WC/pesuhuone keskikerrokseen

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Vastaa Viestiin
sarkjan
Uusi jäsen

WC/pesuhuone keskikerrokseen

Viesti Kirjoittaja sarkjan »

Hei,

Ajattelin kirjoitella tänne palstalle ensimmäistä kertaa, kun toi rintamamiestalo sit jäi käteen ja tarvitsisi parin viikon päästä aloitella "pientä" remontointia. Eli suunnitelma olisi laajentaa keskikerroksen wc:tä, jolloin saisi suihkun samaan tilaan. Idea olisi tehdä ihan normaali suihku (ei kaappia). Rakentanut olen jonkin verran, mutta puulattialle ei ole ennen tullut märkätiloja tehdyksi.

Suunnitelmat olisi tehdä seinät gyproc-levystä ja lattiaan kaadot pienellä valulla, johon myös lattialämmitys. Yksi seinä tulisi vasten ulkoseinää, johon tuuletus pihalle. Lähinnä askarruttaa, että mistä tuon lattian koolausten päälle tekisi... Vaneria ilmeisesti muutamat laittaaneet, mutta kuinka tuo valu käytännössä sen päälle? Ja kosteuseristys vasta valun päällekö? Jotain olen myös palstalta seinien tuuletusrakojen jättämisestä lukenut, mutta ei sitten vissiin auennut ihan siltä lukemalta... Ai, niin ja laatta tulisi seiniin ja lattiaan.

Ystävällisiä ja asiantuntevia vinkkejä kaipaillen...
pvalila
Jäsen
Jäsen

Re: WC/pesuhuone keskikerrokseen

Viesti Kirjoittaja pvalila »

sarkjan kirjoitti:Hei,

Ajattelin kirjoitella tänne palstalle ensimmäistä kertaa, kun toi rintamamiestalo sit jäi käteen ja tarvitsisi parin viikon päästä aloitella "pientä" remontointia. Eli suunnitelma olisi laajentaa keskikerroksen wc:tä, jolloin saisi suihkun samaan tilaan. Idea olisi tehdä ihan normaali suihku (ei kaappia). Rakentanut olen jonkin verran, mutta puulattialle ei ole ennen tullut märkätiloja tehdyksi.

Suunnitelmat olisi tehdä seinät gyproc-levystä ja lattiaan kaadot pienellä valulla, johon myös lattialämmitys. Yksi seinä tulisi vasten ulkoseinää, johon tuuletus pihalle. Lähinnä askarruttaa, että mistä tuon lattian koolausten päälle tekisi... Vaneria ilmeisesti muutamat laittaaneet, mutta kuinka tuo valu käytännössä sen päälle? Ja kosteuseristys vasta valun päällekö? Jotain olen myös palstalta seinien tuuletusrakojen jättämisestä lukenut, mutta ei sitten vissiin auennut ihan siltä lukemalta... Ai, niin ja laatta tulisi seiniin ja lattiaan.

Ystävällisiä ja asiantuntevia vinkkejä kaipaillen...

Tervetuloa kirjuuttajien pariin!

Kuule, ei noita märkätiloja enää ihan noin vain saa itse tehdä. Eristyshommiin pitäisi olla periaatteessa sertifikaatteja kuin koiranäyttelyn championilla! Ja ihan käytännössä pitäisi vähintään olla homma hallussa, ja ihan lapasessa tuo ei sinulla taida olla... :lol: :lol: :lol:

Ei siinä mitään elämää suurempaa ole, mutta pieniä niksejä sitäkin enemmän.

Jos ihan omin voimin homman hoitaa aiot, niin kyllä sekin onnistuu, mutta tee kotiläksyt tosi hyvin ennen kuin siirryt toteutusvaiheeseen: hätäilemällä homma ei voi kuin epäonnistua.

Muutama suositus:

- Jos seinät ja lattia liikkuvat toisiinsa nähden, ja ainakin tämä minun mökkini liikkuu edelleen, on vanha paha Musta-Pekka aivan ylivertainen eriste. Kamalaa (siis aivan karseata) asentaa verrattuna näihin nykyisiin siveltäviin juttuihin, mutta bitumimatto kestää jopa 5mm liikahdukset repeämättä. Vahvikematto ei tee siveltävästä eristeestä bitumimaton veroista.

