rumar kirjoitti:Kun tässä taloa etsiessä on tullut luettua jokunen kappale ns. kuntotarkastusraportteja, on mieleeni juolahtanut sellainen kerettiläinen ajatus, että jos/kun talo osuu kohdalle, jossa kuntotarkastusta ei ole tehty, niin sellaista ei tarvitse ennen kaupantekoa tehdäkään.
Perustelut: lähes poikkeuksetta raportit ovat olleet täysin ympäripyöreitä lurituksia, aivan kuin samalla templaatilla tehtyjä, tyylinä "ikkunat kaipaavat huoltomaalausta; lämmitysjärjestelmä on tullut teknisen käyttöikänsä päähän" jne. jne. ad infinitum. Mikä on se lisäarvo sille, että itseni lisäksi joku muu katsoo niiden ikkunoiden kunnon, ja arvioi, olisikohan 50 vuotta vanha patteri vielä kelpo vai ei (usein raportissa suositellaan aivan turhaa uusimista, jos mitään ongelmia ei ole ilmennyt, pelkän iän perusteella)?
Tällä palstalla jollain oli kokemusta hyvästä tarkastuksesta ja tarkastajasta (Mikkelissä?), onko tällaisia pääkaupunkiseudulla olemassakaan? En ole yhtään sellaista raporttia nimeltämainitsemattoman yrityksen henkilön kirjoittamana nähnyt.
-r

Laurakaisa kirjoitti:Meillä se hyvä mikkeliläinen kuntotarkastaja löytyi niin, että taloa myyvä perikunta oli soittanut kaupungin rakennusvalvontaan ja pyytänyt niiltä suosituksia. Ainakin tuolla tavalla välttyy siltä välittäjän kaverilta joka maksaa 1400 euroa eikä viitsi kiivetä edes yläpohjaa tutkimaan...

pvalila kirjoitti:Jos aioit käyttää taloa pankkilainan vakuutena on kuntokartoitus pakko tehdä, pankki vaatii sitä. Kokenut, ammattitaitoinen ja tunnollinen kuntokartoittaja on taloja tuntemattomalle ostajalle todellinen aarre, patalaiskasta huijarista ei ole apua kenellekään.

matrismik kirjoitti:Olen itse välittäjä, haluan aina mahdollisimman oikean raportin. Minulle ainakaan kaveri ei ole sellainen jonka takia itse joudun "kuseen", mikään ei ole niin vastenmielistä kuin selvitää kuukausia tai vuosia aikaisemmin tehtyä kauppaa. Se vie ihan liian paljon energia pois siitä mitä pitäisi oikeasti tehdä. Kuten sanoin jo aiemmassa viestissä tarkastajissa on hyviä ja huonoja.
jope kirjoitti:En aina täysin ymmärrä tätä perisuomalaista auktoriteetti ja ostopalvelua kohtaan tunnettua vihaa.Oli see sitten kiinteistön välitystä,autokauppaa tai kuntokartoitusta. Kuntotarkastus on kuten todettu varsinkin myyjälle vastuuvapaus mielessä hyödyllinen toiminpide. Ostajallekin siitä on etua kun kuitenkin suurin osa vanhan talon ostajista on rakennusasoissa ummikkoja.Täälläpäin kuntokartoitus maksaa 400-700e ja melko mitätön summa esim. satasen kiinteistökaupassa.
Homman luonteesta johtuen pitää ymmärtää kartoittajan joskus ympäripyöreät jorinat ja mahdolliset puutteet löydöksissä. Haluatko sinä että taloasi myydessä joku ulkopuolinen tulee repimään paikkoja auki,sytyttelemään merkkinotskeja että savusta voisi päätellä ilmanvaihdon reittejä,kaivelemaan puukolla puumerkkejä ja kairailemaan reikiä lattioihin kosteusmittausantureita varten?

pvalila kirjoitti:Jos aioit käyttää taloa pankkilainan vakuutena on kuntokartoitus pakko tehdä, pankki vaatii sitä.

Palaa alueelle RMT:n hankinta - kysy kokeneemmilta
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa