi ennen hommien jatkamista. No onneksi sain melko kivuttomasti uuden seinän polykarbonaatista tehtynä, maksoi tosin enemmän kuin "halpa" suihkukaappi muuten yhteensä. Jospa tällä kylppärillä sitten läträilis jonkun vuoden...

Tässä vielä KUVIA.
Käyttäjän avatar
TeemuHL
Jäsen
Jäsen

Palaa alueelle Maalaus ja maalit