Tynnyrisaunan luvat

Kokemukset kuntien ja kaupunkien rajoituksista ja määräyksistä. Toisissa kaupungeissa ei rajoituksia ole lainkaan ja joissakin hyvinkin tiukat määräykset vanhan rakennuskannan säilyttämiseksi. Kerro kokemuksesi.
kraap
Jäsen
Jäsen
Viestit: 62
Liittynyt: Ke Touko 05, 2010 20:01
Paikkakunta: Pirkanmaa

Tynnyrisaunan luvat

Viesti Kirjoittaja kraap »

Riippunee tietysti kunnasta ja vaikka mistä, mutta osaisko raati arvioida että tarviiko tommoselle tynnyrisaunallekin hakea rakennuslupaa jne? Ihan ilman mitään suihkuja, sähköja yms. Meillä olisi tontilla täydellinen paikka tommoselle huvimajan vieressä :)

http://www.pihasauna.fi/tynnyriunelma.html
Elämä on
Jäsen
Jäsen
Viestit: 178
Liittynyt: Pe Marras 27, 2009 14:57
Paikkakunta: Rauma

Re: Tynnyrisaunan luvat

Viesti Kirjoittaja Elämä on »

Kuten kommentoit, riippuu kunnasta ja virkaa tekevästä rakennusvalvojasta, joten helpoimmalla (ja varmin vastaus) pääset kun soitat kuntasi rakennusvalvojalle ja kysäset.
kraap
Jäsen
Jäsen
Viestit: 62
Liittynyt: Ke Touko 05, 2010 20:01
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Tynnyrisaunan luvat

Viesti Kirjoittaja kraap »

Ok, muistelin että joskus olisi ollut olemassa joku tietty max m2 kokoinen rakennelma jolle ei olisi tarvittu lupaa. Leikkimökit jne. Mut kysymällä tuo kaiketi selviää.
Jamo2001
Jäsen
Jäsen
Viestit: 185
Liittynyt: Ma Maalis 24, 2008 19:02
Paikkakunta: Kerava

Re: Tynnyrisaunan luvat

Viesti Kirjoittaja Jamo2001 »

Ruuvaa kottikärryn renkaat nurkkiin, niin ei tarvitse lupaa kun on siirrettävä rakennus.
Toinen vaihtoehto on ns jalakset.

Hyviä löylyjä!

t:Jamo
Kulju
Jäsen
Jäsen
Viestit: 319
Liittynyt: To Tammi 05, 2006 10:44
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Tynnyrisaunan luvat

Viesti Kirjoittaja Kulju »

Jamo2001 kirjoitti:Ruuvaa kottikärryn renkaat nurkkiin, niin ei tarvitse lupaa kun on siirrettävä rakennus.
Toinen vaihtoehto on ns jalakset.

Hyviä löylyjä!

t:Jamo
Siirrettäväkin rakennus vaatii luvat. Onneksi.
Avatar
vesahy
Jäsen
Jäsen
Viestit: 3354
Liittynyt: Ma Maalis 17, 2008 19:18
Paikkakunta: Stadi + läntinen Uusimaa

Re: Tynnyrisaunan luvat

Viesti Kirjoittaja vesahy »

Kulju kirjoitti:Siirrettäväkin rakennus vaatii luvat. Onneksi.
Justiinsa viime kuussa Karpon parhaissa oli juttu aika isosta siirrettävästä talosta, omistaja taisi olla lentokapteeni. Sen jutun mukaan lupaa nimenomaan ei tarvita.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Kulju
Jäsen
Jäsen
Viestit: 319
Liittynyt: To Tammi 05, 2006 10:44
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Tynnyrisaunan luvat

Viesti Kirjoittaja Kulju »

vesahy kirjoitti:
Kulju kirjoitti:Siirrettäväkin rakennus vaatii luvat. Onneksi.
Justiinsa viime kuussa Karpon parhaissa oli juttu aika isosta siirrettävästä talosta, omistaja taisi olla lentokapteeni. Sen jutun mukaan lupaa nimenomaan ei tarvita.
En nähnyt kyseistä jaksoa, mutta eikös ne ole kuvattu viime vuosituhannella.
Maankäyttö- ja rakennusasetus 62§
.....asuntovaunun tai -laivan tai vastaavan pitäminen paikallaan sellaista käyttöä varten, joka ei liity tavanomaiseen retkeilyyn tai veneilyyn (liikuteltava laite);
Avatar
vesahy
Jäsen
Jäsen
Viestit: 3354
Liittynyt: Ma Maalis 17, 2008 19:18
Paikkakunta: Stadi + läntinen Uusimaa

Re: Tynnyrisaunan luvat

Viesti Kirjoittaja vesahy »

Kulju kirjoitti:En nähnyt kyseistä jaksoa, mutta eikös ne ole kuvattu viime vuosituhannella.
Alkuperäinen juttu on kuvattu silloin, nyt siihen tuli päivitys, joka on katsottavissa MTV3:n katsomosta. Jakosn päiväys on 14.8. Tämä osuus alkaa noin yhdeksän minuutin kohdalta.

http://www.katsomo.fi/?treeId=329
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Lunttilan herra
Jäsen
Jäsen
Viestit: 427
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2008 15:54
Paikkakunta: Forssa

Re: Tynnyrisaunan luvat

Viesti Kirjoittaja Lunttilan herra »