- Laita vähintään suihkuallas, vaikka et kaappia laittaisikaan.

- Ja mieti sitä kaappiasiaa vielä kerran. Kaappi on kosteusteknisesti paras lahja, mitä talolleen voi tarjota.

- Monilla on mielikuva suihkukaapista sen kamalan, halvan, ahtaan perusmallin mukaan: isot luksuskaapit höyrysaunoineen ovat jotain ihan muuta.

-
jope
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jope »

Märkätiloja saa edelleen tehdä kuka tahansa vaikka itse mutta käyttötarkoituksen muutoksissa ja laajennuksissa pitäisi olla jonkinlaiset lupatoiminpiteet. As.sertifikaatit on suositusluonteisia kun noissa hommissa tosiaan on paljon niksejä mitä pitäisi muistaa ja maailmalla on paljon esimerkkejä missä niitä ei ole muistettu..... :-D Sen värikkään eristemömmön telaaminen on homman helpoin vaihe. Muut jutut sen alapuolella on niitä hankalia hommia...
Vanerin päälle voi valaa mutta ei suoraan laatoittaa. Valun pitää olla raudoitettu ja riittävän vahva että kantaa itse itsensä ja päälle tulevan kuorman. Seinien taakse voi ja kannattaa jättää tuuletusrakoja mutta paljon jätetään jättämättä.
shit happens
JHakkinen
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja JHakkinen »

jope kirjoitti:Märkätiloja saa edelleen tehdä kuka tahansa vaikka itse... ... Sen värikkään eristemömmön telaaminen on homman helpoin vaihe....
Märkätiloja sekä vedeneristystä saa tehdä kuka vaan. Taloyhtiöissä vain usein isännöitsijät vaativat vedeneristäjältä VTT:n vedeneristyssertifikaatin siksi, että taloyhtiö on vastuussa rakenteista vedeneristykseen asti, ja näin ollen suosivat ammattitaitonsa todentaneita tekijöitä.

Ja siitä värikkään mömmön telaamisesta... ei se monelle olekaan niin helppo homma. Ihmiset kun ovat tottuneet maalaamaan, niin vedeneristettä ei "maalata" seinälle vaan se ns. nostellaan jotta saavutetaan riittävä kerrosvahvuus. Monella ensikertalaisella on joko aivan liian ohut kalvo tai sitten tavaraa menee tuplamäärä kun "varmistellaan". Mutta sama kuin muissakin hommissa, huolellisuutta ja hosumatta siitäkin selviää vaikkei olisi ennen tehnytkään.
jope
Jäsen
Jäsen

Taloyhtiön edustajat kuten kaikki muutkin voivat vaatia työhön palkkaamiltaan henkilöiltä haluamiaan ominaisuuksia mutta vesieristys asennustyösertifikaatti ei ole siltikään mitenkään pakollinen ominaisuus. Sitä ei vaadi valvovat viranomaiset,materiaalivalmistajat eikä vakuutusyhtiötkään. Yleinen luulo on että as.sertifikaatti on verrattavissa esim. sähköasennusoikeuksiin.

Se telaaminen tosiaankin on se helpoin juttu mutta vaikeampaa on sitten esim. vanhoissa kerrostaloissa ja muissa kivikylppäreissä tehdä rajaa poistettavan aineksen ja säilytettävän aineksen välillä. Rappaukset ja muuraukset on välillä niin haperaa että paras ois kaataa kaikki ja tehdä uusiksi mutta voi olla vähän vaikeaa kun naapuri ei välttämättä seinän toisella puolella halua kylppäriremonttia.... :-D
Puurakenteissa taas pitää miettiä miten puuta sidotaan kiveen ja toisinpäin ja mihin jätetään liikuntavaraa ja varsinkin millä sauma silloitetaan jne..... :-D
shit happens
Rautu
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Rautu »

Noin periaatteessa kylpyhuoneremonttiin, jossa tehdään putkitöitä, pitäisi olla rakennuslupa. Rakennuslupaa varten tarvitaan LVI-suunnitelma. LVI-suunnitelman saa tehdä vain LVI-insinööri. Jos tuttavapiirissäsi ei ole ketään LVI-insinööriä, niin tällaisen suunnitelman teettäminen jollakin insinööritoimistolla saattaa olla koko remontin kallein ostos. Valvojaksi taas yleensä kelpaa putket asentava putkifirma. Tästäkin täytyy sopia asennussopimusta tehtäessä.

