Vintti asuinkäyttöön
- tee-se-itse
- Jäsen

- Viestit: 224
- Liittynyt: To Heinä 24, 2008 11:03
- Paikkakunta: Riihimäki
Vintti asuinkäyttöön
Eli ois tarkotus rupee rakentamaan kylmää vinttitilaa asuinkäyttöön, rakennuslupa on vetämässä ja nyt ootellaan että pääsee rakentaa. Tarkotuksena ois tehä 2h +wc tai näin sinne kuviin piirrettiin. nyt sitten rupesin tota miettimään että kun sinne pitäisi laittaa höyrynsulkumuovia seiniin niin voisiko sen korvata jollain muulla, kun on lueskellu näitä juttuja muovi + vanhatalo= pommi? Ja jos sen mineraalivillan vaihtas ekovillaan. Mitä sanoo konkarit?
"Ellei vikaa ole, älä rupea korjaamaan. Jos vika on todella paha - älä silloinkaan rupea korjaamaan."
Re: Vintti asuinkäyttöön
Täältä ääni selluvilla+ilmansulkupaperi -ratkaisulle.
Re: Vintti asuinkäyttöön
Miinusääni ekovillalle. Eristin taloni eteisen tuolla "pölyvillalla" Ei tule tähän taloon enää yhtään lisää. Ylitäytöstä huolimatta veikkaan, että 20 v. kuluttua on "pöly" painunut ja eristyskyky on mitä on. Ekovillan levytavara kuulostaa lupaavalta.
Re: Vintti asuinkäyttöön
Onko koneellinen ilmanvaihto? Jos ei, niin silloin unohdat muovin.
Re: Vintti asuinkäyttöön
Sama homma tulossa. Millaisia huonekorkeuksia sait lupakuvissa huoneen keskellä ja portaiden yläpäässä? Ovien koot jne, kovasti kiinnostas noi rakenteet. Mites eristepaksuudet huoneiden eri osissa? Kerros vähän tarkemmin noita yksityiskohtia. Muovia en laittas vaan ääni paperille täältäkin.. Yläkerran huoneiden ottamisessa käyttöön voi huoneet ristiä lupakuvissa työhuoneeksi, vierashuoneeksi, lämmin varasto jne. Helpottaa kuulemma lupakuvien läpimenoa eri määräysten osalta eli kun usein joudutaan kuitenkin tinkimään mitoissa ovien ja huonekorkeuksien suhteen. Eristeiden paksuudet ei tietääkseni koske vielä remontteja mutta rakentamattoman yläkerran ottaminen asuinkäyttöön voidaan tulkita silti uuden mukaan. Vaihtelee varmaan paljon kunnittain. Luin jostain, että 2012 määräykset taas tiukkenee ja silloin esim. eristäminen olisi tehtävä korjauskohteissakin aina uuden rakennuksen mukaisesti.tee-se-itse kirjoitti:Eli ois tarkotus rupee rakentamaan kylmää vinttitilaa asuinkäyttöön, rakennuslupa on vetämässä ja nyt ootellaan että pääsee rakentaa. Tarkotuksena ois tehä 2h +wc tai näin sinne kuviin piirrettiin. nyt sitten rupesin tota miettimään että kun sinne pitäisi laittaa höyrynsulkumuovia seiniin niin voisiko sen korvata jollain muulla, kun on lueskellu näitä juttuja muovi + vanhatalo= pommi? Ja jos sen mineraalivillan vaihtas ekovillaan. Mitä sanoo konkarit?
Re: Vintti asuinkäyttöön
Märkäpuhallettuna ei painu. Levytavarasta voi tulla hittituote mikäli eivät pilaa hinnalla.Kulju kirjoitti:Miinusääni ekovillalle. Eristin taloni eteisen tuolla "pölyvillalla" Ei tule tähän taloon enää yhtään lisää. Ylitäytöstä huolimatta veikkaan, että 20 v. kuluttua on "pöly" painunut ja eristyskyky on mitä on. Ekovillan levytavara kuulostaa lupaavalta.