Tulikos siihen selkoa että tarvitaanko lupa renkailla olevaan rakennukseen? (minä kun en nyt erinäisistä syistä johtuen pääse videota katsomaan)
Minä mietin että josko jostain saisin junan-/raitio-vaunun, niin laittaisin sen tohon pihalle kesä asunnoksi/saunaksi/aidaksi. Eikös se olisi sitteen laillinen?
Jamo2001
Jäsen
Jäsen
Viestit: 185
Liittynyt: Ma Maalis 24, 2008 19:02
Paikkakunta: Kerava

Re: Tynnyrisaunan luvat

Viesti Kirjoittaja Jamo2001 »

Alla linkki tulkinnasta.

http://websrv.kuortane.fi/ahtari/kuntat ... pyk_74.htm

Kesämökille jos ajattelisin saunaa niin tekisin sen kelluvaksi ja rekisteröisin veneeksi.
Muistakaa myös että kesämökin rantasauna ei tarvitse harmaavesien käsittelyä, jos vesijohto ei ole kiinteästi asennettu. Puutarha letku pikaliittimellä on siinä siis hyvä vaihtoehto...

t:Jamo
Limes
Jäsen
Jäsen
Viestit: 1179
Liittynyt: Ma Heinä 23, 2007 14:31
Paikkakunta: Saarijärvi

Re: Tynnyrisaunan luvat

Viesti Kirjoittaja Limes »

Jokseenkin joka kunnan rakennusjärjestys löytyy nykyään netistä. Tarvittavat luvat selviää pääsääntöisesti niistä.
Tietty tarvii itse tietää onko millainen kaava vai kaavoittamaton ja mahdolliset luonnonsuojelualueet.
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Viestit: 2338
Liittynyt: La Huhti 08, 2006 15:26
Paikkakunta: Pirkanmaa/Sastamala
Kotisivu: www.suorakon.com
Paikkakunta: Sastamala
Viesti:

Re: Tynnyrisaunan luvat

Viesti Kirjoittaja Oto Hascak »

Lunttilan herra kirjoitti:Tulikos siihen selkoa että tarvitaanko lupa renkailla olevaan rakennukseen?
Varmaankin hyvinkin paikkakuntakohtaista, riippuu taivaan kappaleiden asennoista, naapureiden asenteesta ja rakennustarkastajan sen hetkisestä mielentilasta.

Entinen lankomies rakensi vanhan traktorin peräkärryn rungon päälle siirrettävän saunan, siis ihan rehellisesti siirrettävän. Loppupeleissä hommassa kävi niin, että hän joutui hakemaan jonkun luvan sille saunan säilyttämiselle paikallaan (aktiivikäytössä kun oli ja vielä omakotitalon pihassa).

Meillä taas oli kotopuolessa 90-luvun lopussa asuntovaunu useamman vuoden paikoillaan pihassa ja vielä osittain jopa käytössä. Eipä tullut kukaan kyselemään lupien perään. Mutta auta armias, jos sen vaunun kuskaat johonkin järven rantaan, niin aletaan tiedustella lupien perään.
Rakennuskonservaattori, restaurointirakentaja ja restaurointikisälli
http://www.suorakon.com
tarmasti
Jäsen
Jäsen
Viestit: 237
Liittynyt: Su Helmi 26, 2006 11:18
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: Tynnyrisaunan luvat

Viesti Kirjoittaja tarmasti »

Rakenna sauna rahtikontista/-konteista. Kirkkonummella rakennus- ja ympäristölautakunnan pj:n kaveri rakensi juuri kunnan siunauksella n. 1200m2 konttiseinäisen hakevaraston koska Helsingin hallinto-oikeus oli hylännyt vastaavankokoisen peltihallin rakennusluvan. Vanhoja rakennusluvattomia konttirakennuksia oli tontilla valmiiksi useampi sata neliötä. Ja koska se on yhdelle sallittua, pitää se kuntalaisten tasapuolisen kohtelun nimissä sallia kaikille muillekin. :-D
tarmasti
Jäsen
Jäsen
Viestit: 237
Liittynyt: Su Helmi 26, 2006 11:18
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: Tynnyrisaunan luvat

Viesti Kirjoittaja tarmasti »

^ Nostan tämän vanhan ketjun esiin koska yllämainittu tapaus on poikinut mainion artikkelin paikallismediassa:

http://verkkonummi.fi/kirkkonummi/kaavo ... lleen.html

Tosin muut kuin rakennuslautakunnan pj:n kaverit joutunevat Kirkkonummella edelleenkin hankkimaan rakennusluvat niille tynnyrisaunoilleen. :evil:
Avatar
vesahy
Jäsen
Jäsen
Viestit: 3354
Liittynyt: Ma Maalis 17, 2008 19:18
Paikkakunta: Stadi + läntinen Uusimaa

Re: Tynnyrisaunan luvat

Viesti Kirjoittaja vesahy »

Mielenkiintoinen tapaus. Vastaavia kaveruussuhteita löytyy varmaan jokaisesta tämän maan kunnasta.

Erityisesti jutussa minua viehätti laista poimittu rakennuksen määritelmä. Sehän voi näköjään olla ihan mitä tahansa. Yhteen virkkeeseen on leivottu enemmän tulkinnanvaraa kuin sanoja.
Rakennus on asumiseen, työntekoon, varastointiin tai muuhun käyttöön tarkoitettu kiinteä tai paikallaan pidettäväksi tarkoitettu rakennelma, rakenne tai laitos, joka ominaisuuksiensa vuoksi edellyttää viranomaisvalvontaa turvallisuuteen, terveellisyyteen, maisemaan, viihtyisyyteen, ympäristönäkökohtiin taikka muihin tämän lain tavoitteisiin liittyvistä syistä.
Sattuneesta syystä minua kiinnostaa se, että miten määritellään laituri?
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Vastaa Viestiin