Ampiaisten hävitys
-
Markus Kuusela
- Uusi jäsen
- Kotisivu: www.harmaakettu.net
Ampiaisten hävitys
Tervehdys kaikille.
Asiani koskee yläkerran eristystä, mutta ei niinkään eristystä :) Eli vintillämme on useampi iso ampiaisen pesä, ja kun vinttiä rupean eristämään niin ei siitä taho mitään tulla jos nuo kaverit häiritsevät :). Joten talvea odotellessa asia olisi toinen mutta , kun meinasin eristää sisätilan ennen talvea , vinkkejä hävitykseen :).
Kiitos jo etukäteen.
Asiani koskee yläkerran eristystä, mutta ei niinkään eristystä :) Eli vintillämme on useampi iso ampiaisen pesä, ja kun vinttiä rupean eristämään niin ei siitä taho mitään tulla jos nuo kaverit häiritsevät :). Joten talvea odotellessa asia olisi toinen mutta , kun meinasin eristää sisätilan ennen talvea , vinkkejä hävitykseen :).
Kiitos jo etukäteen.
Re: Ampiaisten hävitys
Yksityiselle ainoa todella tehokas aine http://kasvinsuojelu.berner.fi/tuotteet ... tta-radar/ saa paremmista rautakaupoista ja esm Agri-marketista. Tehoaa taatusti ja putoat jopa itse, jos jäät odottamaan sisätiloissa aineen vaikutusta. Olen tuolla tuhonnut pesän, jos toisenkin. Aine on niin tehokas, että kun ruiskuttaa pesän suulle n. metrin päästä, niin ampiainen ei lennä edes niin pitkälle, että pystyisi pistämään, kun tulee päin suihkua.
Wanha wirttynyt Whiski
Jollet tiedä, ymmärrä tai osaa ole edes hauska tekemällä itsesi naurettavaksi, joten
tervetuloa Suomen pelkokertoimeen, tänään vuorossa Kotikokin erikoinen!
Jollet tiedä, ymmärrä tai osaa ole edes hauska tekemällä itsesi naurettavaksi, joten
Itse jouduin avaan vintin katon osittain kun tuo lyhty..kottarainen rakennettiin katolle ja avaus kohdasta metri sivuun oli melkoinen miehitetty ampparipesä
alkuun eivät häiriintyneet vaan käyttivät alkuperäistä kulkuaukkoa kunnes muutama hoksas tuon lyhdyn aukon
kolme raidi purkkia heitin pesän alle suhisemaan ja kaikki hävis seuraavaksi aamuksi..eli teippaat tai nipparilla se pullon painike pohjaan ja heitän sen sinne pesän viereen jos ei viitti/ uskalla mennä lähelle.
Tuon Navetta-Radar teho vaan on todella paljon suurempi, kuin nuo Raidin teho koskaan. Tuossa kun on vielä kahta eri myrkkyä, toinen tekee pesän suulle vaahtoringin, joka on myös hyvin myrkyllinen ampiaisille jotka kävelevät siitä lävitse. Niin en ole mainostamassa tätä, mutta kerron vain kokemukseni, samoin kuin sen, että tuholaistorjuntaliike suosittelee tuota kotitarveaineeksi, sillä he ovat kuulemma sen verran arvokkaita, ettei ihan yhden pesän takia kannata heitä tilata, jos ei ole mikään maksmikokoinen
Wanha wirttynyt Whiski
No ei ollut tarkoitus mainostaa raidiakaan mut tuon lähestymistavan vaan halusin mainita.. suuttuivat pirusti kun runkonaulaimen purkupaine osu pesään eikä sen jälkeen ollut hetkeen asiaa katolle
ensin ajattelin jos purkit heittäis pesän alle ja ilmukalla puhkasis purkit..huono paikka kokeilla tuo vintti jos sattuis tömähtää nuo purkit 
Meillä tehdään ulkosivuremppaa ja katonrajassa ullakon puolella oli lapsen pään kokoinen pesä, eipä ollut asiaa ylös. Ruiskutettiin Raidia viitisen kertaa eikä auttanut, ja niinpä minä yhden ruiskutussession jälkeen kiipesin ja tipautin pesän alas, sen jälkeen meni muutama päivä että ampiaiset olivat kokonaan lähteneet.
