Katonläpivienti ja sen tiivistys

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Vastaa Viestiin
miksu81
Jäsen
Jäsen

Katonläpivienti ja sen tiivistys

Viesti Kirjoittaja miksu81 »

Tervehdys.

Meillä tehtiin kattoremontti ja laitettiin katolle 3 kappaletta Vilpe-merkkisiä läpivientiä. Nyt kun aloin laittamaan ilmanvaihtoputkia niin huomasin, että aluskatteessa on vain reikä, josta putki tulee sisälle. Käsittääkseni siihen aluskatteen alle, siis sisäpuolelle kuuluisi jonkulainen tiiviste, jotta kondensiovesi ei valu siitä sisälle. Ihan mielenkiinnolla tätä asiaa tiedustelen, koska meillä katon laitto palkatut kirvesmiehet. Jospa joku voisi pikaisesti valaista minua asiassa, jotta osaan ottaa asian puheeksi. Ai, niin sen verran ne minua neuvo, että tiivistät putken ilmastointiteipillä aluskatteeseen, joka nyt asiaa tutkiessa ei vaikuttanu kovin vakuuttavalta ratkaisulta.
Elämä on
Jäsen
Jäsen

Re: Katonläpivienti ja sen tiivistys

Viesti Kirjoittaja Elämä on »

Aluskatteeseen kuuluu laittaa oma läpivientitiiviste, joka sinällään ei ole kovinkaan tiivis vaan tekee tavallaan korotuskauluksen aluskatteseen niin että jos vettä aluskatetta pitkin valuu niin se kiertää aluskatteessa olevan läpivientireiän.
miksu81
Jäsen
Jäsen

Näin minäkin asian käsitin kun katsoin Vilpen sivuja. Pittääpä soitella, että tulkaa tekemään homma loppuun. On se kumma, kun ei mikään onnistu näiltä rakennusalan ammattilaisilta kerralla :twisted: Tuota kommenttia nyt ei sitten kenenkään tarvitse ottaa henkilökohtaisesti.
juhanahm
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja juhanahm »

Sen Vilpen mukana on tullut nuo tiivisteet. Mulla lensi tiiviste aikoinaan roskiin kun ei ole aluskatetta vanhassa konesaumakatossa. Tsekkailen ain joskus vinitllä vuotaako jostain no ainakaan vielä ei ole vuotanut.
miksu81
Jäsen
Jäsen

MInä ajattelin kondessiveden takia, että tiputtaako se sieltä joskus sitten tulevaisuudessa. Ja eihän uuden katon pitäs heti vuotaakaan. Yksi läpivienti vaan jää sellaiseen paikkaan, että sitä ei pysty helposti tarkistamaan. Ja kysymys tässä on lähinnä periaatteellinen, että kun sellaiset tiivisteet kun on mukana, niin pitäsi niiden olla myös paikallaan.
pikkumiäs
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pikkumiäs »

Ei se ole tiiviste se on sellainen tukirengas aluskatteelle. Nostaa samalla aluskatetta.
Varmaa on, että totuuden puhuja paljastuu aina.
miksu81
Jäsen
Jäsen

Nimemomaan korokerengas, mutta toimiihan se samalla tiivisteenä, jos se kerran pitää liimalla vetää kiinni. Mutta, tämä keskustelu valaisi paljon ja sain sen tiedon mitä olin vailla. Kiitoksia avusta :-)
Vastaa Viestiin