Maalipensselini leviää viuhkaksi

Maalaus ja varsinkin maalit jakavat mielipiteitä ja ansaitsevat oman osion
Vastaa Viestiin
Yuha
Jäsen
Jäsen

Maalipensselini leviää viuhkaksi

Viesti Kirjoittaja Yuha »

Terve vaan!

Vielä tuosta maalipensselin käyttöönotosta. Todettakoon heti ensiksi, että olen lukenut ohjeet sihistimestä ja vähän muualtakin. Mutta ongelmani on se, että aina kun olen pessyt pensselin, niin sen harjakset leviävät viuhkaksi. Eihän sellaisella kapineella enää mitään rajauksia oikein vedetä, ei ainakaan mun taidoilla.

Kohtelenko pensseliä pesussa liian kovakouraisesti vai onko se vain laatukysymys? Pensselini ovat luonnonharjaksisia ja olen niitä pessyt vedellä ja mäntysuovalla tai tiskiaineella. Vai riittääkö tuollaiselle ennen käyttöä pesulle vain pelkkä pikainen huuhtelu kraanan alla?
Limes
Jäsen
Jäsen

Re: Maalipensselini leviää viuhkaksi

Viesti Kirjoittaja Limes »

Tämä Pekan paperin teippaus harjasten ympäri lienee hyvä keino.

http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=2&t=11852
Yuha
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Yuha »

Juu, olen Huhdan ohjeet läpi lukenut ja tuo pensselin sitominen tuntuu hyvältä kikalta. Olen sitä ajatellut kokeilla, kunhan tämänkertainen maalauskausi päättyy. Ongelma onkin siinä, etten ole ehtinyt yhtään vetoa pensselillä vetämään, kun se jo leviää.
Palom
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Palom »

On niissä pensseleissä pieniä laatueroja. Hyvää pensseliä voi väyttää monta vuotta satunnaisessa maalauksessa (sama väri) ja hyvällä pensselillä maalaa oikein mielellään.

Mutta huono ja halpa pensseli alkaa v***ttamaan jo ensimmäisellä sipaisulla.

Kiinalainen ja halpa eivät ole hyvän pensselin merkkejä.
Labyrint64
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Labyrint64 »

Hmmm... itse en ole oikein maalarimiehiä ja kohteet joita suditaan on yleensä vähän toisarvoisia eli jotain raakalautaa, auton alustan massausta tms. Siksipä käytänkin mahollisimman halpoja pensseleitä ja aina käytön jälkeen heitän pois. Kun olin lapsi, meidän perheessä pestiin kaikki pensselit ja oli aika epäekologisen tuntuista lutrata tinnerin kanssa, pestä pensseliä kymmeniä minuutteja jotta kaikki maali lähti pois ja sitä huolimatta seuraavan kerran maalatessa piti pensselillä maalata samanväristä tai pensselistä löytyi jostain kätköistä sitä vanhaa maalia ja pinta olikin jo pilalla.

Ehkä tuon vuoksi maalaan mieluiten telalla tai ruiskulla. Täytyy myöntää että on niitä vanhoja mestareita (isäni) joka osas vetää vaikka keittiön kaapinoven pensselillä niin ettei erottanu oliko ruiskutettu vai sudittu. Sit toisaalta on ihmisiä joilla on käsihöylä ja ne keksii sille jotain käyttöäkin. Itse en omista enkä keksi kyllä käyttöäkään. Vähän sama ilmiö kuin että ennen sahattiin puut pokasahalla ja halkastiin kirveellä mut nykyajan omakotiasujat käyttää sirkkeliä ja halkasukonetta.
rattus77
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja rattus77 »

Labyrint64 kirjoitti:Vähän sama ilmiö kuin että ennen sahattiin puut pokasahalla ja halkastiin kirveellä mut nykyajan omakotiasujat käyttää sirkkeliä ja halkasukonetta.
Korjaus tähän... Moottorisahaa ja kirvestä... :-D Oli offtopic, voi poistaa...
smppa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja smppa »

Labyrint64 kirjoitti:Hmmm... itse en ole oikein maalarimiehiä ja kohteet joita suditaan on yleensä vähän toisarvoisia eli jotain raakalautaa, auton alustan massausta tms. Siksipä käytänkin mahollisimman halpoja pensseleitä ja aina käytön jälkeen heitän pois.
No, minä olen koulutukseltani maalari (en tee niitä hommia kuitenkaan työkseni) ja teen ihan samoin. :lol: Ei niitä pensseleitä jaksa pestä, muuta kuin ehkä vesiliukoiset aineet.