Imuriin vähän jatkoputkea ja siitä kulkuaukolta imuroiden. Pussissa tai säiliössä ovat ihan muurahaisia, kun siivet on menny sijoiltaa. Näin meillä
-
Schaza
- Jäsen

- Kotisivu: http://koti.mbnet.fi/h_j/
Heh, tuo imurijippo on aika seksikäs. :D
Itse joskus hävitin kohtuullisen kokoisen vapaasti riippuvan pallon ihan vain niin, että rauhallisena hetkenä hiivin pesän vierelle ja aloin tuuttaamaan raidia suoraan reiästä tupaan. Suihku on läheltä ammuttuna ilmeisesti sen verran vahva ettei ketään ehdi reiästä ulos. Sitten kun tuubi on tyhjä, voi vain katsella kun pökkyräisiä myrkky vaahdosta valkoisia amppareita mänkii hetken pesän suulla ja tippuu. Suurin osa jää pesän sisään kun raadot tukkii suuaukon.
Ja tepsii kohtuullisen isoihinkin pesiin, suojavarusteena yliherkemmissä tapauksissa mehiläishattu ja pilkkihaalarit. Koko ajanhan niitä ampiaisia tulee jostain reissuiltansa, ja vihaisiahan nekin on kun hoksaavat että työtovereita härnätään kesken urakan.
Itelläni on tällä hetkellä mielenkiintoinen tilanne ampiaisten kanssa talon parvekkeella. Pesän sisäänmenoaukko on juurikin oven yläpuolella, ja oven avaamisesta tuleva häiriö ampuu elukat heti kimppuun kun oven saa vähänkin auki. Lasten kannalta ollut pirun riskaapelia kun eivät kaikki vielä ole niin ymmärtäväisessä iässä. Olen koittanut häiritä hakkaamalla seinää sisäpuolelta, mutta se ei aiheuta muuta kun helkutin moisen kuhinan parvekkeella. Mietin sellaista vaihtoehtoa, että poraan spraypurkin pillin mentävän reiän seinän läpi jokuseen kohtaan ympäri oletettua pesän sijaintia sisäpuolelta, ja tuuttaan myrkkyä seinän väliin. Kai se jotain tekee sekin?
Toinen mielenkiintoinen paikka ampiaispesälle on grillikatoksen betonilattian halkeama. Ampiaisia painaa halkeamasta betonilaatan alle niin perkuleesti että suuaukolla on melkein jonoa molempiin suuntiin. Pesä ei liene sieläkään mikään kovin pieni. Tuon olen tuumannut hävittää sillä konstilla, että sotken läjän sementtiä, ja pläjäytän kunnon klimpin siihen halkeaman päälle. Hakevat sitten uuden reitin, tai tukehtuvat sinne. Kulku loppuu siitä kohti kuitenkin koska ennen talvea olisi mukava päästä vielä rillaamaan.
Tälläkin foorumilla oli joskus joku ketju missä oli puhetta ja kuviakin noista pesistä yleisesti. Mikähän mahtaa olla suurin pallopesä mitä ihmiset on nähneet? Itse olen nähnyt kloppina mummulan vintissä melkein rantapallon kokoisen riippuvan pallon, ja kymmeniä tennispallo-potkupallo kokoluokkaisia siinä ympärillä. Noita epämääräisiä muhkurapesiä oli tuossa toisessa ketjussa melkoisen pelottaviakin. :D
Entä onko kukaan todistanut puolesta tai vastaan sitä väitettä, että ampiaiset eivät pesi samassa pesässä kuin yhden kesän? Onko todella niin, ettei seuraavana kesänä ampparikuningatar mene käytettyyn kämppään? Ihmetyttää nuo aivan valtavat muhkurapesät, mitä on kuvissa joskus näkynyt. Mikä siinä oikein on, että toisinaan tulee kymmeniä pieniä pesiä, ja toisinaan yksi iso möykky... toisinaan molempia?
Itse joskus hävitin kohtuullisen kokoisen vapaasti riippuvan pallon ihan vain niin, että rauhallisena hetkenä hiivin pesän vierelle ja aloin tuuttaamaan raidia suoraan reiästä tupaan. Suihku on läheltä ammuttuna ilmeisesti sen verran vahva ettei ketään ehdi reiästä ulos. Sitten kun tuubi on tyhjä, voi vain katsella kun pökkyräisiä myrkky vaahdosta valkoisia amppareita mänkii hetken pesän suulla ja tippuu. Suurin osa jää pesän sisään kun raadot tukkii suuaukon.
Ja tepsii kohtuullisen isoihinkin pesiin, suojavarusteena yliherkemmissä tapauksissa mehiläishattu ja pilkkihaalarit. Koko ajanhan niitä ampiaisia tulee jostain reissuiltansa, ja vihaisiahan nekin on kun hoksaavat että työtovereita härnätään kesken urakan.
Itelläni on tällä hetkellä mielenkiintoinen tilanne ampiaisten kanssa talon parvekkeella. Pesän sisäänmenoaukko on juurikin oven yläpuolella, ja oven avaamisesta tuleva häiriö ampuu elukat heti kimppuun kun oven saa vähänkin auki. Lasten kannalta ollut pirun riskaapelia kun eivät kaikki vielä ole niin ymmärtäväisessä iässä. Olen koittanut häiritä hakkaamalla seinää sisäpuolelta, mutta se ei aiheuta muuta kun helkutin moisen kuhinan parvekkeella. Mietin sellaista vaihtoehtoa, että poraan spraypurkin pillin mentävän reiän seinän läpi jokuseen kohtaan ympäri oletettua pesän sijaintia sisäpuolelta, ja tuuttaan myrkkyä seinän väliin. Kai se jotain tekee sekin?
Toinen mielenkiintoinen paikka ampiaispesälle on grillikatoksen betonilattian halkeama. Ampiaisia painaa halkeamasta betonilaatan alle niin perkuleesti että suuaukolla on melkein jonoa molempiin suuntiin. Pesä ei liene sieläkään mikään kovin pieni. Tuon olen tuumannut hävittää sillä konstilla, että sotken läjän sementtiä, ja pläjäytän kunnon klimpin siihen halkeaman päälle. Hakevat sitten uuden reitin, tai tukehtuvat sinne. Kulku loppuu siitä kohti kuitenkin koska ennen talvea olisi mukava päästä vielä rillaamaan.
Tälläkin foorumilla oli joskus joku ketju missä oli puhetta ja kuviakin noista pesistä yleisesti. Mikähän mahtaa olla suurin pallopesä mitä ihmiset on nähneet? Itse olen nähnyt kloppina mummulan vintissä melkein rantapallon kokoisen riippuvan pallon, ja kymmeniä tennispallo-potkupallo kokoluokkaisia siinä ympärillä. Noita epämääräisiä muhkurapesiä oli tuossa toisessa ketjussa melkoisen pelottaviakin. :D
Entä onko kukaan todistanut puolesta tai vastaan sitä väitettä, että ampiaiset eivät pesi samassa pesässä kuin yhden kesän? Onko todella niin, ettei seuraavana kesänä ampparikuningatar mene käytettyyn kämppään? Ihmetyttää nuo aivan valtavat muhkurapesät, mitä on kuvissa joskus näkynyt. Mikä siinä oikein on, että toisinaan tulee kymmeniä pieniä pesiä, ja toisinaan yksi iso möykky... toisinaan molempia?
Otan vastaan vanhoja purkkeja, tuotepakkauksia, ym. vanhaa arvotonta tavaraa "vintti-museooni".
-Voi tätä kaikenkarvaisten allekirjoitusten koskaan kuivumatonta rämettä.-
-Voi tätä kaikenkarvaisten allekirjoitusten koskaan kuivumatonta rämettä.-
Meillä on ollut tänä kesänä proktina katto, räystäät, otsalaudat, räystään aluslaudoitukset.. Pesiä on tullut vastaan isoja ja pieniä, valtaosa ollut vanhoja hylättyjä ehkä n. joka kolmaskymmenes käytössä, kolme pesää olen joutunut tuhoamaan asukkaineen. Ostin ihan rautakaupasta sellaista vaahtoa joka estää ampiaisten pääsyn pesästä ja tappaa, nimeä tuotteelle en just nyt muista (voin tarkistaa jos jotakuta kiinnostaa). Parhaan tuloksen sain kun ruiskutin sen sprey-vaahdon auringonlaskun jälkeen jolloin ampiaiset olivat palanneet yöksi pesään ja aamulla oli jo aivan hiljaista. Laitoin aluslaudoitusten väliin seulaverkon eipä pitäisi enää tulla ainakaan niin paljon ampiaisia, mutta aika näyttää.
Toi imurijuttu toimii vielä paremmin metallipontöllä varustetulla raksaimurilla (tai semmonen tuhkapönttö tavisimurin jatkona). Tolla tavalla ne ampiaset kuoleekin kerrasta eikä jää pönttöön kitumaan niinkuin pussiversiossa.
Ammattimies saa hyvästäkin huonon!
Hyvin suunniteltu ei ole vielä yhtään tehty!
Hyvin suunniteltu ei ole vielä yhtään tehty!
