Apua ja neuvoja heti!!!!! Tyhmyys iskee...
Apua ja neuvoja heti!!!!! Tyhmyys iskee...
Talomme vm 50 jotain haja-asutusalueella...Rakennettu loivasti viettävään rinteeseen; kaato tontin reunasta tuvan seinään noin 1m- 1.5m eli vedet valuu suoraan taloa kohti. Ongelmana keväisin ja rankoilla sateilla vesien sisääntulo eli sulamisvedetkin valuu kellariin... jostakin. Nyt suunnitteilla salaojituksen uusinta; vanhat niitä tiiliputkia ja ovat tukossa. On johdettu aikanaan talon nurkalla olevaan ekaan kaivoon eli paskakaivoon!!!!
... Mikä on suositeltava tapa???
Meille on jopa ehdotettu vain n.0 ,5m ojituksen tekoa et se johtais pinta- ja sulamisvedet pois. Itse olen anturaan asti ulottuvan kaivannon kannalla. Mitäs sitten seiniin pitää laittaa? Kellarissa nyt sauna+pesutila+leivinuunihuone +puuliiteri+hillovarasto+pannuhuone. Aikeena siirtää pesutilat maanpäälle eli kellariin jäisi käyttöön vain se pannuhuone; muut tilat saa jäädä elämään omaa elämää. Työt tehtäis itse omalla kaivurilla
Re: Apua ja neuvoja heti!!!!! Tyhmyys iskee...
Ps. Maaperä moreenia ja perustuksissa ilmeisesti ulkopuolella pikeys
Sekin vielä, että kannattaisiko rakennesuunnittelijaa tmv. palkata jo tässä vaiheessa mukaan, kun tarkoituksena on myös laajenuksen teko maanpäälle.
Rakennussuunnittelijan lisäksi kannattaa palkata lvi-suunnittelija, joka suunnittelee pihanne sadevesi- ja salaojaputkitukset. Mikäli lisäosaan tulee pesutiloja, tarvitsette siihen lvi-suunnittelijaa joka tapauksessa.
Jep, niin olen ajatellutkin, mutta maksava osapuoli on sitä mieltä,että itse vaan omilla koneilla ja laserilla ja suunnitelmilla.
Ilmeisesti ulkomuurin ja sisämuurin väliin on tukittu vanhoja murkkupesiä;aiheuttaako ongelmia? Aikeena on sit poistaa vanhat puupaneelit kellarin sisäseinistä jahka laajennus on joskus valmis. Mistähän hitosta tuo vesi tukkii sisälle????? Kaadot hankalat suorittaa; pitäs vissiin muurata sokkelis olevat ikkunaluukut umpeen, et sais sopivan kaadon sokkelista ulospäin. Ikkunat muutenkin maanrajassa kiinni.
Ilmeisesti ulkomuurin ja sisämuurin väliin on tukittu vanhoja murkkupesiä;aiheuttaako ongelmia? Aikeena on sit poistaa vanhat puupaneelit kellarin sisäseinistä jahka laajennus on joskus valmis. Mistähän hitosta tuo vesi tukkii sisälle????? Kaadot hankalat suorittaa; pitäs vissiin muurata sokkelis olevat ikkunaluukut umpeen, et sais sopivan kaadon sokkelista ulospäin. Ikkunat muutenkin maanrajassa kiinni.
Pintavesien johtamisen suunnittelee LVI-suunnittelija, salaojat rakennesuunnittelija. Molempia tarvitaan.
NOTE! Tämän remontointiaiheisen tekstin on kirjoittanut samettihousuhumanisti. Lähdekritiikki kunniaan.
Meillä rakennussuunnittelija ei puuttunut salaojituksiin, vaan ohjasi ottamaan yhteyttä lvi-suunittelijaan, jos nyt en ihan väärin muista. Rakennettiin viime kesänä 43 m^2 suuruinen lisäosa. Meillä lvi-suunnittelija otti koko suunnitelmasta n. 600 €, mikä sisälsi siis vanhan osan ja uuden osan viemäri-/ilmanvaihto-/käyttövesikuvat sekä salaoja- ja sadevesijärjestelmäkuvat koko pihan osalta. Mun mielestä lvi-suunnittelijan käyttö pitkässä juoksussa ei tullut kalliiksi, kun koko lisäosan rakennus itse tehtynä maksoi noin 35 000 €.
Joo, tää foorumi on oikein hyvä vertaistuki- ja vinkkiryhmä, mutta musta paras vinkki nyt on ottaa yhteyttä ammattisuunnittelijoihin, keitä ovatkaan. Jos laajennus tehdään, se edellyttää melkoista lupa- ja suunnitteluruljanssia, eikä niitä kuviakaan osaa kouluja käymättä piirtää. Samalla ne tulevat asiallisesti suunniteltua.
Jos ja kun normaali terve mies haluaa suunnitteluun puuttua, kuten yleensä, voi sitten kommentoida niitä suunnittelijan kuvia. Kokonaisuudessa niiden kustannus on marginaalinen.
Jos ja kun normaali terve mies haluaa suunnitteluun puuttua, kuten yleensä, voi sitten kommentoida niitä suunnittelijan kuvia. Kokonaisuudessa niiden kustannus on marginaalinen.
NOTE! Tämän remontointiaiheisen tekstin on kirjoittanut samettihousuhumanisti. Lähdekritiikki kunniaan.
TimoAB kirjoitti:Joo, tää foorumi on oikein hyvä vertaistuki- ja vinkkiryhmä, mutta musta paras vinkki nyt on ottaa yhteyttä ammattisuunnittelijoihin, keitä ovatkaan. Jos laajennus tehdään, se edellyttää melkoista lupa- ja suunnitteluruljanssia, eikä niitä kuviakaan osaa kouluja käymättä piirtää. Samalla ne tulevat asiallisesti suunniteltua.
Voi niitä ajatuksia ja toiveita suunnittelijalle esitellä jo alkuun ettei tarvitse kovin montaa kierrosta kuvia pyöritellä.