Tynnyrisaunan luvat
Tynnyrisaunan luvat
Riippunee tietysti kunnasta ja vaikka mistä, mutta osaisko raati arvioida että tarviiko tommoselle tynnyrisaunallekin hakea rakennuslupaa jne? Ihan ilman mitään suihkuja, sähköja yms. Meillä olisi tontilla täydellinen paikka tommoselle huvimajan vieressä :)
http://www.pihasauna.fi/tynnyriunelma.html
http://www.pihasauna.fi/tynnyriunelma.html
Re: Tynnyrisaunan luvat
Kuten kommentoit, riippuu kunnasta ja virkaa tekevästä rakennusvalvojasta, joten helpoimmalla (ja varmin vastaus) pääset kun soitat kuntasi rakennusvalvojalle ja kysäset.
Re: Tynnyrisaunan luvat
Ok, muistelin että joskus olisi ollut olemassa joku tietty max m2 kokoinen rakennelma jolle ei olisi tarvittu lupaa. Leikkimökit jne. Mut kysymällä tuo kaiketi selviää.
Re: Tynnyrisaunan luvat
Ruuvaa kottikärryn renkaat nurkkiin, niin ei tarvitse lupaa kun on siirrettävä rakennus.
Toinen vaihtoehto on ns jalakset.
Hyviä löylyjä!
t:Jamo
Toinen vaihtoehto on ns jalakset.
Hyviä löylyjä!
t:Jamo
Re: Tynnyrisaunan luvat
Siirrettäväkin rakennus vaatii luvat. Onneksi.Jamo2001 kirjoitti:Ruuvaa kottikärryn renkaat nurkkiin, niin ei tarvitse lupaa kun on siirrettävä rakennus.
Toinen vaihtoehto on ns jalakset.
Hyviä löylyjä!
t:Jamo
- vesahy
- Jäsen

- Viestit: 3354
- Liittynyt: Ma Maalis 17, 2008 19:18
- Paikkakunta: Stadi + läntinen Uusimaa
Re: Tynnyrisaunan luvat
Justiinsa viime kuussa Karpon parhaissa oli juttu aika isosta siirrettävästä talosta, omistaja taisi olla lentokapteeni. Sen jutun mukaan lupaa nimenomaan ei tarvita.Kulju kirjoitti:Siirrettäväkin rakennus vaatii luvat. Onneksi.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Re: Tynnyrisaunan luvat
En nähnyt kyseistä jaksoa, mutta eikös ne ole kuvattu viime vuosituhannella.vesahy kirjoitti:Justiinsa viime kuussa Karpon parhaissa oli juttu aika isosta siirrettävästä talosta, omistaja taisi olla lentokapteeni. Sen jutun mukaan lupaa nimenomaan ei tarvita.Kulju kirjoitti:Siirrettäväkin rakennus vaatii luvat. Onneksi.
Maankäyttö- ja rakennusasetus 62§
.....asuntovaunun tai -laivan tai vastaavan pitäminen paikallaan sellaista käyttöä varten, joka ei liity tavanomaiseen retkeilyyn tai veneilyyn (liikuteltava laite);
- vesahy
- Jäsen

- Viestit: 3354
- Liittynyt: Ma Maalis 17, 2008 19:18
- Paikkakunta: Stadi + läntinen Uusimaa
Re: Tynnyrisaunan luvat
Alkuperäinen juttu on kuvattu silloin, nyt siihen tuli päivitys, joka on katsottavissa MTV3:n katsomosta. Jakosn päiväys on 14.8. Tämä osuus alkaa noin yhdeksän minuutin kohdalta.Kulju kirjoitti:En nähnyt kyseistä jaksoa, mutta eikös ne ole kuvattu viime vuosituhannella.
http://www.katsomo.fi/?treeId=329
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
-
Lunttilan herra
- Jäsen

- Viestit: 427
- Liittynyt: Ke Joulu 03, 2008 15:54
- Paikkakunta: Forssa
Re: Tynnyrisaunan luvat
Tulikos siihen selkoa että tarvitaanko lupa renkailla olevaan rakennukseen? (minä kun en nyt erinäisistä syistä johtuen pääse videota katsomaan)
Minä mietin että josko jostain saisin junan-/raitio-vaunun, niin laittaisin sen tohon pihalle kesä asunnoksi/saunaksi/aidaksi. Eikös se olisi sitteen laillinen?
Minä mietin että josko jostain saisin junan-/raitio-vaunun, niin laittaisin sen tohon pihalle kesä asunnoksi/saunaksi/aidaksi. Eikös se olisi sitteen laillinen?
Re: Tynnyrisaunan luvat
Alla linkki tulkinnasta.
http://websrv.kuortane.fi/ahtari/kuntat ... pyk_74.htm
Kesämökille jos ajattelisin saunaa niin tekisin sen kelluvaksi ja rekisteröisin veneeksi.
Muistakaa myös että kesämökin rantasauna ei tarvitse harmaavesien käsittelyä, jos vesijohto ei ole kiinteästi asennettu. Puutarha letku pikaliittimellä on siinä siis hyvä vaihtoehto...
t:Jamo
http://websrv.kuortane.fi/ahtari/kuntat ... pyk_74.htm
Kesämökille jos ajattelisin saunaa niin tekisin sen kelluvaksi ja rekisteröisin veneeksi.
Muistakaa myös että kesämökin rantasauna ei tarvitse harmaavesien käsittelyä, jos vesijohto ei ole kiinteästi asennettu. Puutarha letku pikaliittimellä on siinä siis hyvä vaihtoehto...
t:Jamo
Re: Tynnyrisaunan luvat
Jokseenkin joka kunnan rakennusjärjestys löytyy nykyään netistä. Tarvittavat luvat selviää pääsääntöisesti niistä.
Tietty tarvii itse tietää onko millainen kaava vai kaavoittamaton ja mahdolliset luonnonsuojelualueet.
Tietty tarvii itse tietää onko millainen kaava vai kaavoittamaton ja mahdolliset luonnonsuojelualueet.
-
Oto Hascak
- Jäsen

