Ryömintätilan puru eriste?

Seinien, ylä- ja alapohjan eristäminen uusilla tai vanhoilla eristeillä.
Vastaa Viestiin
Tare66
Jäsen
Jäsen

Ryömintätilan puru eriste?

Viesti Kirjoittaja Tare66 »

Mulla on sellanen tapaus, että mun rinteeseen rakennettuun rintsikkaan on jossain vaiheessa laitettu ryömintätilassa maassa kulkevien vesi ja viemäri putkien päälle sahan purua eristeeksi. Muutoin varmaan hyvä eriste, mutta kun pakkaa hajahtamaan hieman ja kädellä kuopaistessa pinnalta aivan vaalea puru muuttuu tummaksi, eli kosteutta on saanut.

Näin ollen, kun nykyään tohotetaan kovin, ettei mitään orgaanista ainetta saisi olla päin maata, niin varmaan olisi järkevintä lapioida tuo puru pois (on muuten aikast V...mainen homma matalassa ryömintätilassa). :shock:

Mutta mitä tilalle vesi ja viemäri putkien lämpöeristeeksi. Olisko Lecasora mitään ja mitenkä tuo lecasora eristää?
Tai löytyiskös jotain muuta konstia ko. eristykseen?
Zener
Jäsen
Jäsen

Re: Ryömintätilan puru eriste?

Viesti Kirjoittaja Zener »

Varmaan kannattaa nuo sahapurut ottaa pois.

Leca-sora on varmaan ihan hyvä eriste ryömintätilan maapohjalle, mutta vesiputkiin myydään rautakaupassa/putkiliikkeessä ihan vartavasten suunniteltuja rytoksi ja solumuovieristeitä. Lisäksi voi varmistaa sulanapysymisen putkilämmityskaapeleilla.
Pohjoinen
Jäsen
Jäsen

Re: Ryömintätilan puru eriste?

Viesti Kirjoittaja Pohjoinen »

Purut ehdottomasti pois, jos ovat maata vasten. Leca-papana on hyvä tilalle.

Itse olen käyttänyt yläpohjan ja alapohjan purujen vaihdossa tavallista (aika isoa tosin) puuvertaan siirrettävää puruimuria. Pitkä letku ja kone itsessään pihalle. Kone pakkaa vielä imetyn purun siististi säkkiin.
Vastaa Viestiin