Kuinka tiukasti kaikki kuviot vaaditaan, riippuu sitten aikalailla paikkakunnan rakennusvalvonnasta.
esa4movies
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja esa4movies »

Tämä ketju kiepsähti yhdessä vilauksessa rakennuslupasäädäntöpoliittiseksi kikkailuksi! :lol: :lol: :lol:

Ei vaineskaan, asiaa puhutaan. viini Siinä on aika paljon uutta kun tekee puurakenteen sisälle kylppärin, verrattuna betonikuutioon. Olen aikanaan tehnyt muutaman kylppärin kerrostaloon, mutta nyt olen vuoden verran rauhassa opiskellut ennen kuin hirsitalon keskikerroksen vessaa alan remontoida.

Ajattele se homma niin, että kaikki seinät liikkuu n. 5mm toisistaan joka vuosi. Ensin syksyllä yhteen suuntaan ja sitten keväällä takaisin. Kun rakenne on sellainen että tuon mukisematta kestää, niin hyvä. Okei, ehkä 5mm on vähän liioittelua, mutta kuitenkin.

Sellainen mökki mökin sisässä ratkaisu on se mihin itse päädyn. Eli vessan kaakelit ja vedeneristeet on yksi kokonaisuus joka tuuletusrakojen avulla on kokonaan irti muusta talosta ja pääsee elämään edestakaisin vapaasti muutaman millin. Vesijohodot joustavalla pet:llä ja sitä rataa. Itse en laita Gyprocia. Varmasti on ihan jees materiaali jossakin paikassa. En provosoi yhtään. Mutta olen kipsin kanssa jo tarpeeksi puuhannut. Karmeeta tavaraa. :roll:

Komppaan siinä suihkukaappiasiassa. Suihkukaappi on erittäin hyvä ratkaisu. Meillä on yläkerrassa jostakin syystä suihkukaappi. Siellä 80-luvun laatat ja rakenteet sellaiset, että ilman suihkukaappia se olis morjens! :-D Itseasiassa se vaikutti jopa ostopäätökseen, että suhkukaappi oli. Muuten olis epäilyttänyt aika tavalla se yläkerrassa lotraaminen.

Onnea projektiisi!
Adaequatio intellectûs nostri cum re
sarkjan
Uusi jäsen

Joo, kiitti vaan neuvoista. Nythän tämä asia jo valkenikin... Ihan tais jäädä ensimmäiseksi ja viimeiseksi vinkkien kysymiseksi tällä palstalla... Eihän mulla tietenkään mikään lapasessa ole, ajattelin ihan kylmiltään itse rakennella jotain... Olen kuitenkin joskus ala-asteella ollut puutyötunnilla. Niin, saiko sen kosteussertifikaatin, vai mikä se oli, erikoisnäyttelystä vai kävikö ihan kaikki jossa jotain oli näytillä? Ai, niin ja kiitti esa... toi viimeinen vastaus oli ihan asiaa. Paitsi aion edelleen tehdä ihan normaalin wc/suihkun, mikä ei varmaan ihan tähtitiedettä ole edes näissä rintsikoissakaan...
Hardcore
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja Hardcore »

