Talon etsinnän aloittaminen

Juuri ostanut rintamamiestalon? Aikeissa hankkia rintamamiestalo? Mitä pitäisi ottaa huomioon?
Vastaa Viestiin
Ilona
Uusi jäsen

Talon etsinnän aloittaminen

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Hei!
Olemme alkaneet suunnitella oman talon ostoa. Harkinnassa on vanha talo, mieluiten rintamamiestalo (lähinnä romanttisten haaveilujen vuoksi), mutta myös muut, ja varsinkin vielä vanhempien aikojen talot kiinnostavat.
Haavetta nopeuttaa entisestään nykyinen asumuksemme, asumme viehättävässä rintamamiestalossa maalla, mutta talon omistajat tuppaavat remppaamaan taloa hyvinkin tuhoavalla tavalla, nämä miehet kun ovat sitä mieltä että he kyllä osaavat ja tietävät ilman mitään tyhjänpäiväisiä neuvojakin. Esim. lattiat ovat rikkoutuneet kosteusvaurioiden vuoksi ja rikkinäisten lautojen päälle on heitetty laminaattia ja neuvottu ettei kannata kävellä kohdissa mistä laudat antavat periksi. :shock:
Samoin alimmat hirret ovat kostuneet ja lahonneet maanpinnan nousemisen vuoksi, ja hirsiä ei haluta vaihtaa kun nehän voi peittää ulkovuorauksella.

Nyt siis katselemme taloja. Kiirettä ei ole kun tässä talossa on (ihme kyllä) mukava vielä oleilla ja työasiatkaan eivät ole vielä varmoja, eli emme tiedä mihin paikkakunnalle tulemme seuraavien vuosien aikana asettumaan.
Mutta kun olen alkanut taloja etsimään, olen yllättynyt siitä, miten vähän alkuperäiskuntoisia vanhoja taloja on jäljellä, ja miten epäilyttäviä remontteja taloihin on tehty. Kysyisinkin, onko olemassa minkäänlaista suuntaa antavaa neuvoa siitä, mitä kannattaa kuvitella pystyvänsä korjaamaan ja mitkä ovat sellaisia asioita joiden vuoksi talot kannattaa ohittaa.
Olemme valmistautuneet tekemään remontteja ja asumaan "epävalmiissa" talossa jos ja kun vanhan talon hankimme, mutta epätoivoseen taisteluun homeen ja lahoamisen kanssa emme tahdo elämäämme kuluttaa.
Ja sellaistakin tyhmää kysymystä olen miettinyt, että minkälaisessa hintahaitarissa tahtovat rintamamiestalojen rempat liikkua, jos siis puhuttaisiin lähinnä pintaremonteista ja esim. katon ja kellarin laittamisesta sekä muista ymmärtääkseni lähes pakollisista vanhan talon ensiaputoimista? Puhutaanko siis kymmenistä tuhansista vai jopa sadoista tuhansista euroista?
Niin ja sekin olisi varmaan hyvä mainita että emme ole ihan peukalo keskellä kämmentä, mutta meillä ei ole kokemusta talojen remontoinnista muuten kuin teoriapohjalla.

Tämä nyt on vähän jaarittelua, mutta tuntuu melkoiselta vuorelle kipuamiselta lähteä noviisina hankkimaan perheelleen taloa ilman ketään samanlaisen projektin aloittanutta henkilöä jonka kanssa asioista keskustella, siksi siis tänne nyt kirjoitan. Olisiko kellään kirjoittaa rohkaisun sanaa? :cool:
Purola
Jäsen
Jäsen

Re: Talon etsinnän aloittaminen

Viesti Kirjoittaja Purola »

Jos Rintamamiestaloa haeskelee, niin mielestäni tärkeintä on hakea kohde, joka on varustettu riittävän korkealla ja hyvin tuulettuvalla rossipohjallla. Kun talon alle pääsee konttailemaan, niin alapohjan kunnon näkee ostohetkellä ja sitä pystyy myöhemmin helposti seuraamaan.

Mitä remonttihintoihin tulee, niin eiköhän taivas ole kattona. Sähkössä ja putkissa säästää, jos itse vetää linjat ja kutsuu sitten asiantuntevan kaverin kytkemään. Asumiskuntoon vääntämisessä paloi meillä kymppitonni.
jope
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jope »

Tärkeintä vanhan talon ostossa on ehkä katsoa talo joka on rakennettu kuivalle paikalle. Kosteuden eristyksissä on olemassa aika laaja onnistumisprosentti asteikko. Toinen tärkeä on varmistaa ettei katto ole vuotanut. Ja kolmas pesutilojen kosteushallinta.
Laminaatteihin ja kuoseihin ei kannata paljoa tuijotella kun niitä on helppo korjailla jos häiritsee.
Suuntaa antava neuvo remonteihin on että kannattaa jättää työmaat toisten huoleksi ja tyytyä vaan asumiseen. Budjetti rintsun remontoimiseen pahassa tapauksessa on rajaton avioeroa,elatusmaksuja, ruumiin ja mielen terveys ongelmia myöden....
Niitä pikku pintaremontilla laitettavia vanhoja taloja ei oikein tahdo olla olemassa.
shit happens
Ilona
Uusi jäsen

Kiitos teille vastanneille.
Onneksi olemme nyt asuneet rintamamiestalossa, niin että tiedämme vähän millaisista taloista on kyse, jos tätä kokemusta ei takana olisi, en varmaankaan uskaltaisi lähteä taloa edes hankkimaan...
Jotakin tästä projektin aloittelusta kertoo varmaankin selaimeen laitettu kirjanmerkkikansio otsikolla "talounelmat". Siellä on ensimmäisenä linkkinä loistava lista: "kuinka jaksaa remonttia", toisena löytyy perinnekorjaamisen käsikirja ja kolmantena tämä foorumi. :lol:
Purola
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Purola »

http://www.nettiasunto.com/viewHouse.php?id_house=57
Neljäntenä on se alkoholiliike. "Someron keskustaan n. 1½km jossa heti palvelut osuuskauppa Somermaa, posti, huoltoasema sekä alko."

Terveen talon ostin, mutta remppajuoman tärkeyttä ei pidä väheksyä.
Ilona
Uusi jäsen

Juu, täytyy heti jo muistaa että rempparahat vähintään kaksinkertaistuvat kun miehelle pitää sitten ostaa tavaraa samalla volyymilla kuin talollekin, olisihan se epäreilua jos talonrähjä saa vaikka mitä uutta ja mies ei mitään. Alkosta tai autokaupasta, sen määrittelee sitten parisuhteen senhetkinen tila.
jope
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jope »

Olen kyllä kuullut tarinoita,että jotkut kaverit olisi onnistuneet kouluttamaan vaimon tuomaan kaljaa kaupasta tai viinaa alkosta. Pitänyt juttuja lähinnä urbaani legendana.... Terveisiä isännälle että täälläpäin työmailla moiselle gurulle kumarretaan kunnioituksesta syvään ja hartaasti.... :-D
shit happens
Laurakaisa
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://laurakaisatalo.blogspot.com

Viesti Kirjoittaja Laurakaisa »

Kuulosti kovin tutulta kaikki, siis tuo talonmetsästyksen alkuaikojen hämmennystilanne ja miljoonat kysymykset. Olen itse soveltanut jo kahdessa kohteessa (toinen oli "pikkuyksiö Helsingin kantakaupungissa" ja toinen "rintamamiestalo Mikkelissä") varsin menestyksekkäästi seuraavaa kaksiosaista tiedonhankintaohjelmaa, kun lähtötilanne oli se, etten tiennyt yhtään mistään yhtään mitään. En tosin vieläkään tiedä kovin paljoa, mutta kuitenkin hirveän paljon enemmän kuin silloin kun aloitin:

a) Kierrä näyttöjä. Kierrä paljon näyttöjä. Kierrä kaikkia mahdollisia näyttöjä, myös niitä jotka tuntuvat siltä että ei ikinä tuohon taloon/kämppään, mutta jotka kuitenkin täyttävät kriteerit. Tällä tavalla saa (ainakin sitten kun kaupunki tai maakunta on selvillä) melko nopeasti käsityksen siitä, mitä on tarjolla ja mitä se maksaa. Valitettavasti alkuperäiskuntoisten rintamamiestalojen osalta meidänkin kohdalla etsintä tyssäsi juuri tuohon "mitään EI OLE tarjolla" -faktaan, ja oma talo ostettiin sitten onnenkantamoisella tiskin alta ennen kuin se koskaan tuli julkiseen myyntiin. Mutta jos ei olisi käynyt katsomassa kaikkia niitä hirviöremppoja, ei olisi varmasti osannut tunnistaa alkuperäiskuntoista kun sen näki :-D

b) Lue kirjoja, lehtiä, nettiä ja tätä foorumia. Vanhojen talojen kunnosta ja kunnostuksesta ei ole kirjoitettu yhtä paljon kuin uusien rakentamisesta, mutta olin ainakin itse yllättynyt siitä miten paljon kirjallisuutta kuitenkin löytyy. Ja kauhean kivoja kirjoja sitä paitsi. Itse olen tykästynyt kovasti Rakennusperinteen ystävät ry:n julkaisuihin ja sitten tietysti ne klassikot kuten Panu Kailat ja muut. Jopa pinkopahvista on oma (tosin aika ohut) kirjansa!

