Pinta-asennettavat sähkökalusteet

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Vastaa Viestiin
maanma
Moderaattori
Moderaattori

Pinta-asennettavat sähkökalusteet

Viesti Kirjoittaja maanma »

Pinta-asennettavia sähkökalusteita on meistä varmaan monilla upotettuna.

Tässä on tullut nyt opittua, ettei sähkö pintakalusteita saa upottaa.

Sähkötyönjohtaja ei pysty selittämään miksi esim. IP44 luokitettua kytkintä ei saa upottaa pesutilan koolinkiin siten, että kytkinten paikka on luonnollinen (pintataso). Taustasta kiinnitetty betoniseinään.

Ymmärtäisin, jos kyseessä olisi taustasta avoin tuote, joka olisi upotettu.

Pitää kuulemma vaihtaa ns. kojerasiaksi ja rasiakojeeksi. Mun mielestä tulee huonompi lopputulos.

Tiedoksi sitten kaikille asiaa pohtiville, että 38mm on matalin saatavilla oleva kojerasia. Yleensä kojerasiat on 50mm.

Asennettu rasia on 35mm syvä. Nyt pitäisi sitten ottaa rasia pois ja piikata seinää 3mm.

Haloo - sanon minä. Mikä on hyöty - siis minulle?

No. Sähkötyönjohtaja uhkaa vain merkinnällä lopputarkastuspöytäkirjaan. Mikä sitten lienee sen asian todellinen merkitys - en tiedä. :evil:
Rintavamies
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja Rintavamies »

Voisikohan upottamisen kielto johtua siitä, että jos koje on upotettu niin siihen tulevat johtimetkin ovat sen jälkeen uppoasennettuja.

Esim normaalissa IP44 pintavalokatkaisijassa on läpivientikumit, joiden läpi kulkee normaalisti MMJ kaapeli. Jos MMJ kaapeli tuleekin rasiaan upotettuna, pitää kaapelissa olla vedonpoisto, jota ei rasiassa ole. Putkeakaan ei rasiaan saa liitettyä heikentämättä kosteussuojausta.
maanma
Moderaattori
Moderaattori

Hyvältä kuulostaa

Viesti Kirjoittaja maanma »

Ihan hyvältä näkemyksesi periaatteessa kuulostaa, mutta minkälainen vedonpoistaja on kojerasiassa. Putkettoman asennuksen nysäkö?
Vastaa Viestiin