Oma tupa oma lupa

Ihme pelottelua ihmisiä kohtaan, jotka yrittävät remontoida kotiaan. Itse en ole käyttänyt vierasta työvoimaa kuin sähköjen kytkemiseen, piuhatkin olen itse vetänyt. Kukahan tulee vanhassa talossa kyttään mitä remppaa itsellesi teet. Ei 60-50 vuotta vanhassa talossa ole kuitenkaan tämänpäivän rakennusnormien mukaisia eristyksiä, ilmastointeja, putkia, kattoja jne... itse tein kylppärin keskikerrokseen. Purin lautalattian ja kaivoin kutteripurut pois,. että sai vesiputkille ja viemäreille ja valulle tilaa. Muuten sullakin varmaan lattia nousee liikaa, koska pitäähän sun se viemärikin suihkulle saada.Tietoa muuten löytyy täältä internetin ihmeellisestä maailmasta niin paljon, kun jaksaa etsiä. Jos kaikesta mitä näihin taloihin tekee alkaa lupia hakeen niin kyllä se remontti pysähtyy aika nopeesti, jos joka asiasta haluaa maksaa ammattilaisille. Niitä euroja kuluu jo tän ikäisen talon remppaamiseen aika läjä muutenkin.
jope
Jäsen
Jäsen

sarkjan kirjoitti:Joo, kiitti vaan neuvoista. Nythän tämä asia jo valkenikin... Ihan tais jäädä ensimmäiseksi ja viimeiseksi vinkkien kysymiseksi tällä palstalla...

Vedit siis heti ensimmäiseksi herneet nasaaliin kun kansa ei rientänyt hurraamaan ja kumartamaan aikeillesi vai? :-D
Pointti oli että noi kylppäri remppa ja muut remppa hommat ei ole aina ihan niin pikkujuttuja mitä ne äkkiseltään maallikosta vaikuttaa. Vaikka olisi kuinka kova jätkä vasaran varressa niin virheitä sattuu hyvin helposti jos ylpeys ei kestä neuvoja ja maltti olla huolellinen.
Sen vuoksi nuo lupa-asiat on tulleet kiusaksemme kun hommia on tehty väärin ja seurakset on kärsineet talon seuraavat omistajat....
shit happens
Hardcore
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja Hardcore »

Onko unohdettu

Onko unohdettu että rintamamiestaloja on rakennettu sotien jälkeen. Veikkaan, että aika harva mies ja nainen, joka on ollut näitä silloin rakentamassa, on ollut mikään rakennusinsinööri tai millään tavalla näiden talojen rakentamisen jälkeen tekemisissä rakentamisen kanssa. Tänäpäivänä kuitenkin on suhteellisen hyviä työkaluja verrattuna entisaikaan, että on se ihme jollei nykyään pystytä korjaamaan näitä taloja, jotka on rakennettu ihan hartiapankin voimalla. Tämän päivän pullamössö sukupolvi vaan useimmiten maksaa, ettei vaan joudu itse likaamaan käsiään, tai tekemään fyysistä työtä. Ja mitä edelleenkin tulee lupiin ja piirrustuksiin, niin harvoin tulee rakennuksilla vastaan niin hienosti piirrettyjä suunnitelmia, että ne myös pystytään niin toteuttamaan. Ok, selviää niistä putki- ja viemärikoot ja sähköjen paikat, mutta kyllä se toteutus vaan yleensä jää paikanpäällä mietittäväksi. Vanhoja taloja on aina mukava ropeltaa :lol: Ja vaikka on tullut kyseltyä neuvoja rakennusalan ihmisiltä niin aina, eikä useimminkaan kannata heidän ohjeillaan tehdä, koska ainakin
itse on tullut säästettyä pitkä penni ettei ensimmäisenä toteuta jokaista hienoa neuvoa, koska useimmilla raksa-alan henkilöilläkään ei oo mitään tajua hinnoista kun heille tarvikkeet tuodaan suoraan työmaalle. Eikä ollut itselläkään, mut nyt kun joutuu ostaan niitä itse, niin kyllä sitä miettii joka asiassa kahteen kertaan millä minkäkin asian toteuttaa.