Re: Vintti asuinkäyttöön
Noita ei-asuinhuoneita voi tietenkin nimitellä aputiloiksi ja voi se lupaprosessia helpottaa. Ne eivät kuitenkaan siis ole asuinhuoneita ja niitä ei saa sellaisina esimerkiksi myydä. Jos alakerrassa on 3h+k ja yläkerrassa tuollainen huoneen mittoja täyttämätön tila on kyseessä 3 h+k+ullakko, vh, parvi tms. Huoneistoalaan kyllä kuuluvat varastotkin, paitsi alle 1600 mm korkeilta osiltaan.hanker kirjoitti: Yläkerran huoneiden ottamisessa käyttöön voi huoneet ristiä lupakuvissa työhuoneeksi, vierashuoneeksi, lämmin varasto jne. Helpottaa kuulemma lupakuvien läpimenoa eri määräysten osalta eli kun usein joudutaan kuitenkin tinkimään mitoissa ovien ja huonekorkeuksien suhteen. Eristeiden paksuudet ei tietääkseni koske vielä remontteja mutta rakentamattoman yläkerran ottaminen asuinkäyttöön voidaan tulkita silti uuden mukaan. Vaihtelee varmaan paljon kunnittain. Luin jostain, että 2012 määräykset taas tiukkenee ja silloin esim. eristäminen olisi tehtävä korjauskohteissakin aina uuden rakennuksen mukaisesti.
Voi siellä varastossa tai vaatehuoneessa nukkuakin, ei sieltä tule viranomainen poiskaan häätämään, mutta on noilla minimeillä ihan vissi tarkoituksensa. Jos huone on alle seitsemän neliötä ja korkeus alle 2400 mm, on tunnelma aika ankea.
Lupaviranomainen voi tehdä vähäisiä poikkeuksia mm. hyväksyä vähän matalammankin tilan asuinhuoneeksi, jos esimerkiksi 2200 korkeassa rmt-ullakkohuoneessa on lappeen alla väljyyttä lisäävää matalaa tilaa ja ikkunoitakin tarpeeksi. Kapeammat ovetkin hyväksytään, koska yläkertaan ei pyörätuolilla kuitenkaan pääse ja perusteena voi myös olla vaikkapa vanhojen ovien uudelleenkäyttö. Samaten eristyksissä lähtökohta on että kunhan eristävyys paranee, lupa voidaan myöntää vaikka nykynormit eivät täyttyisikään. Totta on että varsinkin jos muutetaan vaikka kylmä vintti lämpimäksi eli tehdään kokonaan uutta tilaa, katsotaan siinä tiukemmin eristävyysnormien noudattamista mutta kyllä siinäkin tarkoituksenmukaisuusharkintaa jossain määrin noudatetaan. Toisaalta jos tavoitteena on norminmukainen rakenne vaikka viistoon yläpohjaan ja sen pystyy tekemään vaikka kymmenen senttiä ohuempana uretaanilla kuin ekovillalla ja näin pystyy tekemään myös väljentämään huoneita niin että viranomainen voi todeta että voitava on tehty ja suht lähelle päästy normien vaatimuksia että hyväksytään asuinhuoneeksi. Tarkoituksenmukaisuusharkinta ei ehkä yllä ekovillaan jos sen takia huoneista on tullut kovastikin paljon pienemmät kuin mitä normi vaatisi.
Mutta nämä jos mitkä ovat neuvottelukysymyksiä, joihin yleensä löytyy ratkaisu jos viranomainenkin huomaa että asiakkaalla on vilpitön tahto tehdä hyvää asumista ja noudattaa normeja parhaansa mukaan niissä rajoissa jotka vanhassa talossa ovat. Lupaviranomainen on kuitenkin usein kohtalaisen pätevä rakenteiden asiantuntija ja osaa löytää sopivat tulkinnat normien ja todellisuuden välimaastossakin. Ei aina, meitä on moneen junaan mutta useimmiten kuitenkin.