- Viestit: 2338
- Liittynyt: La Huhti 08, 2006 15:26
- Paikkakunta: Pirkanmaa/Sastamala
- Kotisivu: www.suorakon.com
- Paikkakunta: Sastamala
- Viesti:
Re: Tynnyrisaunan luvat
Varmaankin hyvinkin paikkakuntakohtaista, riippuu taivaan kappaleiden asennoista, naapureiden asenteesta ja rakennustarkastajan sen hetkisestä mielentilasta.Lunttilan herra kirjoitti:Tulikos siihen selkoa että tarvitaanko lupa renkailla olevaan rakennukseen?
Entinen lankomies rakensi vanhan traktorin peräkärryn rungon päälle siirrettävän saunan, siis ihan rehellisesti siirrettävän. Loppupeleissä hommassa kävi niin, että hän joutui hakemaan jonkun luvan sille saunan säilyttämiselle paikallaan (aktiivikäytössä kun oli ja vielä omakotitalon pihassa).
Meillä taas oli kotopuolessa 90-luvun lopussa asuntovaunu useamman vuoden paikoillaan pihassa ja vielä osittain jopa käytössä. Eipä tullut kukaan kyselemään lupien perään. Mutta auta armias, jos sen vaunun kuskaat johonkin järven rantaan, niin aletaan tiedustella lupien perään.
Rakennuskonservaattori, restaurointirakentaja ja restaurointikisälli
http://www.suorakon.com
http://www.suorakon.com
Re: Tynnyrisaunan luvat
Rakenna sauna rahtikontista/-konteista. Kirkkonummella rakennus- ja ympäristölautakunnan pj:n kaveri rakensi juuri kunnan siunauksella n. 1200m2 konttiseinäisen hakevaraston koska Helsingin hallinto-oikeus oli hylännyt vastaavankokoisen peltihallin rakennusluvan. Vanhoja rakennusluvattomia konttirakennuksia oli tontilla valmiiksi useampi sata neliötä. Ja koska se on yhdelle sallittua, pitää se kuntalaisten tasapuolisen kohtelun nimissä sallia kaikille muillekin. 
Re: Tynnyrisaunan luvat
^ Nostan tämän vanhan ketjun esiin koska yllämainittu tapaus on poikinut mainion artikkelin paikallismediassa:
http://verkkonummi.fi/kirkkonummi/kaavo ... lleen.html
Tosin muut kuin rakennuslautakunnan pj:n kaverit joutunevat Kirkkonummella edelleenkin hankkimaan rakennusluvat niille tynnyrisaunoilleen.
http://verkkonummi.fi/kirkkonummi/kaavo ... lleen.html
Tosin muut kuin rakennuslautakunnan pj:n kaverit joutunevat Kirkkonummella edelleenkin hankkimaan rakennusluvat niille tynnyrisaunoilleen.
- vesahy
- Jäsen

- Viestit: 3354
- Liittynyt: Ma Maalis 17, 2008 19:18
- Paikkakunta: Stadi + läntinen Uusimaa
Re: Tynnyrisaunan luvat
Mielenkiintoinen tapaus. Vastaavia kaveruussuhteita löytyy varmaan jokaisesta tämän maan kunnasta.
Erityisesti jutussa minua viehätti laista poimittu rakennuksen määritelmä. Sehän voi näköjään olla ihan mitä tahansa. Yhteen virkkeeseen on leivottu enemmän tulkinnanvaraa kuin sanoja.
Erityisesti jutussa minua viehätti laista poimittu rakennuksen määritelmä. Sehän voi näköjään olla ihan mitä tahansa. Yhteen virkkeeseen on leivottu enemmän tulkinnanvaraa kuin sanoja.
Sattuneesta syystä minua kiinnostaa se, että miten määritellään laituri?Rakennus on asumiseen, työntekoon, varastointiin tai muuhun käyttöön tarkoitettu kiinteä tai paikallaan pidettäväksi tarkoitettu rakennelma, rakenne tai laitos, joka ominaisuuksiensa vuoksi edellyttää viranomaisvalvontaa turvallisuuteen, terveellisyyteen, maisemaan, viihtyisyyteen, ympäristönäkökohtiin taikka muihin tämän lain tavoitteisiin liittyvistä syistä.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?