Etenkin, kun lopuksi ruuttaa sinne imuriin myrkkyä, niin jo vain hiljenee 
Wanha wirttynyt Whiski
Uretaani pullonpilli pesään ja pullollinen sinne. Seuraavana päivänä sahalla pesä siististi suoraan jätesäkkiin.
Tuommosesta olen ainakin itse joskus kuullut.
Tuommosesta olen ainakin itse joskus kuullut.
-
Hirsilinna
- Uusi jäsen
- Kotisivu: http://www.hirsilinna.com
Itse käytin tunnin pesän suulla Raid-purkin kanssa ja suihkutin ainetta pesälle palaavien ampiaisten päälle. Myrkkytokkurassa ne kömpivät sisälle pesään ja onnistuivat ilmeisesti myrkyttämään kuningattaren, sillä viikon kuluttua pesässä ei ollut lainkaan elämää. Tuskin onnistuu kaikissa tilanteissa ja ei taida olla erityisen aikatehokas konsti.
-
mtj
- Jäsen

Jos niitä pesiä tulee usein, ja kun tulee, n. 50 eur maksaa mehiläishoitajan vermeet, jos ei halua luottaa moottoripyöräkypärä-pukuviritelmiin
Jos pesä on päässyt rantapallon kokoiseksi, niitä amppareita voi tulla äkkiä satoja morjestamaan, jos sattuu mokaamaan sen myrkyn kanssa pesän suulla.
Ampiaiset kerääntyy yöksi pesään, joten hävitys on parasta tehdä myöhään illalla tai yöllä.
Loppukesästä, kun ampparien ruoka vähenee ja pesäkin on iso, ampparit tulee enemmän agressiivisiksi.
Ampiaiset kerääntyy yöksi pesään, joten hävitys on parasta tehdä myöhään illalla tai yöllä.
Loppukesästä, kun ampparien ruoka vähenee ja pesäkin on iso, ampparit tulee enemmän agressiivisiksi.
Tuli meillekin kiva pikku ylläri tuossa kesemmällä ennen isompia helteitä.
Ulko-ovea ja ikkunoita pidetty auki että käy kämpässä läpiveto rempan keskellä ja muutenkin.
Jossian välissä kun ulko-ovi paukahti vähän reilummin "kuistin" tolppaan niin jösses mikä parvi pörriäisiä ilmaantui katon raosta.
Teollisuusimuri, vesisuotimella, jokunen litra lämmintä vettä pohjalle ja fairyllä pintajännitys pois ja pitkällä putkella sitten napsimaan noita pörriäisiä kun tulevat pesästä/pesään. raps raps kops pops raps kops vaan kuului kun kolisi pönttöön pörriäiset =)
Kun sitä yhden illan teki, jatkoa sitten raidipullon kanssa, mutta ei sekään tuntunut piisaavan, tikulla lautojen välistä pesä irti ja hakaten sen mitä pystyi ja taas lisää myrkkyjä päivien ajan sinne.
Eipä siellä enää taida ketään hengissä olla. Vielä kun uskaltaisi tikkailla menää laajennusosan yläpohjaa tsekkaamaan.
Pitää kyllä sitten kun vanhalle osalle tekee räystään alle laudoitukset niin laittaa jotain sihtiverkkoa sinne suojaksi.
Ulko-ovea ja ikkunoita pidetty auki että käy kämpässä läpiveto rempan keskellä ja muutenkin.
Jossian välissä kun ulko-ovi paukahti vähän reilummin "kuistin" tolppaan niin jösses mikä parvi pörriäisiä ilmaantui katon raosta.
Teollisuusimuri, vesisuotimella, jokunen litra lämmintä vettä pohjalle ja fairyllä pintajännitys pois ja pitkällä putkella sitten napsimaan noita pörriäisiä kun tulevat pesästä/pesään. raps raps kops pops raps kops vaan kuului kun kolisi pönttöön pörriäiset =)
Kun sitä yhden illan teki, jatkoa sitten raidipullon kanssa, mutta ei sekään tuntunut piisaavan, tikulla lautojen välistä pesä irti ja hakaten sen mitä pystyi ja taas lisää myrkkyjä päivien ajan sinne.
Eipä siellä enää taida ketään hengissä olla. Vielä kun uskaltaisi tikkailla menää laajennusosan yläpohjaa tsekkaamaan.
Pitää kyllä sitten kun vanhalle osalle tekee räystään alle laudoitukset niin laittaa jotain sihtiverkkoa sinne suojaksi.