Tekemällä oppii ja virheistä viisastuu
TMK-rock
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja TMK-rock »

Moi!
Itse olen juuri remontoimassa keskikerroksen vessaa. Vanha lattia oli muovimaton alla pontattua lankkua, joka se jo oli kerran purettu ja koottu uudelleen viemärin muutoksen takia. Halusimme tilaan lattiakaivon, vaikka suihkua ei tulekaan kuin se "mörköluuri" ja lattialämmitys myös. Pari ihan pätevää ja selkokielistä ohjetta hain omien ajatusten tueksi. Tässä linkit:

http://www.kiilto.com/fi/tuotteet/raken ... kerafiber/

Ja seinä/lattiarakenteesta täältä: www.gyproc.fi/fi/Ratkaisut/

Purin rikkinäisen lankkulattian pois ja lämmitin sillä saunan. Tein uudet viemärit, lattiakaivon ja vesijohdot muoviputkilla Uponorin suunnitteluohjeen mukaan. Uusi lattia tuli osittain vanhojen kannattajien päälle, osittain jouduin tekemään uudet, jotka tuin pohjalaattaan ja seinien alajuoksuihin. Vanhat terveet purut takaisin ja tiivistys sullomalla. Päälle Gyprok ohjeesta poiketen ei harvalaudoitusta vaan 12mm havuvaneri, tila kun ei ole suuri eikä hintava materiaali haittaa. Siihen päälle 15mm Lapikas kipsilevy ja lattialämmitys ohuella valulla Kiillon lattialämmitystasoitteella, joka on muuten täysin hintansa arvoista tavaraa. Kaadot tein vasta valuun, kaatamalla tasoitetta nurkkiin ja annoin valua kohti lattiakaivoa. Päälle vielä pienten muhkuroiden tasoitus Easyrapid massalla. Tuli tosi hyvä, odottaa juuri vesieristystä + laatoitusta, ei notku eikä pauku. Tiedostan että ohjeen mukaan olisi pitöänyt laittaa kaksi kipsilevykerrosta, mutta tila ei ole kuin vajaan pari neliötä ja lattian halusin mahdollisimman vähän nousevan vanhasta korosta.

Yleisenä periaatteena että seinä tehdään vasta lattiavalun päälle, niin jää elämisvaraa seinälevyn paksuuden verran eikä rako ole heti auki lattian alle. Rako täytetään saniteettisilikonilla ja sitten vesieristys ohjeen mukaan. Lattiakaivolle hankin sille kuuluvan Vieser vesieristyslaipan, en ole vielä asentanut mutta on ainakin pätevän näköinen ja tiivistyy kumilla kaivoon ja istuu varmasti siihen.

En ihan tuolla samalla rakenteella tekisi suihkua, jossa lattia kastuu päivittäin, johtuen juuri talon elämisen aiheuttamista riskeistä. Mutta se on kyllä täysin määräysten mukainen rakenne siihenkin.
Päivääkään en ollut rakentanut ennen talon ostoa, mittarissa joka päivä yksi enemmän kokemusta.
sarkjan
Uusi jäsen

jope kirjoitti:
sarkjan kirjoitti:Joo, kiitti vaan neuvoista. Nythän tämä asia jo valkenikin... Ihan tais jäädä ensimmäiseksi ja viimeiseksi vinkkien kysymiseksi tällä palstalla...

Vedit siis heti ensimmäiseksi herneet nasaaliin kun kansa ei rientänyt hurraamaan ja kumartamaan aikeillesi vai? :-D

Enpä nyt ole asian suhteen kummempia mielenliikutuksia saanut. Tiesin kyllä jo alun alkaen, että ihmeellisen internetin keskustelupalstat on aina vähintään värikkäitä...

Positiivista asiassa kuitenkin on, että jo kaksi vastauskin kysymykseen jo tullut. :wink:

Ihan lisätietona asiaan, että olen kyllä piirrättämässä rakennuspiirustuksen kyseiseen tilaan ja hakemassa rakennusluvan. Ajattelin vain kysyä kuinka muut ovat samanlaisen projektin tehneet. Kuitenkin aika moni käyttäjä varmaan on sen suihkun sinne keskikerrokseen tuonut...
akiriik
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja akiriik »

Meillä tehtiin lattia jotenkin niin, että:
- laudoitus irti
- viemäriputket purun sekaan
- laudoitus takaisin
- lattian muovitus
- lattialle teräsverkko
- verkkoon kiinni vesikiertoisen lattialämmityksen putket
- 11,5tonnia betonia päälle(tämä siis koko keskikerrokseen)

kosteiden tilojen seinät tein kaakelilujasta.
Vastaa Viestiin