Tuo paperin teippaus näytti äkkivilkaisulta ihan oikealta ratkaisulta. Samaan tulokseen pääsee kun teippaa pensselin kärjen maalarinteipillä ympäri. Siis niin, että harjasten päät jäävät kuitenkin näkyviin.
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

smppa kirjoitti: Tuo paperin teippaus näytti äkkivilkaisulta ihan oikealta ratkaisulta. Samaan tulokseen pääsee kun teippaa pensselin kärjen maalarinteipillä ympäri. Siis niin, että harjasten päät jäävät kuitenkin näkyviin.
Kokeilin joskus totakin. Teipin liima tarttuu karvoihin niin että niitä irtoaa teippiä poistaessa ja pidempään säilyttäessä liimaa voi tarttua harjaksiinkin. Ja toisekseen se pelkkä teippi ei suojaa pölyltä, mulla on iso loodallinen pensseleitä ja voi mennä pidempäänkin ennen kun tulee käytettyä samaa sutia uudempaan kertaan.

Kokeilin aikanaan myös puuvillalankaa pensselin ympäri sidottuna, mutta sillä ei saanut pensselin muotoa niin nätiksi kuin tossa paperin sisälle taittelussa, eikä sekään pölyltä suoojaa.

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
smppa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja smppa »

Pekka Huhta kirjoitti:
smppa kirjoitti: Tuo paperin teippaus näytti äkkivilkaisulta ihan oikealta ratkaisulta. Samaan tulokseen pääsee kun teippaa pensselin kärjen maalarinteipillä ympäri. Siis niin, että harjasten päät jäävät kuitenkin näkyviin.
Kokeilin joskus totakin. Teipin liima tarttuu karvoihin niin että niitä irtoaa teippiä poistaessa ja pidempään säilyttäessä liimaa voi tarttua harjaksiinkin. Ja toisekseen se pelkkä teippi ei suojaa pölyltä, mulla on iso loodallinen pensseleitä ja voi mennä pidempäänkin ennen kun tulee käytettyä samaa sutia uudempaan kertaan.

Kokeilin aikanaan myös puuvillalankaa pensselin ympäri sidottuna, mutta sillä ei saanut pensselin muotoa niin nätiksi kuin tossa paperin sisälle taittelussa, eikä sekään pölyltä suoojaa.

Pekka
Teipin voi ottaa pois kun pensseli on kuiva, ei se kuivana ala harottamaan.
Pölythän lähtee kuivasta pensselistä helposti. :-)
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

smppa kirjoitti:Pölythän lähtee kuivasta pensselistä helposti. :-)
:-D Mä voin olla sen suhteen pikkuisen natsi, mutta esimerkiksi venettä lakatessa parhaita tapoja pilata flyygelipinta on ruveta tuhertamaan pölyisellä pensselillä. Mä olen puljannut toistakymmentä vuotta puuveneiden kanssa ja yksi isoimmista oivalluksista oli että lakatessa vaihdetaan puhtaat vaatteet päälle, pestään kädet ja vedetään pipo korville ennen kun ruvetaan lakkaamaan veneen kantta, muuten siitä ei tule hyvä. Ei oo mitään syytä miksei sama koskisi esimerkiksi lattian lakkausta tai maalausta.

Mutta tosiaan, kyllä se riippuu siitä mitä niillä pensseleillä tekee. En mä nyt erityisesti nauti kokkareista maalipinnassakaan, mutta eihän ne nyt maalissa samalla tavalla näy kuin lakassa. Mä vaan huollan niitä kaikkia pensseleitä samalla tavalla, se ei maksa paljoa rahaa eikä aikaa jos nyt pyöräyttää sen pestyn pensselin vaikka talouspaperisukaleen sisään ja pyöräyttää teipin ympärille.

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Vastaa Viestiin