Oto Hascak kirjoitti:
Kyllä sen piipun voi purkaa pois, mutta mitään järkeä siinä ei oikein ole. Jos se piippu on väärässä paikassa, niin kärjistetysti voisi sanoa, että olette ostaneet väärän talon.
Voi siinä olla järkeä, mutta vain jos taloon tehdään muutenkin iso remontti ja esimerkiksi ilmanvaihto uusitaan koneelliseksi, jolloin vanhat hormit on perusteltua uusia. Talo sijaitsee nimimerkin osoitteesta päätellen kaupungissa, jolloin puun polttaminen ei ole välttämättä mielekästä eli savuhormille ei enää ole käyttöä, sen sijaan asuintilan neliömetrit ovat arvokkaita ja talon sisätiloista kannattaa ottaa kaikki hyöty irti. Taloon suhtaudutaan siis puolivalmisteena, joka täydennetään nykyvaatimukset täyttäväksi asunnoksi.
Tämä on majesteettirikos, jos kyseessä on alkuperäisasussaan säilynyt rintamamiestalo tai sellaiseksi kohtuudella ennallistettavissa, mutta suurin osa taloista ei kuulu tähän ryhmään.
Iso remontti kertoo useimmiten, että on ostettu väärä talo, mutta joskus sekin on perusteltua jos sijainti on hyvä. Vaihtoehtona on silloin purkaa talo ja rakentaa tilalle uusi, tai muokata vanha talo itselleen sopivaksi. Itse lukeudun tähän heimoon ja suhtaudun avoimesti horminkin purkamiseen omalla kohdallani, mutta toistaiseksi en ole nähnyt niin isoa muutosta perusteltuna. Toki olen tunnistanut lukuisia positiivisia vaikutuksia jota toimenpiteellä olisi: yläkertaan saisi erillisen wc:n ja suihkutilan (aamujonoja lyhemmiksi), keskikerroksessa saisi kulkureittejä järkevöitettyä ja yhteys kellariin olisi suorempi (nyt sinne menään kylpyhuoneen läpi), joka taas olisi tärkeää siinä vaiheessa kun ja jos kellarin sauna palautetaan käyttökuntoon. Vielä hormia käyttävät öljykattila ja painovoimainen ilmanvaihto, mutta molemmista voi olla aihetta luopua tulevaisuudessa.
Kuitenkin järkevintä on sopeutua taloon, ja vähintään antaa siihen mahdollisuuden lykkämällä remonttia tulevaisuuteen. Ainakaan saunan takia ei hormia kannata purkaa. Itse tyytyisin hyväksymään saunan talon ominaisuutena, tosin minähän en ole saunamiehiä. Jos saunan takia talo pitää pistää päreiksi on fiksumpaa etsiä toinen talo, mutta tuskin sauna nyt niin tärkeä kenellekään on. Jos muista syistä tekee isoa remonttia, voi hormin purkaminen siinä yhteydessä auttaa myös saunakysymyksessä, mutta kuten sanottua ei sekään tee kuuden neliön tilasta kelvollista sauna+pesuhuoneyhdistelmää.