Tällä metodilla sain ensin karistettua sen "apuaenmietiijjäyhtäänmitätässänytpitäistehäjamihinkiinnittäähuomioo" -alkupaniikin ja loppujen lopuksi hankittua aika paljon perustietoa siitä, mistä rintamamiestaloissa oikein on ollut kyse ja on edelleen. Tieto ei tässä tapauksessa siis lisännyt tuskaa - päinvastoin. Ja noita kirjoja tulee kyllä luettua edelleen varsinkin nyt kun oman talon remppa on suunnitteluasteella.

Meillä on vielä sellainen musta hevonen käytössä, että talon kuntotarkastuksen sattui tekemään meidän kanssamme varsin yhteneväisellä ajatusmaailmalla varustettu rakennusarkkitehti ja palkkasimme hänet sitten tekemään myös tarkemman kunnostussuunnitelman. Hintaa tälle serviisille tulee noin prosentin verran asunto- ja remppalainan suuruudesta, ja mielestämme sijoitus on ollut kannattava jo pelkästään siksi, että tuota kautta on löytynyt hyvät referenssit omaavia urakoitsijoita joita vasta puolen vuoden asumisen jälkeen ei ehkä muuten osaisi uudesta kaupungista löytää. Lisäksi ammattilainen vähentää mukavasti sitä "apua mitä jos me nyt pilataan tää talo kun tää on tähän asti säilynyt näin hyvänä" -tunnetta, joka myös on kovin tuttu... :shock:
"Saavat tehdä tämän päivän talot juuri niin kuin haluavat, mutta minun talo on tehty kuusikymmentä vuotta sitten ja semmonen aika näkyy talossa ja ihmisessä. Kiitos mutta ei kiitos." - Tuomas Kyrö: Mielensäpahoittaja
Ilona
Uusi jäsen

Kiitos teille kirjoittaneille.
Talon etsintä etenee hitaasti mutta epävarmasti johtuen siitä, ettemme tiedä mihin Pirkanmaan kuntaan tulemme asettumaan. Mutta löysin talon jollaista olen etsinyt, emme ainakaan vielä pääse näyttöön eikä muutenkaan ostaminen vielä tulisi kyseeseenkään, mutta kertokaa te muut viisaat mitä mieltä olette tällaisesta talosta?
Ihan rintamamiestalosta tämä ei taida enää käydä kun rakennusvuosi on -60, mutta paljon hyvää talossa on silti kuten mielestäni ihana pohjapiirrustus ja mitä valloittavin keskikerron ihaninen keittiöineen ja vilpoloineen. Eikä hintakaan huimaa päätä.

Tässä siis talo: Etuovi
Rattivaihde
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Ilona kirjoitti:Kiitos teille kirjoittaneille.
Talon etsintä etenee hitaasti mutta epävarmasti johtuen siitä, ettemme tiedä mihin Pirkanmaan kuntaan tulemme asettumaan. Mutta löysin talon jollaista olen etsinyt, emme ainakaan vielä pääse näyttöön eikä muutenkaan ostaminen vielä tulisi kyseeseenkään, mutta kertokaa te muut viisaat mitä mieltä olette tällaisesta talosta?
Ihan rintamamiestalosta tämä ei taida enää käydä kun rakennusvuosi on -60, mutta paljon hyvää talossa on silti kuten mielestäni ihana pohjapiirrustus ja mitä valloittavin keskikerron ihaninen keittiöineen ja vilpoloineen. Eikä hintakaan huimaa päätä.

Tässä siis talo: Etuovi
Kyllä tuo ainakin mun mielestä rintamamiestalo on noin perusmuodon ja pohjan perusteella vaikka olisikin valmistunut 60-luvun puolella.
En osaa paljon mitään mistään remontointitarpeista tai vastaavista sanoa kun itse en ainakaan kehtaisi koskea noihin mahtaviin 60-luvun tapetteihin ja muihin pintoihin (kellarin vihreä katto yksittäismainintana) :-D
Edit: Ehdin vielä katsomaan vähän tarkemmin, harvinaisen monipuoliset kuvat välittäjä ottanut... Suora sähkölämpö voi olla kallis ja sähköyhtiön kanssa on naimisissa, mutta löytyihän talosta kuitenkin takka ja puuhella. Välittäjä tietenkin ottanut näkökannan jonka mukaan alkuperäiskunto on jotain minkä voi pienellä remontilla "korjata"...
Vastaa Viestiin