- tee-se-itse
- Jäsen

- Viestit: 224
- Liittynyt: To Heinä 24, 2008 11:03
- Paikkakunta: Riihimäki
Re: Vintti asuinkäyttöön
Huonekorkeutta olisi tulossa 2,4m kuhan nostetaan vaakapalkkeja puolimetriä ylöspäin, eristepaksuus oli muistaakseni vino osuuksilla 225mm, yläpohjaan sitte 400mm eriste. Päätyihin kanssa tuo 225mm. tuli samalla piirrätettyä päivitetyt kuvat koko tönöstä, eli alakerta, yläkerta ja julkisivukuvat.
"Ellei vikaa ole, älä rupea korjaamaan. Jos vika on todella paha - älä silloinkaan rupea korjaamaan."
Re: Vintti asuinkäyttöön
Tuossahan ei sitten tee tiukkaa villankaan kanssa, jos huonealaa löytyy riittävästi eli se seitsemän neliötä, muistaakseni sitä pitäisi vielä löytyä 2200 korkeana. Periaatteessa aina parempi käyttää orgaanista eristettä jos tilat antavat myöten. Huonoja huoneita ei kuitenkaan kannata tehdä, edes hyvällä materiaalilla.tee-se-itse kirjoitti:Huonekorkeutta olisi tulossa 2,4m kuhan nostetaan vaakapalkkeja puolimetriä ylöspäin, eristepaksuus oli muistaakseni vino osuuksilla 225mm, yläpohjaan sitte 400mm eriste. Päätyihin kanssa tuo 225mm. tuli samalla piirrätettyä päivitetyt kuvat koko tönöstä, eli alakerta, yläkerta ja julkisivukuvat.
- tee-se-itse
- Jäsen

- Viestit: 224
- Liittynyt: To Heinä 24, 2008 11:03
- Paikkakunta: Riihimäki
Re: Vintti asuinkäyttöön
Koskahan tuo ekovillalevy saadaan markkinoille?
"Ellei vikaa ole, älä rupea korjaamaan. Jos vika on todella paha - älä silloinkaan rupea korjaamaan."
-
warixenjalka
- Jäsen

- Viestit: 1485
- Liittynyt: Pe Syys 04, 2009 18:26
- Paikkakunta: Kotka
Re: Vintti asuinkäyttöön
Mullapas onkin jo ekovillalevyä seinissä
(ja tähän sit se Simpsoneiden koviksen nauru)
No joo... Tehtaalta Kouvostoliitostahan sitä saa hakea koe-eriä kuka vaan. Eristeestä puuttuu vielä palosuoja-aineet ja kait sen kehitys on jotenki muutenki kesken. Käyttökokemuksena voin kertoa, että on huomattavasti kettumaisempaa leikata kuin mineraalivilla. Melkein pellavaeristeen veroista. Poralla en ole vielä ehtinyt kokeilla
Pellavasta rasiaporan irroittaminen ei ollut kovin mieltä ylentävää...
Niin ja pöllyää enemmän kuin (nykyaikainen) mineraalivilla, tai sitten pölypartikkelit ovat vain selvemmin nähtävissä. Muistuttaa ulkonäoltään jonkin verran Vital-pellavalevyjä, mutta lähempää katsoessa erottaa selvästi puutikut, joita eriste näyttää olevan täynnä. Tikut eivät kuitenkaan sanottavammin tunnu, vaikka paljain käsin asentelisi.
Hengittävään rakenteeseen käyttäisin pienistä puutteista huolimatta ekovillalevyjä uudelleenkin. Etenkin kohtuu pienillä seinäneliömäärillä tulee varmasti edullisemmaksi kuin märkäpuhallettu selluvilla.
No joo... Tehtaalta Kouvostoliitostahan sitä saa hakea koe-eriä kuka vaan. Eristeestä puuttuu vielä palosuoja-aineet ja kait sen kehitys on jotenki muutenki kesken. Käyttökokemuksena voin kertoa, että on huomattavasti kettumaisempaa leikata kuin mineraalivilla. Melkein pellavaeristeen veroista. Poralla en ole vielä ehtinyt kokeilla
Niin ja pöllyää enemmän kuin (nykyaikainen) mineraalivilla, tai sitten pölypartikkelit ovat vain selvemmin nähtävissä. Muistuttaa ulkonäoltään jonkin verran Vital-pellavalevyjä, mutta lähempää katsoessa erottaa selvästi puutikut, joita eriste näyttää olevan täynnä. Tikut eivät kuitenkaan sanottavammin tunnu, vaikka paljain käsin asentelisi.
Hengittävään rakenteeseen käyttäisin pienistä puutteista huolimatta ekovillalevyjä uudelleenkin. Etenkin kohtuu pienillä seinäneliömäärillä tulee varmasti edullisemmaksi kuin märkäpuhallettu selluvilla.
- Puolihullu varttisavolainen -
Re: Vintti asuinkäyttöön
Samaa odottelen itsekin, joten kysyin tehtaalta. Kuulemma marraskuun alussa pitäisi saada rautakaupoista.tee-se-itse kirjoitti:Koskahan tuo ekovillalevy saadaan markkinoille?
- tee-se-itse
- Jäsen

- Viestit: 224
- Liittynyt: To Heinä 24, 2008 11:03
- Paikkakunta: Riihimäki
Re: Vintti asuinkäyttöön
Täytyypä ens kuussa sitten kysellä hintoja, jotenkin myös toi vital puukuitueriste rupesi kiinnostamaan, onko siitä minkälaisia kokemuksia?
Ja sitten tuli mieleen että mitenkä yläkertaan menevät raapuset kannattaa eristää alapuolelta kun ne ovat kylmän kellarin yllä? Voisko onnistua helpoiten uretaanilevyillä?
Ja sitten tuli mieleen että mitenkä yläkertaan menevät raapuset kannattaa eristää alapuolelta kun ne ovat kylmän kellarin yllä? Voisko onnistua helpoiten uretaanilevyillä?
"Ellei vikaa ole, älä rupea korjaamaan. Jos vika on todella paha - älä silloinkaan rupea korjaamaan."
- Kimble
- Jäsen

- Viestit: 245
- Liittynyt: To Loka 18, 2007 7:59
- Paikkakunta: Riihimäki
- Kotisivu: http://tiili5.blogspot.com/
Re: Vintti asuinkäyttöön
Mä olen nyt korvannut makkarista huonosti asennetut mineraalivillat tuolla Vitalin eristeellä. Valmistajalta saa Boshin sähkösähän lainaksi millä eristeen leikkaaminen sujuu nopeasti ja voi leikata vaikka minkä muotoista palaa. Miinus puolena on, että seinät pitää levyttää heti asennuksen jälkeen, sillä eriste voi pullistua ulospäin ja sen jälkeen levytys on kuulemani mukaan hankalaa. Mutta mä tykkäsin työstää kun oli toi sähkösaha ja ei niin hirveästi pölise ja ei ainakaan kutise. Hämeenlinnan K-rauta taitaa olla lähin varastoiva jälleenmyyjä. Hyvinkään S-raudastakin tuota sai, mutta sehän lopettaa toimintansa eli ei taida saada enää.tee-se-itse kirjoitti:Täytyypä ens kuussa sitten kysellä hintoja, jotenkin myös toi vital puukuitueriste rupesi kiinnostamaan, onko siitä minkälaisia kokemuksia?
Maailma menee yhteen suuntaan, ihmiset toiseen.

